Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään Wisecon mäntien välys

Aloittaja Slut Machine, 20 tammikuu 12, 18:19:28

« edellinen - seuraava »

Slut Machine

Olen uusi -82 Sporan omistaja ja rautis alkoi temppuilla kesällä. Se huohotti öljyä reilusti ja otin nyt sylinterit pöydällä. Yllätyksenä tuli nuo Wisecon takomännät, joiden välys nyt siis kysymyksessä. Merkintä päällä .040 tarkoittaa kai suurinta kokoa tohon moottoriin tuolta valmistajalta. Mittasin molemmat männät ja tulos oli alahelman kohdalta 81,89mm. Mittasin sylinterit ohjeiden mukaisesti kuudesta eri kohtaa ja tulokset olivat välillä 82,009-82,034. Välys siis oli kummassakin sylinterissä 0,119-0,144mm.
Mitä viisaammat ehdottaa tehtäväksi? Huohotus pitäisi saada suht pienellä budjetilla kuriin.. Kannattaisiko esim laittaa jotkut isommat valumännät tilalle ja porauttaa vielä isommaksi? Vai onko saatavilla takomäntiä tuota isompana kokona? Pelkät uudet renkaat ei taida olla vaihtoehto? Ei viittis sylintereitä uusia..

ps. Ekaa kertaa kirjottelen tällasille foorumeille, joten jos olen tehnyt jonkun alkeellisen virheen, niin anteeksi...  :)

Hemuli

Ei toi takomännälle ole mikään mahdoton välys - rautapäässä jo valumäntäkin haluaa melkein kymppiä. Luulis että takomäntää löytyy vielä +.050" koossa mutta porautuksen sekin vaatis.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Slut Machine

Ok. Luulin, että toi välys olis jo aivan liikaa. Mikä noissa olis maksimivälys, joka aiheuttaisi jotain toimenpiteitä? Männät on näin amatöörin silmään ainakin ihan ok kunnossa, eikä sylintereissäkään ole pahemmin naarmuja. Mitä nyt toisessa sylinterissä vähän tuntee epätasaisuutta näppituntumalla.. Oletko sitä mieltä, että ton vois laittaa nippuun ilman mitään uusimista? Tietty vaikeeta sanoa ilman näkemistä.. Olisko pelkkien renkaiden uusimisesta samoina .040 kokoisina mitään järkeä?
Ai niin. Syy miksi aion purkaa ton moottorin palasiksi, on tuon huohotuksen lisäks vielä kova kolina alakerrasta tasakaasulla ajettaessa. Kolina loppui ennen kuin pääsin reissusta kotiin, mutta jätti mukavaa metallihippua moottoriöljyn sekaan.. Voiko esim laakerivika kiertokangessa tms aiheuttaa huohotuksen lisääntymistä? Paluuletku öljytankille yms on kunnossa.

Spöke

Rautapäätä tuntematta, villi veikkaus; Veivin alapään laakeri tsoronoo kuten myös keskitappi.
Toimenpide; kone halki, hoonia pyttyihin, uudet männänrenkaat uusi keskitappi ja veivinlaakerit/veivit+pesut = nippuun ja ajoa.
Syy;Been there, done that >:(
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiiski

Jos ne naarmut on tosiaan kevyitä pintanaarmuja niin kevyt hooni ja uudet männänrenkaat, jos intoa riittää niin voit laittaa seuraavan ylikoon renkaat, MUTTA!! silloin erittäin tärkeää mitata ja viilata männänrenkaiden katkoväli sopivaksi.

Avaa jakopää ja putsaa jos löytyy mitään kiiltävää ja selkeetä vika kohtaa ei löydy, niin se on kampurankeskitappi. Todennäkösesti niissä sun veiveissä on jo ylös/alas suuntaista klappia kun kiskot niitä ylös alas. Paska homma mut ei niin paska kuin katkennut veivi, mikä olis tullut heti kohta.

Slut Machine

Noita ylikoon renkaita vois alkaa tutkailla. Toi viilailu tosin vähän arvelluttaa..

Jakopää on purettu, eikä sieltä löytynyt mitään erikoista.
Kävin kiskomassa motin irti rungosta ja seuraavaks sitte halki. Veiveissä ei ollu ihme kyllä pystyvälystä ja muutenkin tuntuu pyörivän nätisti. Sivuttain niitä kun väänsi, niin aika reilusti oli välystä ainaki toisessa. Se kai on normaalia? No täytyy keskitappi ja laakerit tarkastaa kuitenkin kun ääniä sai reilusti  :)

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Slut Machine - 21 tammikuu 12, 00:10:45
Noita ylikoon renkaita vois alkaa tutkailla. Toi viilailu tosin vähän arvelluttaa..

