Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

operaatio evosporty

Aloittaja makkepuu, 05 marraskuu 11, 01:20:45

« edellinen - seuraava »

jyrggä

^^
Juu niin minäkin, mutta aina ei oo kyse pelkästään lisätilasta. Esim. unit koneiset jäykkäperä-chopperit joissa ketjun pituus jo vaatii rullan tai laahurin väliin.  :)
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

makkepuu

toisenmallisella takalokarilla ongelmaa ei olisi. tarkastelin tuota räjähtänyttä bilteman ketjurullaa ja laakeri siitä oli porsinu. laakeri häippäs niin sitten lähti muovinen osakin liikenteeseen. mulla oli toinen rulla vielä jemmassa, pistin sen väliaikaisesti paikalleen ja iso prikka mutterin alle niin että sieltä ei pääse mitään rojua ulos, mokeltakoon paskan laakerin kanssa jos porsii  ;D

tuo jääkiekko ei kyllä ollu oikeen hyvä, se vedelty ajaessa aivan muodottomaksi. yö autotallin lattialla ja se oli taas kivikova. en tiedä miten kiekko toimisi jos pistäis vaan pultilla kiinni... täytyy käydä yhden sorvarin pajalla jos sillä olis nylon pötköä ja tekis ilman laakeria olevan version. on kyllä totta että moottorijarrutuksessa ketjut pieksee aikalailla, ei siinä pieni kiinteä rulla kauaa kestä. siinämielessä jousikuormitteinen olisi parempi. mistähän tuollasia sopivia jousia löytäisi? mikä tollasen pyykkipojan vieterin nimi edes on ??? kiertojousi? tai jostain taunuksesta nokkahihnankiristin

jyrggä

Just viime viikolla tarvi duunata sen naisen, jonka kanssa asun, prätkään uus nailonrulla. Edellinen perkele ku oli jo kulunut loppuun, vaikka vasta 20 vuotta sitten se on sinne tehty. Vituttaa kun mikään ei nykyään kestä, ehkä syynä oli just laakerin ja jousen puute.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Tuomo

linkki pdf-fileen

pyykkipojan jousi on teknisemmin vääntöjousi
ja kiksin jousen tyyppinen spiraalijousi

http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/standard_stock_springs_catalogue_13_-_finnish_id1106.pdf

voiskohan joku paikallinen teollisuustarvikeliike tilata noita

ma^ko

Nailoninen laahain on mun mielest parempi kuin laakeroituna pyörivä fillari/ratas, akselitapissa pyörivä nylon rulla on myös ihan hyvä ratkaisu. Noi laakeroituna pyörivät kun tapaa pitää svittumaista sirkutusta, rallatusta tai niiden yhdistelmää. Paras on kun ratkaisu on sellainen ettei mokomia kiristimiä tarvita lainkaan.

(Mitä mäkään kyl toisaalt tiiän ku nykyisin ajan ihka homol henkselivedolla)
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Täältä ääni myös laahurille, justiinsa rakensin omaan FXR:ään moisen kun ketjulinja muodostui niin pitkäksi sportin koneen sijoituksen takia että vaikka kuinka kireälle veti vitjat niin ajossa ylös-alas liike oli niin suuri että otti väkisin ketjusuojaan kiinni. Jos ei muuta keksi niin veistät mamman leikkuulaudasta siivun, ne on pirun kestävää kamaa. Alkuun ketju ajaa siihen aika nopeastikin uran mutta kun se pääsee niin syvälle että ketjun keskirullat ottaa laahaimeen kiinnni niin kuluminen loppuu siihen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

kaveri sorvas nylonpötköstä hyvän mötikän, pitää askarrella kiinni.

