Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Rezi

Onhan nuo kierrejouset ehkä pari senttiä pitkät. Pyykkipojat lienee vähän lyhyemmät. Toisaalta eihän hoijakan ansiosta sitsin tartte olla niiiiin tarkkaan lokarin kanssa linjassa.

Tuo yhdysputki taitaa olla sen verran takana, että pyykkipojat tulee vähän taakse ja lähelle lokaria. Mitä jos pyykkipojille olis omat pikku pidikkeet rungossa putken etupuolella samalla tavalla kuin öljysäiliöllä?

Tuo lokari istuu kyllä nätisti tuohon renkaaseen. Se on niinku justiinsa siinä.

kimmo

#31
Laitetaampa tähän hieman tuon tähtinavan kunnostuksesta, joka tapahtui jo tuossa aiemmin syksyllä...
Hankin vanhan pannun takakiekon josta laakerit oli väljät. Mittailun jälkeen totesin että suurimmatkaan saatavissa olevat ylikokorullat ei riitä, vaan akseliholkki, vai miksi tuota kutsuisi, pitäisi uusia myös... No sitä korjaus-sarjaa kyllä saa vaikka motorcyclestorehouselta... Päätin kuitenkin mennä kuulalaakerilinjalle, kun olen hyvällä menestyksellä tehny ennenkin niin.
Sorvi sattuu olemaan niin pieni että navan saa pakkaan kiinni laakerikoolista sisältäpäin. Hyvä juttu, silloin esim jarrurummun keskitys laakerointiin nähden säilyy ennallaan.
Sitten kellotin sorvattavan pään suoraan ja lastua pois. Tässä vetopuoli:



Pintakarkaisu on yllättävän paksu... ~1mm. Homma ei sovi kärsimättömälle. Sorvi meinäs käydä hennoksi ja terä olis halunnu väristä ym. Välissä kävin ostaan uusia teräpaloja. Tuttu kaveri suositteli noita mustia...en muista niiden nimeä enään. Lastuaa paljon paremmin. Paras terä mitä ikinä ollut.
Tähtipuoli:



Vetopuolelle meni mukavasti 2kpl 6005 lakereita peräkkäin ja se orkkis lukkorikkakin passas just sopivasti tuohon laakerin yläpuolella näkyvään uraan:



Sorvissa puutulpat, jesaria, kierretankoa + mutterit ja hiekkapuhallus:



Sitten maalaus, keskiholkki ja kaikki nippuun:



kimmo

LainaaOnhan nuo kierrejouset ehkä pari senttiä pitkät. Pyykkipojat lienee vähän lyhyemmät. Toisaalta eihän hoijakan ansiosta sitsin tartte olla niiiiin tarkkaan lokarin kanssa linjassa.
Joo ehdottomasti nuo pyykkipojat on liian takana jos tohon yhdysputkeen päihon laittaa, kun tuo putki taipuu päistänsä taakse. Saman mittaiset näyttää olevan kummatkin, sekä kierre, että pyykkipojat. Kierrejouset on vaan tarjolla vähän ylempänä/keskempänä sitä yhdysputkea.
Siihen etemmäs mallasin korvakekiinnitystä runkoputken sisäsivuun. Kyllä ne ehkä siihen menis, mutta jotenkin on ahtaan näköinen ja nuo lokarin kiinnityspultit on just jousilenkkien kohdalla/lähellä, eli ei näytä suunnitelllulta (eikä olekaan suunniteltu, siinä vika  ;D ). Ei tullut otettua kuvaa.
Mutta noista kierrejousista.... miten hemmetissä nuo kiinnitetään???
Ei näillä nakkisormilla saa mutteria kiinnitettyä sinne jousen keskelle. Okei, oon nähny alapäähän niitä tappi & pehmeä prikka & sokka ratkaisuja.... varmaan täytyy tehdä niin, mutta miten yläpäät penkkiin kiinni?
Kertokaa... nyt ei oikein sytytä. Olisko tuohon muuta kuin että hitsaa pultin penkinpohjaan ja ährää sen mutterin sinne jousen sisään?
Ja minkä vahvuista peltiä penkin olis syytä olla.... Jotku on kait tehneet jopa 3mm:n tavarasta...aika tuhtia.

Hemuli

Kierrejouset kiinnitetään pulteilla ja muttereilla. Siitä kun viimeksi moisilla vaimensin satulaa on niin paljon aikaa ettei juuri ole projektikuvia mutta jotain sentään löytyi. Ensinnäkin Satula-Ilkan tekemässä satulassa oli valmiiksi hitsatut pultinpätkät joihin jousi ensin kiinnitettiin mutterin ja ison prikan avulla. Jousi hollille ja prikka pulttiin, sitten mutteri hollille ja varovasti paikalleen.

Tossa kuva alapään kiinnityksestä, kuusiokolo ja iso prikka rungossa olevaan kierteytettyyn holkkiin.



Kuva (c) Mikko Isokangas
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ja kyllä mä satulanpohjan teen mieluummin liian paksusta kuin ohuesta kamasta. Rautapäässä on kolmen millin pellistä naputeltu pohja, ei tartte pokkauksia. Mutta toisaalta tuolla hyllyssä on pohjanmaan (?) poikien hienonmuotoinen pohja joka tuskin on paljoa yli millilä - siinä onkin pokkauksia ja taitoksia jäykistämässä. Tossa mun evosportissa on parin millin alumiiniplootusta mutta se makaakin suoraan rungon päällä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

LainaaTossa kuva alapään kiinnityksestä, kuusiokolo ja iso prikka rungossa olevaan kierteytettyyn holkkiin.
Aha... eli tuo kuusiokolopultti toimii vain tappina, jossa jousi lepää omalla painollaan?
Pysyyhän se siinä, kun ukko istuu päällä.

