Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ohjaus akseleitten pituudet !

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 tammikuu 12, 15:43:11

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

onko noitten piduudessa mitä eroja...

Mulla ois tuossa 79 rautapään orkkis kolmioit onko tuo pituus "universaali" pituuden suhteen ??? Keksinnöissä ?

Vai onko springeri keuloissa eri mittaset ohjaus akselit ?

Paksuushan on se 1" mut... pituus :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

Itse asiassa sekä pituus että paksuus vaihtelee. Bigtwineissä lienee kansiventtiiliaikakaudella käytetty aina 1" ohjausakselia mutta Sportstereissa sekä lättäpäissä näkyy myös 7/8" akselia - sporteissa akseli muuttuu tuuman vahvuiseksi vuonna 1978. Pituus muuttuu "universaaliksi" muistaakseni vasta vuonna -82, siihen asti Sportstereissa lyhyempi ohjausakseli.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

Mutta entä pituus ??? :D

Lähinnä siksi utelen että Osaisin mitottaa Tuon oman Springeri keulan kun tiiän mitä pittää mihinkiin liimata...

Ohjaus akselin Kun voip tehä ihan mllaisen vaan sorvissa samaten sen Emaputkenkiin vois mitottaa omilla mitoillaan...

Mutta Kun ei ole nyt Vieressä Risukeulaa niin :D jos keksis mitä se ois pitkä niin pääsis etiäpäin :)

F 48

Oli muuten taannoin omassa -79 rautiksessa 7/8" akseli. Keulan kun vaihtoi uudempaan tuuman akselilla olevaan niin piti laakerikuppien kauloista sorvilla ottaa pikku siivu pois. Olisko ne muuttunu tuumaiseksi vasta sen evomallisen rungon myötä?

Mopopoika

mulla on tossa yhdessä 23 cm, luulen et se on aika lähelle orginaalia

Hemuli

No et sitä pituutta kysynyt, ainoastaan onko niissä eroja...

Softailin akseli näyttäis olevan 208 mm, evosportissa taas 200 mm. Vanhemman rautapään akselia ei ole nyt mitattavaksi.

Vähän hölmöä rakentaa näin netin varassa, kyllä jotain palikkaa olis hyvä olla kädessä.

Mr.Horsepower

Tuota tuota...
lähinnä tyyliin lättäpään tai Pannun keula ylensäkiin noi vanhemmat vekheet missä on noita Springeritä...

kuvista on helppo hahmotta jos tietää jonkiin mitan oikeeksi...

Se taas mitä näissä Sporteissa on niin sillä ei ole tämän asian kanssa mitän tekemistä :D

Hemuli

Kirjoitin tähän jo jotain mitä toden näköisesti olisin tullut katumaan joten poistin sen.

Sanotaan sama vähän pehmeämpään sävyyn. Jos tiedät tarkkaan mitä mittoja haluat, laita ihmeessä se tieto siihen alkuperäiseen kysymykseen niin että muutkin sen tajuaa. Kun tätä tietoa ei ollut, niin kävin ihan sinua varten tallin ylisillä mittaamassa siellä olleita ohjausakseleita. Kieltämättä sen jälkeen *******ttaa lukea että "emmä tollasilla mitoilla mitään tee kun tartten näitä".

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mr.HorsepowerSe taas mitä näissä Sporteissa on niin sillä ei ole tämän asian kanssa mitän tekemistä

No minkä ihmeen takia sitten aloitusviestissäsi sanotaan näin:

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 11 tammikuu 12, 15:43:11
onko noitten piduudessa mitä eroja...

Mulla ois tuossa 79 rautapään orkkis kolmioit onko tuo pituus "universaali" pituuden suhteen ??? Keksinnöissä ?

Vai onko springeri keuloissa eri mittaset ohjaus akselit ?

Paksuushan on se 1" mut... pituus :D

Kyllä mä tossa hyvinkin ymmärrän että Sportsterin akselin mitoilla hyvinkin on merkitystä.

