Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pulverimaalaus vai anodisointi?

Aloittaja atco, 12 tammikuu 12, 22:20:16

« edellinen - seuraava »

atco

Tarkoituksena värjätä dynan etuteleskooppien alaputket mustaksi. Siis teettää, ei kotikonstein. Mitä etuja/haittoja pulverimaalauksella ja anodisoinnilla on toisiinsa verrattuna? Kumpikin ilmeisesti kestää hyvin? Pulverimaalaukseen varmaankin hiekkapuhallus hyvä mutta minkälaiset pohjatyöt tarvitaan anodisointiin?  Onko noin arviota mitä prosessit ehkä tulisi kustantamaan? Tekijöitä Kemi-Tornio alueella?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Hemuli

Kaksi täysin eri prosessia. Pulveri on - kuten nimikin kertoo - maali joka tarttuu osan pinnan päälle. Anodisointi taas elektrolyyttinen prosessi jossa väriaine menee alumiinin pinnan alle. Molemmat toki kestäviä mutta jos itse pitäisi valita niin ehdottomasti pulverimaali. H-D:n teleskoopit on sen verran kehnoa valualumiinia että anodisoimalla tuskin tulee tasainen väri. Aikoinaan anodisoitutin yhden Hayabusan ulkoputket mustiksi, firmassa kehuttiin kuinka oli tasaista materiaalia - tuli hyvä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joe Cool

Suosittelisin myös pulveria. Alumiinin laadun lisäksi myös kiillotuksen aste näkyy eloksoinnin läpi, eli jos jostain hiot kiiltävämmäksi, se on kiiltävämpää myös mustana - eli kirjavaa tulee helposti.

Pulverissa on turha ruveta itse puhaltelemaan. Pulverimaalaamon kaveri suhauttaa omalla rutiinillaan putket juuri sopivan puhtaiksi ja panee uuniin. Helppoa, halpaa ja hyvää. 

atco

Pulverimaalaus taitaa olla way to go. Tarttee huomenna selvitellä kuka tollasta täälläpäin tekee.
Kiitokset!
FXDWG -02

SOHVELI-76

Roin amis? ainakin pari vuotta sitten olisivat rungon värjänneet.
0405691644

atco

Tuosta Haaparannalta löytyi Corrotech- niminen firma. Pyysivät hommasta 100 ekee, hiekkapuhalluskin pitäis hoitaa itse. Tuntuu kalliilta?
FXDWG -02

KvL

Kalliiltahan tuo vähän tuntuu,
3v sitten pulverimaalautin rungon ja puolenkymmentä pienempää osaa, mm. stonga & avoremminsuoja yms. kikkareita.

Väriksi tuli puolikiiltävä musta jota käytettiin jossain isommassa tilauksessa siellä -> halvempaa.

Piti etukäteen puhallettuna tuoda, 80â,¬.

Tämä Tuusulan Kellokoskella.

tippala

Katoppa tuolta: http://www.lapinsoodapuhallus.fi/

Velipoijan pulju, tämä on härski mainos  ;D

atco

No nyt oli mainos paikallaan, hommat saatiin sovittua ja hintakin puhalluksineen vain kymppejä. Kiitos! :)
FXDWG -02

Hemuli

Kyllähän työstä pitää hinta maksaa mutta rajansa kaikella. Satanen keulan alaputkien puhalluksesta ja maalauksesta on jo vittuilua - varsinkin jos väri on sellainen (musta) mitä kulkee linjassa joka tapauksessa koko ajan.

Saman aiheen kanssa painiskelin vuosi sitten, silloin siitä keskusteltiin täällä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2402.0

atco

Niin, tuo Corrotechin hintahan sisälsi vain maalauksen, puhallus olis pitänyt hoitaa itse. Pitäkööt tunkkinsa.
FXDWG -02

Rautahauli

Paikka missä itse maalautan pikkusälää ei myöskään puhalla vaan ne pitää teettää muualla, se taas onnistuu omalla työpaikalla joka hiekalla tai "singossa" teräskuulapuhalluksessa.
FXEF-81

atco

Nonni, tuubit tuli Lapin Soodapuhalluksen Mikalta takaisin. Hyvää jälkeä syntyi ja ei paljoa kustantanut, suosittelen.
Ja paremmalta näyttää kuin ennen, etenkin kun se alupinnoitus oli hieman kärsinyt:

FXDWG -02

Miska

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 tammikuu 12, 22:26:15

H-D:n teleskoopit on sen verran kehnoa valualumiinia että anodisoimalla tuskin tulee tasainen väri. 

Eikös noi enää ole Shovan valmistamia? Vai onko ne siitä huolimatta kehnoa?
Mä kun oon ollut uskossa, että noi putket olis lähes (Keihinin lisäksi) ainoita laadukkaita osia koko värkissä.  ;D
-Just another guy on the lost highway-

Hemuli

Ei huono anodisoitavuus tarkoita etteikö ne olis hyviä osia tarkoitukseensa. Mutta kun niitä vertaa esim japanilaisen upsidedown keulan ulkoputkiin jotka on kauttaaltaan koneistettuja ja paljon napakampaa materiaalia niin ei tulis mieleenkään yrittää muuta kuin maalausta.