Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Millä suojata rautiksen kannet ja sylinterit?

Aloittaja Joe Cool, 22 joulukuu 11, 00:28:07

« edellinen - seuraava »

Joe Cool

Nostopöydällä on nyt siistittävänä '81 rautis orggiskunnossa. Sylintereissä ja kansissa on kevyttä ruostetiplaa ja suunnittelin jo niiden maalaamista. Kokeilin kuitenkin karhunkielellä ja ruoste on niin pinnassa, että kevyellä pyyhkäisyllä pinta puhdistuu täysin.

Tuumailin, ettei kannata alkaa tuollaisia osiaa maalaamaan kuitenkaan, vaan putsata ne huolella ja suojata jotenkin. Miten olette suojanneet näitä rautaosia menetyksekkäästi?

Minulla tuossa vanhemmassa rautiksessa ovat pytyt ja kannet maalattu 600 C kuumankestovärillä mustiksi ja hyvin ovat kestäneet, mutta nyt ei viitsisi maalaamaan ryhtyä, kun ko. pyörää ei ole muutenkaan entisöity.

Valurautapaistinpannujahan suojataan ihan rasvalla, mutta miten moottoreita ::)

Jack

noihin vois kokeilla sitä millä noi hellat ja hellanlevyt käsitellään, oisko hellamustaa vai millähän nimellä se meneekään

eiku liesimusta
http://www.liesimusta.fi/
Flatheads!!!

Hemuli

Toimiiko mikään tollanen puhtaan valuraudan päälle levitettävä tatina kun noissa H-D:n pytyissä kuitenkin oletettavasti on jokin pinnoite? Vai onko?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joe Cool

On siinä ainakin jonkinlaista 30 vuoden hapettumaa pintana, jotain tummaa ainakin. Tässä olen pohtinut tuota Liesimustaa, se pitäisi hangata kunnolla puhtaaseen pintaan - saako pintaa pytyt  paikallaan tarpeeksi puhtaaksi ja saako sitä hangattuakaan kunnolla, jotta pinta tarttuisi.

Vaihtoehtona tulee mieleen (mustaan) vaseliiniin kostutettu rätti. Jos sillä luuttuaisi valurautaosat kokonaan, niin millainen suoja siitä mahtaisi palaa. Olisi ainakin helppo lisätä sitä kerrosta aina jos jostain meinaa ruostetta pilkistää. Pyörää säilytetään kesät talvet lämpimässä tallissa ja ulkona se on vaan ajettaessa.

Smokie

Nyt ei olla enää kovin kaukana siitä mitä mulla tuli ekana mieleen. Kone kuumaksi ja sivelee ihralla ;D Taitaa olla huono ratkaisu, joka ajelulla pyörä jostain syystä ajelee grillille ;D

Vaseliinia muuten kun on tarpeeksi ohuesti  niin ei sillä värillä väliä, ei se näy kuitenkaan.

Ride-on

Soodapuhallus ja WD-40 ,stä spruutailee silloin tällöin.

Kiiski

Osta Por 15 lämpömaalia ja siveltimellä paikkailet maalittomat ja kuluneet kohdat. Tollaset keittiö, liesi, paistinpannu ja muut hornat ei vaan kuulu tähän lajiin.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 23 joulukuu 11, 13:48:13
Osta Por 15 lämpömaalia ja siveltimellä paikkailet maalittomat ja kuluneet kohdat. Tollaset keittiö, liesi, paistinpannu ja muut hornat ei vaan kuulu tähän lajiin.
Vähän niin kuin Autoglymillä, jolla on sopiva erikoisaine joka hommaan - tarvitsee vaan ylimääräisen hyllyn talliin, jotta saa ne kaikki purkit mahtumaan johonkin ;D Joskus tuntuu siltä, että nykyihmisen pitää saada kaupasta erikoispurkki joka ikiseen asiaan - omat rasvat millisille ja tuumaisille kierteille ja ilmakin amerikasta painepullossa tehtaan viralisena tuotteena ;D ;D Huom! tämä ei nyt ollut piikittelyä sinulle, nimim. Kiiski, koska kirjoituksiasi seuranneena en sijoita sinua missään tapauksessa tuohon kategoriaan - ihan vaan selvyyden vuoksi  ;)

Eli varmaan tuo Por lämpömaali toimisi, mutta nyt olen tuosta maalauksesta luopumassa muutenkin, koska pinta ei ole enää musta mistään, vaan tummakski patinoitunut jotenkin. Musta maali tekee sitten vaan nyt pintaruosteiset kohdat mustiksi ja sitten on pakko jo maalata kauttaaltaan. Näin minulla on tehty vanhemmassa rautiksessa, kun yläkerran remppaa tein. Tämän ajattelin vaan siistiä paikoillaan tuon homman takia purkamatta. Taitaa mennä ihra / vaseliinihommiksi minulla, mutta kyllä tästä ketjusta muillekin hyötyä lienee ... ::)

Kiiski

^ No yritin vaan sanoa et itellä ollu saman  suuntasta ongelmaa yli 20v, että ei valuraudassa meinaa maali pysyä. Etenkin pakoaukot on punaset heti kun näkee vettä. On yritetty vht:eet ja miranolit, alumiinipuhallukset ja jne. Ainoa mikä on pysynyt alumiinipuhalluksen lisäksi on just toi Porrin lämpömaali ja on maalattu paikallaan ja purettuna.

Jack

Mulla on pysyny VHT'n Flat aluminium kuumakesto kohtuullisen hyvin inkkarin valutautapyissä.

Tosin ne on maalattu pieteetillä välikerrokset kuumailmapuhaltimella paistaen. 
Flatheads!!!