Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Tuukka

Noista supernuteista on kahta versiota, toisessa ei ole tota o-rengas uraa ollenkaan. Itse olen aina laittanut rattaan asennuksessa reilusti silaria, sinne nelosrattaan boorien ja holkin väliin.
Sitten kun työntää vetorattaan perään, tulee ainakin boorien, holkin ja vetorattaan liitos tiiviiksi. En tiedä onko turhaa, mutta mun aski ei vuoda tippaakaan. Tommonen metalli vasten metallia liitos ei kuitenkaan ole mikään tiiveyden perikuva...
C.O.G.

kimmo

#151
Homma etenee (liian) hitaasti... suurin hidaste on hatara paja / Suomen talvi, yhdistelmä.

Laatikko on lämpimässä ja tuo edellä käyty keskustelu on ollut tarpeen että on päästy vähän edes sisään tämän "öljyruiskun" yksityiskohtiin ja paikkauskeinoihin.

Silarilla oli siis tuo holkki muurattu hyvin, mutta stefa oli ratkennut.

Lisäksi tuo pienempi stefa nelosrattaan päässä oli puskettu liian syvälle.
Alla kuvassa vasemmalla uusi ja oikealla vanha:



Stefan kokonaisleveys on 5mm tuosta huulesta etureunaan.
Tila stefalle 4 rattaan päässä on ~5.5mm.

Tuo stefa oli naputeltu niin syvälle että huuli oli painunut helaa / olkapäätä vasten ja tulos on tommonen. Huulesta on kulunut pois pitopinta ja stefan jousikin on paennut tonne syvemmälle väärälle alueelle.

Alla kuva stefan tilasta nelosrattaan päässä:



Eli siis tuo stefa täytyy asentaa just öbaut tasalle tuon 4 rattaan pään kanssa eikä syvemmälle, koska 0.5mm ylitys on jo liikaa.

Ja melekeempä en kehtais sanoa että kaiken tämän todenneena aloin hommaan ja tärkeänä naputtelin Locktiten ja tappi/vasaran kanssa uuden stefan tuonne paikoilleen, liian syvälle ja se stefan runkokin meni mutkalle s.....tana.

Ja samantien muistin että oon tehny ennenkin saman mokan kapea/ohutrunkoisen stefan kanssa.
Siitä on vaan näköjään jo aikaa kun ei muista...

Seuraavana päivänä uus stefa ja sitten sorvilla oikaisin sopivan putkenpätkän pään holkiksi, jolla tuo onnistui just oikein. Holkki vähän isompi ulkohalkaisijataan mitä stefa, niin toimii syvyysrajoittimena ja stoppaa siihen 4 rattaan päähän.

Suosittelen muillekkin että tehkää heti ekakerralla se asennusholkki. Tuon stefan runko on niin mitätön että se todella tarvii kauttaaltaan tasaisen paineen tuossa asennuksessa.

Kauppias tuumas että ...jooo näitä tullaan yleensä hakemaan lisää.
Ei ole kuin 3â,¬, mutta tympii kun oot tekemässä ja homma jää kesken.

Tämmöstä...

kimmo

#152
Rocker Boxien 70 luvun moderni kantikas muotoilu oli tarpeen päivittää vahempaan lookkiin.
Splittauksen kuitenkin hylkäsin, vielä ainakin toistaiseksi ja päätin kokeilla tämmöstä:







Huokoista on ja hieman jäi aaltoa... no ompas uskottavammin "vanha".

Bilteman oksaalihappoa sisältävä vanteenpuhdistusaine puhdistaa aika hyvin nuo valupinnat.
Tuosta aineesta taisi olla aiemmin jo jossain topiikissa puhetta.

