Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Enskaan kaksipuolinen teollisuushihna...

Aloittaja Santtu, 08 toukokuu 09, 10:27:55

« edellinen - seuraava »

Santtu

Mulla on ADHD-projektin yhteydessä tullut nyt todistettua, ett6ä  ahtimen vedon ottaminen rattaalla enskaketjulta ei toimi koska välityssuhteiden takia se ahtimen ratas ottaa ketjuun vain muutamalla hampaalla. Käy näin:

Pitää siis rakennella tilalle hihnaveto. Ensimmäinen ajatus on tehdä temppu kaksipuolisella hihnalla, ei tarvitsisi kajota ahtimen paikkaan ja muihin komponentteihin. Kaksipuolista hihnaa löytyy teollisuusjaolla useitakin eri mittoja, mutta kaipailen kokemuksia (pyörä on '89 FLHS) sopivista hihnapyöristä (ja kytkimestä). Onko niitä?

Hemuli

Mä kun luulin koko ajan että toi veto on tehty niin että ratas on ketjun PÄÄLLÄ - ei ihme että toi ratkaisu ei ole kestänyt, sehän yrittää pyörittää ahdinta koko ajan ihan hampaan kärjillä kun mikään ei paina ketjua rattaan ympärille.

Hihnapyörät ja kytkin on ihan samat kuin muissakin samanikäisissä bigtwineissä, ei Electrassa ole muuta eroa kuin kampuran ja vaihdelaatikon pääakselin välinen etäisyys joka siis on lyhyempi. Todennäköisesti halvimmaksi tulee ostaa joku Softailin 1,5" remmivetopaketti ja myydä se remmi siitä jollekin tarvitsevalle - joku voisi kertoa millä jaolla noita belttejä on saatavilla, en nyt tähän hätään muista. Onko mikään niistä suoraan sopiva teollisuusremmille?

Ameriikanfoorumeilla varoittelevat remmivedon sulkemisesta kopan sisään, pitäisi kuulemma ainakin tehdä tuuletusreikiä. En ole itse ihan samaa mieltä, rakensin aikoinaan softailiin suljetun remmienskan ja siellä se on vieläkin seitsemän vuotta myöhemmin samalla remmillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 toukokuu 09, 10:32:42kun mikään ei paina ketjua rattaan ympärille.

Oli siinä ohjurilaakereita parikin, ne on jo kuvan ottovaiheessa vain repäisty jo huitsiin...

Raimo-Raato

Sinällään varsin nerokas idea vedon pyörimissuunnan kääntämiseksi. Eipä itsellä ole käynyt tuollainen vaihtoehto edes mielessä. Meneekö toi akseli tuosta sisäenskakopan läpi koneen ja laatikon väliin josta sit hihnalla vetää ahdinta vai miten se on toteutettu? Miksi välityssuhde pitää kasvattaa jo tuossa kohdin?

Oisko tuonne mahdollista mahduttaa hammaspyörillä toteutettu veto? Sopivilla rattailla kestäisi ainakin huolettomasti kierroksia.
A.K.A. Rambe

Hemuli

Ei taida olla mitään välitystä tuossa konstruktiossa vaan kuvassa näkyvä akseli on suoraan ahtimen akseli. Ahdinmötikkä on koneen ja laatikon väliin alapuolelle jäävässä tyhjässä tilassa - tuohan on siis Electra jonka kone ja laatikko on pultattu suoraan toisiinsa kiinni, siellä ei ole ylimääräisiä runkoputkia aiheuttamassa harmeja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Eiks sen hihnan kanssa tuu ihan sama ongelma, että ei ota kuin muutamalla hampaalla kiinni?
Jos 1,5 hihnaa käyttää, niin niitä on kahdenlaisia. 8mm jaolla, mikä on ihan teollisuuskoko ja se ikävä kyllä yleisempi noin 8mm jako. Se on todellisuudessa muistaakseni 8,05. Siihen käy ainoastaan vauhtikaupoista ostettu. Eikä siis ole mikään tuumanenkaan koko.

Mun mielestä toi ketju on hyvä idea. Ilmeisesti ongelma on, että noita enskaketjuja ei oo pidempiä, että vois tehdä ylimääräisen mutkan yhdellä lisärattaalla?

Santtu

Kuvassaolevan rattaan akseli on suoraan ahtimen akseli, kuten Hemuli jo valisti. Ketjuvedon ongelmana on, että se toimii parhaiten märkänä joka asettaa merkittäviä rajoituksia käyttettävissä  olevan tilan suhteen. Sama rakenne kuivana mahdollistaa tilan vapaamman käytön, ja hihna taipuu paremmin mutkille.

Isompaa ratasta ahtimelle laitetaan, nyt se ahtaa noin 0,5 bar kurkussa (mukana ~4½ litran paineakku joka tasoittaa kurkun sykettä hyvin) joten ahtoja on varaa pudottaa. Mielellään voisi samantien kokeilla muutamaa eri kokoista pyörää kampiakselilla ja vaihteiston päässä niin, että saadaan välityssuhteet optimoitua.

Noiden W&W/C&C/jne palikkaraamatuissa ei ole valmiiden hihnapyörien (tai settien) kohdalla speksejä mitkä pylpyrät ovat milläkin hammasjaolla. Mistäs tää selviäisi???

