Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rakentelun päämäärä?

Aloittaja Kokkonen, 29 marraskuu 11, 18:02:40

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Kuuntelin ylen ykköseltä Pekka Saurin haastattelua, jossa puitiin hänen pitämäänsä puhetta, jossa hän sanoi politikkojen unohtaneen päämäärän, puhuen vain välineistä, joita mm. lähes kaikki tähän nk. "eurokriisiin" tiimolta esiin tulevat argumentit Saurin mukaan kuuluvat. Päämäärästä ei siis puhu kukaan.

LainaaSuomen Mielenterveyden keskusliiton puheenjohtaja Pekka Saurin mukaan poliitikkojen puheet lisäävät kansalaisten mielenterveysongelmia. Saurin mukaan politiikan päämääränä pitäisi olla kansalaisten hyvinvoinnista huolehtiminen.

Sauri sanoo, että politiikan tarkoitus pitäisi olla kansalaisten yleisestä hyvinvoinnista huolehtiminen, mutta nyt päämäärät ovat hautautuneet välineiden alle. Esimerkkinä tästä Sauri mainitsee euroalueen kriisin.

- Jatkuva uutisointi euroalueen ja maailmantalouden luhistumisesta ja keskustelun keskittyminen välineisiin päämäärien sijaan horjuttaa kansalaisten mielenterveyttä, Sauri tuomitsee. 

Kuinka ollakkaan tulipa mieleeni pohtia mikä onkaan tämän moottoripyörärakentelun päämäärä? Rakenteluhan olisi vain väline siinä missä moottoripyöräkin. Elikkä näin ollen esimerkiksi valmis tahi hyvänäköinen taikka toimiva moottoripyörä ei voisi ollakaan päämäärä.

No mikä se sitten on??
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Redneck

Herr. Kokkonen kysyy vähän vaikeita  ???  Päämäärä on "onnistuminen" "ilo"   "riemastuminen"  "nautinto"  Näitä lähdetään hakemaan. On pirun hienoa riemastua jostain vielä tällä iällä  :)
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Blower1

+1 Redneck:ille
Iloa lisää vielä se, että oman kyhäelmän kopiota ei voi ostaa kaupasta ;D

Jake

Tärkeintä on rakentaminen. Ja se jos onnistuu luomaan jotain omasta mielestä onnistunutta on vaan plussaa siihen päälle.

Tuomo

mäkön luulin että päämäärääkin tärkempi on liike  :

- uuden oppimista
- toimistorotalle hyväksi puuhata muunkin kuin tietokoneen kaa, käytännön juttujen oppimista
- tein ite, en oo mikään turha jätkä
- "taiteellisuuden", mielikuvituksen tyydyttämistä
- tulee leso pyörä

maick

Rakentelun päämääränä pitäisi olla bikerien hyvinvoinnista huolehtiminen.

- Jatkuva uutisointi rakentelupykälien kiristymisestä ja keskustelun keskittyminen valvonnan uusiin välineisiin horjuttaa bikerien mielenterveyttä, maick tuomitsee. 

Make

Päämäärät hiiteen. Matka on tärkein.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

Kyllä se päämäärä on saada pyörä jotenkin paremmaksi itselle eli sellaiseksi, että se enemmän itseä miellyttää ja näin paremmin palvelee omistajaansa hänen itsensä haluamalla tavalla.

Jokainen rakentaja haluaa pyörältään hiukan eri asioita, ja rakentaa sitä pyöräänsä eri.

Jonkun mielestä fillari pitää saada kulkemaan paremmin, kovempaa ja se pitää saada käyttäytymään paremmin (mutkissa, suoralla, varttimaililla, ovaalissa), ja jonkun mielestä pyörän pitää olla easyrideri ajaa kesäpäivinä. Jonkun rakentajan päämääränä sitten taas on saada pyörä pelkästään näyttämään hyvältä tai voittamaan pokaaleja kisoissa ja ajo-ominaisuudet voi unohtaa jne jne jne. Kukin tyylillänsä ja kykyjensä mukaan.


Ja rakentaminen on tietysti toimintana terapeuttista ja opettavaista; se voi kait olla itseisarvoistakin tässä mielessä, vaikka silti rakentamisella minusta halutaan ensisijaisesti muuttaa pyörää johonkin suuntaan. On kuitenkin aina hieno nähdä, miten pyörä muuttuu ja sitä oppii rakentaman paremmin, kun tekee sitä hommaa enemmän ja ajatuksella. Eli, sitä oppii paremmin saamaan aikaan sitä jotakin, mitä haluaa saada aikaan, tekemällä tätä rakentamista, vähän samaan tapaan kuin sitä oppii ajamaa paremmin kun ajaa enemmän ja vähän ajattelee sitä, miten ajaa.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Jack

Tärkeintä on näyttää törkeen coolilta liikenteessä.  ;D

Olla osa kokonaisuutta rakentamasi mekaanisen liikuttimen kanssa. Saada naiset kuolaamaan, miehet pelkäämään naistensa puolesta, lapset itkemään ja mummot paheksumaan kun pamautat rautaratsullasi kylän halki.
Hämmästyttää kanssakulkijoita, ja saada heidät hymyilemään, vilkuttamaan sinulle, osoittamaan sormella ohiajaessasi kun allasi on itse rakennettu PRÄTKÄ. 