Ymmärrän myös että kaikkien ihmisten kirjallinen ulosanti ei ole täydellistä, mutta YRITÄ nyt edes kirjoittaa niin että kaikki ymmärtää. Olet ihan kiitettävästi päässyt eroon siitä hillittömästä pisteiden käytöstä, nyt kun vielä saadaan kirjaimet oikeaan järjestykseen niin kyllä se tästä.

Mr.Horsepower

tai siiten ajatus juokseepi sormia nopeammin  ::)

Mut jeps noitten vanhempien keksinnöitten akselieitten mittoja tiedusteleisin... (springeri) ohjaus akseli Onko se vertailu kelpoinen Pannun / lättäpään / Muitten Springer keulasten kanssa... VAI onko näissä pitemmät akselit vai lyhemmät ????

Voip kun ossoos ilmasta ithtesä ihan riitävän täsmällisesti... :O

Niih ja "universaalilla" havittelin kyllä noitten Big twin:en Vs Sporttien Pitutta...

ohjaus akselin mitta.... Lupaan yrittää tarkentaaa kuvausta

ma^ko

Mä en edelleenkään oikeasti oikein tajua mitä halutaan, mutta vanhan springerillisen rungon emäputki josta ohjausakseli menee läpi on pituudeltaan 5,65" eli 143,51mm in â,¬uruuppa. Siihen skoolit ja T-palat päälle ni tuo nuin 20cm, ehken hieman reilu lienee hyvinkin osuva varsin pitkälle aikavälillekin jopa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Mr.Horsepower

Kokkeillaas näin....

Punasella piiretty on Tämä maaginen mitta (jota en osaa kirjoittaa suomeksi)  ;D

Jota haen... Mutta

Punanen viiva
- Ala keula kolmion yläpinnasta mitattuina ohjaus akselin yläpäähään mitta (katso kuva)

Sininen viiva

- Ala jalan yläpinnasta mitattuna ohjaus akselin päähän paljonko on erotus mitta (katso kuva)

Vihreä viiva

Tuosta jousien väliin tulevastta "jousilevystä sen tasopinnasta alajalan yläpäähän... mitta ( Katso kuva )

Mitat onko nytten paremmin ymmärrättävissä ?

onko Pannussa Lättäpäässä Knuklessa sama mitotus Kuin sportissa? ( sitä tässä hain...

Mutta jos jonkiin valtakunnan keulasta sais noin mitat edes Olisin todella kiitollinen :)

t

Hemuli

Meikäläisen springeri on toisella tallilla, ei pääse just nyt mittaamaan.

Mutta risukeulojahan on ollut ainoastaan Knucklessa ja sitä vanhemmissa, sporteissa ei ollenkaan. Siis alun perin. Ja nyt ei puhuta näistä uudemmista softaileista. Noissa vanhemmissa on kaikissa saman mittaiset akselit. Nehän on huomattavasti pidempiä kuin vastaavat hydrakeulan ohjausakselit, ylälaakerin päälle tulevalla kiristysmutterillakin on mittaa reilut viisi senttiä.

Runkojen ohjauslaakeriputket sitten taas on saman mittaisia kaikissa bigtwineissä ja sporteissakin vuodesta -82 alkaen. Sitä vanhemmissa XL-malleissa lyhyempi.

Kiwi

... Ja -48 Pannussa... ;D En tähä aikaa enää rupee normaalin hydrakeulan akselia mittaamaa, eikä siitä ilmeisesti olis ees hyötyä, jos Hemulin viestiin on uskominen... Eiköhä netin syövereistä kääklettämällä löydy jo jotaki tietoa? Ite en vaa jaksa kiinnostua nii paljoo että löytäisin tällähetkellä mitää, jos sänkyy löytäsin nii vois olla hyvä ratkasu :-X

erakko

Mää voisin  käydä keittiös tai vessassa mittaa nuo. Paitsi et tönäri on autossa.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.