Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

ay20


kimmo

#121
Kun Rungon hipelöimisessä maalausta varten, - ja maalausolosuhteiden luomisessa ei paljon julkaistavaa ole, niin postataan tähän tuo lähtötilanne Marraskuussa -10 kun mopo saapui taloon:



Samana päivänä oli satanu ensilumen (joka jäi pysyväksi)... Kiersin mopolla yhden pihapuun ~40m ja ajoin talliin. Sen enempää en oo tuolla ajanut. Aika kiikkerän tuntuinen oli.

No tuosta kuvastakin kyllä jo näkee kiikkeryyden syyn.... Negatiivinen etujättö...

Hemuli

Tuskin se negatiivinen oli - eikös tuossa ole sellainen sakemannin pallonivelkeula? Eli ohjausakseli ei kuljekaan siellä missä näyttää kun toi alemman t-kappaleen toinen puolisko on kiinteästi rungossa. Muuten aika sykähdyttävän perinteinen suomichopper-stuukki - ei oikeastaan puutu kuin fatbob-tankit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Eppäilen, että jättö oli pikemminkin aivan liian pitkä. Sellaista sattuu noilla belsebuubin T-kappalevirityksillä.
Long John Stroker

kimmo

LainaaEppäilen, että jättö oli pikemminkin aivan liian pitkä. Sellaista sattuu noilla belsebuubin T-kappalevirityksillä.

-Joo aivan oikein.... pitkähän se oli eikä negatiivinen.... kompastuin jo toisen kerran tuohon samaan kuoppaan. :D
Mutta kamalan tuntoinen oli pihalla kurvatessa.

kimmo

Lainaaaika sykähdyttävän perinteinen suomichopper-stuukki

Saksassa olivatten rakentaneet tämän joskus.... -06 tuotu Suomeen eikä oo muuta kun ajettu sen jälkeen.

panshovel54

Lainaa
-Joo aivan oikein.... pitkähän se oli eikä negatiivinen.... kompastuin jo toisen kerran tuohon samaan kuoppaan. :D
Mutta kamalan tuntoinen oli pihalla kurvatessa.

Tarkista sen keulan alakolmion laakeri. Mulla on samanlainen keula. Huono laakeri teki keulan levottomaksi. Sen kun vaihtoi niin taas toimii. Muuten ei keulassa ole muuta moittimista kuin ulkonäkö, tosin makuasia sekin  ;)

Arska
FLHR -98

kimmo

LainaaTarkista sen keulan alakolmion laakeri.
Tarkistin laakerit kun purin keulan pois. Kunnossa ovat. Tuo jättö vaan oli niin pitkä, ei tullut mitattua, mutta arviois nyt noista kuvista että varmaan 200 + risat mm, että kävelyvauhdissa oli aika epävarman tuntoista.
Toimivan oloinen keksintöhän tuo keula sinänsä on, kunhan suunnittelee jätön kohdalleen.

Enivei tuo keulahan roikkuu narikassa eikä tule tähän projektiin.

kimmo

#128
Runko on värjätty ja just kalkkiviivoilla ennen pakkasia.
Pajassa on nyt niin kylmää ettei tarkene paljoa puuhata... ja tuntuu aika turhalta lämmittää, kun mikään ei tunnu riittävän. Elohopea ulkona on nyt -28 ja taitaa vielä laskea yöksi.

No jotain pientä on kuitenkin vireellä.

Laatikon öljyvuotoon olen ratkaisua pohtinut.
Tuolla asiaa on puitukin ja on linkki you tubeen O-rengas korjaukseen:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1906.0

Tuota vähä mittailin omassa laatokossaja huomasin että aika heikoksi tuo holkki menee jos siihen tekee O-rengasuran tuon ohjeen mukaan.
Tässä vielä tuo ohje:



Tässä kuva kun tuon ohjeen mukainen ura on holkissa ja holkki paikoillaan ja O-rengaskin.
En saanut mittoja tuohon kuvaan, kun oli niin vaikeaa muuttaa niitä mitoituksen numerokokoja että loppu innostus kesken, mutta nuo mitat on suhteessa oikein.
Sininen viiva = Main Gear ja se olkapää jota vasten holkki puristuu. Musta = holkki. Punainen = O-rengas ja ura sille.



Eli tuo ura on 0.050" (=1,27mm) ja tuo olkapää Main Gearissa = 1.6mm.
Puristusvoiman vastaanottaa siis ~0.3mm siivu + tuo huullos holkin päässä, mutta sehän on vain 0.025" (0.635mm) paksu. O-rengas on ~1.6mm.

Tuo alimmainen sininen "laatikko" kuvassa on 0.2mm syvä uran Main Gearissa just ennen olkapäätä.
Semmonen tuossa mun laatikossa ainaki on.
Löysin kyllä tuohon viritykseen sopivia O-renkaita, mutta löytypä kans 38 x 1mm renkaita ja sillä sen vois tehdä vaikkapa näin:



Tossa olis kyllä huomattavan paljon enempi voimaa vastaanottavaa pintaa.

