Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

jesse

mitäs jos siihen porais reiän?
bilteman paineilma rautasaha on ollut ihan toimiva...
katkaistulla rautasahan terällä käsin joutuis hinkata pitkään kun taitaa olla hitsi saumaakin tuossa ja liike lyhyt eikä saa painatettua kunnolla...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

tyg

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 16 tammikuu 12, 00:05:27
Nyt tarvis kyllä neuvoa että miten saisin tuon hahlon/sahauksen tehtyä alas asti,

Mulla käväsi mielessä Feini. Eli värähtely"saha" jota remppamiehet käyttää vaikka ovenkarmilistojen
katkaisuun alapäästa jos vaihdetaan vaikka paksumpi parketti vanhan tilalle.

Fein-sahuriin saa myös metallille tarkoitettuja teriä. terän liike on tosi pieni.

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: tyg - 16 tammikuu 12, 08:44:45
Lainaus käyttäjältä: kimmo - 16 tammikuu 12, 00:05:27
Nyt tarvis kyllä neuvoa että miten saisin tuon hahlon/sahauksen tehtyä alas asti,

Mulla käväsi mielessä Feini. Eli värähtely"saha" jota remppamiehet käyttää vaikka ovenkarmilistojen
katkaisuun alapäästa jos vaihdetaan vaikka paksumpi parketti vanhan tilalle.

Fein-sahuriin saa myös metallille tarkoitettuja teriä. terän liike on tosi pieni.

Feinillä kyllä onnistuu, on vaan aika kallis hankinta paria viiltoa varten. Jos saat jostain lainaan moisen niin sitten. Tosin, onhan niitä halvempia muutaman kympin "näköispainoksia" noista heilurisahoista, en tiedä tekeekö niillä mitään. Tai siis kestääkö miten käyttöä ::)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ma^ko

Eiks tuon hahlon saa syvennettyä ihan Dremelin/minidrillin laikalla? Tai paineilma vingun laikalla? Pieni laikka ja maltti ni luulis onnistuvan, niin mä ainakin lähtisin koittaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

No niin, sain kaverilta lainaan tuommosen "Feinin".... vaikka siinä lukeekin että BOSH. ;D.
Sain sillä kihnutettua nuo leikkaukset syvemmiksi.

Tuosta rungosta on leikattu aikojen saatossa nuo sivuvaununkiinnitysloopit pois.
Jonkinaikaa olen miettinyt että lisäänkö ne vai en ja lopulta tulin johtopäätökseen että pitää ne  siihen lisätä.
Ne on hienot. (joku voi tietty olla päinvastaista mieltä)

Hyviä kuvia löytyy noista uusituotantopalikoista:

Sorvillahan nuo syntyy. Tarvisin mittoja:

-Reiän halkaisija
-Loopin ulkohalkaisija
-Loopin leveys
-Paikoitus, vaikkapa valukappaleen yläreunasta loopin keskelle.

Jos joku jolla on vastaava wishbone runko, vois tsekata nuo mitat, niin pääsis eteenpäin tässä hommassa. Olis hieno juttu.

Mulla ei satu lähipiirissä olemaan vastaavaa josta vakoilis.

erakko

Mä voin huomen illal mitata jos kukaan muu ei ehdi ennen sitä.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

kimmo

kimmo

Myös mitta kappaleen takapinnasta reikään olis hyvä tietää...

Tuusulan T-Bone

Reiän sisähalkaisija 1 tuuma
Loopin ulkohalkaisija 42 mm
Loopin leveys 1 tuuma
Reiän sisäreunan etäisyys valupalantakaa 32 mm
Valupalan yläreunan hitsisauman päältä reiän keskelle öpaut 66 mm

Mitat otettu maalipinnan päältä, jos sillä tiedolla nyt on merkitystä.
Long John Stroker

kimmo

Tänx mitoista T-bone. Sorvasin alustavasti tommosen kiekon:

Keskeltä halkaisija on 42mm, laidoille tein "valupäästöä" niin että on ~40mm.
En tehny vielä 6mm:ä isompaa reikää, koska tämä ei ny ole ihan selvä että miten kannattais edetä.
Palikassa näkyvä sorvausura kuvaa kuitenkin 1":n reikää.

