Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapää ja lataus

Aloittaja piese, 01 toukokuu 09, 22:35:10

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Oon mitannut ja ei oo löytynyt sieltäkään häikkää.
Mut nyt melkein tekis mieli nuolaista mutta annetaan nyt kumminkin tippua eka... :P
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Ihteeni enemmän kiinnostaisi kenttäkäämien johtavuus sillon kun ei tule mitään ulos. Siinä voi olla sen verran pirullinen vika, että jossain on katkos ja tärinästä ottaa silloin tällöin kontaktia. Ei ihan sieltä helpoimmasta päästä olisi selvittää.

Raimo-Raato

Noh en nyt tiiä mutta nyt toimii tai siis ainain ei kertaakaan loppunut vanhaan malliin lataus kuten aiemmin. Ja missäkö vika? No En osaa sanoa kun tein seuraavat toimenpiteet:

- huomasin roottorin hartsivalussa ympäri kiertävän halkeaman heti niiden segmenttien alapuolella ja täytin sen kuumaliimalla ajatellen josko pääsee jännitpiikki sieltä jotenkin iskemään läpi
- kaksi noista segmenteistä käämitykselle lähtevää viereistä johdinta ottivat todennäköisesti toisiinsa, kun niiden suojakuori oli kulunut pois, niin erotin ja eristin ne
- shimmasin roottorin päittäysvälyksen nollaan
- suoristin levyn jossa hiilet on kiinni ja jyrsin sen reiän laturin rungossa väljemmäksi kun oli niin impinen
- uusin toisen hiilistä kun se tuossa rassauksen tiimellyksessä halkesi kahtia


Latauksensäädin tuosta oli jossain vaiheessa kärähtänyt. Nyt kun laturi oli kunnossa, niin jännitteensäädin alkoi antamaan virtaa ulos vasta kun herätti sen nappaamalla f-napaa runkoon. Tämän jälkeen säädin sääteli normaalisti jännitettä. Huomenna uuden säätimen tilaus ja sitä rattoo...
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Ei muuten mitenkään järkyttävän monimutkainen toi jännitteensäädin kun sain vulkanoinnin purettua. Yksi transistori(?) siitä lähti vuollessa irti. Liekkö ollut se just sit se kärähtänyt kohta. Jos toi ei ois prätkän osa niin maksais varmaan 5 â,¬  :-\

A.K.A. Rambe

flhx

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 heinäkuu 09, 22:46:19
Ei muuten mitenkään järkyttävän monimutkainen toi jännitteensäädin kun sain vulkanoinnin purettua. Yksi transistori(?) siitä lähti vuollessa irti. Liekkö ollut se just sit se kärähtänyt kohta. Jos toi ei ois prätkän osa niin maksais varmaan 5 â,¬  :-\

Ei jumalauta, jätkä hajottaa kaiken mitä käsiinsä saa. Täytyy muistaa etten ikinä lainaa sulle pyörää, sen mä haluan hajottaa ihan ite.

Niin ei sillä että mun käsissä mikään ehjänä pysyis...Hajotin muuten kerran viiden kilon lekankin...Ei siitä sen enempää...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: flhx - 06 heinäkuu 09, 22:51:20
Ei jumalauta, jätkä hajottaa kaiken mitä käsiinsä saa. Täytyy muistaa etten ikinä lainaa sulle pyörää, sen mä haluan hajottaa ihan ite.

No mutta toi säädin nyt oli sentään jo rikkinäiseksi todettu ennen kuin tutkin mitä se on syönyt. Mut oon kyllä kuuluisa siitä että jos haluaa vaikkapa tietää ennen pitempää reissua että onko motskarissa jotain orastavia vikoja tuloillaan niin kannattaa lainata se mulle pariksi tunniksi. Mä ajan yleensä viat aina esiin.  ::)
A.K.A. Rambe

flhx

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 heinäkuu 09, 23:20:38
Mä ajan yleensä viat aina esiin.  ::)

Mä tunnen kanssa yhden tommosen kaverin, mutta se tekee sitä työkseen ja saa palkankin siitä että hajottaa ajamalla ajoneuvoja...kyllä toisia onnistaa...No, tosin se joutuu kyllä ne korjaamaankin mutta silti.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jari.T

Mulla on nyt toi vaihtovirta laturi niin kuinka paljon pitäs näyttää akusta mitattuna kun ei oikein laturista voi mitata,mulla on vaihdellut 12,5-13,7V välillä,tänään kävin ajamassa 100km ja mittasin ajon jälkeen niin sain 12,7V mutta eilen kun starttailin ja säätelin sytytystä niin lopuksi mittasin latauksen näytti 13,7V,vaikuttaako jännitteensäädin tähän asiaan että antaa virtaa vain kun sitä tarvii? :o :o

Kokkonen

Siinä lienee sama vaihtovirtalaturi kuin nelivaihteisessa evo sportissa. Silloin jännitteen voi mitata myös ennen säätäjää, eli suoraan laturilta tulevan VAIHTOjänniteen, jonka tulisi olla 12 -18 VAC 1000 rpm koneen kierroksilla. Akulta mitattuna latausjännitteen tulisi olla 13,8 -15 VDC. Tuohon vaikuttaa myös koneen kierrokset hieman, mutta latausjännite pitäsi muuten pysyä koko lailla vakiona, on tarvetta tai ei. Noissa OEM säätimissä ylimäräinen virta ohjataa lähes suoraan maihin, joka taas aiheuttaa pidemmällä juoksulla säätäjän tyristorien kärähtämisen.
Tästä syystä säätäjän maadotus ja jäähdytys kannattaa pitää kunnossa. Valot päällä ajo säästää myöskin säädintä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lapio-pannu

