Finnbikers

  • 29 Toukokuu 2020, 19:22:16
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Buell ja ECMspy  (Luettu 13594 kertaa)

Hannu_L

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Buell ja ECMspy
« : 05 Toukokuu 2009, 13:25:39 »

Otataanpas tällainenkin aihe esille, kun usealla XB-bulun omistajalla tuo taitaa olla.

Itseäni kiinnostaisi, onko kukaan säätänyt pyörää penkissä tuon laitteen kanssa. Monet ostavat race-bokseja tai Remuksen huijausboxia mutta tarvitseeko niitä. Tuon ecmspyn avullahan voi vapaasti muokata bensa-ja sytkäkartat, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.

Onhan tuo penkkiaika kohtuu arvokasta, mutta niin nuo boxitkin on. Laittakaa vaikka samalla, mitä muuta pyörässä on muutettu.

Itselläni on XB12s -06, Jardinen pönttö ja K&N filtteri orkkisboxissa. Lisäksi white wire on pois käytöstä. Maalaisjärjellä ajateltuna tuosta ilmanputsarista ei kannata ottaa pohjalevyä irti, koska silloinhan koneen kuuma ilma pääsee helpommin imuilmaksi.
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #1 : 05 Toukokuu 2009, 14:08:43 »

Eipä ole tullut penkitettyä, hauskaahan tuo olisi jos olisi penkki ja kokenut ecmspyn käyttäjä kaverina  :)

Periaatteessahan ecmspyn dataloggerilla saisi ymmärtääkseni kaiken tarvittavan infon ilma penkkiäkin, piuha kiinni, läppäri reppuun ja baanalle... Itseltä puuttuu vaan kokemus ecmspyllä säätämisestä. (Itse asiassa eilen laitoin ekan kerran läppärin pyörään kiinni ja ajelin diagnostiikkatestit sekä imaisin vakiomäpit yms. talteen.) Tosin olen ollut jostakin ymmärtävinäni että ihan kaikkea ei pysty vakio ecm:stä säätämään, joten jotain eroa race- ja vakioboksien välillä olisi joka tapauksessa. Mutta uskoisin että vakioecm:n saa pelaamaan yhtä hyvin ellei paremminkin jos osaava kaveri tekee mäpin, esim. xoptia on suositeltu ulkomaan foorumeilla.

Mulla on siis xb9r, tällä hetkellä remuksen pönttö db-killereillä eikä juuri muuta, kun halusin ensin kokeilla pyörää vakiona... White wire mod voisi olla seuraava kokeiltava, kun sen pystyy ecmspylla ruksaamaan poies. Hyllyssä remuksen boksi, race ecm (molemmilla voi mennä jo overkillin puolelle) sekä ultimate airbox ja race filsu. PS. Löytyis myös TFI:n mokkula jos jotakuta kiinnostaa...
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #2 : 05 Toukokuu 2009, 14:49:12 »

Eikö Buelliin ole saatavana vastaavia laajakaistabokseja kuten Harrikan muihin koneisiin? Thundermaxia tai Terry Compia? Ainakin Thundermaxilla on Sportsteriin käypäinen laite mutta Bulusta ei mainita mitään.

Aihe kiinnostaa meikäläistäkin kovasti, sillä siinä vaiheessa kun isolohko-FXR vaihtaa omistajaa tulee taloon 2006-07 XB12S tai ScG.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #3 : 05 Toukokuu 2009, 20:33:36 »

White wire mod voisi olla seuraava kokeiltava, kun sen pystyy ecmspylla ruksaamaan poies.

White wire mod kokeiltu, enpä voi sanoa et olisi huomattavaa vaikutusta... Taitaa olla aika alkaa asentelemaan race ecm:ää  ;)

Tein ajolenkin jälkeen TPS resetin, näillä keleillä ei tuo jenkkipojan 5,1% oikein toimi, laskee tyhjäkäynnin liian alas. Lisäsin sitä sitten tunteella niin et tyhjäkäynti on suunnilleen hollillaan.
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #4 : 07 Toukokuu 2009, 08:28:23 »

Itselläni on XB12s -06, Jardinen pönttö ja K&N filtteri orkkisboxissa. Lisäksi white wire on pois käytöstä.

Mites sulla on std ecm toiminut konnan ja jardinen kanssa?

Mä asentelin eilen race ecm:n ja latasin siitä kartat koneelle ja vertailin mäppeja racen ja std:n välillä... Race-kartat on odotetusti ylhäällä jonkun verran rikkaammat, mutta joissakin kohdissa ala- ja keskirekisterissä race on laihemmalla kuin std. Jotenkin olisin olettanut että vapaampi hengitys vaatisi rikkaamaan kartan kauttaaltaan... Äkkinäiselle tulisi mieleen että std toimisi paremmin myös race filsun ja putken kanssa, mutta onko race ecm:n korjauskertoimet / -proseduurit sit jotenkin erilaiset ja sen takia se toimisi paremmin suuremmalla ilmamäärällä? Ellei, niin sitten en kyllä ymmärrä koko race ecm:n funktiota.

Taitaa olla parasta toistaiseksi laittaa remus vielä sekoittamaan seoksia niin ei mene ainakaan liian laihalle...
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #5 : 07 Toukokuu 2009, 11:52:31 »

Mä asentelin eilen race ecm:n ja latasin siitä kartat koneelle ja vertailin mäppeja racen ja std:n välillä...

Ja tässä tein virheen, tietenkään ruiskukartat eivät ole vertailukelpoisia silloin kun eeprom-softat ovat eri versiota.
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #6 : 12 Toukokuu 2009, 20:00:11 »

Sattuneesta systä johtuen pääsin nyt vasta testaamaan muutoksia... Jotka olivat race ecm:


Race filter:


Remus ilman db killereitä:


Jo alkoi tapahtumaan  ;D Pyörään löytyi puhtia ihan uudella tavalla, kun aiemmin 140 kmh taulussa vitosella oli ihan turha vääntää kahvaa, niin nyt pyörä alkaa nöyrästi kelaamaan lisää (tämä tietenkin testattu suljetulla alueella lakeja ja asetuksia noudattaen). Alavääntö saattoi heiketä hieman, tyhjäkäynti on selkesti huonompi kuin vakio ecm:llä. Toki äänet sitten onkin sitä luokkaa että jotain vaimennusta on varmaan keksittävä... Eihän se mikään raketti nytkään ole, mutta muutos vakioonverrattuna on kyllä huomattava ja kokonaisuutena parempaan suuntaan.
Kirjattu

Janne R.

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 137
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #7 : 26 Syyskuu 2009, 22:37:47 »

Itselläni on XB12s -06, Jardinen pönttö ja K&N filtteri orkkisboxissa.

Mulla -07 ja samat hilut kiinni. Nykii lähes kautta linjan niin maan perusteellisesti vaihteella kuin vaihteella... 110km/h ylöspäin vasta lakkaa nykimästä. Latasin tossa jo ECMspy:n koneelle, mutta mulla ei oo kaapelia. Kertoisittekos tietäjät mitä kannattais tehdä? Melkeen tekis mieli laittaa orkkispönttö ja putsari paikalleen, jos niillä pääsis nykimisestä. Vai auttaisko TPS reset?

Vai pitäiskö vaan ajaa kovempaa..?  ;D
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #8 : 29 Syyskuu 2009, 13:43:38 »

Itselläni on XB12s -06, Jardinen pönttö ja K&N filtteri orkkisboxissa.

Mulla -07 ja samat hilut kiinni. Nykii lähes kautta linjan niin maan perusteellisesti vaihteella kuin vaihteella... 110km/h ylöspäin vasta lakkaa nykimästä. Latasin tossa jo ECMspy:n koneelle, mutta mulla ei oo kaapelia. Kertoisittekos tietäjät mitä kannattais tehdä? Melkeen tekis mieli laittaa orkkispönttö ja putsari paikalleen, jos niillä pääsis nykimisestä. Vai auttaisko TPS reset?

Vai pitäiskö vaan ajaa kovempaa..?  ;D

Mites olis race ecm? Noitahan saa suht' edullisesti jenkeistä. Tietty toinen ja edullisempi vaihtoehto olis hommata ecmspy piuha, ajaa dataloggingia tunnin verran ja lasketuttaa megaloggerilla uusi mäppi. Olen tosin lueskellut että dataloggerilla tehdyistä mäpeistä tahtoo tulla ylhäältä laihoja, jonka takia itse päätin tyytyä race ecm:ään.
Kirjattu

Raimo-Raato

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 939
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #9 : 29 Syyskuu 2009, 14:23:49 »

...Vai auttaisko TPS reset?
Vai pitäiskö vaan ajaa kovempaa..?  ;D

Itsellä kun oli '04 XB12S niin tuli kuultua että noi on varsin ronkkeleita kaasuläpän asentotunnistimen asetuksille eli vissiin just toi TPS reset? Siinä oli tehtaan race kitt ja lähinnä nyt vaan tyhjäkäynnin kanssa ongelmia.
Kirjattu
A.K.A. Rambe

Janne R.

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 137
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #10 : 30 Syyskuu 2009, 07:42:33 »

Kiitti vastauksista. Sori, unohtu mainita että noiden hilujen lisäksi on tehtaan race kit. TPS kalibrointi ei näyttäis auttavan asiaa. Nooh... onhan tässä kohta koko talvi aikaa puuhastella vaikka sen ECMspyn kanssa jos hankkis sen kaapelin sitten :-)
Kirjattu

ss

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 355
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #11 : 30 Syyskuu 2009, 08:25:06 »

Kiitti vastauksista. Sori, unohtu mainita että noiden hilujen lisäksi on tehtaan race kit. TPS kalibrointi ei näyttäis auttavan asiaa. Nooh... onhan tässä kohta koko talvi aikaa puuhastella vaikka sen ECMspyn kanssa jos hankkis sen kaapelin sitten :-)

Onko sulla orgis ecm:ää? Jos on, niin kokeile sillä...
Kirjattu

Janne R.

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 137
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #12 : 30 Syyskuu 2009, 18:33:30 »

Jep, se menee paikalleen seuraavaksi.
Kirjattu

j0j0

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 246
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #13 : 19 Heinäkuu 2013, 19:08:13 »

Itselläni on XB12s -06, Jardinen pönttö ja K&N filtteri orkkisboxissa. Lisäksi white wire on pois käytöstä.

Mites sulla on std ecm toiminut konnan ja jardinen kanssa?

Mä asentelin eilen race ecm:n ja latasin siitä kartat koneelle ja vertailin mäppeja racen ja std:n välillä... Race-kartat on odotetusti ylhäällä jonkun verran rikkaammat, mutta joissakin kohdissa ala- ja keskirekisterissä race on laihemmalla kuin std. Jotenkin olisin olettanut että vapaampi hengitys vaatisi rikkaamaan kartan kauttaaltaan... Äkkinäiselle tulisi mieleen että std toimisi paremmin myös race filsun ja putken kanssa, mutta onko race ecm:n korjauskertoimet / -proseduurit sit jotenkin erilaiset ja sen takia se toimisi paremmin suuremmalla ilmamäärällä? Ellei, niin sitten en kyllä ymmärrä koko race ecm:n funktiota.

Taitaa olla parasta toistaiseksi laittaa remus vielä sekoittamaan seoksia niin ei mene ainakaan liian laihalle...

Bulussahan on ns. "autotune".

Jos säätää esim. Closed Loopin rikkaalle kartasta, ECM tajuaa sen ajossa ja laihentaa karttaa. Noi kartan muokkaukset on muuten turhia O2-sensori kiinni/enabloituna.

Tässä hyviä ohjeita säätämiseen:

http://xoptiinside.com/yahoo_site_admin/assets/docs/Is_tuning_your_bike_a_little_blurry.24475730.pdf

http://www.ecmspy.com/download/BuellTuningGuide_EN_V2.0.pdf
Kirjattu
IBMC Street Gang

j0j0

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 246
Vs: Buell ja ECMspy
« Vastaus #14 : 25 Heinäkuu 2013, 22:27:55 »

Tullu lähes viikon verran opiskeltua tota ECMspy:n ja MegaLogViewerin käyttöä, sekä jotain muuta mukavaa minkä töiltä kerkiää.

Oli kyllä Bulun kartat niin paljon paskemmat kun sen liikkeestä hain, eli viritys on ehkä jopa onnistunutkin.. Ei pauku moottorijarrulla ja vastaa herkästi kaasuunkin!.. Hallelujaa!

Käytän vanhaa versiota ECMspy:sta, kun uudempi pitää aktivoida ja laittaa hyväntekeväisyyteen puntia jne.

Latasin ECMspylla jonkun uudemman tai vanhemman XB12R racekartan EEPROMeineen sisään ja dataloggasin ajoa, minkä sitten avasin MegaLogViewillä, missä sitten säädiin AFR taulut ja tein VE-analyzet -> uus kartta mopoon ja taas loggausta ja säätöä jne...

Vanhaa karttaa tarkastaessa huomasin että AFV oli jotain 117% luokkaa, eli korjasi korttaa koko ajan rikkaammalle = oli laihalla. Tavoitehan on kartan säädöillä että saa AFV 100%.

Ja luonnollisesti säädetään taaimmaisen karttaa ja kopioidaan se aina eteen ja lisätään koko karttaan 3pykälää.

Vielä tarvii kyllä säätää... Tässä vasemmalla kartta mikä oli alunperin pyörässä, ja oikealla tänhetkinen:

« Viimeksi muokattu: 25 Heinäkuu 2013, 22:36:32 kirjoittanut j0j0 »
Kirjattu
IBMC Street Gang