Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

4 1/2" iskunpituus pannu/shovel

Aloittaja Soikkeli, 07 toukokuu 09, 22:31:31

« edellinen - seuraava »

Soikkeli

Millaisia uusia kokemuksia saa kun pidentää iskua pannussa/shovelissa 3.9":stä 4.5" ?
Sylintereinä alkuperäiset 74".
S&S sivuilla kehutaan moottorin kestävän "kuin" alkuperäisen 4.5" iskulla.
Jos toi mainoslause pitää paikkansa niin voisin ostaakkin 4.5" limput ja kone suurenisi 84".

Samalla rahalla kun saisi vakio tai 4.5" kampuran, männät vaihtuu kuitenkin.

C.O.G. 
Lifemember

Tomppa

Mulla oli 56 vuoden panshovelissa S&S 2800 männät, 7001/7002 kanget, 4½ limpuilla ja Andrews A nokalla. Voimaa oli ja hienosti sysäsi...! Kestävyyden kannalta 4½ limput on maksimi ja 4 3/4 on jo stripille, eikä kestä (näin sanoo kokeneemmat).
Keep on Keepin' on!

Hessu

Joo ja ne kokeneemmat on lukenu sen saman S&S:n tekstin missä ne eivät lupaa yhtä pitkää käyttöikää männille, kuin 4,5 iskulla. Mutta tod.näk. käyttökokemuksia ei oo kuin jommasta kummasta. Mulla on ollu rystyssä molemmat. Nykyään 4,75. Yhtä hyvin tuntuu paikat kestävän kuin 4,5:n.
Mutta kysymykseen. Suosittelen varauksetta stroukkausta. Antaa todella hyvin lisää tehoa sillä alueella, missä mottia katukäytössä käytetään. Sekä toinen iso etu mitä stroukkilimppujen kanssa saa on keveys. Ainakin S&S:n ja Truett&Osbornin normaalit, on paljon kevyemmät kuin tollaset vakiot. Ero kaasuun vastaavuudessa on iso. Mutta mun mielestä iskunpidennyksen rajusti hintaa nostava tekijä on, että mä en kyllä ikinä laittais noita stroukkilimppuja ja vakio veivejä. Vaan joitain lujempia. 

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 08 toukokuu 09, 07:27:12...toinen iso etu mitä stroukkilimppujen kanssa saa on keveys. Ainakin S&S:n ja Truett&Osbornin normaalit, on paljon kevyemmät kuin tollaset vakiot... 

Pannussahan se ensiövedon puoleinen limppu on alun perin tuplaten pinionipuolta paksumpi, koko pyörivä kokonaisuus taitaa painaa lähemmäs 25 kg siinä missä esim. evon paketti on noin 16,5 kg. Joku joskus sanoi että lisäpaino on aikanaan tehty ihan sen takia että kun kiksillä annetaan kampuralle vauhtia jaksaa se massansa ansiosta pyörähtää pidemmälle ja käynnistyvyys on helpompaa. Onko tällä sitten käytännössä merkitystä, en usko.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Äkkiä laskettuna kyllä sen pitäisi ainakin yhden puristuksen yli enemmän mennä sillä painavammalla akselilla  ;)

Hessu

Voi siitä ehkä vähän jeesiä olla, mutta ihan merkityksetöntä. Mutta siihen kierrosherkyyteen sillä on mun mielestä paljonkin. Muutukohan toi asia sähköstartin myötä? Pirun painava se vasurilimppu on vielä shoveleissakin.

Hemuli

Evossa ainakin on jo toi ohkaisempi limppu, on siinä silti paljon pyörivää massaa - toi 16,5 kg on punnattu -87 evosta sisältäen limput/tapit/veivit/männät+hilut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Rykäistäänpäs tähän taas ihan virkistyksen vuoksi tällainen kaava:

dt = (do * m * r^2) / (2 * tau)

Tässä kaavassa "do" on moottorin kierrosluvun muutos radiaaneina (eli kierrosta sekunnissa * 2 * pii), "m" on pyörivän kiekon massa, "r" on kiekon säde ja "tau" on moottorin kehittämä keskimääräinen vääntömomentti. "dt" on taas aika joka menee kyseiseen pyörimisnopeuden muutokseen. Latomalla tuohon arvot 1800 - 4200 rpm, massaksi tuo 25 kg, säteeksi 10 senttiä  ja väännöksi 80 Nm, tulos olisi 0.4 sekuntia. 16 kilon limpuilla olisi 0.25 sekuntia eli 60% kierrosherkempi. Saattaahan tuo jo vähän tuntua.

Tuosta kaavastahan nähdään, että kierrosherkkyys on kääntäen verrannollinen limppujen massaan ja kääntäen verrannollinen limppujen halkaisijan neliöön. Eli jos limppuja kevennetään halkaisijasta 4 mm, kierrosherkkyys kasvaa noin 8 % kun taas kyljestä vastaavan painoisen siivun ottamalla se kasvaa vain noin 4 %.

edit: sähköstarttihommissa painavammat limput pienentää hieman huippuvirran (muttei keskimääräisen) tarvetta, sitten kun startti on aluksi saanut vauhtiin koko roskan. Eli siis teoriassa käytännössä (?) ei hyödytä lisäpaino sähköllä.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 08 toukokuu 09, 11:04:24...jos limppuja kevennetään halkaisijasta 4 mm, kierrosherkkyys kasvaa noin 8 % kun taas kyljestä vastaavan painoisen siivun ottamalla se kasvaa vain noin 4 %...

Mielenkiintoinen tieto... Sikäli vaan ongelmallinen että kampuralla on myös toissijainen tehtävä roiskia öljyä sylintereiden seinämille, mikäli halkaisijaa pienennetään niin samalla kasvaa kampuran ja lohkossa olevan kaavintaulokkeen välinen etäisyys. Tästä taas seuraa se että öljyä roiskuu sylintereille niin paljon että öljyrenkaat eivät ehdi kaapimaan sitä pois -> julmettua savutusta. Joutuu kasvattamaan niitä kaapijoita jollain konstilla.

Miten tämä enää liittyy stroukkikoneen kestävyyteen, en tiedä ::) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Soikkeli

#9
Mistä vuodesta eteen päin limput on pannua kevyemmät ? Pitääkö mennä evoon asti vai kevenikö limput sähköstartin tulemisen jälkeen ? Tallissa oli opus "kuinka korjaat taavitsonin" mutta loppui -64 vuoteen.
Shovelin -73 up kampura kiinnostasi myös mutta samalla rahalla saa 1/2" enemmän namia.
-73 eteen päin kun tuli päästä voiteleva akseli.
S&S sivuilla ei mainittu painoja kokonaisille paketeille.
Onko varmaa tietoa että S&S 4 1/2" kokonaiset kampiakselit on kevyemmät ?

Sitten aiheen vierestä: uudessa MCM:ssä on tuttu -54 pannu ;D
C.O.G. 
Lifemember

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 08 toukokuu 09, 19:44:02...Sitten aiheen vierestä: uudessa MCM:ssä on tuttu -54 pannu ;D

Joo, yllättävän hyvinhän tuo on säilynyt samassa kuosissa - sääli vaan sitä tankin maalausta, se oli oikeasti hieno. Ehkä liian fennomaaninen affenanmaalaisille ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957