Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TIG volfram puikkojen värit ja vähän muutakin TIG-hitsauksesta

Aloittaja Rezi, 06 tammikuu 12, 22:54:54

« edellinen - seuraava »

Jake

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 tammikuu 12, 18:54:43
Aika hyvin, tuntuu alan tietämystä löytyvän tästä porukasta. 1911 hyvinkin.

Juu noita vekottimia on tullut hypisteltyä joitakin. 1911 en oo (vielä) rakennellut, mutta muita kyllä. Jossain vaiheessa tuli manattua, että miks helvetissä pitää ihmisen tykästyä niihin eniten viranomaisten kiusaamiin harrastuksiin, mut minkäs teet.. :/

Rautahauli

Uskaltaakos tikillä täyttää paineenalaisia osia? Vai pitäisikö kysyä uskaltaako paineenalaisia osia käyttää täytön jälkeen? Laserilla niitä kait ainakin täytetään.
FXEF-81

ma^ko

Paineenalaisten osien korjaaminen/täyttäminen millään metodilla on juttu, johon ei ole mitään yksiselitteistä vastausta. Riippuu mitä tulisi korjata, minkä vermeen osa ja minkä paineen alla se on. Jonku 577x3 T-rexin mitään paineenalaista en juurikaan korjailisi, kun taasen joku naksnaks-pistepirkko on hieman eri juttu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jake

Paikallinen seppä joskus täytti (räki) lukon päätä Migillä. Ja mies oli kyllä ihan maan kuulu rakentaja. Positiivisessa mielessä siis :D

Iteki oon yhden 7.62 lukon muokannu 9x19:lle ja Miggiä siinäkin käytin kun Tiggiä ei vielä ollu.

Rautahauli

Vanhan 38spl reukun rekyylikilpi jossa on nallipiikin reikä levinnyt ja palanut hieman kuopalle. Sepälle en vie muutaman kympin härveliä eikä taida kannattaa muutenkaan. Periaatteessa ei juuri haittaa mutta nalli nousee vähän törrölleen. Muutenkin aika karu. ;D
FXEF-81

ma^ko

Menee "hieman" offitoopeksi, mikä reukku, piikki rungossa vai vasarassa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Emmä viitti sen kummemmin yksilöidä, hanassa piikki.
FXEF-81

ma^ko

Kyl sen voi korjata, mut aika duuni mokomas on, mut ku on "klassisesti" piikki ni ei e sinällään vaikea ole, täyttö, tasaseks ja reikä mittaan. Jos olis vapaalla iskupiikillä oleva reukku, niin olis hiton tarkka myös sen liiketilan puolesta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

masa

LainaaVanhan 38spl reukun rekyylikilpi jossa on nallipiikin reikä levinnyt ja palanut hieman kuopalle. Sepälle en vie muutaman kympin härveliä eikä taida kannattaa muutenkaan. Periaatteessa ei juuri haittaa mutta nalli nousee vähän törrölleen. Muutenkin aika karu. Virnistää
Ei kannata ruveta hitsailemaan,jos vika ei oo tuon pahempi eli nalli vähän nousee, meinaan hirvee duuni ja saattaa mennä viduiksi kuitenkin,iskupohja on sen verran kriittinen osa (johon paine kohdistuu)että kannattaa harkita,toi Hemulin hitsaama luistin pidätin salpa on ihan eri juttu meikäläinenkin on noita tuunannu useita,joskus aikanaan 45:n Coltin piipun alapuolen linkin korvista toinen antautui serkkupoika (ammattimies)veti sen TIGillä ja toimii vieläkin useamman tuhannen laukauksen jälkeen.

Rautahauli

No joo ei sille tosiaan kannata mitään tehdä paitsi jos joku ilmaiseksi... ;)

Kyllä sitä luistuisalvankin hitsausta kannattaa miettiä. En tunne 1911:n rakennetta enkä lähde kuukletteleen mutta esim 9mm:n tsetorissa noi salvat napsahtelee poikki silloin tällöin. Omat "lämpökäsittelyt" ei välttämättä muuta kovuutta parempaan suuntaan. Mulla on katkennut yksi eikä ollut edes paljon laakeja takana.
FXEF-81

Lyytinen

Nyt kun on tullut alumiinia turattua tuolla kiinan ihmeellä, hokasin miksi välillä rupeaa tulemaan sulan pintaa jotain kuonaa. Pakko aina lopettaa ja putsata pinta. Olin melko varma, että jostain pääsee ilmaa sekaan. Sitten huomasin, että tämä edellä mainitun kaasulinssin kaasuhylsy/suutin/mikälie on polttimen päästä erilainen eikä asetu kunnolla. Kiristin sen normaalia tiukempaan ja johan auttoi jonkin aikaa kunnes taas löystyi. Sitten hokasin, että siinä pitää olla se lämpöeriste erilainen.

Tuolla sivulla olevassa kuvassa näkyy, että kaasulinssin kaasuhylsyä varten tarvii osan 6 (joka normaalisti tulee näissä kiinan WP-17 ja WP-26 polttimissa) lisäksi osan 7.

Tämä siis tiedoksi niille, jotka netistä hommaavat kamat :)

mista

Eilen sain ton ostamani DC tigin iskuun ja pääsin testaamaan punaisella elektorilla hiukan mustaan. Saumaa syntyi ja kipinät lensi.. Eiku..

Tosta kaasun virtauksesta. Joku reilu 5l vois siis olla esim sisätiloissa tallissa sopiva vai? Kaasuna toki puhdas argon..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Jep. Sisätiloissa näissä pikkuhitsauksissa riittää 5l/min. Ite saitana säädän niin pienelle kuin sietää ilman huokosia.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Juvakka

Noihin mittareihin ei sitten kannata uskoa absoluuttisena totuutena. Rotametrillä saapi suurempaa totuutta, mutta mittareita  ja niiden näyttämiä virtauslukemia tärkeämpää on tuijottaa hitsausjälkeä.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mista - 28 maaliskuu 12, 09:44:18...Saumaa syntyi ja kipinät lensi.. Eiku..

Tää nyt oli varmaan herja, mutta jos tigillä lentää kipinää niin sitten on jotain pahasti pielessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957