Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

jsr85

Lainaus käyttäjältä: jannu - 25 maaliskuu 13, 06:39:24Tuota, telttapatja eli solumuovi ja armaflex ovat ihan eri tavaraa.
Solumuovi sopii ohuisiin pehmustetarpeisiin, mutta paksummaksi nipuksi liimattuna siitä tulee liian kova penkki. Armaflex on taas solukumin tapaista eristelevyä, eikä se tosiaan pidä muotoaan, vaan painuu kasaan eikä palaudu. Sääli, niin paljon mukavalta se tuntuu käteen irrallaan ollessaan....

Armaflexiä on myös telttapatjamaista (ehkä hieman karkeampaa pinnaltaan) eristelevyä joka ei puristu kasaan niinkuin se sileäpintainen jota käytetään yleensä vesiputkien eristyksessä.

Tällaisella olen yhden traktorin eristänyt kun ex. työpaikasta noita jätepaloja sai kantaa kotiin.

Sent from my Nexus S using Tapatalk 2

Jake

Kyl määää ku muutki..

Innostuin tuossa alumiinin valamisesta, kun frendi oli laittanut omista valuprojekteista (rodia rakentaa) kuvia nettiin. Aiemminkin ollut mietinnässä valmistaa edes valumalli itse ja teettää työ asiantuntijalla, mutta pakkohan se on tuota hommaa itsekin koittaa! (ainakin, että voi vaikka opetuslapsille näyttää upeita paloarpia :D )

Välineet tietty tarvii olla, niin homman aloitin upokkaan tekemisellä. 80x80 neliöputkea löytyi ainoastaan varastosta, mutta toimiihan sekin, vaikka toi takomani kaatonokkahan on ihan turha:

Alumiininen startin runko plasmalla ja vannesahalla pienempiin osiin ja pikkupala nestekaasuahjoon sulamaan.

Ekat testivaluköntit:

Kivaa hommaa!

Nyt on työn alla kehikko valuhiekalle ja sen jälkeen malline.

Mr Smith

Kapteeni sika

^^ Minkälaista jälkeä syntyy kun alumiinia valetaan hiekkaan? Jäähtyy aika nopsaan jos muotti ei ole kuuma ja jos on vähänkin monimutkaisempaa palikkaa niin kulmat jää pyöreiksi ja muuta muksaa. LUULEN. Eli alumiini alkaa jäähtyä ennen kuin muotti on edes täyttynyt kokonaan. Valukanava pitää olla riittävän iso koska alumiini kutistuu jäähtyessään ja se imee jöötistä sulaa sisäänsä. Jos jööti on liian pieni tai jäähtyy liian nopeesti niin onttoja tulee. Riippuu tietty kappaleen koostakin.

"muutaman" vuoden valanut ihan ammatikseni mut hiekkaan ei meitin duunis valeta, taitaa olla enemmän rautavalimon juttuja(?)

Jake

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 27 maaliskuu 13, 22:39:33
^^ Minkälaista jälkeä syntyy kun alumiinia valetaan hiekkaan? Jäähtyy aika nopsaan jos muotti ei ole kuuma ja jos on vähänkin monimutkaisempaa palikkaa niin kulmat jää pyöreiksi ja muuta muksaa. LUULEN. Eli alumiini alkaa jäähtyä ennen kuin muotti on edes täyttynyt kokonaan. Valukanava pitää olla riittävän iso koska alumiini kutistuu jäähtyessään ja se imee jöötistä sulaa sisäänsä. Jos jööti on liian pieni tai jäähtyy liian nopeesti niin onttoja tulee. Riippuu tietty kappaleen koostakin.

"muutaman" vuoden valanut ihan ammatikseni mut hiekkaan ei meitin duunis valeta, taitaa olla enemmän rautavalimon juttuja(?)

