Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keulakulmalaskuri ja rungon mitoista yleisesti

Aloittaja mikjus, 26 tammikuu 12, 22:45:04

« edellinen - seuraava »

mikjus

Voisiko joku vääntää nää mulle rautalangasta kun yritän tässä hahmotella keulakulmalaskurin toimintaa rakennellessani ensimmäistä "chopperia" velipojan kanssa. Keulan pituus (Matka T-kappaleiden yläpinnasta akselin keskelle). Eli siis matka ylemmän t-kappaleen yläpinnasta akselin keskelle? on mun keulassa 111 cm ja keulan pitäisi olla +12". Miksi laskuri antaa yläputkien tarvittavaksi pituudeksi 15,4? Vai mittaanko nyt väärin vai mitä yläputkia tällä tarkoitetaan?

Mitä sanoisitte kuvan mukaisesta setupista? Vakio softailin runkoon noin 4" eteenpäin ja 6" ylös. a1 voisi vaihdella välillä 42 - 45 astetta. Jättö tuolloin 8.7 - 11 cm välillä. Rälläköin rungon paloiksi ja sitten mallailin osia paikalleen ja katselin milloin näyttäisi hyvältä ja näillä hehtaareilla oltaisiin. Mallina käytin myös suuntaa antavasti mm. BBC venom chopperia.



Hemuli

Rambe varmaan tietäis paremmin kun on laskurin tehnytkin mutta olettaisin että toi +15 ja rapiat on siitä FL-perusmitasta, ei softailin keulasta. Ihan hyvältähän noi laskut näyttää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Joo tuolla kummittelee tuo kenttä keulaputkien orkkis pituus jossa näkyy olevan oletusarvo 72 edelleen. Tuo mitattu aikoinaan kaverin shovelista. Pitäis kait se tuo laskin joskus tällä vuossadalla hiplata valmiiksi...
A.K.A. Rambe

mikjus

No katsos en ollutkaan tuota keulaputkien orkkis pituutta ottanut huomioon. Mitähän se lienee evo softailissa vakiona ollut?

Hemuli

Riippuu vähän mallista mutta ainakin FX-softeissa se tais olla jotain 78 cm.

Kai sulla on Rambe tallessa ne englanninkieliset käännökset mitkä mä sulle tein? Tolla laskurilla olis nimittäin kysyntää maan rajojen ulkopuolellakin. Silläkin uhalla että ylpistyt niin täytyy sanoa että toi on ehdottomasti paras niistä mitä mä olen nähnyt :).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

No kait se on paras kun mä oon Jumala.  ::) Ja käännökset saattais olla tallessa.  :P
A.K.A. Rambe

mikjus

#6
Keulakulmalaskurista taas kysyttävää. Liiteenä kolme kuvaa. Laskelma pienen keulan mallauksen jälkeen ja toisessa kuvassa mitta maasta t-kappaleeseen. Mistä kohtaa "Ohjausakselin yläpään etäisyys maasta
(T-kappaleen yläpinnan tasalta mitattuna)" oikein mitataan noin 51 asteen kulmassa olevasta kappaleesta. Piirsin viivan siihen missä tämä kohta olisi laskurin mukaan.

Loistavassa laskurissa on yksi ongelma kun runko aina vaaterissa. Nyt oma runko keulii ainakin sentin ja olisi kiva kokeilla monta senttiä se voi keulia ettei näytä hölmöltä.

Onko kenelläkään tietoa onko tietokone ohjelmaa jolla tätä laskemista voisi tehdä. Olen nähnyt tämmöisestä kuvan hogtechin sivuilla (kuva liitteenä).

Meinasin että ensi talvena vaihdan kiinankeulan Tolleen ja pituutta ainakin +21 - +24". Rungon asteita joutuu taas vähän korjaamaa. Pyörä on softail mutta madallettu ja jäykistetty perää niin että jousto aika minimaalinen, pitäisikö uuden keulan jättö mallata sitten jäykkäperäsen mukaan? Niissä kun tuntuu oleva jättö esim. 75mm ja itselläni nyt noi 100mm. Toimii muuten loistavasti mutta joskus tiukka kääntö ja hidas vauhti niin tuntuu että pyörä kaatuu alle. Tosi melko harvinainen tilanne mutta aina joskus säikäyttää.

Tuusulan T-Bone

Matka T-kappaleen yläpinnasta akselin keskelle ei ole riippuvainen keulakulmasta... Mittanauhan pää T-kappaleen yläpintaan ja toinen pää etuakselin keskelle.

Keula painuu jonkin verran kasaan kun se on kiinni pyörässä ja paino päällä, se kantsii huomioida kun laskeskelee.

