Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

Jake

Toinen asia, mitä ei pitäny omaan pyörään tulla, oli keskitapit.. Kerpele, tulee kumminkin!

Kun on levitetty hihnapyörä, ni ei siihen sovi alkuperäinen suojakoppa, eikä siis jalkatappi, jarrupoljin, eikä sylinteri. Tein siihen sitten kiinnikehässäkän.

Ilman jarrusylinterin kiinnikettä:



Valmiina:



Taas tein sellasen, ku sattu tulemaan. Muilla on tehdastekosen näköstä palikkaa ja mulla tommosia missä käsityön jälki todellakin näkyy :D Mutta asiansa ajanee..


kessu

Kertokaas hei joku että minkä kokoisen hylsyn mä tarvin tuohon evosportin etuhihnapyörän mutteriin? koko näyttää olevan 48,2mm/1,9" mutta mikä hitto tuo 1,9" on noissa työkaluissa kun en osaa murtolukuja? Hermo menee kun jatkuvasti loppuu työkalut kesken...  :P

Lyytinen

1 7/8" on se justiinsa oleva, mutta kyllä sitä 50 millisellä kestää ihan hyvin vääntää, ei se mutteri ota itseensä. 50 mm siksi koska 48 millistä et ihan heti löydä.

kessu


Tuna

Alkaa pyörä valmistua vaikka ei ole vasta kuin tammikuu.


jesse

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 20 tammikuu 12, 23:29:53
1 7/8" on se justiinsa oleva, mutta kyllä sitä 50 millisellä kestää ihan hyvin vääntää, ei se mutteri ota itseensä. 50 mm siksi koska 48 millistä et ihan heti löydä.

ikh:ssa oli ainoastaan yhdessä hylsysarjassa tuo 48mm
hintaa sarjalle jäi n65â,¬
irtohylsyinä ei ollut! ja jos olisikin ollut niin tuon kokoiset on tuumasella vääntimellä
eli jos sen kokoista väännintä ei ole niin olis joutunut siihen sovitepalikkaa puolituumaseen varteen ostaa
olis tullut saman hintaiseksi kuin tuo tuumasella vääntimellä oleva sarja jossa tuli sitten isoja hylsyjä mukana kymmenkunta+ jarkovarsia, väännin ja räikkäkin
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

kessu

Joopa joo. Joskus vastustaa.

Toissapäivänä aloitin tuon etuhihnapyörän irrotuksen. Noh, ne kuusiokolopultit mitkä pitää sitä lukkolevyä eivät päästäneet irti, vaan nylppäsivät kantansa. Otin paskan bilteman dremel-kopion ja siihen katkaisulaikan, ja aloin vääntämään kantoihin uraa jotta saa isolla meisselillä auki. Katkaisin kaksi laikkaa matkalla pöydältä moottorille (n. 1 metri välissä) kun kolautin sen vasten ruuvipenkkiä. Sain lopulta tehtyä viillot ja sovittelin julminta meisseliä mitä tallista löytyi niihin, terästettynä puolen metrin jakarilla jotta saa väännettyä--> ei toimi, kiilasi itsensä pois urasta. Toisesta halkesi kantakin tossa urakassa.

Tässä vaiheessa vitutti jo raskaasti, jotenkin oli koko päivän olo ollut kuin painekattilalla muutenkin. Keksin sitten kokeilla porata ne pultit pois, pora käteen ja töihin. Kymmentä minuuttia myöhemmin voitonriemuisena napsautin meisselillä ja vasaralla talttamaisesti kannat poikki pulteista ja ajattelin et kyllä tää tästä. Noh, eihän se levy liikkunut mihinkään, vaikka koitin sitä naputella. Koskapa en tuota hihnapyörää enää tarvitse, otin hyllystä ensimmäisen pikkurälläkän käteen jossa oli jo katkaisulaikkakin paikallaan ja aloin leikkaamaan sitä huulta pois siitä pyörästä, ajatuksella että teen siihen viillon jotta saan meisselin työnnettyä suoraan sivusta ja lyötyä lukkolevyn pois. Olisin kyllä jättänyt ehjäksi jos mahdollista.

Rälläkkä hypytti hassusti kun aloin leikkaamaan niitä hihnahampaita, ja piti välillä outoa *pof* *pof*- ääntä. Tarkempi tarkastelu osoitti, että kone perkele leimautti välillä pientä liekkiä ja yritti syttyä tuleen. Laikastakin muuten puuttui sormen kokoinen pala yhdeltä sivulta. Tätä se on kun käyttää perintötyökaluja. Nyt alkoi jo näkymään punaista.
Johto irti ja kone ruuvipenkkiin, irroitin kaikki osat mitkä ajattelin voivani hyötykäyttää toisissa koneissa, ja päätin purkaa turhautumiseni ja kädettömyyteni tähän viattomaan wanhaan makitaan. Väänsin penkin leukoja idiootin voimalla kiinni koneen naukuessa vastalauseitaan, ja kun voimat loppui otin ison gummivasaran ja mosautin sillä vielä lopullisen niitin koneelle, tai niin luulin. Perintövasaran varsi olikin mallia "tein itse, säästin" ja kumipää lensi eteenpäin kohti jo ennestään rikki ollutta sisempää ikkunalasia. Tovin kuluttua keräilin lasinpalasia pöydältä ilkeästi hymyillen ja mietin ettei tällaista olekaan. Kone roskiin, tovi tuumailua, ja lopulta ilta päättyi siihen kun sain napautettua lukkolevyn pienen meisselin avulla paikoiltaan. Valot pois tallista ja sisälle mököttämään, ei pitäisi mennä talliin jos vituttaa jo valmiiksi.

Eilen aamulla sitten pienessä rapelissa juoksin motonetistä tuon 50mm hylsyn, kiire kun oli kaveripariskunnan talotyömaalle kokoamaan ikean sohvia ja hyllyjä kun tuli luvattua pari viikkoa sitten. Iltayhdeksältä päästiin takaisin kotiin ja riensin talliin hylsy kädessä hymistellen. Noh. Eihän mulla tosiaan ollutkaan sellaista tuumaista väännintä. Huoh. Noh, laatikoista löytyi joku vanha kamasan räikkä, jonka varsi meni passelisti siihen hylsyn koloon, ja varteen sai kiinni puolimetrisen bahcon jakarin vääntövarreksi. Aina sitä keinot keksitään, tuumin, ja aloin ponnistelemaan. Lopputulos: 60 min myöhemmin olin onnistuneesti pyöritellyt konetta useammankin kierroksen mutterin aukeamatta, ja joka juuttaan kerta kun asettelin hylsyn hollille ja koitin napauttaa jakarin päähän vasaralla hylsy lipsahti paikoiltaan. Kostoa vannoen poistuin tallista ennen kuin napautan vahingossa nokka-akseliin vasaralla. Tänään ajattelin hakea avovaimon veljiltä apua vaikkapa pulttipyssyn muodossa jotta tuon v*tun mutterin saa auki.

Ei muuten helpottanut yhtään tuo Tunan kuva, kun itsellä on vielä pyöränraato täysin osina, rullaava runko sentään on ja stretsit ja reikit tehtyinä ammattilaisen toimesta, mut huomasin vaan eilen et oli ilmeisesti unohtunut tehdä moottorin etuyläkiinnike ja jännitteensäätimen kiinnike. Pitänee alkaa mittailemaan...

Toivottavasti piristi jonkun muun päivää.

Motomatti

Ei piristänyt mutta aikaa kului lukiessa, mikä oli hyvä.
Luin tämän päivän Aamulehdestä että jossain yliopistossa on tutkittu mikä on vuoden masentavin päivä. Se on huominen eli tammikuun viimeinen maanantai. Ja nyt on sen aatto.

Tänään en aio muuta kuin äänestää. Kai sekin menee jotenkin väärin. Huomenna en sitäkään vähää.
Suosittelen samaa muille.

Lyytinen


Kiiski

^ Joo ihan perus moottoripyöränrakentelu on kivaa ja helppoa tyylistä toimintaa. Sit kun hermo on ihan loppu, kun se pulttipyssykään ei tuo apua tohon ahdistukseen niin vedä raakasti se mutteri halki pääset helpommalla, ne mutterit ei paljon maksa sitä paitsi todennäkösesti se mutteri kaipaa muutenkin uusimista ton rykimisen jälkeen.

flhx

^- juu ja sit kun oot halkassu sen mutterin niin voit tilata uuden pääakselin kun vahingossa rälläköit siitä kierteet vittuun samalla. Normipäivä.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Raimo-Raato

Onneks on nykyään työn puolesta huippuluokan työkalut käytössä. Vaan jotenkin omalla tallilla rassaaminen ei kauheemmin nappaa enää.  ;D
A.K.A. Rambe

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 22 tammikuu 12, 14:12:10
Onneks on nykyään työn puolesta huippuluokan työkalut käytössä.

Mähän en muuten paljoa ymmärrä, mutta sen verran oon oppinu, että hyvät työkalut on onnistuneen rakentamisen ja hermojen kunnossapysymisen perusedellytys. Paskat työkalut - paska jälki. Vahinkojen todennäköisyys muuttuu eksponentiaalisesti suhteessa työkalujen laatuun.
Long John Stroker

kessu

Juu, älkää käsittäkö väärin- kyllä mä saisin varmaan ihan mitkä tahansa työkalut lainaan noilta em. avokkeen velipojilta, kaikkea tuntuu löytyvän sorvista jyrsimeen ja hitsilaitteita kaikenlaisia, kaikki helvetin laadukkaita. Mä en vaan osaa käyttää niistä ensimmäistäkään. Tietty joku fiksumpi saattaa kysyä et minkä takia sit rupesin edes koko projektiin... Siksi kun teki mieli komeeta pyörää.

Miten muuten asennetaan uudet laakerit emäputkeen? Siihen tulee sellaset irrotettavat BT laakeripesät ja ne pitänee naputella vasaralla lankku väliin laittaen, mut entäs sitten ne laakerit niihin ulkokehiinsä? Vasaralla vai prässillä vai miten? Kysyy nimim. epätietoinen (-toivoinen) mansesta

filtteri

Lainaus käyttäjältä: kessu - 22 tammikuu 12, 11:47:16
Joopa joo. Joskus vastustaa.

Toissapäivänä aloitin tuon etuhihnapyörän irrotuksen. Noh, ne kuusiokolopultit mitkä pitää sitä lukkolevyä eivät päästäneet irti, vaan nylppäsivät kantansa. Otin paskan bilteman dremel-kopion ja siihen katkaisulaikan, ja aloin vääntämään kantoihin uraa jotta saa isolla meisselillä auki. Katkaisin kaksi laikkaa matkalla pöydältä moottorille (n. 1 metri välissä) kun kolautin sen vasten ruuvipenkkiä. Sain lopulta tehtyä viillot ja sovittelin julminta meisseliä mitä tallista löytyi niihin, terästettynä puolen metrin jakarilla jotta saa väännettyä--> ei toimi, kiilasi itsensä pois urasta. Toisesta halkesi kantakin tossa urakassa.

Tässä vaiheessa vitutti jo raskaasti, jotenkin oli koko päivän olo ollut kuin painekattilalla muutenkin. Keksin sitten kokeilla porata ne pultit pois, pora käteen ja töihin. Kymmentä minuuttia myöhemmin voitonriemuisena napsautin meisselillä ja vasaralla talttamaisesti kannat poikki pulteista ja ajattelin et kyllä tää tästä. Noh, eihän se levy liikkunut mihinkään, vaikka koitin sitä naputella. Koskapa en tuota hihnapyörää enää tarvitse, otin hyllystä ensimmäisen pikkurälläkän käteen jossa oli jo katkaisulaikkakin paikallaan ja aloin leikkaamaan sitä huulta pois siitä pyörästä, ajatuksella että teen siihen viillon jotta saan meisselin työnnettyä suoraan sivusta ja lyötyä lukkolevyn pois. Olisin kyllä jättänyt ehjäksi jos mahdollista.

Rälläkkä hypytti hassusti kun aloin leikkaamaan niitä hihnahampaita, ja piti välillä outoa *pof* *pof*- ääntä. Tarkempi tarkastelu osoitti, että kone perkele leimautti välillä pientä liekkiä ja yritti syttyä tuleen. Laikastakin muuten puuttui sormen kokoinen pala yhdeltä sivulta. Tätä se on kun käyttää perintötyökaluja. Nyt alkoi jo näkymään punaista.
Johto irti ja kone ruuvipenkkiin, irroitin kaikki osat mitkä ajattelin voivani hyötykäyttää toisissa koneissa, ja päätin purkaa turhautumiseni ja kädettömyyteni tähän viattomaan wanhaan makitaan. Väänsin penkin leukoja idiootin voimalla kiinni koneen naukuessa vastalauseitaan, ja kun voimat loppui otin ison gummivasaran ja mosautin sillä vielä lopullisen niitin koneelle, tai niin luulin. Perintövasaran varsi olikin mallia "tein itse, säästin" ja kumipää lensi eteenpäin kohti jo ennestään rikki ollutta sisempää ikkunalasia. Tovin kuluttua keräilin lasinpalasia pöydältä ilkeästi hymyillen ja mietin ettei tällaista olekaan. Kone roskiin, tovi tuumailua, ja lopulta ilta päättyi siihen kun sain napautettua lukkolevyn pienen meisselin avulla paikoiltaan. Valot pois tallista ja sisälle mököttämään, ei pitäisi mennä talliin jos vituttaa jo valmiiksi.

Eilen aamulla sitten pienessä rapelissa juoksin motonetistä tuon 50mm hylsyn, kiire kun oli kaveripariskunnan talotyömaalle kokoamaan ikean sohvia ja hyllyjä kun tuli luvattua pari viikkoa sitten. Iltayhdeksältä päästiin takaisin kotiin ja riensin talliin hylsy kädessä hymistellen. Noh. Eihän mulla tosiaan ollutkaan sellaista tuumaista väännintä. Huoh. Noh, laatikoista löytyi joku vanha kamasan räikkä, jonka varsi meni passelisti siihen hylsyn koloon, ja varteen sai kiinni puolimetrisen bahcon jakarin vääntövarreksi. Aina sitä keinot keksitään, tuumin, ja aloin ponnistelemaan. Lopputulos: 60 min myöhemmin olin onnistuneesti pyöritellyt konetta useammankin kierroksen mutterin aukeamatta, ja joka juuttaan kerta kun asettelin hylsyn hollille ja koitin napauttaa jakarin päähän vasaralla hylsy lipsahti paikoiltaan. Kostoa vannoen poistuin tallista ennen kuin napautan vahingossa nokka-akseliin vasaralla. Tänään ajattelin hakea avovaimon veljiltä apua vaikkapa pulttipyssyn muodossa jotta tuon v*tun mutterin saa auki.

Ei muuten helpottanut yhtään tuo Tunan kuva, kun itsellä on vielä pyöränraato täysin osina, rullaava runko sentään on ja stretsit ja reikit tehtyinä ammattilaisen toimesta, mut huomasin vaan eilen et oli ilmeisesti unohtunut tehdä moottorin etuyläkiinnike ja jännitteensäätimen kiinnike. Pitänee alkaa mittailemaan...

Toivottavasti piristi jonkun muun päivää.
eikös tuossa hihnapyörän mutterissa ole vääräkätinen kierre,mun muistaakseni ainakin (buell)