Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Unelmien tallin suunnittlua - Minkälaisen tekisit?

Aloittaja Santtu, 12 joulukuu 11, 14:16:04

« edellinen - seuraava »

Make

Mä käytin runkolinjassa Toppi 16*2 ilmaputkea, ilmapisteiden kanssa joutui vähän askartelemaan, mutta tuon muoviputken ovh ei varmaan kanssa päätä huimaa.
Uudemman mallin Raufoss-pistoliittimet on siitä kivoja, että ne voi käyttää uudestaan putkea katkaisematta, näillä siis helppo haaroittaa eikä painonsa puolesta vaadi nippusidettä tukevampaa kiinnitystä.

http://www.kongsbergautomotive.com/Documents/2013%20Raufoss%20couplings%20catalogue.pdf
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

-Teme-

Ite oon pyöritelly mielessä mahdollisuutta käyttää hyväksi 2" (2,9mm seinämällä) hydrauliikkaputkea autotallin painejärjestelmässä. Ajatus lähtenyt kun olen siirtänyt jatkuvasti pois edestä antenniputkeksi hommaamaani, mutta sittemmin hyödyttömäksi jäänyttä 6m kankea.
Yhdellä 6m putkella tulee 140l lisää tilavuutta ja putkia tarvitaan yhteensä 4 kankea  (kolmelle seinälle á n.7m + alaslasku kompuralle seinän takana) jolloin kokonaistilavuus olisi kompuran oman säiliön kanssa n.660l
Isoon putkeen tulisi T-haaralla yksi tai kaksi pistoa alas/seinä
Nesteen kanssa tuolle luvataan 300bar, mutta se miten ilma ja neste paineistettuna suljetussa painejärjestelmässä käyttäytyvät ei ole sama. Uskaltaako tuollaista putkea käyttää 10-12bar ilmapainejärjestelmässä?

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 marraskuu 13, 11:28:54Ei putkimiehen tuntipalkkakaan ihan pienimmästä päästä ole

Joskus kun wanhan ja jo edesmenneen talon kanssa kyselin putkimiehen tuntiliksaa, ja sain sen oli ensimmäinen kommnettini 'oletko humalassa' ja toinen sitten 'opettelen itse tekemään'. Tällaisen linjan kasaaminenhan ilmatiiviiksi ei voi olla kovin vaikeaa jos olen tähän asti saanut putket vesitiiviiksi. Toki nykyisen talon viralliset LVI-työt on tehty viralliisen kuitin alla mutta tällainen paineilmalinja tulee kyllä puhdehommina tee-se-itse. Itse tekemälllä kun saa juuri sellaista kun tulee.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: -Teme- - 20 marraskuu 13, 13:39:42
Ite oon pyöritelly mielessä mahdollisuutta käyttää hyväksi 2" (2,9mm seinämällä) hydrauliikkaputkea autotallin painejärjestelmässä. Ajatus lähtenyt kun olen siirtänyt jatkuvasti pois edestä antenniputkeksi hommaamaani, mutta sittemmin hyödyttömäksi jäänyttä 6m kankea.
Yhdellä 6m putkella tulee 140l lisää tilavuutta ja putkia tarvitaan yhteensä 4 kankea  (kolmelle seinälle á n.7m + alaslasku kompuralle seinän takana) jolloin kokonaistilavuus olisi kompuran oman säiliön kanssa n.660l
Nesteen kanssa tuolle luvataan 300bar, mutta se miten ilma ja neste paineistettuna suljetussa painejärjestelmässä käyttäytyvät ei ole sama. Uskaltaako tuollaista putkea käyttää 10-12bar ilmapainejärjestelmässä?

Kyllä uskaltaa. Kyllä se paineenkesto on ihan se mitä luvataan. Oli sitten vesi tai ilma.

Spöke

Mulla vois olla jouten 100 litran säiliöllä oleva kompura, josta moottori on palanut. Muistaakseni 2,2kw voimavirtakone, 100l säiliö ja 360l tuottoa. Vaihtaisin vaikka työkaluihin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Blower1

Lainaus käyttäjältä: -Teme- - 20 marraskuu 13, 13:39:42

Mitenkään haluamatta nipottaa, niin 2" putkella 6m kangen tilavuudeksi tulee 9,6l.
140l putki olisi halkaisijaltaan 7" eli 177,8mm.

-Teme-

Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 21 marraskuu 13, 19:01:53
Mitenkään haluamatta nipottaa, niin 2" putkella 6m kangen tilavuudeksi tulee 9,6l.
140l putki olisi halkaisijaltaan 7" eli 177,8mm.
No hyvä että joku tajus oikasta mun harhat... ihmettelin jo että ei helv.. miten muka siitä niin paljon tilavuutta oikein tulee?
anyway...
Talli alkaa olla voiton puolella. Sähkäri kytki valot ja tsiisus kun tuli olo että tämä alkaa todellakin olla kohta valmis.
Ovien kanssa vielä vähän tekemistä alkuviikolla ja paineilmaputkien kanssa näpertelyä. Sen jälkeen jäljellä onkin enää loppusiivous jotta voi alkaa tilassa ahertamaan itse tarkoituksessa

