Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Ei saa eikä ole tarkoituskaan saada. Siinä on kolme reikää vaan sen takia että huolimatta rattaan asennosta ainakin kaksi osuu kohdalleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Tämä oli hyvä vinkki. Löysin paikallisesta kaupasta tuommosen lukkolevyn, kylläkin evoon tarkoitetun, mutta voihan tuon soveltaa tuohon normi rattaaseen, kun semmosen olin jo aiemmin ostanu:



Mistä noita kittejä muuten saa sovelin 4-speed laatikkoon?

Tuossa O-rengas virityksessä tuohon holkkiiin oon kyllä aikalailla samoilla linjoilla Kiisken kanssa, siksi otinkin tuon modauksen puheeksi, kun ei mun järkeen oikein mene että tota holkkia heikennetään noin radikaalisti.... siitä en menis takuuseen etteikö öljyä tihkuis tuolta "metalli metallia vasten" puskusaumasta, mutta tihkumista se on korkeintaan... ei voi horona tulla, jos ratas on tiukalla.

LainaaSitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Tarkoittaako tämä että se mitättömällä profiililla oleva stefa ei kykene "seuraamaan" akselia joka vaeltaa väljässä holkissa puolesta toiseen?

Se stefa on tuossa kyllä sökö. Uusi on pöydällä.... halpa..3â,¬.
Tukilaakerilla on sitte varmaan kans suuri merkitys ettei akseli heilu ihan hulluna.
Tukilaakeri oli muuten ihan paskana.... suojauksetkin roikkui kaulalla  :D.

flhx

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 02 helmikuu 12, 23:21:20
....Tukilaakerilla on sitte varmaan kans suuri merkitys ettei akseli heilu ihan hulluna.
...

No ei se akseli siellä nyt hulluna heilu ilman tuota tukilaakeriakaan, sama loota ilman tuota tukilaakeria oli mitälie jonkun about 30 vuotta tuotannossa. Että jos sulla se akseli heiluu"ihan hulluna" ilman tukilaakeria niin saat kaivaa hieman enemmän lootaa auki.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

kimmo

LainaaEttä jos sulla se akseli heiluu"ihan hulluna" ilman tukilaakeria niin saat kaivaa hieman enemmän lootaa auki.

Ei mulla heilu, mutta mitä tämä tarkoittaa?

LainaaSitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Täytyyhän sen helan olla senverran väljä että siinä on öljy välissä, ja silloin sitä öljyä kyllä kulkee siitä läpikin
Ja tuon helan jälkeen on stefa, jonka pitäis pitää öljyt sisällä.

Tämä ny on mulle ensimmäinen tämmönen loota, niin yritän päästä kärrylle että mitä tälle kannattaa tehdä ettei syydä ööliä mitkin mantuja. ::)

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 02 helmikuu 12, 23:49:26
LainaaSitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Täytyyhän sen helan olla senverran väljä että siinä on öljy välissä, ja silloin sitä öljyä kyllä kulkee siitä läpikin
Ja tuon helan jälkeen on stefa, jonka pitäis pitää öljyt sisällä.
No niin tulihan se sieltä, se holkki, nelosratas ja toision eturatas on yhtä puuta kun mutteri kiinni, eli holkki ja nelosratas pyörii koko ajan samaan tahtiin eli mitään voitelua se väli ei tarvitse ja stefan huuli tulee holkin päälle. Vanhemmissa holkeissa on ulkopinnassa jopa lovi mihin kuuluu laittaa sellanen pieni L:n muotoinen pelti mikä lukitsee nelosrattaan ja holkin toisiinsa kun mutterin rkiristää.

kimmo

LainaaSitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Täytyyhän sen helan olla senverran väljä että siinä on öljy välissä, ja silloin sitä öljyä kyllä kulkee siitä läpikin
Ja tuon helan jälkeen on stefa, jonka pitäis pitää öljyt sisällä.
No niin tulihan se sieltä, se holkki, nelosratas ja toision eturatas on yhtä puuta kun mutteri kiinni, eli holkki ja nelosratas pyörii koko ajan samaan tahtiin eli mitään voitelua se väli ei tarvitse ja stefan huuli tulee holkin päälle. Vanhemmissa holkeissa on ulkopinnassa jopa lovi mihin kuuluu laittaa sellanen pieni L:n muotoinen pelti mikä lukitsee nelosrattaan ja holkin toisiinsa kun mutterin rkiristää.
   

Niin mikä täältä nyt sitten tuli? Tottakai tuo holkki on samaa puuta eturattaan ja nelosrattaan kanssa.
Tarkoitan nyt sitä akselin ja nelosrattaan helan välystä ja öjyä joka kulkee siitä välistä läpi.... ja perässä /ulkopäässä on stefa.

Eikö tuo stefa siis pidä jos holkki on liian väljä?
Vai mitä tarkoitit tässä ensimmäisessä kommentissasi:

LainaaSitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Kiiski

^ Sori menee helat ja holkit sekasin, kun hätäsesti lukee.
Eli juurikin se nelosen pusla "hela" sieltä menee, siinä puslassa on voitelu uria voitelun varmistamiseksi. Ja mitä ilmeisemmin se stefa ei pidä jos pusla väljä. Sen stefan ja pulan tehtävää vaikeuttaa suuresti jos ketjut liian tiukalla (ensio/toisio) ja varsinkin jos tukilaakeri paskana mikä on mulle uusi juttu. Se akseli vääntyilee käytössä tai voi jopa olla kiero eikä aina ole pinnaltaan ihan neitseellinen.
Ja sitten pitää muistaa että silloin kun toi rakenne on suunniteltu eli 30-luvulla niin muutamalla pisaralla öljyä ei ollut niin väliä.

