Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

alumiinin kiillotus

Aloittaja tertsi, 02 toukokuu 09, 10:05:54

« edellinen - seuraava »

tertsi

oiskohan mitään muuta keinoa ku tahnalla hinkkaaminen vaihtoehtona että sais hd:n alumiini osat kiiltämään.Eilen tuli hinkattua koko päivä mutta löyty osia joita ei saannut tarpeeksi kiiltäviksi t-kappaleet kannet yms alkuperäis osat.Joku joskus puhunu että vois hapottaa mut en muista millä hapolla.Rosteri tankkeja hapotetaan muurahais vai oliko suola hapolla ei muista(pitää kysyä pesuhallin ukoilta).Mutta en niitä menis kyllä pyörään työntämään.

Smokie

Älä vaan mihinkään happoihin niitä kastele. Ostin ultraäänipesuriin kiiltävää pintaa tekevää pesuliosta, se näyttäis olevan suurimmaksi osaksi lipeää = kodin putkimiestä :D Aika vaisua tuo koneellinen kiilloitus mutta eipä osat ole ainakaan huonommaksi mennyt.

Veikkaanpa kumminkin ettei ole oikotietä onneen ja ainoa tapa saada kunnon kiiltävä pinta on sormet verillä hinkkaaminen.

Hemuli

Veikkaanpa että kysyjän tapauksessa ongelma on siinä että käytetään liian hienoa kiillotusainetta (Autosol tms.) jotka on tarkoitettu lähinnä jo kiiltävien osien ylläpitoon. Ei niinkään alumiinin kiillotukseen.

Käsipelillä saat hinkata niitä vaikka loppukesän eikä vieläkään ole valmista, penkkikoneessa kiinni oleva lumppulaikka ja muutama eri karkeuksinen tankovaha sen sijaan tekee kiiltävää viidessä minuutissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tertsi

taitaa mennä ens talveen tuo osien irrottaminen ja kiillottaminen.Mites sitten alu osien lakkaus että ei hapettuisi heti uudestaan.Ja mitä lakkaa kannattaa kokeilla että pysyy esim. moottorin suoja lakka.Vai onko parempaa keinoa.Muuta kuin että ostaa kromatut kannet ja hävittää pyörästä kaikki muutkin seos metalli ja alu käikäleet mikä on kanssa käynyt mielessä.

Hemuli

Lakatut alumiiniosat näyttää hyviltä ehkä ensimmäisen kesän kunnes ne alkavat hapettumaan alumiinin alla jonka jälkeen onkin sitten iso homma saada kaikki lakat pois.

Ei kiillotettu alumiini ole ollenkaan huono vaihtoehto pyörän materiaaliksi, sitä vaan pitää hoitaa säännöllisesti kiillottamalla ettei se pääse hapettumaan. Kromi on jotenkin kylmän oloinen siinä missä alumiini on elävä materiaali.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

Vaha on ihan riittävän hyvä suoja hapettumista vastaan. Valmiiksi kiiltävän alumiinin pintaa on muutenkin helppo pitää yllä.

MikkoV

 Sitä lakkaa ei missään nimessä kannata käyttää,
menee pilalle koko kiillotustyö. Ei se kiillotettu alumiini
mihinkään hapetu kunhan
muistaa pysyä erossa Emäksisistä pesuaineista,
Fairy toimii pesuaineena hyvin ja silloin tällöin
kiillotusainetta perään.
Tietysti se viimeinen Show kiilto hieman himmenee vuosien
mittaan mutta kun seuraavan kerran osa on irti, sen
saa uudestaan peilikiiltoon parissa minuutissa lumppulaikalla
ja loppukiillotus vahalla.

tertsi

Sitten ei muuta ku lumppu laikan ja kunnon kiillotus aineiden hakuun.Ja taidan vaihtaa pesuaineet miedommiksi.Happosen Timo laitto vietiä että sinol käsiitely pitäis auttaa kiillon saamisessa ja kestävyydessä joissain alumiini seos laaduissa mutta taidan jättää senkin kokeilematta.

Hemuli

Pesuaineista on hyväksi havaittu ainakin Wurthin Pineline tehopesu - riittoisaa tavaraa, annosteluohjeita kannattaa noudattaa vaikka vähältä tuntuukin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Kipasin tossa Claes Ohlssonilla päivänä eräänä, ja mukaan tarttui tollanen:

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=19752555.

Pääs sillä aika rehvakkaaseen lopputulokseen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

JaZZo

ite oon kiillottanu noita alukäikäleitä ekan rundin kumilaikalla (penkkikoneella) ja punasella vahalla. tän jälkeen autoglymin metal polish -tuubista pikku tippa kappaleeseen ja karvalaikalla kevyt hionta, ja sitten lumppulaikalla lopputyö. tän kaiken jälkeen fairylla pesu ja kumihanskat kädessä jottei puhtaaseen kappaleeseen jää yhtään mitään rasvapaskaa sormista jne. ja sitten vaha päälle.
yleensä on oman kuvansa kappaleesta nähny.

lisäks luin jostain netin syövereistä että kiillotettu alukäikäle voidaan dipata hetkeksi keitettyyn veteen joka sulkee kappaleen huokoset (ne tosi tosi pienet) ja sitten vasta vaha. tiiä sitten, enno kokeillu...vielä. tais olla T. Happosen kotisivut nuo ja muistaakseni liittyi anodisointiin se juttu.
Shovelpiä

Lawless

Eikös kiillotetulle alukappaleelle kannata antaa "sinolikaste" ?

rautapannu

itellä o tainu ku tätä lukee nii olla turhanki työläst toi alun kiillotus! ekaks oon hionu 180 hiomakoneell (epäkesko) sit 240 ja 320 ja välil 400 ja sen jälkeen lumppulaikkaan vahaa ja lopuks autosolia ja oman ruman naaman voi katell käikäleestä! harrastaakos kukaan enää hiontaa? vai onko noi nykyset vahat niin hyvii ettei tarvi hioo? esim. lohkon kiillotus!

Hemuli

Kyllä karkean pinnan kiillotus lähtee aina hionnasta. Tuntuu vaan että ne ketkä puhuu alumiinin kiillottamisesta nykypäivänä tarkoittaa ainoastaan jo kertaalleen kiillotetun pinnan ehostamista.

Muutamat lohkot kiillottaneena olen löytänyt todella hyvän koneen siihen hommaan - 45 mm Roloc-laikoille tarkoitetun pistoolimallisen hiomakoneen. Siihen kolmea eri karkeutta karhunkielilaikkoja niin tulee nopeasti ja hyvää. Hienoimman laikan jälkeen ei tarvitse kuin hionta 400-800-1200 ja kiillotus. Karkein (keltainen) karhunkieli toimii hiomalaikan tavoin tasoittaen valuröpelöt pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

Kun on tehokkaat kiillotus välineet niin jo 240 karkeus riittää. Sen jälkeen voi alkaa vahan kanssa kiillottelemaan. Miksei se kyllä helpommin mene kun hioo hienommalla, mutta en oo itte edes koittanu...kun ei satu yleensä olemaan hienoja papereja lähimaastossa.