Natking

Oi aikoja, oi tapoja. Niinkuin joku viisaampi joskus aikanaan sanoi.
Mutta, noissa aiksemmissa horinoissa kiinnitin huomiota pariinkin asiaan. Ja jos nyt ei kovasti halua olla pässi, niin kannattaa lukea mitä esim jäsen Blower1 sanoi;
Paine on painetta, sillä ei ole merkitystä millä se paine tehdaan. Ei se putki sitä tiedä onko siellä ilmaa vai vettä, vai????
Ja jäsen Mielikuvan aikasemmin julkaisemat asiat kannattaa myöskin lukea ajatuksella.
Ei se systeemin tilavuus ole aina auvoiseksi tekevä asia, jos sieltä riittää painetta kauemman, niin sen systeemin täyttyminen kestää myös kauemman? Mikä juurikin tarkoittaa suurempaa lämpöä, eli kondenssia systeemiin, ja samalla suurempää sähkönkulutusta kun kompura huutaa tehottomuuttaan koko illan.
Kandee suhteuttaa sitä kompura hankintaa ja putkistoa sen mukaan mitä meinaa tallissa puuhata, ei kait sitä tarvita 3000l systeemia jos vaihdat kaks kertaa vuodessa 300nm pulttipyssyllä autoosi renkaat? Tai vastaavasti se 300l systeemi pienituottosella konpuralla ei varmaan oo paras vaihtoehto jos teet firabelinä kuorma-auto remonttia?

Meillä on ihan hyvin riittänyt meen auto/pyörä tallilla virtaus reilu 350l tuottosesta, siis tuottosesta, ei ''imutehoisesta'' kompurasta missä on säiliö on toi normi 100l, (ja siihen päälle n20m 15mm(sisäreikä) putkea, ja 25m 10mm letkua). Tommonen 10mm sisäreikänen letku kyllä piisaa aika kommeesti nykyiselle 850nm pulttipysylle, mahdollisesti sen takia etta jos kurkkaa niitten liittimien sisään niin siellä on oikeesti 5-6mm reikä et tuntus siltä ettei se ilman virtaus siitä letkun halkasijasta jää kiinni?
En oo ikuna oikeen funtsaillut mitä tehoja sieltä oikeesti noilla letkuilla kyseisellä pyssyllä tulee, mutta aika kommeesti se aukasee 1 1/2'' vetotapin mutterin nitrosian kanpiakselista, ja vetää myös niin kiinni ettei varmasti aukee. Siis itsekseen.
Jotenkin vaan tuntuu että samassa systeemissä kunnon pysyllä teho kyllä suurenee, oikeen reilusti.
Vanhalla 500nm pyssyllä, missä teho olis teoriassa pitänyt kyllä iloisesti riittää niin sai paukuttaa aika pitkään samaista mutteria.

Mutta ei siinä mitään, jos tuntuu että aukee mutteri paremmin 16mm letkulla niin antaa menna vaan.  ;)

Samaten on samaisesta systeemistä on jokunen vuosi puhalleltu Bilteman hiekkapuhalluspallerolla runkoja/pelteja/mitävaan, ja yleensä se pakkaa menemään niin että hiekka tai handu loppuu ennen kuin ilma. Ja mikä toisaalta on hyvä näissä harraste hommissa on se että ei ole liikaa painetta/virtausta niin ei tee vahinkoa ohutta peltia puhallellessa kun ei saa lämpöa aikaiseksi.

Suurinpiirtein siis tällänen peli : http://tuotteet.etra.fi/fi/g21081185/fiac-airteca-ab-100515-kompressori
Ja tällä siis menty viimiset reilu 15 vuatta, Italialaista laatua!  :o  
Just trying to be different (like everyone else)

Spöke

Mun tallini on tällanen; Sata neliöö on jaettu kolmeen osaan; Verstas, huolto/kaljanjuonti, maalaus/pesu. Ja seinän takana lämpökeskuksessa vajaan kuution Atlas Copco jyskyttää ilmaa. Autot ovat omassa 60m2 osastossaan tallin päässä, josta ovi maalaamoon/pesutilaan. Em. toimii myös auton "heittopaikkana". Kuvei:

-Spöke-

Spöke

Ja jukolauta noita skaidraivin kuvia en ossaa tänne suoraan linkittää, jo menee hankalaksi ???

JPP

LainaaMun tallini on tällanen; Sata neliöö on jaettu kolmeen osaan

Eipä ollenkaan hullummat tilat :)

maick

Herran pieksut mitkä tilukset! Oivallinen ympäristö ihmisen elää ja harrastaa. Kuvat sopivat juurikin tämän otsikon alle.  :)

Alluh

Spökellä on ultimaalinen man cave!

Sent from my iPhone using Tapatalk

mielikuva

Spöken tilat ovat todella asialliset. Ja täytyy lisätä että työkalut myös.

Mun mielestä kuvien perusteell tossa on erittäin hienoa että on paikka on ilmeisimmin suunniteltu ja sitten vasta tehty, ei ole hukkaneliöitä esim. koneistushärveleiden edessä. Ja sen lisäksi on osastoitu tiloja. Omassa tallissa pyritään ajankanssa vähän samanlaisiin tavoitteisiin.

Noilla työkaluilla tekee. Itsella suhkot samantasoiset. Niitten hankkimiseen on kulunut pari vuosikymmentä, mitenkäs Spökellä?

Spöke

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 17 tammikuu 14, 07:32:11
Niitten hankkimiseen on kulunut pari vuosikymmentä, mitenkäs Spökellä?
Koko elämä.
Kiitokset palautteesta, koko syksyhän tuota on tullut remontoitua, nyt alkaa olla aika ryhtyä rakentelemaan jotain muuta  ;)
-Spöke-