Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi mopedini leikkii liekinheitintä?

Aloittaja Raimo-Raato, 04 toukokuu 09, 16:33:39

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Aivot ihan sohjona vielä seinäjoen reissun jäliltä mutta koitetaan nyt raapustella tähän edes jotain järkevää...

Ajelin tossa eilen illalla/yöllä vajaat 400 kilsaa reipasta matkavauhtia pannulla ja loppumatkasta aloin ihmetellä kakkosen pytystä leiskuvaa säännällöllisen epäsäännöllistä sinistä liekkiä. Moottorijarrutuksissa ja vapaalla kaasutellessa n. 50 cm pitkästä kakkosen putkesta tuli ihan jatkuvasti liekkiä. Tulta tuli sitä myös ykkösen putkesta mutta se nyt on tuplaten pidempi joten liekkö sen takia ollut huomattavasti vähempää. Lisäoireina pieni tehottomuus ja käynnistyminen kuumana vain ryyppy päällä tai kaasu pohjassa. Just tsekkailin paineilmalla ettei venat ainakaan merkittävissä määrin ohivuoda. Joten voisko tää skenaario johtua ihan vaan pienestä imuvuodosta imusarjan ja pytyn liitoksessa yhdistettynä viileään säähän ja pimeyden luomaan efektiin? Muita teorioita? Kyllähän se pannu normaalistikin putkeen paukuttaa mutta oli tää huomattavasti normaalia tiheämpää.

Kärkivälin tarkistin ja näyttäis olevan ihan kondiksessa. Tulpat olivat nätin kahvinväriset mutta säädin kyllä Linkerttiä rikkaammalle kun aloin imuvuotoa epäilemään.
A.K.A. Rambe

Hemuli

Kyllähän sinne putkeen jostain happea pääsee jos paukuttaa, yksi vaihtoehto on että putken liitoskohta vuotaa. Evolaisessa tuo oli helppo korjata kiristämällä putken kiinnitystä.

Toisaalta ne sun mulkunmittaiset nysät paukkuu varmasti moottorijarrulla teki niille ihan mitä vain.

Kaverin kanssa kun sinne Seinäjoelle ajeltiin niin sillä paukkui putket myös ihan possuna aina kun päästi kaasusta. Epäili löysää kiinnitystä joskin siinäkin oli aika lyhyet rännit ja joku raisu nokka.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#2
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 toukokuu 09, 16:33:39
Moottorijarrutuksissa ja vapaalla kaasutellessa n. 50 cm pitkästä kakkosen putkesta tuli ihan jatkuvasti liekkiä. Tulta tuli sitä myös ykkösen putkesta mutta se nyt on tuplaten pidempi joten liekkö sen takia ollut huomattavasti vähempää. Lisäoireina pieni tehottomuus ja käynnistyminen kuumana vain ryyppy päällä tai kaasu pohjassa.

Hemulin lausuman lisäksi, mielestäni tuo moottorijarrutuksessa paukuttaminen on tässä tapauksessa normaalia, kun kone menee laihalle, kaasu on kiinni, mutta kierroksia koneessa. Seos syttyy vasta pakovetiilin ollessa auki? Suorilla, lyhyillä putkilla ongelma korostuu, koska virtaus ulos on kaikinpuolin vapaata eikä sitä kuuluisaa vastapainetta esiinny lainkaan. Tuota voi kokeilla siten, että moottorijarrutuksesa vetää kytkimen pohjaan, paukkeen pitää loppua. Jos noin tapahtuu, ei suurta huolta.
Vuoto imusarjassa varmana korostaa entisestäänkin jytinää.
Käynnistyminen (tosi)kuumana ryyppy päällä on arkipäivää meikäläisenkin Shovelissa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Käytin imusarjan ja putket irti ja laitoin ne paikoilleen hieman enemmän huolellisuutta käyttäen. Nyt ei saanut enää paukkumaan putkissa vaikka kuinka yritti. Niin ja nyt käynnistyykin kun kiksiä ees hipaisee.  ;D Katotaan miten käy kunhan jotain pidempää pikataivalta lähtee joskus taas paahtamaan...
A.K.A. Rambe