Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ostajanopas ensikertalaiselle.

Aloittaja Mara, 07 toukokuu 09, 21:59:17

« edellinen - seuraava »

Mara

Mitä kaikkea ensimmäisen harrikan ostaja kannattaa ottaa huomioon pyörää ostaessa. ??? Ettei tarvisi ihan parin ajo kerran jälkeen alkaa suur remonttia tekemään kun myyjä on vähän ruikkinu linssiin. Onko eri pyörä malleilla jotain tiettyjä osia mitä kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa lapioimaan rahaa myyjän kouraan?
Tänne voisi kaikki alkavat harrastajat (joihin myös itse lukeudun) kirjotella kysymyksi jotka mietityttää ennen sen ensimmäisen kullan ostamista niin eiköhän vähän viisaammat meitä auta. 

Hemuli

Se nyt on ihan sama onko ostoksen kohde HD vai sitten käytetty auto - jos et mitään niistä tiedä niin ota mukaan kaveri joka OIKEASTI tietää jotain. Ei sitä kuppilassa HD-rotsi päällä pyörivää pitkätukkaa joka tuntee vähintään puolet kaikista Suomen liiviporukoista ja jolla on jossain landella tallissa ainakin viisi jäykkää pannukopteria joissa kaikissa yli kahden litran moottorit. Todellisuudessa sillä oli rahaa ainoastaan siihen takkiin ja se on joskus nähnyt kun paikallinen HOG-chapteri on ajanut sunnuntaiajelullaan sen kämpän ohi ;D ...

Käytetyn pyörän ostossa pärjää aika hyvin kun katsoo laitteen yleisilmettä - onko sitä koskaan edes pesty, missä kunnossa renkaat, onko paikat hapettuneet puutteellisen huollon takia jne. Se kertoo jo paljon siitä mitä on odotettavissa pinnan alta. Tietysti ylipuhdas pyörä kielii siitä että sitä on pesty jatkuvasti painepesurilla mikä tietää jänniä aikoja mm. pyöränlaakereiden kanssa.

Ja ensikertalaiselle on ihan turha sanoa että moottorista ei saa kuulua ylimääräisiä kolinoita - HD:n moottori pitää ilmajäähdytteisenä luonnostaan jo sellaista ääntä että märkäkorvaa hirvittää, yritä siinä sitten pähkäillä mikä ääni on normaali ja mikä kertoo korjaustarpeesta. Kuitenkin jos kuuluu selvää terävää naputusta tuoreemmasta laitteesta niin silloin on syytä epäillä jonkun olevan vialla - vanhat pyörät sitten erikseen, niissä venttiilikoneisto usein pitää mekkalaa joka on normaalia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

piese

Se hirvittää joka kerta noi "kilinät ja kolinat" ku rautapään tulille laittaa ;D

Käytetyt laitteet on aina riski, toiset isompia kun toiset. Jollei tosiaan ole sitä ihan oikeaa asioista tietävää mukana tai saatavilla niin ite ostaisin sen kaiken halvimman "paskan" ja siihen sitten teettää ihan oikean rempan (jollei työkalut pysy omassa kädessä) ja sitten on ainakin tiedossa mikä ei heti ole hajoomassa, tosin kannattaa laittaa suosiolla kerralla kuntoon.

Ja on niitä ihan oikeestikin kunnossa olevia tosin ovat sitten hiukan tyyriimpiä, mutta on sitten niitä "kromikikkarepommejakin".

Yleensä halpa ja hyvä ei kulje käsikädessä, poikkeuksena kaurapuuro :D

Psycholasse

Jos startin jälkeen kaikki ruuvit ja nesteet pysyy puolen metrin säteeellä kiinnostavasta harrastekohteesta niin ollaan jo plussan puolella. Niinkuin joku jossain totesi -> Kauppa on onnistunut kun kumpikin luulee kusettaneesa toisiaan.

Lasse

Röpöttäjä

-Jos joku kohta kilisee niin se on vielä mukana, jos ei niin se on tippunna. Kilinän loputtua pyörä parkkiin ja kävelyä noin 200m löytyy yleensä.
Leikki sikseen.
-ajokilometrit
-onko rempattu, kuka tehnyt
-ulkonäkö, käytetyt osat.....
Noista motoneteista ym liikkeistä saa puristuspainemittareita. Metallivarrellinen kumikartiollinen ihan hyväja käy kaikkiin tulpanreikiin. Ei maksa paljoa. Tulpat johtoineen toiselle puolelle konetta(ettei pala kulmakarvat) ja muutama pyöräytys niin näet onko arvot samat molemmissa pytyissä.

Make

Tiivistelmä

Ajamiseen:    Mahdollisimman vähän rakenneltu.
Rakenteluun: Halvin haluttua mallia.

Näitähän voi säädellä mielensä mukaan
Greatest enemy of freedom is satisfied slave