Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ohjelmoitavien syttyjen ennakkokäyristä (Rautikseen)...

Aloittaja Raimo-Raato, 12 toukokuu 09, 11:27:47

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Vimosia osia odotellessa voisi rautiksen thunderheartin sytkään ohjelmoija joku fiksu ennakkokäyrä. Kysymys kuuluu että millainen?

Tässä pari nopeesti netistä poimittua esimerkkiä:




En oo tommoisiin ohjelmoitaviin sytkiin aiemmin perehtynyt joten kysellään tyhmiä kun ei jaksa nyt Goolettaa: Noissa kartoissa nolla-astetta on lie männän yläkuolokohta? Ajoitetaanko noi järettömän sytkät sit ajoitusmerkin mukaan vai TDC kohdan mukaan?

Sytkässä on tällä hetkellä tämmöinen käppyrä:

Tuo on alunperin ollut jokin 1200 evosportyn jyrkkä käyrä jonka jälkeen tullut sen kanssa summassa leikittyä ja vieläpä ohjelmoitua se sytkälle. Tuossa mun sytkässä ei ole valmiiksi ohjelmoituja käyriä ollenkaan.

Ehdotuksia notta millaisen käyrän mä rautikseen "piirtelen". Alkuun ekojen sisäänajokilometrien ajaksi vaparina ja sit ahdettuna.

A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Tuota mun sytkän käyrän kuvaa ei saakkaan klikattua isommaksi joten tässä vielä linkki siihen:
>KLIKETI KLIK<
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Empä ole minäkään koskaan noita ohjelmoinut, mutta kommenttia tulee silti.
Nuo ylimmät näytti olevan BT:n käyriä (?) koska max ennakko 35 asetta. Rautiksessa täysi ennakko on 40 +-2,5 astetta, -70 ja vanhemissa merkki on 45 astetta btdc, jonka tulisi ohjeen mukaan saavuttaa 2000 rpm.
Vaikka noita elektronisia säädetään yläkuolokohtaan, Rautiksessa sytkä ilman ennakkoa on 10 astetta BTDC. Mutta saahan ne sillä käyntiin, lopullinen säätö strobolla.
Buzzellin kirjan mukaan Sportti toimii parhaiten, kun tyhjäkäynnillä ennakko on 10-12 astetta (ilman VOES) ja 2000rpm 22-25 astetta, täysi ennakko 3200 rpm. Tuo ovat enemmän kuin tehtaan manuaalissa, jossa esim tyhjäkäynti on evosportille alle 10 astetta ilman VOESia.
Buzzellin kirja ei nyt kaikin osin ole luotettavimpia, mutta olisihan nuo hänen ehdottamat arvot ainakin joku lähtökohta ohjelmoinnille ja joku totuus niidenkin takana on.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

nicnac

Näyttäis yhtäkkiä tuo ylin kurvi rytäskä Dynatekin vakio kurveilta...hommahan etenee nuolla standarti kurveilla niin, että ensin kiukkuisin kurvi eli curve 1...jos ei toimi hyvin niin koko ajan miedompaa kurvia.

Minä ainakin oon nuota miedompia käyriä muokannut niin että kierroksille sitten ennakkoa oon kasvattanu...pienillä kierroksillä ja väännöllä ei suurista ennakoista tunnu tykkäävän. Eikä kyllä kulkuunkaan toisaalta oo pienten kierrosten ennakot niin vaikuttanu. Kolmesta tonnista eteenpäin tuntuu nuo ennakoiden erot...ainakin tältä kokemus pohjalta.

Smokie

Mä kokeilin viime kesänä rautikseen varmaan kaikkia ennakoita väliltä 60-20 ja meinasin tulla hulluksi kun vaikutus teho ja vääntökäyriin oli aivan olematon. Peruskäyrän ajoin magneetolla minkä ennakkoja on vähän vaikee selvittää kun se lötköttää ja tutisee siinä paikallaan miten sattuu.. Abaut ajoitusmerkissä se kuitenkin vilistää. Lähinnä kierrosaluetta sai venytettyä ylöspäin mutta eipä ollut oikein muuta iloa. Sytkänä mulla on Ignitech DC-CDI-P2 tuplatulpilla ja sillä sai 1,5-2hp vähemmän huipputehoa kuin magneetolla ja yhdellä tulpalla, leveämmän tehoalueen kylläkin. Tuota on järkeilty että tuon CDI:n kipinä välähtää vähän turhan nopeesti eikä ihan kaikki seos (tai joka tahdilla) pala kunnolla. Pitää keksiä jotain muuta kun rautiksen kimppuun tästä pääsee.

Raimo-Raato

Kiitoksia vastauksista. Noi Buzzellin rajat vaikuttaisi sellaisilta hyviltä perusastuksilta joilla lähden liikenteeseen. Hitto kun vaan nyt flunssa helpottaisi niin pääsisi sisäänajoja suorittamaan....
A.K.A. Rambe