Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään vaihteiston kestävyys?

Aloittaja flhx, 30 huhtikuu 09, 09:35:38

« edellinen - seuraava »

flhx

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 30 huhtikuu 09, 08:57:52
Bikernetissä on oma osio Sportyille --> http://www.bikernet.com/sportsters/

Sieltä osui silmään aika radikaali projekti, jossa lohkosta sahataan vaihteisto irti ja käytetään pelkkä moottori, yhdistettynä Bakerin laatikkoon remmivedolla. Jatkoa seuraa mutta sitä odotellessa lukekaahan tämä  :o


Jossain vanhassa easyriders lehdessä olen nähnyt rautis chopperin josta oli sahattu vaihteisto irti ja korvattu BT:n lootalla, muistelisin pyöräesittelyn teksteissä mainitun että ko.toimenpide ei ollut ainutkertainen vaan niitä oli jotkut amerikansepät aikoinaan puuhastelleet kun rautiksen lootilla oli (kuulemma) tapana räjähtää rajummassa käytössä. Eikös jossain early-rautiksissa ollut joku vaihteiston tyyppivika joka teki kipeää lohkolle lootan kohdilta? Oliko tämä nyt se 4pykäläisen vaihteiston lukkiutuminen tai jotain? Ja valitan, ei nyt ollut yhtään sportyn kuvaa tarjota...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

Tuosta "tyyppiviasta" en osaa sanoa mitään. Vai onko vaan tiedon taidon puutetta asentajissa?
Strapdoorin heikkoudesta puhutaan, mutta normikäytössä kestää kyllä. Mikä lienee vääntö-hevosvoimmäärät kun pitää vahvistaa??? Ehkä kovat lähdöt kiihdytyskisoissa sitä vaativat. Toinen huolen aihe on koottava neulalaakeri toision eturattaan takana. Jos sen päästää väljäksi ja sitten koneessa on potkua tai sattuu konevaurio kovemmassa vauhdissa saattaa saadaa lohkon tai laatikon rikki. Meillä yksi Rautis kulki ihmeen pitkän matkaa ilman noita neulojakin ;D, pääakseli kaivoi kolon kooliin ja matka pysähtyi kytkimen luistamiseen 8). Mutta laatikko pysyi koossa.
Yhden lohkovaurion näin Rautapäässä, jossa kone oli leikannut kiinni ilmeisen hyvässä vauhdissa ja isku oli vaurioittanut myös lohkoa vaihteiston pääakselin suunnalla. Korjattiin hitsaamalla ja hyvä tuli.
Olen sitä mieltä, että Rautapään laatikko on hyvä ja toimiva, mutta ei sekään huollotta ikuisuuksia kestä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 30 huhtikuu 09, 10:49:32
Tuosta "tyyppiviasta" en osaa sanoa mitään. Vai onko vaan tiedon taidon puutetta asentajissa?
Strapdoorin heikkoudesta puhutaan, mutta normikäytössä kestää kyllä. Mikä lienee vääntö-hevosvoimmäärät kun pitää vahvistaa??? Ehkä kovat lähdöt kiihdytyskisoissa sitä vaativat. Toinen huolen aihe on koottava neulalaakeri toision eturattaan takana. Jos sen päästää väljäksi ja sitten koneessa on potkua tai sattuu konevaurio kovemmassa vauhdissa saattaa saadaa lohkon tai laatikon rikki. Meillä yksi Rautis kulki ihmeen pitkän matkaa ilman noita neulojakin ;D, pääakseli kaivoi kolon kooliin ja matka pysähtyi kytkimen luistamiseen 8). Mutta laatikko pysyi koossa.
Yhden lohkovaurion näin Rautapäässä, jossa kone oli leikannut kiinni ilmeisen hyvässä vauhdissa ja isku oli vaurioittanut myös lohkoa vaihteiston pääakselin suunnalla. Korjattiin hitsaamalla ja hyvä tuli.
Olen sitä mieltä, että Rautapään laatikko on hyvä ja toimiva, mutta ei sekään huollotta ikuisuuksia kestä.