-Vamos, y Vamonos-
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Aiheeseen liittyen, joudun olemaan samaa mieltä Saurin Pekan kanssa - yllättävää kyllä. Täydentäisin Pekan puheenvuoroa siten, että poliitikkojen puheiden ohella myös viranomaisten toiminta horjuttaa kansalaisten mielenterveyttä; siitä on samalla tavalla kansalaisten etua palveleva päämäärä kadonnut jonnekin. Eilen olin vaihteeksi TraFi:ssa tutkimuslaitosasioita käsittelevässä kokouksessa, ja pahantuulisenahan sieltä pois sai tulla.

Yksi harrastukseemme liittyvä vireillä oleva asia on säädösvallan siirtäminen Liikenneministeriöstä TraFi:lle. Tämä tarkoittaa, että jatkossa esimerkiksi kopterilaki säädetään TraFi:ssa, eikä enää ministeriössä. Tästä seuraa kaikenlaisia ongelmia. Esitin kaksi kysymystä.

Ensimmäinen niistä liittyi siihen, että jatkossa sama viranomainen sekä säätää, tulkitsee että valvoo lakia ja toimii lisäksi ensiasteen muutoksenhakuviranomaisena. Tämä on muun ohella hauskasti ristiriitainen asia suhteessa perustuslakiin, joten kysyin, että miten tämä asia on huomioitu tulevassa lakiesityksessä. Vastauksena oli muminaa ja toteamus, että sitä täytyy kysyä lakimiehiltä... :P

Toinen kysymykseni liittyi sidosryhmien kuulemiseen lainvalmistelussa. Liikenneministeriön kunniaksi täytyy lukea se, että sidosryhmiä, kuten MMAF:a on todellakin kuultu lainvalmistelussa ja vieläpä etukäteen siten, että kuuleminen ei ole ollut pelkkää lausunnonantamista valmiisiin lakiesityksiin, vaan MMAF on saanut osallistua alusta lähtien lainvalmisteluun. Tässä menettelyssä kiteytyy eräällä tavalla koko demokratian idea. TraFi:ssa tällaista kulttuuria ei kuitenkaan ole ollut, esimerkiksi kopterilain tulkintaohje ei käynyt edes lausuntokierroksella, vaan tuli ikään kuin puskista sotkemaan asioita. Niinpä kysyin, että miten tämä asia on huomioitu yhtäältä tulevassa lakiesityksessä, toisaalta TraFi:n omissa toimintatavoissa. Vastaus oli mielenkiintoinen...

Kävi mm. ilmi, että ns. rakenneasetusta, jossa säädetään, mitä vaatimuksia ensirekisteröitävien prätkien pitää Suomessa täyttää, on kaikessa hiljaisuudessa TraFi:ssa jo valmisteltu. Sidosryhmien kuulematta jättämistä perusteltiin mm. siten, että kyseessä on käytännössä luettelo direktiiveistä, joiden sisältöön ei ylipäänsä voi vaikuttaa ja että virallista norminantovaltuutta ei vielä ole eduskunnasta annettu. No, direktiivilistan ohella samassa laissa säädetään esimerkiksi muiden kuin EU-tyyppihyväksyttyjen prätkien vaatimuksista ja niiden osoittamistavoista, mikä tietenkin on meille rakentelun harrastajille hyvin tärkeä asia. Virallisten valtuuksien puuttuminen ei myöskään estänyt TraFi:a itseään ryhtymästä valmistelemaan asiaa.

Voi kysyä, mitä päämääriä tällainen touhu palvelee? Ei ainakaan kansalaisten hyvinvointia.

Mitä taas tulee itse otsikon aiheeseen, niin rakentelun päämäärähän on itsestään selvä: se on eturenkaan siirtäminen riittävästi eteenpäin! :)
Long John Stroker

Mopopoika

Päämäärä on sama kuin kaikessa muussakin tekemisessä:
Kylmä olut ja kuuma nainen  ;D


ma^ko

Päämääränä lienee kuitenkin saada jotain mahdollisimman hyvin omaa "Ma_Tahtoo" tilaa paikkaavaa ja uniikkia... tosin huolellisesti genrejen mukaan rakennellessa uniikkius aste on about pieni. Prätkää rakentaessa se prärkä lienee aikas oleellisesti kuitenkin the point ja taloa rakentaessa avioero vai miten se menikään?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

spn

Keillä Spotifyi sattuu olemaan, niin Intveld kertoo totuuden tossa puolen minsan hujakoilla. Jonkinlaista Peter Pan-kompleksia ;)

http://open.spotify.com/track/0k9kNxaA7gKE14fVUjnHSo

Kiiski

Eiköhän se ole se et olis korttelin kovin jätkä kuitenkin. Eikä se et olis niinku ainutlaatunen ja taiteellinen.
Ja mitä tohon piparin saantiin ja prätkiin tulee niin yhteyttä en ole havainnut. Se et ajelee tylyllä vehkeellä jonnekin metsään juomaa lämmintä kaljaa(breezeriä) ei ainakaan edes auta tohon edelliseen. Paljon parempi on hankkia ketjulompakko ja HD-takki ja painua ytimeen siellä sitä piparia on. Siksi kai niitä vermeitä pidetään päällä talvellakin et kaikki ei olis niin kausiluontoista. ;D