Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 05 helmikuu 13, 23:29:08
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 05 helmikuu 13, 22:12:12
J
tuollasia kikkareita valoin syksyllä. Siinä on siis speduja ja jalkatappeja kuvassa. Valupitsien putsailua ja kiilotustahan nuokin vaatii niin perkeleesti vielä. Ensin meinasin että oisin laittanu nuokin kromiin, nimittäin mun mielestä sellaset vanhat valetut ja kromatut biitit on ihan vitun hienoja. Kun näkyy ns. valuvirhettä ja huokosta sieltä kromin "alta". Mutta en taida muutaku kiilottaa nuo vaan.


Miten teet originaalin, josta teet muotin? Entä mistä muotti? Upeita!!

Nuo jalkaspedut ym. oon ensin tehny ihan vahasta. Ne on valettu häviävän vahan tekniikalla kipsimuotissa. Magneeton kannet ja jotain ilmanputsaria yms. taas tein ihan hiekkavalussa.
Nyt pitäs alottaa väkertämään puumuotteja pannun venakopista;)
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Motomatti

Aloitin pitkään odottaneen ahdinasennuksen Alkoholipyörään. Vasta sovitusvaiheessa. Oli itsellekin miellyttävä yllätys että ahdin ja hihnapyörä mahtuivat noinkin hyvin rungon ja kytkinkotelon väliin. Akku siirtyy vaihteiston alle jolloin ahtimen taakse jää tilaa kaasuläpälle ja ilmafilsulle.

Veto tulee kiilahihnalla vauhtipyörän ulkokehältä. Vauhtipyörä odottaa valmiina urineen asennusta vanhan hiulun tilalle. Hieman pitää aluvalua louhia rei'iksi remmille.

Jos jotain negatiivista asennuspaikasta pitää hakemalla hakea niin hihnan vaihto ei tapahdu aivan minuuteissa mutta luotan kuusirivisen kestävyyteen. Moottori kiertää maksimissaan 8000 rpm ja  välityssuhde on 2:1 joka onkin ahtimen ilmoitettu maksimikierrosluku. Ahdin on Eaton M24.

frosteus

Samaa mieltä ylläolevan kanssa.

EDIT: tänne olikin tullut lisää vastauksia, kun vaan klikkasin meilin osoitetta. Meinasin siis blogihommaa.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 06 helmikuu 13, 09:32:07

Nuo jalkaspedut ym. oon ensin tehny ihan vahasta. Ne on valettu häviävän vahan tekniikalla kipsimuotissa. Magneeton kannet ja jotain ilmanputsaria yms. taas tein ihan hiekkavalussa.
Nyt pitäs alottaa väkertämään puumuotteja pannun venakopista;)

Ok. Loistotyötä. Millaista vahaa käytät? Saako originaalin ehjänä irti muotista? Entä voiko kipsimuottia käyttää useamman kerran vai meneekö särki? Ite oon värkkäilly jotain ihan muottiaineksista (kallista) ja tinasta & muovista kappaleet. Pääsääntöisesti siis vain kopioinut kalloja ja tollasta, mutta huvittaisi tehdä itte tohon tyyliin jotain kummaa.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 06 helmikuu 13, 09:51:28
Aloitin pitkään odottaneen ahdinasennuksen Alkoholipyörään. Vasta sovitusvaiheessa. Oli itsellekin miellyttävä yllätys että ahdin ja hihnapyörä mahtuivat noinkin hyvin rungon ja kytkinkotelon väliin. Akku siirtyy vaihteiston alle jolloin ahtimen taakse jää tilaa kaasuläpälle ja ilmafilsulle.


Onko sinulla tai muilla mitään tietoa tälläisestä viritelmästä enempää?

http://planetminis.com/forums/crf50/39499-smog-pump-supercharger-myth-reality.html

ja mm. tuolla:

http://s7.beta.photobucket.com/user/ccotter_671/library/Misc

Tuli yksi päivä vastaan ja aloin tuumia jos koettaisi laittaa tuohon Curseen remmiahtimen...

Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Motomatti

Riippu varmaan tuollaisen pumpun koosta kuinka isoa konetta sillä voi tehokkaasti ahtaa. Tuollaisia samalaisia juttuja olen kuullut mopopoikien kokeilleen. Tiedä sitten kuinka isomman kuutiotilavuuden kanssa homma skulaisi.
On niitä tämmösiäkin:http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7222.0

Jos oikein pienen kaksitahtidieselin huuhtelupumppu löytyisi niin siitä olisi iloa isossakin bensamoottorissa.

Noita vähän käytettyjä Eatoneja löytyy autopajojen nurkista kun asiakas haluaa isomman...

Tuo M24 on tietämäni mukaan pienin markkinoilla oleva. Tuo on jo kolmas jota olen asentamassa. Eivät ole maksaneet paljon mitään tai tulleet vaihtokaupassa. Kovin kuulemani hinta on ollut, käytetystä, 400â,¬. Itse en sillä hinnalla ostaisi. Kyttäisin halvempaa. Eihän tuo mun aihiopyöränikään maksanut kuin tonnin.

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 06 helmikuu 13, 12:03:26

Noita vähän käytettyjä Eatoneja löytyy autopajojen nurkista kun asiakas haluaa isomman...

Tuo M24 on tietämäni mukaan pienin markkinoilla oleva. Tuo on jo kolmas jota olen asentamassa. Eivät ole maksaneet paljon mitään tai tulleet vaihtokaupassa. Kovin kuulemani hinta on ollut, käytetystä, 400â,¬. Itse en sillä hinnalla ostaisi. Kyttäisin halvempaa. Eihän tuo mun aihiopyöränikään maksanut kuin tonnin.

Tuollainen M24 pitäisi saada! Pitänee alkaa seuraamaan Ebaytä. Vai onko suomessa jotain foorumeita tai muita mistä voisi löytyä? Jätän Cursen ahdot nyt myöhempään kertaan, ellei jotain oikein halpaa ratkaisua tule vastaan. Mulla oli turboahdettu Tuutti, mutta se pöllittiin viime kesänä. Tarkoitus olisi tehdä vastaavanlainen, mutta parempi. Tuuttiaihio jo on. Ja remmiahdin olisi passeli siihen hommaan. Tarvii kysellä sitten lisää aiheesta, kun tuon saan hommattua. Tai ilmoittele, jos sulle tulee vastaan edukas M24. Puhisen jo intoa.

EDIT: Ebay haku ilmoittaa nollaa, joten mistä kannattaisi udella?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 06 helmikuu 13, 10:57:29
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 06 helmikuu 13, 09:32:07

Nuo jalkaspedut ym. oon ensin tehny ihan vahasta. Ne on valettu häviävän vahan tekniikalla kipsimuotissa. Magneeton kannet ja jotain ilmanputsaria yms. taas tein ihan hiekkavalussa.
Nyt pitäs alottaa väkertämään puumuotteja pannun venakopista;)

Ok. Loistotyötä. Millaista vahaa käytät? Saako originaalin ehjänä irti muotista? Entä voiko kipsimuottia käyttää useamman kerran vai meneekö särki? Ite oon värkkäilly jotain ihan muottiaineksista (kallista) ja tinasta & muovista kappaleet. Pääsääntöisesti siis vain kopioinut kalloja ja tollasta, mutta huvittaisi tehdä itte tohon tyyliin jotain kummaa.

Vaha on juustonkuori vahaa. Voi sillä joku oikeaki nimi olla, mutta sitä samaa punasta kamaa siis mitä edamin päällä on. Kaikkea orgaanista tavaraa voi mielestäni käyttää, ei sen ole pakko tuota vahaa olla, mutta se vaan on kohtuu helppoa muotoilla. Se kipsimuotti tehdään siihen vahasta muotoillun kappaleen päälle, joka sitten poltetaan uunissa muistaakseni n. 700-asteessa melko kauan, jotta ne ns. muotit sulaa sisältä ja se kipsimuotti kovettuu. Sen jälkeen kaadetaan sula sinne kanavistoon.
Eli häviävän vahan tekniikalla tehdyt biitit on ainut kertaisia, koska se muotti pitää rikkoa että ne kappaleet saa sieltä ulos..

Hiekkavalumuotin voit tehdä vaikka mistä, sehän taas on kopiomista eli se kerran tehty muotti säilyy.
Vähän hankala näin kirjoittamalla selittää, mutta asun puoli-aikasesti nykyään pääkaupunkiseudulla. Käsittääkseni asut Keravalla tai jossain siinä huudeilla, pistä mulle vaikka privana numero niin soitan ku tuun ens viikolla taas sinne päin. Tehää tärskyt jossain ni voin kertoo lisää naamatusten niin että ehkä tajuatkin jotain näistä mun selityksistä :)
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Motomatti

LainaaEDIT: Ebay haku ilmoittaa nollaa, joten mistä kannattaisi udella?

Kuten sanoin niin autonvirityspajat on hyvä soitella läpi ja erilaiselle tuning-foorumeille kirjoittelu anelumielessä. Toisaalta joillakin foorumeilla ei myydä kuin "jäsenille". Erityisesti VW-porukka tuntuu olevan hyvin sisäsiittoista siinä mielessä kun kyselin G-ahtimia. Rotrex on myös vaihtoehto.

Tuon tyyppiset ahtimet tulevat yleistymään jos ns flexifuel-tekniikka rupeaa kehittymään. Toistaiseksi markkinoilla olevat autot ovat pohjimmiltaan tavan bensavehkeitä Saabin joitakin valmisteita lukuun ottamatta. Useimmissa on vain kikkailtu ruiskun kanssa. Siksi etanolipolttoaine on saanut huonon vastaanoton koska käyttölaitteet ovat enemmän tai vähemmän keskosia. Kulutus iso eikä edes tehoa irtoa entistä enempää.

Tuo M24 on noin litraisiin koneisiin tarkoitettu. M45 parilitraisiin ja M65 kelpaa jo isompiinkin koneisiin.
Iso ahdin ahtaa kyllä normaalisti pienenkin moottorin mutta on helketin painava. M45:sia käytettiin Mineissä ja pienempien kompressorimersujen nokalla on tuo M65. Sekä isompia isommissa koneissa.  Numerot on kuutiotuumia.

Äkkinäinen Googletus antoi ymmärtää että kappaleet vaihtavat omistajaa aina silloin tällöin.

Jack

Lost Wax menetelmää ne kultasepätkin käyttää kun tekevät koruja.

Eli ensin tehdään orginaali. Sitten tehdään sellanen kumijutska johon se originaali paistetaan ja se kumijutska avataan eli halkastaan. sitten pienten työvaiheitten kautta sitä kumijutskaa käytetään vahasten eli niiden vahamallien tekoon sarjana.

Siitä eteenpäin onkin sama juttu, kipsiin jne....

Eli jalostamalla menetelmää noitakin vois tehdä useemman.

nimin. joskus "vahaksia" kultasepän pajassa tehneenä
Flatheads!!!

frosteus

Kiitos kaikille selvennyksistä, muotti -sekä ahdinasioissa. Tulkaa Kustom Kulture lauantaina Keravalle meidän tallille juopottelemaan, niin pulistaan asiat selviksi.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 06 helmikuu 13, 21:20:34
Kiitos kaikille selvennyksistä, muotti -sekä ahdinasioissa. Tulkaa Kustom Kulture lauantaina Keravalle meidän tallille juopottelemaan, niin pulistaan asiat selviksi.

Olkaa hyvä. Youtubessa on hyvää matskua näihin valujuttuihin..
Oon Kustom kulttuurien aikaan siellä paikalla hommissa yhen kaverin myyntitiskillä.
Mut katotaan siellä tai jossain vaiheessa muualla.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

frosteus

Tarvii tutkia Tubea. Tai olen jo tutkinutkin, mutta nämä wanhan tyylin valannat ovat menneet ohi. Selkeästi tutkimisen arvoista tavaraa. En ole itse kokeillut minkäännäköistä koppaa tehdä, mutta justiin tuo aihepiiri kiinnostaisi. Ois jotain kovia visioita...!
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Jack

jep, ollos hyvä vaan. Ja mäkään pääse mihinkään, kun pitää olla muualla koko viikonloppu... >:(
Flatheads!!!

frosteus

Tosi huono senssipalsta. Pitänee palata demin sivuille.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/