Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Unelmien tallin suunnittlua - Minkälaisen tekisit?

Aloittaja Santtu, 12 joulukuu 11, 14:16:04

« edellinen - seuraava »

Hessu

Miks niitä autorenkaita pitää säilyttää lämpimässä sisätilassa? Ulkonahan ne on kiinni olessaankin.

Hemuli

Helppo ne on siellä maalla pitää ulkona, täällä häärää noi yön timot siihen malliin ahkerasti että kaikki mitä ei oo pultattu kiinni (kuten autossa olevat vanteet ;D) lähtee varmasti matkaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Ja turhan usein näkyy lähtevän niitä autoon kiinni pultattujakin vanteita renkaineen...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rodchop

Tosin tässä tapauksessa mietin että, kelpaako noi 83,sen corollan ruosteiset peltivanteetkin nykyään ;D ;D ;D No ehkä Romaniassa.
HOG Forever Forever HOG

mielikuva

Moi,

Todella asiallisia ehdotuksia tuon tallin rakentamisesta. Näistä voi sitten jokainen poimia omansa.
Meillä on vanha kivitalli jossa on tullut huomattua seuraavaa.
Itse luopuisin mieluummin ikkunoista koska jos ulkoikkunasta tulee kirkasta valoa niin sisällä pitäisi olla todella hyvä valaistus ettei näytä hämärältä. Taas toisinpäin illalla pimeyden ei tarvitsisi näkyä sisään. Näin vanhassa tallissa.
Jos auton saisi pidettyä ulkona katoksessa niin tallissa olis enemmän tilaa. Joka ilta lämpimään talliin menevä auto ruostuu veden kondensoituessa koteloihin.
Käyntiovi kannattaa olla erikseen. Kaikki pariovet ja nosto-ovet on uusina hyviä mutta ajankanssa vedon tuntu tallissa on kurjaa.
Ja jos jollain on vanha talli jossa on sopiva piippu ja miettii sen lämmittämistä niin mulla on lämpimiä kokemuksia 30kw lämminilmakehittimestä PUILLA. www.ikavote.net

Hessu

Sivuille aukeavat ovet on hyvät. Nosto-ovi mekanismeineen hukkaa säilytystilaa helvetisti.
Riippuu tietysti mitä tallissa tekee, mutta välikatto kantsis funtsia niin, että siihen saa tukevia koukkuja/ silmukoita kiinni. Harvalaudotus jonka alla kybrokki on onneton, kun mitään vähänkään painavampaa ei voi ripustaa tai nostaa. Eli tekovaiheessa vasojenkoolinkien päälle 4x4 tuumasia parruja ja niiden sijainti tarkasti talteen.

eeko

Joskus yhtä tallia rakentaessa laitettiin yksi
ylimääräinen palkki kattotuolien yli ja siihen
umpijöötistä tehty neliönmuotoinen lenkki.
Siihen sai kätevästi taljan, kun nosti autosta
moottorin pois.
-eeko

mielikuva

Vieläparempi vois olla jos saisi rakennusvaiheessa jonkun neliskanttisen rautaputken vaikka 100*100 mm poikittain katosta 10cm alaspäin. Siis päistään kiinni seinään. Tollaseen voi laittaa rullilla taljan kiinni niin että painavaa tavaraa saa vähän siirreltyäkin. Nostomahdollisuus on kyllä hyvä, mulla on rautapäälle huoltopukki, johon pyörä nostetaan ja kiinnitetään kahdesta kohdasta runkoon. Se vie vähemmän tilaa tallista kuin nostopöytä.

Hemuli

Ehdottomasti samaa mieltä Hessun kanssa noista ovista - oman tallin kun rakensin niin tilasin pakettiin kuuluvan nosto-oven sijaan teräsrunkoiset 230 korkeat pariovet. Sen lisäksi että nosto-ovi vie paljon sisätilaa, on se onnettoman ruma ja talvella vittumainen jos jotain pitää kuljettaa ovesta niin aina on koko seinä auki. Pariovista voi raottaa vaan toista puolta.