Rautahauli

Jos olen kuvia oikein tulkinnut niin se pikku stefa laitettiin nelosrattaan päähän vasta -71 eli siihen asti ainoa "tulppa" pääakselin ja nelosrattaan välissä oli se pitkä pusla.

Jos olisin tiennyt vuosi sitten kuinka tärkeää on ettei ketjuja kiristä liikaa olisin ollut vähän tarkempi. Ilmeisesti se piti vaan itse kokea. :D
FXEF-81

tyg

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 03 helmikuu 12, 08:17:09
Ja sitten pitää muistaa että silloin kun toi rakenne on suunniteltu eli 30-luvulla niin muutamalla pisaralla öljyä ei ollut niin väliä.

Ja alkuperäisessä designissä oli ketjurattaan ja mutterin välissä sellanen kuppimainen/suppilon muotonen
peltiosa, joka ohjasi noi touhutipat peltienskakoppaan.

Yksinkertaista ja toimivaa.


kimmo

#144
Aletaan päästä asian ytimeen ;D
Hankala tämmöstä on yrittää pelkästään kirjallisesti tai sanallisesti ilmaista. Sekaanusta tulee väistämättä.
Taisi olla hieman sekavaa tuo minun sepostus, joten laitetaampa vielä kuva joka kertoo paljon helpommin asian.



Osaluettelossa tosiaankin lukee tuon stefan ( kuvassa nro 36) kohdalla että aikaisintaan on käyttöönotettu vuonna -66. Sitä ennen tuota ei siis ole ollut.

Holkkirakenteesta taasen näkee sen, että 1941 - 1977Ee on ollut käytössä nuo kuvan osat 46, 34, 47, 53 ja 48.... niin kuin tossa minunkin laatikossa.

Myöhemmin 1977 -> nuo hilut on vaihtuneet, kuvassa 33, 78, 41, 42.
Hyppää silmään tuolta tuo nro 78, "84-86 O-ring main shaft needle bearing"
Onkohan tuolla tilkitty öljyn tihkumista, vai fyllääkö tuo vaan tuota laakeria "sisemmäs"?
Näyttää tuo O-renkaan halkaisija niin isolta ettei voi olla tiukka tuohon 4-rattaan "kaulalle", jonka päällä holkki on.

Toisaalta, Timppa62 mainitsi tuolla http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1906.0
että 5- vaihteisen holkissa oli viiste, johon pystyi laittamaan O-renkaan.

Enivei.... Uudet stefat ja tukilaakeri on hankittu ja 4-rattaan hela tuntuu hyvältä, eli nippuun ja katsotaan mistä pissii.

rodchop

Tästä samasta aiheesta täällä löpisty monessakin ketjussa. (en nyt jaksa niitä etsiä)
99% sesti toi vuoto korjaantuu tuolla 4-rattaan puslalla, uusilla tiivisteillä & Supernutilla.
Siis jos sulla tuo aski purettuna niin vaihda nyt ehdottomasti samaan rahaan tuo pusla, ei se niin kallis oo. Tai siis itse ainakin vaihtaisin.
HOG Forever Forever HOG

kimmo

Jep, on puhuttu moneen kertaan ja jotain löysinkin... kertaus ei haittaa ja tämähän lähti tuosta O-rengasvirityksestä ;D

Ei oo loota purettuna, enkä taida purkaa, koska akselissa ei tunnu "ylimääräistä" välystä.
Tokihan tuo hela kannattaa vaihtaa automaattisesti jos/ kun loota on palasina.

Tänk juu evripadi näistä vinkeistä.

Rautahauli

Ei ollut minunkaan lootan pääakselissa "ylimääräistä" välystä, minun mielestä. Asentajan mielestä sitä kuitenkin oli ja samaa sanoi kaveri joka kävi ottamassa kytkimen irti purkuvaiheessa.
FXEF-81

Rautahauli

Nelosrattaan päässä oleva stefa on ilmeisesti aika hankala vaihdettava purkamatta. (lukemani mukaan) Jos asennuksessa ryssii jotain niin se saattaa pullahtaa ajossa ulos kolostaan, eikä taida olla kovin harvinaistakaan. Ameriikan voorumilla on mainittu että stefaa voi lytätä vähän parin levyn välissä että pysyy paremmin ja jotkut käyttää siinä 5 vaihteisen stefaa...

Pitää hommata joskus itselle opetteluaihio ettei mene pelkäksi teoriaksi. ;)
FXEF-81

kimmo

#149
LainaaNelosrattaan päässä oleva stefa on ilmeisesti aika hankala vaihdettava purkamatta. (lukemani mukaan) Jos asennuksessa ryssii jotain niin se saattaa pullahtaa ajossa ulos kolostaan, eikä taida olla kovin harvinaistakaan. Ameriikan voorumilla on mainittu että stefaa voi lytätä vähän parin levyn välissä että pysyy paremmin ja jotkut käyttää siinä 5 vaihteisen stefaa...

Ok, hyvä tietää niin tietää paneutua stefan asennukseen kunnolla. Laakerilukiteliima auttaa varmasti kiinnipysymistä.

Supernutissa oli stefa riekaleina ja O-rengas tippui pätkinä pois mutterin irroituksessa.
O-rengasura oli aika mitätön.
Samoin uudessa Supernutissa matala ura. O-rengas on 1.5mm ja ura mutterissa 1.5 leveä ja 0.5mm syvä.
Tuo selittää sen että O-rengas murskautuu heti asennuksessa, kun ei sillä ole tilaa.

Syvensin uran ~1.1mm:iin. Ny pitäis pelata... (jos tuolla nyt on sitten ees mitään merkitystä koko O-renkaalla).