Mulla porsi joskus toi samainen neulalaakeri, eräs paja sen sinne naputteli konerempan yhteydessä. Samalla tavalla ajelin 30 kilsaa varikolle ilman neuloja,mulla vaan kooli hiersi muutaman millin pääakselista materiaa pois. Sitten räjähdyksen jälkeen kertoi Hotbiken Manne mulle että pitäs linjahoonata se laakeri. Hieman myöhään tuli se tieto  :D. Ja nyt ku tuhersi ilman kiirettä rautiksen vaihteiston kasaan ni tuli hyvä. Uudella kytkimellä kruunattuna löytyy vapaa kivasti, vaihtuu vaihde rivakasti , ei vetele paikallaan, jne ts. kaikista "ominaisuuksista" pääs eroon.
Jostain iisiraider lehdestä luin muuten juttuu sportin lohkon korjauksesta, ja siinä oli mainittu joku paja joka tekee valmista "inserttiä", eli jos oikein suomensin korjauspalaa vaihteistoon.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Lyytinen

En sitten ole rautiksiin perehtynyt, niin älkää ampuko, tämä on vaan luettua ja sen pohjalta muisteltua. Mutta eikö jossain niissä vanhemmissa ole vaihteistosta nopeusmittarin veto? Jostain muisteleisin, että siellä paikkeilla olisi suht yleensä halkeama jonka korjaus vaatii paneutumista.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 30 huhtikuu 09, 15:50:55
En sitten ole rautiksiin perehtynyt, niin älkää ampuko, tämä on vaan luettua ja sen pohjalta muisteltua. Mutta eikö jossain niissä vanhemmissa ole vaihteistosta nopeusmittarin veto? Jostain muisteleisin, että siellä paikkeilla olisi suht yleensä halkeama jonka korjaus vaatii paneutumista.
Nopeusmittari ottaa tietonsa (K-malli 1952-) Rautapää 57 -72, vaihteistolta ja sen on ollut eräänlainen heikko piste. Kun nopeusmittarin antureitakin on erilaisia, niin väärän anturin asennuksella saattoi saada tuhoa aikaan, elikkä vaihtoiston kotelon kulman murtumisen.

Jan Williemin tietoa osanumeroista:
35760-52 K,KK '52-'53.

35759-54 KH '54-'56.

35760-54 Sportster '57-'65.
35760-54A Sportster '57-'71.
35760-54B Sportster '57-'72.

Esim Storehousella on vain yksi anturi joka pitäsisi sopia 1952-72, 67127-52. Imeisesti ongelma tulee siinä, jos kayttää vanhempaa anturia uudemmissa laatikoissa? Rattaat eivät ole enää "parit" :-\

Anturin voi ottaa pois ja tulpata, jos niin haluaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Laitetaas vähän tarinaa lisää. Nelivaihteinen laatikko ei tarvitse vielä mitään erityistä huomiota tuonne 70 - 75 kaakkiin asti. Sitten alkaa olla syytä tarkastaa aski vähän tiuhempaan, onko se sitten joka talvi, harvemmin tai tiheämmin riippuu paljonko ollaan tuon rajan yli ja miten paljon konetta huudetaan punaisen rajan lähellä tai ylikin.
Vaihtajamekanismi on yksi tärkeä kohde. Onko haarukat suorat, rummun sisällä kulkevien sormien puslien kunto, kaikki välykset tietty tulee olla kohdallaan. Kulumien tsekkaus siinä samalla. Eturattaan takana oleva stefa ja sen kiinnityslevyn alle tuleva tiiviste pitää olla hyvässä kunnossa, jotta lika eikä vesi pääsee koottavaan rullalaakeriin. Öljyvuoto pääakselin juuresta pitää aiheuttaa heti toimenpiteitä.
Asianmukaisella hoidolla nelivaihteinen laatikko on vahva ja luotettava.
Ensiöketju kestää normaalikäytöllä 100 000 km hyvinkin. Rullat kannattaa katsoa silloin tällöin, ne sieltä alkavat hajoamaan.
Sanomattakin on selvää, että öljyt pelaavat tärkeätä osaa kestävyydessä. Jos haluaa toimia varman kaavan mukaan, käyttää H-D:n Sportsterin vaihdelaatikkoon tarkoitettuja öljyjä.
Automaattilaatikkoöljyistä syntyy aina väittely Rautapään vaihdelaatikon ollessa kyseessä. Itse olen käyttänyt vain ja ainoastaan ATF-automaattilaatikkoöljyä meillä olleissa Rautapäissä, lähinnä kytkimen toiminnan takia. Vaihteetkin ovat pelanneet.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W