Hemuli

Eihän katalogeista mitään TIETOA löydä, pitää mennä suoraan sylttytehtaalle - esimerkiksi tänne:

http://beltdrives.com/catalog.htm

Enskan sisään menevät setit: http://beltdrives.com/bd4bt.htm

Tuolta löytyy myös tieto Hessun mainitsemasta osamillijaosta joka on 8,07 mm: http://beltdrives.com/rpb.htm

Jos vaihdat enskan kuivaan remmiversioon niin muista että sisemmässä enskakopassa oleva tukilaakeri pitää samalla vaihtaa kumisuojattuun versioon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Santtu

Tässä tuli matkan varrella esiin muitakin vaurioita, kytkimen akseliholkki (mikä tuo on suomeksi, piikkisian takapuolen kartiotunneli???) antoi periksi:


Nyt näyttää uhkaavasti siltä, että teollisuushihnan jaolla ei saa noita pylpyröitä Evoon valmiina. Ainakin kun vertailtiin hihnaa ja hihnaa Mannen kanssa niin niissä 8mm jakoisissa oli sitten kuitenkin eroa puolikkaan hihnan kohdalla. Taitaa hiukankin väärä hammasjako syödä hihnan???

Tavoitteena on kuitenkin sleeperi jossa ahtopuoli jää pääosin piiloon --> Alkuperäinen enskakotelo olisi mukava säilyttää --> Kapeaa hihnaa etsitään. Ainakin vielä, toistaiseksi, ehkä...

Santtu

Tässä vielä boonuksena kuva konstruktiosta vielä ehjänä, siis sellaisena joka todettiin ei-toimivaksi. Tämäkin on jo v 2.0, se ekan version ketjun ohjurit ahtimen vedon edessä ja takana olivat nailonisia eivätkä ne kestäneet. Samalla huomattiin, että se veto tarvitsee toisen, jykevämmän tukilaakerin joka on tässä tuon kolmiolevyn alla.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Santtu - 20 toukokuu 09, 14:44:29
Tässä tuli matkan varrella esiin muitakin vaurioita, kytkimen akseliholkki (mikä tuo on suomeksi, piikkisian takapuolen kartiotunneli???) antoi periksi...

Yksi hyvä syy lisää päivittää laatikko uudemman mallin spooriakseliin - sulla taitaa olla viimeisen vuoden kartioakseli? Sen pystyy päivittämään vaihtamalla pääakselin ja vitosen rattaan. Kytkin menee luonnollisestikin uusiksi mutta eipä sulla siitä muutenkaan jää juurikaan alkuperäistä tuon remmiprojektin kanssa.

Ettei Manne nyt vaan olisi näyttänyt sulle just sitä "melkein kasimillistä" mistä Hessu varoitteli (8,07 mm jako). Tuossa aikaisemmin postaamassani linkissä oli monta erilaista remmiä tasa- ja osamillijaolla joihin kaikkiin sai myös hihnapyöriä. Eikä sun ole pakko ostaa just kasiysin Electran pyöriä vaan siihenhän käy ihan mitkä tahansa evobigtwinin hihnapyörät. Varsinkin jos päivität sen pääakselin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Saiskohan sinne viriteltyä ja mahdutettua oheisen kuvan mukaista systeemiä ihan tuolla ketjulla? (Mittasuhteet ei lähelläkään todellisuutta vaan nopeesti huitaisemalla piirretty kuva)

Harmaat rullat on ketjurattaita ja punaiset hammaspyöriä. Tuota ketjuahan löytynee halutun mittaisena teollisuusketjuna. Oletettavasti ANSI 35-2 -ketjua. Samasta paikasta sit myös rattaat.

Punaiset rullat on hammaspyöriä joista alempi olisi suoraan tuolla ahtimen akselilla. Niitä esim. täältä jos ei valmiina löytyis.

Muutenhan tuolaisessakaan ratkaisussa ei olisi mahduttamisen lisäksi mitään "mutta mutta entäs" -aihetta mutta kun liikkuu tuo ketju niin pirun kovaa kyytiä ettei mulla oo mitään käsitystä voisko tuollainenkaan systeemi ikimaailmassa kestää. Omassa ahdinprojektissa perehdyin hommaan sen verran että ketjujen kanssa HD-koneen maks. kierroksilla kaikki rullaketjut on kovilla.
A.K.A. Rambe

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 20 toukokuu 09, 17:54:57Saiskohan sinne viriteltyä ja mahdutettua oheisen kuvan mukaista systeemiä ihan tuolla ketjulla?

Tätäkin harkittiin mutta todettiin turhan monimutkaiseksi verattuna remmiin. Saamani tiedon mukaan teolisuusketjuissa vetolujuus ei riitä. Ketjun ongelmana on myös se, että ns. vetäviä akseleita pitäisi olla ketjua kohden vain yksi, muuten tulee onkelmia. Taipuminen kovin pienille mutkille on myös haaste. Ja ketjulla vedosta tulee myös kova mikä on ongelma kun paikat tuppaa muutenkin hajoilemaan. --> Hihna rulez!