Terve. Mullakin oli latauksen kanssa ongelmia panshovelin kanssa nyt homma on hanskassa.
Jännitteen säätimessä oli vika, diodi ilmeisesti kyrvähtänyt. Elikkä jos haluaa mittailla elekronista jännitteen säätäjää niin se onnistuu yleismittarilla jossa on diodi testeri ominaisuus. Nämä on mitattu uudesta säätäjästä. Siitä punaisesta akulle lähtevästä johdosta oikeaan suuntaan mitattuna, (plussalla miinukseen päin) pitäisi näyttää 0 volttia oranssia ja vihreätä vasten. Kun taas oranssista ja vihreästä mitattuna punaiseen mittari näytti lukemia (0,5V oranssi) ja (1,04V vihreä). Orannsin ja vihreän karvan välistä löytyi mittaus suunnasta riippuen 0,56V-0,9V. Itselläni oli joku konponentti säätimessä saanut siipeensä niin tuo oranssista punaiseen mitattu väli ei sanonut mitään. Nuo jännite lukemat todennäköisesti muuttuvat riippuen säätimestä. Pitää purkaa tuo vanha säädin atomeiksi ja tutkailla mitä sisältä löytyy.

stmooses

laturi asiaa!
kun puhutaan roottoreista ja staattoreista niitä on vaihtovirta latureissa, roottori on pyörivä osa joka hoitaa magnetisoinnin eli kenttävirran. staattori on paikallaan oleva osa josta tulee akkuun menevä virta ,tämä siis vaihtovirta laturissa.
tasavirta latureissa on ankkuri ja kenttäkäämi, kenttäkäämi on paikoillaan ja hoitaa magnetisoinnin eli kenttävirran ja ankkuri pyörii ja siitä tulee virta joka menee akkuun.
eli komponentit ovat päinvastoin tasa/vaihtovirtalatureissa.
sitten on vielä kestomagnetisoidut roottorit vaihtovirtalatureissa joita on esim. kiinalaisissa phyi phyi ja niissä lataussäädin "hakkaa" staattorilta tulevan vaihtojännitteen tasajännitteeksi
tämä ihan vaan tarkennukseksi kun puhutaan komponenteista

Sepixlh

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 heinäkuu 09, 23:20:38
No mutta toi säädin nyt oli sentään jo rikkinäiseksi todettu ennen kuin tutkin mitä se on syönyt. Mut oon kyllä kuuluisa siitä että jos haluaa vaikkapa tietää ennen pitempää reissua että onko motskarissa jotain orastavia vikoja tuloillaan niin kannattaa lainata se mulle pariksi tunniksi. Mä ajan yleensä viat aina esiin.  ::)
Tein yhteen vastaavaan säätimeen saman avaus operaation, siitä oli rikki tuo punaisenjohdon ja piirilevyn välissä oleva diodi. Vaihdoin sen yhdestä auton laturin tasurista evakoituun ja sehän alkoi toimimaan  ;D Jos tuo transistori on irti kokeile mitata että se on ehjä ja jos oli tinaa takaisin.
Siis mitä nyt taas..

Elwari

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 06 heinäkuu 09, 22:46:19
Ei muuten mitenkään järkyttävän monimutkainen toi jännitteensäädin kun sain vulkanoinnin purettua. Yksi transistori(?) siitä lähti vuollessa irti. Liekkö ollut se just sit se kärähtänyt kohta. Jos toi ei ois prätkän osa niin maksais varmaan 5 â,¬  :-\



No millä ihmeellä olet saanut sen purettua? Kun mä tuota omaa risaa säädintä olen kattellut, niin siinä ainakin on semmosta ihan kivikovaa epoksia tms... Että lähinnä jyrsinterällä sen sais pois, mutta sitten ei kyllä taida piirilevy oikein säilyä...

Kokkonen

Mä olen avannut muutaman siten että olen kuumentanut sen "epoksin". Siitä tulee sellaista talia, jonka saa kaivettua aika helposti pois.

Ongelma oli mulla, että lähti joistain komponenetista maalit ja niiden mukana merkinnät, joten korvaaminen ei siten oikein onnistnut.

Mun kokemuksen mukaan yleensä sieltä menee nuo tyristorit tai niiden juotokset irtoilee. Mut on siellä vähän muutakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Elwari

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 08 toukokuu 11, 09:32:37
Mä olen avannut muutaman siten että olen kuumentanut sen "epoksin". Siitä tulee sellaista talia, jonka saa kaivettua aika helposti pois.

Ongelma oli mulla, että lähti joistain komponenetista maalit ja niiden mukana merkinnät, joten korvaaminen ei siten oikein onnistnut.

Mun kokemuksen mukaan yleensä sieltä menee nuo tyristorit tai niiden juotokset irtoilee. Mut on siellä vähän muutakin.

Juu, eiköhän siitä päätekivi ole mennyt, on oikosulussa, eli lataa koko ajan täysillä... Mahtaskohan siitä Raimon purkamasta näkyä tyyppi, on aika siistin näköisesti auennut? Onhan näissä toisaalta se, että taitaa noita tarvikevalmistajia olla useampi, liekö niissä kuinka samat sisäkalut...