Mitäpä luulisitte.... kait nuo on pelanneet nuo "0.3mm" viritelmätkin?
Kummatkin kappaleethan on karkaistuja, eli eivät ihan vähällä "tyssäänny".

Kiiski

Toi on ihan käsittämätön muutostyö. Kun toisioratas kiristetään toi holkki on kiinni nelosrattaassa välys nolla mitä öljyä se o-rengas silloin pitää takanaan? Tilanne tietysti muuttuu radikaalisti jos toision eturatas löystyy silloin se o-rengas voi auttaa, mutta eikö silloin pidä kiristää se rattaan mutteri, eikä kelata että kyllä o-rengas hoitaa? Kaiken lisäksi jos holkin kestävyys on este rattaan mutterin täysillä kiristämiseen niin onpa onni että siellä on o-rengas? Mun mielestä tossa vaan ryssitään toi holkki ja pahimmassa tapauksessa holkin rikkouduttua vielä nelosrataskin ja ehkä vielä jotain muuta ihanan kallista.
Sitäpaitsi se on se nelosrattaan helan ja akselin välinen rako mikä yleensä vuotaa.

Rautahauli

^Minulla oli mielessä että olisin ostanut tulevaisuutta ajatellen (= seuraava kerta kun pitää enska purkaa) Ebaysta o-renkaallisen spacerin mutta jostain syystä tuntuu että Kiiski on asian ytimessä.

Kaveri fixas mun pyörää viime talvena ja vaihtoi samalla stefan toision eturattaan taakse, eturattaan mutteri oli ollut löysällä. Nyt kun otin laatikon irti syksyllä niin mutteri oli taas löysällä ja saattaa olla että vuoto johtui ainakin oaittain siitä. Millä svidulla sen rattaan mutterin saa pysymään kiinni. Joku rattaaseen ruuvattava lukkolevy voisi olla parempi kun mutterin alle kiristyvä. Ehkä.

Mitä tarkoitusta varten noi reijät on rattaan kyljessä? (kuva Hotbiken sivuilta)



FXEF-81

seppo

Noihin reikiin jotka on itse asiassa kierteytettyjä, ruuvataan juuri tuommoinen lukkolevy kiinni. Nyt tähän hätään ei löydy kuvaa tuosta lukkolevystä mutta semmosia löytyy takuulla jokaiselta diileriltä. Mulla tuli myös siirryttyä käyttämään tuota lukkolevyä ja olen havainnut sen paljon paremmaksi kuin se heppoinen lukitus siellä rattaan takana niine taitettavine lätkineen. Joskus on mullakin löystynyt tuo mutteri....

Vähän lukitetöfnää siihen kierteelle + tuo lukkolevy + lukkolevyn kiinnityspultteihin samaa töfnää ----> takuulla pysyy kiinni.

Jarkko

Moikka

Eikös tuohon kierrereikään tule vain ruuvi mikä estää mutteria löystymästä?


Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 02 helmikuu 12, 06:49:25
^Minulla oli mielessä että olisin ostanut tulevaisuutta ajatellen (= seuraava kerta kun pitää enska purkaa) Ebaysta o-renkaallisen spacerin mutta jostain syystä tuntuu että Kiiski on asian ytimessä.

Kaveri fixas mun pyörää viime talvena ja vaihtoi samalla stefan toision eturattaan taakse, eturattaan mutteri oli ollut löysällä. Nyt kun otin laatikon irti syksyllä niin mutteri oli taas löysällä ja saattaa olla että vuoto johtui ainakin oaittain siitä. Millä svidulla sen rattaan mutterin saa pysymään kiinni. Joku rattaaseen ruuvattava lukkolevy voisi olla parempi kun mutterin alle kiristyvä. Ehkä.

Mitä tarkoitusta varten noi reijät on rattaan kyljessä? (kuva Hotbiken sivuilta)





Rautahauli

#133
Mun nykyisessä rattaassa ei ole kyseisiä reikiä mutta seuraavassa on.

Edit: Tätä mallia siis. Tämä on -79 ja vanhempiin kun on 2:lle ruuville. Ruuvin reijät on niin laajalla kehällä ettei pelkät ruuvit estä rattaan löystymistä.



Kiitti vinkistä Seppo.
FXEF-81

Jarkko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 02 helmikuu 12, 09:07:50
Mun nykyisessä rattaassa ei ole kyseisiä reikiä mutta seuraavassa on.

Edit: Tätä mallia siis. Tämä on -79 ja vanhempiin kun on 2:lle ruuville. Ruuvin reijät on niin laajalla kehällä ettei pelkät ruuvit estä rattaan löystymistä.



Kolmereikäisessä ei muistaakseni saa edes kaikkia ruuveja paikalleen...