Penkin runkokamaa etsiskelin rompehyllystä, mutta eipä tuolla ollut 1mm paksumpaa.
Pyörötangosta voisi ehkä tehdä "tukirungon" etukiinnikkeestä jousenpultteihin ja jousipulttien välille. Tuon rungon sitte hisais paikoitellen penkin alapintaan kiinni...saaattais toimia.

Tai jos sikkikoneella tekee jäykisteuria, niin ne urathan joutuu sitten täyttään pehmusteella... tai sitten nimenomaan ei, vaan antaa pintanahan koukkia uranpohjia myöten...

Hemuli

Ei, kyllä se oli ihan kiinteä kiinnitys - kuusiokoloavain mahtui just sopivasti sieltä kierteiden välistä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 05 tammikuu 12, 22:58:55
LainaaTossa kuva alapään kiinnityksestä, kuusiokolo ja iso prikka rungossa olevaan kierteytettyyn holkkiin.
Aha... eli tuo kuusiokolopultti toimii vain tappina, jossa jousi lepää omalla painollaan?
Pysyyhän se siinä, kun ukko istuu päällä.

Voi sen noinkin tehdä kuin ajattelit ^^, tai hitsaat siihen runkoon sopivat tapit jousille. Ja pysyy kyllä jakkara paikoillaan ilman pullttikiinnitystä ihan kuskin painolla.

Vaikka tälläset hitsaat runkoon ja jouset laitat yläpäästä kiinni penkinpohjaan. Noissa on vieläpä sokat jotka estää jousen nousemisen pois tapin päältä.

http://www.tcbroschoppers.com/international/index.php?main_page=product_info&cPath=16&products_id=35

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

JPP

Mä en tehnyt ex-Shovelin istuinjousen alapäähän ollenkaan pultti/sokka tai mutteri kiinnitystä. Oli vain tarkalla sovituksella tuohon tappiin nähden. En näe kyllä mitään tarvettakaan sellaiselle. Sorvari teki rosterista niin ei ruostunutkaan kun jouset kumminkin naarmuttaa maalit tuosta tapista, jos sen maalaa.

kimmo

#39
Tänx penkinrakenteluvinkeistä...
Päädyin hitsaamaan sorvatut kierreholkit rungon väliputkeen.
Kokeilin jousia pelkkiin tappeihin, mutta ne nitisi ja natisi kun istui päälle, eli laitoin pinnapultin ja ähräsin mutterilla jouset kiinni......tttumainen homma, mutta eihän tuota myötäänsä tarvi irroitella.
Pyörötangosta ja pulteista runkoa penkille:





Sitten peltiä etsimään... Vieläköhän tuolle 486:n kotelopellille voisi antaa yhden uuden elämän. Sattuu olemaan ~1.2mm paksua:



Hiekkasäkkinä käytin....hiekkasäkkiä. Hiekkapuhallushiekkasäkkiä. Tarttis hommata semmonen nahkainen. Tuohon tuli aika pian reikiä:







Tummonen raakile syntyi. Hyvän tuntuinen on istua. Keulanivel taitaa mennä uusiski, keikkuu sivuille aika paljon. Pitää sorvata kunnon holkki, pusla ja tappi. Ja muotoilua pitää tarkistaa...

kimmo

#40
Putkiaihiot on jo nyt ihan muuta kuin alunperin oli idea... Tämä on siitä hauskaa puuhaa, että mitä selvempi suunnitelma ja mielikuva on etukäteen jostain yksityiskohdasta, niin melkeipä sitä varmemmin toteutus onkin kokeilujen jälkeen aivan jotain muuta.

Nyt kun tuo Hoijakka tuli mukaa kuvioihin (alunperin ei missään nimessä sissyä), niin putket vois nostaa ehkä yläviistoon (eikä missään nimessä, jos puol vuotta sitten kysyttäis).
Mukavaa kun saa muuttaa mieltään.



Pahasti tuo lankku edessä, mutta jotenki noita on pakko päästä demoamaan.
Tuota kulmaa ja putkien välimatkaa pitää ny vähänaikaa katella.
Minkalaisia mietteitä tuo herättää?

Sitsi istuu jo paremmin. Jännitin jouset kierretankoon ja uuniin ~180 astetta, pari tuntia....lutistuivat 10mm.... nyt ovat ~71mm.




ma^ko

Yläviistoputket on jees kunhan on huolellinen et istuvat toisiinsa nähden linjassa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Täähän rupee vaikuttamaan mielenkiintoiselta - satulan muotoilussa havaittavissa selvää Rezismiä kun katsoo sen istuvuutta runkoputkeen.

Noista pakoputkista - kokeilepa laittaa ne samaan linjaan takahaarukkaputken kanssa, mä tykkään harmonisista linjoista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jezuz

Vittuun harmoonik, törkeesti silleen ku tuntuu eikä tartte miettiä enempiä! Tottahan jotain linjoja täytyy noudattaa jotta saa hienoo aikaiseks mutta joskus pitää särkeä harmoniaa että tulee jotain uuttakin!

Kiwi

Hemulin kanssa samoilla linjoilla, noilla putken mitoilla tulis mukavasti taakseppäin :)