Pakko sun on hioa/viilata renkaan päittäisvälys arvo kohdalleen, muuten ne ei lämmetessään mahdu oleen ja kone kilkkaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Slut Machine

Juu ymmärsin sen. Ajattelin vaan että mun viilailut on yleensä vähän sinnepäin.. Mut kaippa ton sais jotenki duunattua.

tuuba

kyllä siinä koneremontissa on monta pahempaakin hommaa ku toi männänrenkaiden viilaus.
toi ei oikeesti oo mikään paha homma
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Karzza

#9
Männänrenkaiden sovittaminen on ennemminkin vakavaa moottorinrakentamista kuin tyrjystämistä. Oikea työkalu ja tieto mitä tekee pitää tietty olla.

Esim Rodin 4.25" CP pistonsin männänrenkaat tulevat aina 0 päittäisvälyksellä ja ne pitää sovittaa männänrengasviilan avulla käytön vaatimusten mukaisiksi.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: Slut Machine - 21 tammikuu 12, 00:10:45
Jakopää on purettu, eikä sieltä löytynyt mitään erikoista.
Kävin kiskomassa motin irti rungosta ja seuraavaks sitte halki. Veiveissä ei ollu ihme kyllä pystyvälystä ja muutenkin tuntuu pyörivän nätisti. Sivuttain niitä kun väänsi, niin aika reilusti oli välystä ainaki toisessa. Se kai on normaalia? No täytyy keskitappi ja laakerit tarkastaa kuitenkin kun ääniä sai reilusti  :)

Mulla oli juuri näin ja silti alakerta oli hetkeä vaille lastua täynnä kaikki paikat. Se sivuttaisvälys tuntui mutta ei päittäisvälystä. Päittäisvälys tuntuu paremmin kun pyöräyttää jonkun matkaa eteenpäin. Meillä oli arviolta 0, 4 ura keskitapissa....

Hemuli

Siellä voi olla keskitappi täynnä metallimujua, ei varmasti tunnu välystä.

Jos öljyn seassa on metallihilettä etkä vielä ole syytä löytänyt niin alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Slut Machine

No niin nyt on vihdoin keskitappi saatu irti. Näin ensimmäisen tarkastelun jälkeen, ei siitäkään vikaa löydy. Aivan mitättömiä jälkiä laakereiden kohdalla, mutta ei siis mitään uria tai hajonneita laakereita. Olen varmaan kuvitellu kolinat ja metallihileet öljyssä :) Ei auta kun alkaa tarkastelemaan tarkemmin osia läpi mitkä jo irrotettu. Laitan nyt kaikki laakerit ainakin uusiks kun kerran purettuna on. Veiveistä ja keskitapista en kyllä osaa sanoa vaatiiko vaihdon nyt "varmuuden vuoksi" kun ei ne nyt ihan uusiltakaan tuntunu.
Nyt kun mietin sitä kolinaa tarkemmin, niin se tuli vasemmalta puolelta ja loppui kun kiihdytti. Täytyy käydä vielä enska läpi tarkemmin.

Kokkonen

#13
Huohotukseen liittyen, tarkista myös venttiilin ohjurit. Meidän Rautis huohotti solkon pako-ohjurin kautta. Jos käyttää 10:1 Wisecoja Rautiksessa, kannattaa myös asennuttaa kunnos venttiiliseetit. Valuun koneistetut eivät kestä korkeampaa puristusta ja nykybensaa. On kokeiltu.

Edit: Tarkennus, siis pakokaasut pääsi ohjurin kautta keinuviputilaan ja sitä kautta lisäsi huohotusta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Slut Machine

Vihdoin sain ihmeteltyä mottia lisää. Toisen pakovenan ohjuri oli yläpäästä ihan mustana eli vuotoa on ollu ja huohotuksen yksi syy löytyi. Kiikutan kannet koneistamoon, niin saavat laittaa uudet ohjurit. Mulla nyt AMPCO:t kiinni ja ajattelin samoilla jatkaa.

Kolinan aiheuttajakin todennäköisesti löytyi. Laakerihäkit on hiertäny limppuihin lyötyihin shimmeihin 0,8mm urat kummallekin puolelle ja häkkienkin seinämät huonossa kunnossa. Laakerit varmaan päässeet elämään keskitappia pitkin edes takas. Koneistamo saa laittaa uudet shimmit ja laakerit ja sit kasaan.

Mittasin noiden venajousien pituudet ja ulkojouset on noin 0,5 mm ja sisäjouset noin millin alle ohjearvojen. Onko nuo siis vaihtokunnossa vai voisko tossa säästää vielä muutaman kympin?

Jos tietäjille tulee mieleen jotain tärkeää vinkkiä noihin töihin liittyen, niin kiitän jo etukäteen neuvoista :)