Nimittäin tuota runkoa on varmaankin täytehitsattu siitä loopin kohdalta. Siinä ei ole loopin kuoppaa, eikä niitä aallon muotoisia työstöjälkiä.

Tässä vois yrittää tehdä niin, että leikkaa kiekosta kyljen pois, tarvittavan määrän, hitsaa kiinni, laittaa rungon pylväs porakoneeseen (tai porakoneen runkoon) ja poraa tuon 6mm:n reiän 25mm:n terällä ja toivoo että terä kestää myös sen hitsisauman poraamisen....

Niinku tähän tyyliin:

Toinen tapa olisi sorvata nyt tuo reikä 1":ksi, leikata kylki pois ja hitsata looppi ja sitten jotenki kaivaa tuota materiaalia pois tuosta valukappaleesta että saa reiän suunnilleenkaan pyöreäksi.

Tuolla oli tehty niin: http://vintagebikeaddiction.blogspot.com/2010/12/fixing-old-chopped-off-sidecar-loops.html

Onko joku tehny tämän homman ja tietää paremman keinon.... vaikkei olis tehnykkään, niin ideoita otetaan vastaan (jälleen  :)  )

ma^ko

Mä tekisin tuon niin, tai siis yrittäisin ainakin, että ensiksi tuo kiekko loopiksi, eli keskireikä olemaan, sitten yhtä kanttia suoraksi mutta niin että keskireikä jää kokonaiseksi, eli että jää hieman materiaalia tasatullekin puolelle reijän vierelle. Sit mitta ja valukappaleesta materiaalia pois nii että reikä tulee kohdallaan, reikiin joku linjain ja hitsaamaan.

kimmo

Jees, silloin ei tarttis reikää ronkkia tuossa rungossa paikoillaan.
Mutta aika paljon joutuis matskua poistamaan rungosta. To looppi on 1" leveä ja viisteetkin pitää tehdä hitsausta varten.

Ei tietty ole ihan välttämätöntä että se on hitsattu sinne keskelle asti, koska koristeiden roolissahan nuo vain käytännössä tulee olemaan.

ma^ko

Jos sen jättää pari milliä orkkista ulommas sen renkulan ni poistettava materiaali vähenee ja kukaan ei kiinnitä asiaan mitään huomiota, jos oma hermoakenne vaan kestää sen et se on hieman ulompana kuin orkkiksena. Mä en kuitenkaan oikein keksis muit vaihtoehtoi ku ottaa matskua pois et saa loopin istumaan tyydyttävästi koska se reiän toteutus pyöreänä jälkikäteen tuntuu mun takaraivolle "mission impossiblelta" joka ei kuitenkaan onnistu.

Mä en kuitenkaan ole mikään alkemisti eli moni asia mikä ei multa onnistu metallin suhteen onnistuu monelta muulta, tuo esittämi kaava olis vaan sellainen jolla uskoisin mun metallimieskyvyttömyydelläkin selviäväni tuosta.

erakko

Jos sulla olis jyrsin käytettävissä ni se helpottais huomattavasti..  ;D

Mä lähtisin kyl siitä et molemmista siivu pois, loopin reiän kyl jättäisin reiäksi eli ei nii paljon kuitenkaa laidasta pois.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

kimmo

LainaaJos sen jättää pari milliä orkkista ulommas sen renkulan ni poistettava materiaali vähenee ja kukaan ei kiinnitä asiaan mitään huomiota, jos oma hermoakenne vaan kestää sen et se on hieman ulompana kuin orkkiksena. Mä en kuitenkaan oikein keksis muit vaihtoehtoi ku ottaa matskua pois et saa loopin istumaan tyydyttävästi koska se reiän toteutus pyöreänä jälkikäteen tuntuu mun takaraivolle "mission impossiblelta" joka ei kuitenkaan onnistu.

Mä en kuitenkaan ole mikään alkemisti eli moni asia mikä ei multa onnistu metallin suhteen onnistuu monelta muulta, tuo esittämi kaava olis vaan sellainen jolla uskoisin mun metallimieskyvyttömyydelläkin selviäväni tuosta.

Kyllä tuo ehdottomasti on varma tapa onnistua saamaan reikä siistiksi... ja muutenkin.
Niin tuo valukappalehan varmaan on umpirautaa tuosta keskeltä?
Tuolla päissä on sitten putkille nuo muhvit.