Hemuli

Mun mielestä hieno yksityiskohta toi miten jätit noi rockerakselien päätyruuvien olakkeet täysimittaisiksi. Näkee että on mietitty eikä vaan päästetty nauhurilla pyöreäksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

F 48

Samaa mieltä Hemulin kans noista olakkeista, todella hienot!

erakko

^ komppaan. Mulla on yhdet öölarin rocker boxit hyllys, alkuperäinen maalattu valupinta näyttää tuollaiseen verrattuna aika vaisulta.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

kimmo

#156
Päätin kokeilla että jos saisin Springerin etujarrun sovitettua tuohon keulaan.
Idea oli lisätä jarrukilpeen "siipi" akselilta reaktiotangonkiinnitystapin kautta ylöspäin, jonka päähän sitten reaktiotanko kiinnittyisi. Aivan niinkuin Inkkarissa. Jotenki näin:



Jarru saapui ja huomasin että vaikka haarukka on saman levyinen kuin Sprinkku, niin leaferissa kun on akseli haarukkajalkojen takapuolella, niin nuo "oksat" (reraktiotangon tappi, vaijerinkuoren kiinnike) mitä tuossa jarrukilvessä on, eivät mahdu mitenkään huilaileen siinä kilven ja haarukkajalan välissä.



Kokeilin kummallekin puolelle. Ei onnistu. Alla kuvissa jarrukilpi on kylläkin mitensattuu asennossa, mutta siihen haluttuun, eli tuo reaktiotangon kiinnitystappi öbaut taivasta kohti (kun haarukka on mopossa paikoillaan) ei mahdu. Sitte mahtuu jos laittaa kilven parikymmentä milliä keskemmälle haarukkaa.... muttako sitten ei napa mahdu enään.





Pahvimallia toimivammasta ideasta. Tässä rockerit pyörän lepoasennossa:



Jousitus pohjassa:



Mustat pisteet pahvissa on Jarruvipu (alin) , vaijerin kiinnike (vas) , jarrukenkien pivot tapin kiinnitysmutteri.
Tuo siipi vois olla vaikka niittaamalla kiinni kilvessä, niin ei veisi tilaa. vaikka näin:



Reaktiotanko on tuo rautalanka. Kiinnityspiste haarukkaan on kuvien oikeassa alakulmassa, pisteessä jonne on tungettu ruuvimeisseli pitämään rautalangan pään paikoillaan

Alkaa jopa vaikuttaan siltä että tuo kilpi kannattaa tehdä kokonansa uusi ja jättä tuo sprinkun kilpi modaamatta.

Olisko parempia ideoita?


JPP

En parempaa kuvaa löytänyt, mutta tässä muistaakseni oli niittaamalla tehty:
http://aijaa.com/009569571373

kimmo

#158
LainaaEn parempaa kuvaa löytänyt, mutta tässä muistaakseni oli niittaamalla tehty:
http://aijaa.com/009569571373

Joo tuossa on törmätty just samaan tilanteeseen ja ongelmaan kun mitä minäkin nyt. Kyseessä vaan tuplakampijarru. Siinä on ratkaistu asia lyhyellä työntävällä reaktiotangolla. Jarrukilpi on  lähes samassa asennossa kuin tossa mun asetelmassa.
Tässä pari kuvaa jotka löytyi. Kuvissa näkyy kylläkin tosi heikosti tuo reaktiotankosysteemi.




Ja tässä vielä minun mallailua:



Eli tosta pivot tapista lyhyt työntävä reaktiotanko haarukan jalkaan.

Mutta, yritän päästä vetävään reaktiotankotsydeemiin... aiheesta oli kovasti asiaa ja juttua viime talvena Spöken Noskoolfabissa.

Tuusulan T-Bone

Eikös tästä reaktiotangosta oo jo keskusteltu tarpeeksi...? ;D

Ei missään nimessä työntävää, vaan vetävä! Työntävä menee paskaksi ja sitte voi sattua Juhaa leukaan.
Long John Stroker

kimmo

LainaaEi missään nimessä työntävää, vaan vetävä!

just näin. Ja vetävään tsydeemiin tuo jarrukilpi ei käy / ei mahdu.
Leikkailin jo eilen rautaa uutta jarrukilpeä varten....

kimmo

#161
Ifluenssa pirulainen piti äijän "petissä" viikon ja toinenkin viikko meni toipuessa. Pajan lämpötilakin oli -10 asteen luokkaa.