Jossain kohtaa loivassa kulmassa oleva keula joka tapauksessa "haukkaa". Jättöä voi pari senttiä lyhentää tosta 100 mm:stä.
Long John Stroker

mikjus

Hups kirjoitin mitä sattuu eli se mitä piti kysyä olikin: (korjaan alkuperäiseen)

Ohjausakselin yläpään etäisyys maasta (T-kappaleen yläpinnan tasalta mitattuna).

-väiski-

Lainaus käyttäjältä: mikjus - 09 maaliskuu 15, 11:45:41
Loistavassa laskurissa on yksi ongelma kun runko aina vaaterissa. Nyt oma runko keulii ainakin sentin ja olisi kiva kokeilla monta senttiä se voi keulia ettei näytä hölmöltä.

Ei tuo ole laskurin ongelma, alakehtoputkethan meneen juuri siellä missä halutaan. Ohjausakselin yläpään korkeus syötetään laskuriin, ei maavaraa taikka alakehtoputkien ja ohjausakselin välistä etäisyyttä.

Mikäli siis haluat keulakulmaksi esim 50astetta ja runkoon keulimista 5 astetta, on sun huomioitava keulimisen määrä runkoa tehdessäsi. Jigi todennäköisesti on vaaterissa, jolloin runko on 5 astetta halutusta väärässä, emäputkea tällöin kallistetaan se sama 5 astetta samaan suuntaan.

En tiedä saiko kukaan selvää, ite sain.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

moporhead

Pointtihan oli se, että vois kattella miltä se pärrä näyttää, siis mallintaa yleisolemusta (ja samalla pitää keulageometria kunnossa...) eli haaveena pienimuotoinen runkoCAD -selaimessa:)

mikjus

#11
Jep photoshopilla on väännelty pyörän kuvaan pidempää keulaa ja koitettu hahmottaa millä mitoilla lähdetään liikkeelle ja apuna laskuri. Leikkaa liimaa menetelmällä jostain pyörän kuvasta leikattu keula irti ja liitetty oman pyörän runkoon. Mittasuhteita koitettu pitää kohdallaan ottamalla mitta esim 21" vanteesta ja sitä hyödyntämällä voi laskea sitten akseliväliä ja mitä vaan. Ei nyt ihan millintarkaaa hommaa mutta sitten vaan lukuja laskuriin ja tarkastamaan. Helpompi näin etukäteen kun sitten rälläköidä emäputki irti ja alkaa arpomaan, vaikka lopultahan se niin kuitenkin tehdään.

Alkuperäisena ongelmana vieläkin se että mistä kohtaa tarkalleen mitataan  "Ohjausakselin yläpään etäisyys maasta (T-kappaleen yläpinnan tasalta mitattuna)". Mikä se t-kappaleen yläpinnan tasa on tässä kuvassa? Laskurin mukaan tuo punainen viiva mutta se nyt on missä sattuu? Tai t-kappaleen puolivälissä aika tarkaan.

Spöke

Laskurissa ei luonnollisesti ole huomioitu eri osien paksuuksia, vaan kuten muissakin piirustuksissa käytetään akselin pyörähdyskeskipistettä- Eli T-kappaleen yläpinnasta, ohjausakselin keskikohdasta.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

HillyMan

Tässä nyt räplänny mittanauhan ja laskurin kanssa ja jos syötän kaikki mitat laskuriin niin kaikki muut mitat on aika lähellä todellisuutta mutta akseliväliksi tulee 10cm pidempi laskuriin kuin mittanauhaan. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan siitä ettei kyseessä ole jäykkärunkoinen?
No joka tapauksessa saan jättökulmaksi huikeat 15,5cm. Sitä kun koittaa mitata rimalla ja suorakulmalla niin siitähän nyt saa tulokseksi kaikkea 12-16cm väliltä riippuen miten sihtailee riman paikkaa. Keulaa kun ei vielä ole purettu yhtään niin lehmänpää ja jarrusatulat haittaa sihtaamista.

Raken 33 astetta mittasin puhelimen sovelluksella joka ei varmaan ole ihan asteen tarkka ja astekkin tuntuu vaikuttavan aika paljon jättökulmaan. Joka tapauksessa tuntus pikkusen liikaa olevan jättöä jo ihan ajokokemuksenkin puolesta. Osaako joku heittää perstuntumalla paljonko rake muuttuu jos putket jatkaa vaikka 2 tai 4 tuumaa pidemmiksi?  Aste T-palat pelkästään näyttäis muuttavan kerralla jätön noilla arvoilla 6,4cm jossa ei paljon enää ole mittavirheille sijaa.

Make

Katso että laskurissa on springer/teleskooppiasetus oikein valittu.
Riman, suorakulmien ja muiden kanssa puuhatessa autta yleensä vähän kauempana pyörästä seisova tähystäjä. Kertomasi hankaluudet ovat varsin tuttuja.
Joku täällä varmaan osaa kertoa tuon alkuperäisen raken?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave