Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

twinspeed

#2655
Nyt on käynnissä kansien vaihto ja uusien nokka-akseleiden asennus,  hyvin hidas sellainen.

Purku on aloitettu... Tai tosiaan, asensin ennen kansien ja nokkien vaihtoa Ultiman single fire - sytkän. Halusin nimittäin olla varma, että sytytys toimii ja että se ei ainakaan haittaa käynnistystä kansien vaihdon jälkeen (eli eliminoin vikamahdollisuuden). Sytytys kyllä toimi ennen Ultimaakin, mutta sytytyksen vaihtaminen tuli aiheelliseksi uusien kansien ja nokkien kanssa, koska alkuperäisessä sytytyksessä on liian alhainen ylikierrosraja. Halusin siis olla varma, että moottorin sytytys toimii, eikä mahdollinen käymättömyys johdu ainakaan sytytyksestä, jos siis kone ei hetimiten pärähdä käyntiin, kun napista painaa... ja asensin siksi Ultiman vanhojen romppeiden kanssa.

Sytyksen vaihto sujui melko helposti tai suuremmitta tuskitta. Omassa tallissa kun on hyvin rajallinen määrä työkaluja, sitä törmää yllättävän usein tilanteeseen, jossa on pakotettu laajentamaan työkalukantaa. Homma omassa tallissa on siksi usein melkoisen aikaavievää. Aikaa kuluu uusien työkalujen etsimiseen, hankintaan ja vaihtoehtojen tutkimiseen.

Aluksi minulla oli suunnitteilla asentaa Ultima dual -firenä, eli  sportsterin alkuperäistä puolaa käyttäen, mutta koska homma näytti lutviutuvan, asensin myös Ultiman paketin puolat (ne on kimpassa ja ulkoasultaan sportin alkuperäisen näköiset). Kuten ehkä olen aiemmin todennut, sähkölaitteet eivät kuulu intohimoihini, enkä näin ollen pidä niiden kanssa räpeltämisestä ensinkään (jos nyt pidän ylipäätään mistään asennus tai korjaustyöstä). Olisin kait mieluiten nojatuoli-virittäjä, tai homman insinöörismies, en oikea asentaja; mutta taloudellinen tilanteeni ajaa minut yleensä tekemään kaikki työt omin sormin ja työkaluin. Kyllähän onnistunut työ on lopulta palkitsevaa, mutta kaikki suunnittelun ja valmiin toteutuksen välissä tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän helvetillistä  ;D
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

Meinas käydä hassusti huohotusreikien kierteytyksessä. Mulla kun uudet kannet on Buell XB:n kannet ja niissähän on vähän erilainen huohotus, kuin vanhoissa kansissa. Ja vanhan tyylinen huohotus on tehtävä, kun kaasarikin on kiinni noissa huohotusreijissä (ja sportissa ei tilaa normirungon ja vemttiilikoppien välissäkään ole ). No, reikien kieteet on 1/2 tuumaa ja jako on 13.

Minähän sitten hankin tollasen kierretapin ja 10.8mm poran terän... reikien poraus meni suht putkeen ja aloin kenkatappia sovittelemaan. Ei sopinut, EI sitten ensinkään! Jenkatappi näytti liian suurelta. Tarkistin siirennuslasin kanssa printin tapin kyljessä. Kyllä se oikein oli... puoli tuumaa ja jako 13.

Vertailin ruuvia jenkatappiin ja nehän on ihan eri kokoa. Mitä ihmettä ne mulle on myyneet.. Jenkojen jako näytti oleva OK. Miten on mahdolista, tuumin... Isommat koot jenkatapeista on aina tietysti harvemmalla jengalla.

Asiaa enemmän tutkittuani selvisi, että olivat pirulaiset myyneet mulle todennäköisesti helikoiliin tarkoitetun tapin... onneksi en saanut jenkoja tehtyä tolla tapilla, sillä olis taas tullut lisää mutkia matkaan
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

#2657
No niin, moottori on kasassa, käy taas ja hyvin tuntuu käyvän! Niin, paikoillaan on XB:n kannet, Hammerin Impact 560 nokat ja single fire sytkä. Hiukan dremelillä muokkasin liitoskohtia ja etenkin imusarjaa. Pakoputkiakin hiukan muokkasin. Äänet on nyt aika muikeat ja käynti ronskimpi. Nokat on todella hiljaiset mekaanisilta ääniltä ja helpommat ajottaa mitä vakinokat tms (hyvät merkit).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."


twinspeed

Ei tullut portattua, ehkä ensi talvena sitten. Kanavat on niin hyvän näköset, ettei tarvinnut edes siistiä. Venttiilinohjurien kohtia suunnittelin kaventavani ja se piti tehdä, mutta kun mulla oli hässäkkää nokkien Suomeen saamisessa yms, niin jäi sekin sitten tekemättä. Venttiilien vuototestin tein ja ohuemman kannentiivisteen laitoin squish-alueen parantamiseksi. Alkuperäistä imusarjaa sitten muokkasin aika paljon.

Noi Hammerperformancen Impact 560 nokat on mekaanisilta ääniltään hiljaiset ja asentajaa on ajateltu (selkeet merkit + vakioita pienempi kehä= base circle).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Jessica

Lahden prätkä show tulee kovaa vauhtia, et kiirehän tässä tulee!
Hitto tässä on viel työmaata, et maalaamisesta on ihan turha haaveilla viel hetkeen!
To do listalla tais olla joku yli 13 kohtaa viel ruksittamatta.......


Isot pojat sanoneet et parempi överit kuin vajarit.  ;)
I'm with Ratz

nostokurki

BT-kuume kävi liian kovaksi, joten Nightster vaihtui Dyna Street Bob:iin.

-99 fat boy evo, -08 xl883

Kiwi

Mistäpäin löysit? Näin tänään samannäkösen pyörän kärryllä Kuopion Motonetin pihassa...

nostokurki

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 17 maaliskuu 18, 22:43:25
Mistäpäin löysit? Näin tänään samannäkösen pyörän kärryllä Kuopion Motonetin pihassa...

Sama pyörä, olin viemässä tallille :) pohjois-karjalasta lähtöisin.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

Flatheads!!!

Jarkko

#2665
Kyllä nyt kelpaa, pitäisköhän laittaa vielä startti... ;)

mikira


mikira

Ja swingin laakerit pitää vaihtaa ennen kuin kesä tulee.

hazzinen

no tollai hilppeinähää tuo yläkerta on ollu koko talven. ens viikolla aikasintaan tulis V4 nokat ja männäthän on vielä täysin tilaamatta.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

wertty

Joskose siitä kesäks ajoon tosin maalaamattomana... 8)