Nyt virta palaa pikkuhiljaa ja pajakin on lämmenny.

Jarrukilpi lähti syntymään 4mm levystä. Vannesahalla lätkä, joka ei mahtunu sorviin, joten viimeistelyyn piti miettiä muuta tapaa.
Tuommonen halpa rälläkkäpenkki + 15â,¬ rälläkkä toimii monessa, myös tässä.
Lätkää pyörittäen ja palikkaa naputtaen lähemmäs laikkaa lopputuloksesta tuli riittävänkin hyvä:



Keskireikä isommaksi "rasiaporalla":



Hain kaupasta laakerit ja sorvasin niille sopivan keskiön. Ei ollu jyrsinkonetta käytettävissä tuon reaktiotangon kiinnitys-siiven tekemiseen, niin käytin rälläkkää. 10mm levystä tuli tuommonen ~6mm:n paksuinen siipi, joka steppaa ~4mm ulospäin jarrukilvestä. Tossa hommassa meinas loppua usko 15â,¬ rälläkkään....mutta ei se ollu moksiskaan:



Sorvista jarrukammelle hollkki, jarrukampitsydeemi, pivot tappi ja jarrukengät siitä springerin jarrukilvestä:





Tuo jarrukenkiä levittävä läpykkä/kampi on epäkeskeinen akseliinsa nähden.
Sprinkun jarrukilpi tuli mulle kasattuna niin että epäkeskeisyys oli kilven keskustan suuntaan, eli näin:



Mun järki sanoo kuitenkin että tämä on oikeampi kasaustapa.
Nyt kumpikin kenkä liikkuu suurinpiirtein samaa matkaa kun kampea vääntää:



Vai onko Milwaukeen pojat miettiny jotaki niin fiksua etten nyt hoksaa?

Navan värkkäys menossa..... siitä tuonnempana.

Hemuli

Nyt mä voin kuolla onnellisena, olen nähnyt kaiken ;D ;D ;D

Uskomatonta rälläkänkäyttöä - ja kymmenen pisteen rautapallibonus rohkeudesta käyttää Bilteman laikkaa :D...

Vähän tietty arveluttaa miten neljän millin alumiini kestää ilman ensimmäistäkään jäykistettä. Eihän se orkkiskaan ole sen vahvempaa mutta siellä on sentään jonkinnäköisiä vahvikkeita varsinkin noiden akselien ympärillä. Ja onhan noita alumiinikilpiä tässä viime aikoina rapsahdellutkin, allekirjoittaneellakin kaksi viime kesänä.

Tosta kammen epäkeskeisyydestä, olisko sillä jotain tekemistä sen kanssa että onhan autoissakin toinen kenkä pidempi kuin toinen - liittyy jotenkin rummun pyörimissuuntaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

#163
LainaaVähän tietty arveluttaa miten neljän millin alumiini kestää ilman ensimmäistäkään jäykistettä.

En vissiin hosannu sanoa että tuo on rautaa, eikä mitään pilipali alumeetia...  ;D ;D

Orkkis kilpi on ~3mm paksuista ja aika vähä vahvikkeita:



Siitä huolimatta kestävyysasiaa kannattaa kyllä funtsata.
Tarviskohan tuo sitten kuitenkin vahvistusta...?

Niin, tuon kammen voi kasata ihan kummin päin tahansa.... Kävi miessä tuo pyörimis-suunta...
Räjäytyskuvat, jotka löysin sprinkun jarusta, ei ole tarpeeksi selviä että näkis kummin päin on tarkoitettu.

Hemuli

Miten mulle tulikin mieleen alumiini vaikka olishan se noista viimeisistä kuvista viimeistään pitänyt tajuta. Ehkä aika mennä nukkumaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957