makkepuu

mopedi meni talviteloille jo pari viikkoa sitten kun kesken kauneimman (ja toistaiseksi viimeisen) kesäpäivän otti ja etupytyn kansipaffi petti. jotain visioita koittanu hahmotella mutta vaikka kuinka yritän niin päädyn aina samaan ratkaisuun että pitäis hommata shoveli toiseksi aihioksi  ;D


etugummia vahdannu ja netistä kuvia pällistelly niin kokoajan tuntuu vaan enemmän siltä että tuon 3.25x21" 120/70 tilalle pistäis 3.5x18" 130/80. etunen olis silloin jonkun millin takagummia korkeampi. jos meinais säilyttää nykyisen rungon lievän keulimisen niin pitäis lyhentää keulan madallusholkkeja maltillinen ~2cm. se että näyttääkö se paremmalta, no mistäs sen tietää ellei kokeile. etulokari ainakin poistuisi. ebaysta olis kaikkine kuluineen noin 250â,¬ ultiman halppis vanne eikä se suomessa paljoa sen tyyriimpi ole  ::)


no ensiks kuitenkin kannet pöydälle ja toinen pähkäilyn aihe, pistäiskö konversioventtiilit vai ei. kummasta venasta on enemmän hyötyä? imu vai pako vai molemmat? koneessa on wisecon 9.5:1 männät ja meinasin päivittää N2 -> N4. tai miksei N8, saman verran ne maksaa mutta käykö ne tuon puristussuhteen kanssa?
näitä venoja katselin, stainlesseihin ei piisaa pelimerkit http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p1305.html
seetit kuulemma saa kairattua vakioista? pitääkö ohjurit vaihtaa?

ilmanputsariksi pitäs hommata joku nessin bigsucker tai vastaava, tuo läppäkeihiniin tarkoitettu moneen kertaan teurastettu kromipilleri ei oikeen vakuuta. joo ja telareihin haitarigumit ettei lennä keulaöljyt silmille. jos rokkoontuneet telarinputket kittaa kemiallisella metallilla ja pistää kasaan uusien stefojen kanssa niin kestää ~1500km 8)

saiskohan jo tänätalvena tehtyä sähköjohtojen piilotusoperaation, tulee aina lykättyä kyseistä operaatiota ja kas sitten on kevät ja sitten enää mitään kerkiä ja miksi pitäis, toimiihan ne noinkin  ;D

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 30 syyskuu 13, 23:09:27jotain visioita koittanu hahmotella mutta vaikka kuinka yritän niin päädyn aina samaan ratkaisuun että pitäis hommata shoveli toiseksi aihioksi  ;D

Noh... itellähän oli vähän samantapaisia ajatuksia pari kolme vuotta sitten. Nyt on sitten sekä sportsteri että shoveli tikkuina ollut jo jonkin aikaa.

Lainaano ensiks kuitenkin kannet pöydälle ja toinen pähkäilyn aihe, pistäiskö konversioventtiilit vai ei. kummasta venasta on enemmän hyötyä? imu vai pako vai molemmat?

Pako on suurin piirtein ellei jopa täsmälleen sama, mutta imu paljon isompi. Hieman paremmin vääntää alhaalta niillä pikkuventtiileillä, mutta tyssää kun seinään kiihtyvyys kun jengaa antaa. Ehdottomasti isommat venttiilit. Nuo pähkäilemäsi venttiilit on ihan hyvät. Ei ohjuria tarvii vaihtaa jos on mitoissaan. Seetit joo entisistä saa avarrettua. Seeti- ja ohjurihommat ilman osia maksaa semmosen satasen, ehkä inflaation takia vähän päälle. En lähtis kyllä säästämään.