No kun itse olen vasta aloittelija tässä, niin turvaudun tuon kokeneemman kaverin apuun. Mutta kun netistäkin noita juttuja on plärännyt, niin hiekkaanhan valetaan vaikka mitä muotoa. Hiekaksi ei käy ihan mikä tahansa pihasepeli ja valuhiekkojakin on eri karkeuksia. Katsotaan, kuinka äijän käy ;)

ezmo

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: Jake - 28 maaliskuu 13, 08:44:18
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 27 maaliskuu 13, 22:39:33

No kun itse olen vasta aloittelija tässä, niin turvaudun tuon kokeneemman kaverin apuun. Mutta kun netistäkin noita juttuja on plärännyt, niin hiekkaanhan valetaan vaikka mitä muotoa. Hiekaksi ei käy ihan mikä tahansa pihasepeli ja valuhiekkojakin on eri karkeuksia. Katsotaan, kuinka äijän käy ;)

No juu onhan niitä yleisesti hiekkaankin valettu. Sovelin rokkilaatikotkin taitaa olla sitä lajia.  Painevalu mulle tutumpaa, jonkinverran kokillivalua. (muotti yleensä valurautaa) Meillä oli röissä ihan snadi muotti ja se oli yksinkertaisuudessaan sellanen että kaksi palikkaa, ne ohjuritapeilla toisiinsa. Palikat oli hiiligrafiittia, siihen on helppo kaivertaa mitä vaan eikä muotti ole kertakäyttöinen.

Jake

http://www.timohapponen.net/aluvalu/

http://www.timohapponen.net/valu/

http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=464599

http://www.foundry101.com/new_page_7.htm

Niinku sanoin, ni minä en tiedä mitään, mut meillä kersoilla on nykyjään tää inerneetti :D  (hyvä on, tein melkeen 20v. sitten opiskellessa yhen sormuksen valamalla).

ps. tän vois ehkä lohkasta omaksi aiheeksi, kun Kopterissakin näytti olevan noita valajia.

Muokkaus:

Tallissa ei siis tapahtunut juurikaan mitään raitsikan suhteen, mutta Ilkka laittoi aamutuimaan fotoa:

Maalaushommia tein toiseen harrastusvehkeeseen:

ja siihen asiallinen tarra:

Tää toinen harrastusvehje on ihan yhtä laillinen kuin motskakin, mutta jos ylläpito katsoo parhaaksi poistaa, niin ok. Olen pahoillani jos joku mielensä pahoitti..

hazzinen

karkaa OT:ks. omaan cz75 B:hen pitäs kans keksii joku hianompi pinnote ku nykynen musta pinta alakaa oleen melkosen kulahtanu, niklautustakin harkitsin mutta on nii suolasta hinnalta ja toisekseen voi olla että kun kuulapuhaltaa pyssyn puhtaaksi niin sieltä voi paljastuu vaikka mitä uria ja vekkejä. yks komia olis tietennii kirjokarkasu mut ei sitäkää tarvii kotitallissa tehä...
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

DX

New Bonz Camo Gun Stock Water Transfer Printing  tommosta pinnotusta olis mukava koittaa,noita kalvojahan sais vaikka minkälaisia...

Kapteeni sika

Arsuva

Milläs teit noista mustia?
Olen noita samoja osia just Rautiksessa muuttamassa mustiksi!

Lainaus käyttäjältä: Mr Smith - 27 maaliskuu 13, 22:33:34
Päiväys vanhan kromin uusielämä

Jake

brocka

Harjoitusmopo hakee muotoaan. Perä rälläköity irti ja seuraavaksi pitäisi mallata uutta lokasuojaa. Penkin laitoin tuohon vain malliksi. Se ei ole vielä millään kiinni.

Kapteeni sika

Useampi tunti tallissa sähköjä uusien ja kesken jäi vielä. Piti vaan muutama piuha uusia mut meinas karata, öljytankki irti että pääsi roplaan sulakkeille meneviä johtoja. No se itsessään on niin vittumainen suoritus että johdot reititetään toista kautta. Ei enää johtonippua akun ja öljytankin välistä.

Useampi metri uutta piuhaa. Öljynpaineanturin piuha oli hapero eikä sellaista voinut jättää, lyhdyltä asti uutta piuhaa, eli taas tankin vasen lohko irti. Argh!

Muutamassa paikassa tosiaan niin koppuraa eristintä että napsahteli taivuttaessa poikki.

Mistä muuten löytyy vapaavalon katkaisijalle liitin? Eli se metallinen hattu joka painetaan katkaisijan päälle. Lehmänläjä kyseessä.

Kiitokset taas velipoijjjaalle.

Eli tämmöinen haussa, osanumero 9905: