Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

kimmo

Lainaus käyttäjältä: erakko - 09 maaliskuu 12, 22:22:19


Jos tuo auttaisi siihen kumminpäin nokka tulee!  :)

Okei, eli niinkuin pahaa aavistelinkin tuo nokka pitää asentaa "vastoin maalaisjärkeä." Eli tuolla pyörimissuunalla on merkitys tuohon geometriaan.(Milwaukeen miesten mukaan ;D)
Nyt kun näin tuon kuvan, niin muistiin palautuu ~10v takainen lättäpään etujarrun kasaus... siinä nokassa oli tuo sama teksti..... Asiat vaan unohtuu.. ;D

Tohon crossi zetin jarrukilpeen vielä viitaten niin asian ydinhän on just siinä että rautaa tarttee tosiaankin laittaa vain noiden akselien/tappien ympärille/välille... niihinhän se voima kohdistuu.... loput jarrukilvestä on vain pölysuojaa.

kimmo

#181
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 maaliskuu 12, 20:34:29
Toiset tekee mitä osaa, toiset taas näköjään mitä haluaa :)... Hienon näköistä jälkeä, arvostusta ei ainakaan vähennä yhtään kaluston vähyys.

OK, työkalut ja koneet pajassa on mitä on, Kuten tuo rälläkkäpenkki (jota ei toki pidä väheksyä :D), mutta tavoite on tehdä kotipajan värkeillä kaikki mihin vaan mielikuvitus riittää.

Monesti vaan joutuu laittaan aikaa hommaan 2-3 kertaa enempi, kun menetelmiä joutuu soveltaan

kimmo

#182
Etunapaa aloin värkätä jo tuossa jonkin aikaa sitten tuommosesta  normi kaksilaippaisesta navasta:



Onko järkee vai ei...?
Näin kuitenki homma eteni ja nyt on pinnoja & vannetta vailla.
laipat sahasin poies ja laakeripesät sorvasin syvemmälle:



Jarrurumpu keskitetään tuosta keskireiästä:



Väistöt jarrurummun pulteille ten siinä rälläkkäpenkissä sillä' Bilteman laikalla  :D...:



Nuo väistöt heikensi tietysti tuota pinnalaipan kiinnitystä keskiöön. Lisäsin tuommoset kolmiotuet:



Keskiholkki:



Oikealla puolella napaa stefa jäi ikävästi näkymään.... piti keksiä jotain.
sorvasin rosterista holkin ja prikan jotka painoin tiukkuussovittella toisiinsa:



Homma paketissa. Napa on nyt ~10mm sivussa haarukan keskilinjasta. Varmaan pinnojen rihtauksessa voi tuon verran korjata asiaa ja saada renkaan keskitettyä haarukkaan?



pinnalaippaan piti tehdä 3mm paksuonen spaceri, jonka hitsasin sinne vahvikkeeksi ja sorvasin suoraksi , että rumpu ei viipota. Pulttien alla on sorvatut prikat sopivalla "seevauksella".

Kait tällä uskaltaa tielle?

Edit: tuo spaceri on siis tuolla pinnalaipassa jarrurummun puolella. Rumpu ei muuten sopinut paikoilleen.

Hemuli

Kyllä kymppimillin saa rihtaamalla sivuun, jää vaan toisen puolen pinnat aika suoriksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

PK-67

 wau ::) Ei voi kuin ihailla tuota aivojen ja käsien yhteistyötä :o :o

kimmo

#185
Etujarrun reaktiotankoa varten tein jo aiemmin 10mm levystä kiinnityskorvakon haarukan jalkaan.

Huomasin että reaktiotankoa ei voi kiinnittää jarrukilven "siiven" sisä eikä ulkopuolelle. Ulkopuolella törmää haarukan jalkaan ja sisäpuolella tangon takapää vanteeseen tai renkaaseen, kun jousitus on "pohjassa".
Tuo jälkimmäinen ei ole ihan varmaa, koska napaa ei ole vielä pinnattu, mutta lähelle menisi joka tapauksessa.

Ajattelin yritää kaksihaaraista "vanttiruuvimaista" päätä tuohon reaktiotangon etupäähän.
Silloin tanko voi olla keskilinjassa siipeen nähden.

Tuo siiven yläpää oli jo melkein yhtä reikää parin kokeulun jäljiltä, joten totesin parhaaksi leikata pois ja sorvata siihen jämäkämmän holkin ja hitsata kiinni.

Tässä hitsaus set-up:



Tuommosta holkkia kun hitsaa, niin holkki kutistuu soikeaksi. Siihen on sitten ikävä sovittaa puslaa ym.

Olen huomannu että kun sorvaa holkin noin, että jättää siihen pienen harjanteen, josta hitsaa, niin  holkki säilyy pyöreänä. En tiedä miksi näin on.

Ehkä se kutistuminen tapahtuu nyt tuossa harjanteessa akselinsuuntaisena eikä vedä sen takia soikoksi tuota koko holkkia?

Näin kävi nytkin, holkki säilyi pyöreänä, vaikka tuo harjanne on vain ~2mm.

Sitten pusla ja sisäholkki sorvista ja jonkinlaiset "poskipalat" vannesahalla ym värkeillä:



Pientä vahvikeharjannettakin on siipeen ilmestynyt. Joku kiertokanki olis voinu olla hyvä aihio tuohon koko härveliin... ;D

Kasassa:



No joo.... tuohon poskipalojen väliin kun kuvittelee reaktiotangon kiinni hitsattuna, niin tulee kyllä aika "kolho" mielikuva.... Jotaki tuolle pitää keksiä.

Hemuli

Kiertokanki mullekin tuli välittömästi mieleen jo ensimmäisestä kuvasta ;D. Sulla kun on kokemusta Bilteman tuotteiden käytöstä niin sieltä löytyis tällaisia haarukkaniveliä joilla ton reaktiotangon sais hienosti kilpeen kiinni:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Muut/Haarukkanivel-87243/

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 maaliskuu 12, 08:37:41
Kiertokanki mullekin tuli välittömästi mieleen jo ensimmäisestä kuvasta ;D. Sulla kun on kokemusta Bilteman tuotteiden käytöstä niin sieltä löytyis tällaisia haarukkaniveliä joilla ton reaktiotangon sais hienosti kilpeen kiinni:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Muut/Haarukkanivel-87243/



....No siinä se nyt on. Mielikuva oli että noita on valmiina. Lähinnä mielessä oli vanttiruuvin pää, mutta en huomannu näitä eilen kun etsiskelin.

Tuo isoin M10 x 40 vaikuttaa sopivimmalta. Nyt vaan on aika munkki jos tuo leveys mätsää tohon mun "kiertokankeen".

Hemuli

No leveyshän on se sama 10 mm, samoin kuin tapin paksuus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 maaliskuu 12, 17:21:48
No leveyshän on se sama 10 mm, samoin kuin tapin paksuus.

Aha, tein tosta "kiretokangenpäästä" 14mm leveän.
Pitää kokeilla hitsata kanki tuohon lattojen väliin ja katsoa miltä näyttää... Jos paha, niin tuo haarukkanivel on kyllä seuraavaksi helpoin ratkaisu, kunhan kaventaa sitä kiertokangenpäätä.

petejiiii

Tommosesta Bilteman haarukkanivelestä yritin kerran jotain värkätä (en muista mitä, enkä minkä kokosesta) niin se murtu tosi helposti tosta hahlon juuresta, eli toinen sakara poikki. En paljo luottais, oli se vaan niin helppo särkee.

kimmo

#191
Lainaus käyttäjältä: petejiiii - 15 maaliskuu 12, 17:57:25
Tommosesta Bilteman haarukkanivelestä yritin kerran jotain värkätä (en muista mitä, enkä minkä kokosesta) niin se murtu tosi helposti tosta hahlon juuresta, eli toinen sakara poikki. En paljo luottais, oli se vaan niin helppo särkee.

Okei... taisi sittenkin olla munkki, kun en löytänyt niitä ajallaan. :D

Jalostin tuota aloittamaani tekelettä:



Tarkempi mittailu osoitti että optimi paikka tangolle olikin hieman sivussa "kiertokangen" keskilinjasta.





Tuolla haarukkanivelellä mennään...

Vaijerin kuoren kiinnike/stopparin tekaisin hyvin orkkistyylisen. Säätöruuvi on siitä springerin jarrusta:


Hemuli

Onhan tuo nyt miljoona kertaa hienompi kuin mikään valmiina ostettu kikkare.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Aivan Saatanan hieno. On.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

kimmo

#194
Navan väliholkin lyhensin mittaansa nyt uusilla laakereilla. Vanhat laakerit oli hakkautuneet pilalle.

Lyhensin holkin fiiliksellä... hyppysiin tuntui selvä mutta sopivalta tuntuva päittäisvälys. Laakereista oli pyyhitty säilöntärasvat pois.

Sitten muistin lukeneeni aiheesta aiemmin täällä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=949.0

Lainausta topiikista:
LainaaSiellä (kartio)laakereiden välissä on holkki, jonka pitää olla oikean mittainen.  L78 - 84 tehtaan manuskan mukaan oikea päittäisvälys Shovelin pyörän laakereihin  on 0.004 - 0.018 tuumaa (0,1 - 0,46 mm).

Uskomaton että tuo 0.46mm on sallittua..... se kyllä lonksuu hurjasti...

No mittasin mitä tuli tehtyä:



Tulos 0.05mm....   Voe...sanonkomikä.   Laitoin 0.15mm shimmiprikan väliin, eli välys nyt 0.2mm.

Tuo minimi 0.1mm ilmeisesti takaa ettei laakeri ala ahdistamaan vaikka lämpenisi kunnolla.

Tuon ohuenprikan kanssa eläminen on sitten vähä hankalaa kun survoo akselia paikoilleen.
Olisko tuohon nyt joku hyvä käytännön jippo? Ei viittis tehdä uutta holkkia... hitsasin tuohon nuo keskityskiekotkin..... :(