Hemuli

Sitten kun laittaa noi konversiovenat niin niiden änkasien kanssa pitää muistaa tarkistaa mäntä/venttiilivälys. 883 kansien palotilat on niin matalat että venttiilit tulee varsin lähelle mäntää, isommalla venalla saattaa ottaa kyljestä kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 lokakuu 13, 09:34:59
Sitten kun laittaa noi konversiovenat niin niiden änkasien kanssa pitää muistaa tarkistaa mäntä/venttiilivälys. 883 kansien palotilat on niin matalat että venttiilit tulee varsin lähelle mäntää, isommalla venalla saattaa ottaa kyljestä kiinni.

joo noista lukenutkin aika paljon että sinitarraa mäntään ja kokeilemaan. sanos nyt hemuli vaan että piisaako 9.5 ruttu n8:lle vai pistänkö suosiolla n4? ja piisaako välyksen tarkistus sillee että vääntää jollain meisselillä keinuvipuaksilasta niinkauan että vena ottaa mäntään kiinni ja kattoo kellolla paljonko se painu? kun hydynostajahan valuupi tyhjäksi...

makkepuu

purkasin etupytyn auki niin siellähän oli yks pultti aikalailla löyhemmässä kuin muut, just siitä mistä oli pahvi antautunu. kyllä ne cometicin ohjeiden mukaan kiristelin, tiedä sitten mikä siellä käyny. pelkäsin vähän että onko männässä tai kannessa jälkiä kun on välillä nakuttanu mutta ei mitään, siistiltä näytti. pytyssä yksi pystysuuntainen skraadu mikä ei tuntunu kynteen. ja jos jotain päivitetään niin tälläkertaa pistän imukaulaan jotkut muut pultit kuin 6kolot.



imusarjan tiivisteet ihan normaalisti aivan vituillaan. kertakäyttökamaa. vähän tönärillä mittailin niin taidanpa tosiaan tyytyä vaihtaan pelkät imuvenat ja nokiksi varmaan piisaa N4

makkepuu

noniin välimäki teki kannet, imuvenat on nyt isommat ja imupuolta vähän porttailtiin. pakopuolelle piisas että läpättiin vähän. imupuolelle piti laittaa uudet ohjurit. olin jo aikaa sitten hommannu ebaysta N4 nenät ja tänään sain pitkästäaikaa inspiraation että käyn kasailemassa mosan. aloitetaan siis nokista, välyksien tarkistus, pipot päälle ja venakoneisto.

oon ihan tällee kopassa testannu et nenät sopii:


sit tunkemaan lohkoon, kaikki menee ok siihen asti että kakkonen alkaa ahistaan. se on ollu joskus probleema makkarissa mutta ekaa kertaa tallinpuolelle, ei se vaan mene kun nippanappa kolmanneksen verta pohjaan:


koko hoito tyhjäksi ja kokeilemaan, se ahistaa pinionin ratasta vasten ja lujaa, ei menny yhtään syvemmälle kun varovaisesti kumivasaralla koppasin. siellä on merkit kohdallaan ja viereiset hampaat piikit vastakkain. tuo pinioninratas pitäs olla vähän snadimpi. aikaisemmat n2-nenät meni paikalleen että hujahti


onko noita pinionin rattaita pienempiä? vai pistänkö porakoneeseen pyöriin ja ajan viilaa vasten tai jotain?  ;D
meinas ruveta kenkuttamaan ja paskahätäkin alko tekeen tuloaan niin tulin pois tallilta, pakollinen tuumaustauko  ???

Hemuli

Tuossa näkyy ero ennen -00 ja sitä uudempien nokkarattaiden hampaista.



Tarvikenokat tehdään yleensä väljänpuoleiseksi, en ole kyllä koskaan törmännyt settiin joka ei mahtuis.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

kävin tallissa pällistämässä ja niinhän se on, se mun vanha N2 oli tollanen paksuhampainen ja tää uudempi on tollasilla terävillä piikeillä. sehän on sit hommattava tuoreemman mallin pinioninratas.

ja olkoon taas kerran itselle muistutukseksi, kun vaihtaa jotain osia niin josko vaikka pyörittelis niitä vähän käsissä ja silmäilis ennenku alkaa survoon paikalleen  :-[

edit: ei kellään olis mitään purkumosaa mistä sais halvalla käytetyn rattaan?  ;D