Kattopalkkia mietin itsekin, mutta nää nykypäivän pakettitallit on niin onnettoman heiveröisiä että luovuin ajatuksesta. Seuraavan kerran kun tallin rakennan niin teen sen itse pitkästä tavarasta huomattavasti tukevammin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Alle 200m2 talliin ei mahdu maalaustilaa

Helvetisti loisteputkia seinille, muutama kattoonkin

Ainoa halpa lämmitys on polttaa puita, ilmalämpöpumput yms on perseestä

Tarpeellisia:

Sorvi

TIG

Moottoripukki

Lattiakaivo

Puhalluskaappi

Ovi max 120cm leveä

Koira

Kompuran pitää tuottaa vähintään kuutio, muuten menee hermot. Veden erotukseen on syytä panostaa, muuten menee hermot

Ja muuta sellaasta. Jotkut tietty on tyytyväisiä jos saa sotkea vesiväreillä tms.

Erppa

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 16 joulukuu 11, 14:50:45

Ainoa halpa lämmitys on polttaa puita, ilmalämpöpumput yms on perseestä


Ja hitot! Jos yhden piipun juurella palaa jo miltei ikuinen tuli ja saunakin lämpiää klapeilla, tuottaa ilmalämpöpumppu huokeeta laatuaikaa koneroplaukseen  ;)

Nimimerkillä vähät rahat kiinni ruosteessa

Spöke

Tuo Smokien lista on kohtuu kattava. Tosin kritiikkinä voisin sanoa, että mulla on tallissa maalauskammio, joka toimii myös pesupaikkana. Ja neliöitä on kokonaisuudessaan 156m2. Maalaamo on 7mx3,7m. Ja kokonaisuus lämpiää samasta lämpökeskuksesta kuin talokin, puilla sekä lämpöpumpulla.
Niinja Atlas Copco tuottaa vain 960l/min. Silläkin pärjää, vaikka on alle kuution.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jensen

Toimiva harrastemaalarin maalauskammio on aika helppo duunata. Muutama vuosi sitten kävin  Haukiputaan ammattikoululla ja siellä näin kammioita joissa oli sermi seinät ja puhallus ja imu. Kun maalaukset on tehty niin voit sermit panna kasaan ja  ja purkaa kammion.
         Käsittääkseni ne teki niissä pohjatöitä ja pohjamaalauksia. Tilaa säästyis mielettömästi.
           Kammion voisi tehdä myös läpivirtaavaksi tosin tämä tyyppi on jo vanhanaikainen mutta eiköhän ok laatua harrastemaalarille vois tämmösessäkin ruiskutella.
          Jos ei ole ilmanvaihtoa niin ei kannata sotkea hienoa tallia kun kitin ja maalinpöly leviiää joka paikkaan.

Smokie

En usko että Spöke on oikeasti onnellinen kun talli on alle 200m2 ja kompura tuottaa alle kuution! No taitaa mullakin olla molemmat kohdat pielessä ja ilmankos olen onneton.

Santtu

Kompuroista muuten seuraava huomio: Mulla on wanha Bilteman halpiskompura 10l säiliöllä ja tuottokin on jotain vaatimatonta. Appiukolla on samanlainen. Sitten kerran erään projektin yhteydessä kompurat olivat samalla työmaalla ja kytkimme ne rinnan samaan paineletkuun. Johan rupesi tuotto riittämään, myös maalaamiseen ja naulaamiseen. Tästä viisastuneena suunnittelin, että lataan sinne tekniseen tilaan yhden kalliin ja ison v-ahdetun jättikompuran sijaan kaksi tai kolme pienehköä halpiskompuraa jotka voin kytkeä yksitellen päälle ja jotka ovat kuitenkin kaikki samassa painelinjassa. Ei tule varaosakulutkaan kovin pahoiksi noiden kanssa.

Miksi tää ei muka toimisi???