Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

operaatio evosporty

Aloittaja makkepuu, 05 marraskuu 11, 01:20:45

« edellinen - seuraava »

eeko

Kyllä nuo kuvat näkyy ihan molemmissa.
-eeko

Hemuli

Näkyy kuvat...

Minkäslaiset jarrusatulat meinasit laittaa jos kerran pääsylinteriäkin on kasvatettu 11/16" kokoon? Toi on nimittäin tuplajarrujen kahva ja jos on vain yksi satula niin on sitten niin maan perusteellisen kova kahva. Ei hyvä.

Eikös kannattaisi suosiolla hankkia ihan uusi jarruletku oikean kokoisella banjoliittimellä eikä mitään adapterihässäkkää rakennella siihen. Nykyään prässätyillä päillä olevat letkut ei montaa kymppiä maksa kotimaisessakaan vauhtikaupassa ja niihin sopivat banjot siihen päälle.

Kuulin itse asiassa juuri että autopuolella ei enää sallita jarruputken jatkamista liittimillä, tulee hylky vuosikatsastuksessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tony

#92
Satulahan on just passeli tohon, pellität ympäriltä vaan ;)



Edit, näiköhän sais tilannekatsauskuvan sivulta, ni näkee kunnolla missä mennään.

makkepuu

mulla varmaan jossain häikää kun kuvat ei näy..? orkkis kahvassa lukee 5/8 ja tässä 3/4 eli eroa on vähän reilu 3mm? satula on orkkis kelluva, sitä en tiedä tulenko käyttämään sitä vai 4 mäntäistä. kerkesin jo itsekin tajuamaan että saanhan toki teetettyä letkun missä on passelit liittimet molemmissa päissä.

ja satulahomma, kyllähän pellillä saisi tilkittyä rakoset. ajattelin vaan että tuleeko koivet ottamaan kiinni runkoon, kun en ole koe-pörissy pyörän päällä kuin ilman tappeja.

edit. sivukuva kertoisi paljon, mutku en pääse tallissa niin kauas että kuva onnistuisi. pitää jossain vaiheessa lykätä mopo ulos ja ottaa siellä kuveja

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 25 tammikuu 12, 15:13:45...orkkis kahvassa lukee 5/8 ja tässä 3/4 eli eroa on vähän reilu 3mm? satula on orkkis kelluva, sitä en tiedä tulenko käyttämään sitä vai 4 mäntäistä....

Toivottavasti sitten kun saat ton valmiiksi ei enää tarvita jäykkäperän jarrutestejä. Nimittäin jos testivuoro osuu mulle niin reputan sen auttamatta - 3/4" on AIVAN liian iso millekään yksittäiselle jarrusatulalle. Se on liian iso jopa kahdelle nelimäntäiselle. H-D:kin luopui aikoinaan ton 5/8" kahvan käytöstä singlesatulan kanssa ja siirtyi pienempään 9/16" malliin - ihan sen takia että viiskasi oli liian tunnoton. Tuplajarrullisissa (touringmallit, FXDX, Sportster R/Sport) tehdas käyttää 11/16" joka sekin on pienempi kuin nyt ostamasi 3/4".

Jos nyt pistät ton kahvan yhden satulan kanssa niin siitä tulee aivan kivikova. Jarruissa ei ole mitään tuntumaa ja sitten kun lopulta jotain tapahtuu niin etupyörä on lukossa saman tien. Viime kesänä tuli aika rajusti kokemusta erilaisista kombinaatioista kun noita testattiin ja tollanen yli-iso kahva on kyllä melkein jopa huonompi kuin liian pieni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Nythän olis tietty loistava mahdollisuus laittaa tuplat 4-6 mäntäiset jarrut eteen, niille toi kahva vois vielä mennäkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Bike fellowsilta pari 4-mäntäistä bremboa niin johan pysähtyy.

Aina kun painaa kahvasta niin letti on kuin leningrad cowboysilla konsanaan.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

makkepuu

tuli siis mentyä halpaan kun amerikan joe mainosti että käy 1,2,3,4 tai 6 mäntäisiin sovelluksiin

mista

Käy se 1 mäntäisellekkin, mutta se männän halkaisija onkin sitten moottorin männän kokoinen :D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

makkepuu

selvä. turhaa rahanmenoa taas kerran. pistän alkuperäiset rojut kiinni ja teen jonkun pellin mihin ruuvaan elektroniikkapuljun mikrokytkimet kiinni, kustannukset 7â,¬.

Hemuli

Älä ny lannistu, pystyisköhän tota painetta mitenkään jakamaan hallitusti muualle...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

#101
jostain kevarista tms mäntä ja sorvaa holkin tuonne sylkyn sisään? tai T-kappale letkuun ja pieni umpinainen "paisuntasäiliö" letkun päähän  ;D no ehkä ei. harmittaa vaan kun noi oli omaan silmään hyvän näköset ja ei ne nyt ihan ilmaisetkaan olleet, ja nyt saa laittaa tuonne myyntipalstalle tyrkylle eniten ali-hintaan.

edit. sen kyllä varmaan on jo kaikki huomannu, mutta selvennetään vielä että tämä todellakin on ensimmäinen pyöräprojekti mitä koitan väsätä. aikaisemmat rakentelut olleet lähinnä peltopyöriä, CZ, Jawa, Montesa ja erinäisiä näiden yhdistelmiä. Tää pörsteri on mulle jopa ensimmäinen oma pyörä kevarin jälkeen ja todellakin ensimmäinen kosketus tähän merkkiin. kevari-iän jälkeen ajelin isäukon pyörillä mitä ajoin, aika vähän jokatapauksessa ja niihin pyöriin en tehny mitään muuta kuin öljyn vaihtoja ja rengaspaineiden tarkistelua. tai no yhden kesän ajelin XS2:lla ja sen kanssa tuli tutuksi pätkivä lataus ja epäsynkkiin menevät kaasarit.

toinen edit. jotain hyvääkin. öljysäiliö pitää vihdoin ja viimein ja sai pohjamaalin niskaansa

Hemuli

Ei muuta kuin rinta leukaan ja kohti uusia pettymyksiä ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

#103
purin kahvan ja näyttää lupaavalta. männät ovat lähestulkoon samanmittaiset ja ulommat kumit jopa samalla kohtaa. sisempien kumien päät menee vähän eri kohdalle mutta luulen että jarrusatulassa on palat aika kireällä siinä vaiheessa kun mäntä pohjaa. tai systeemissä ilmaa.


sylinteri on sisältä hyvin simppeli. jousi on huomattavasti lyhyempi tässä dna:ssa kuin hd:n orkkis. myös sisempi kumi on dna:n männässä kiinni kun hd:ssa taas jousen ja männän välissä. eli tehtävä pieni alumiinilevy jossa pieni tappi mihin dna:n jousi keskittyy.


ja mikä parasta, reiän suulla ei ole kumituttia vaan siihen tulee tollanen palikka mikä tukeutuu sylinterin sisällä olevaan pykälään ja sokka päälle, eli sylinterin sisään tehtävä putki pysyy paikallaan tuota palikkaa vasten! männissä oli sen verran eroa, että hd:n orkkiksessa on paaaaljon syvempi se reikä mihin käyttötappi menee, eli sinne pohjalle tarvii vylliä.


kyllä se tästä.

makkepuu

jarrukahvat on sorvarilla ja ne saa takasin loppuviikosta. pyöräytettään uus mäntä, samanmoinen ku tuo 5/8 mutta 3,5mm lyhyempi niin osuu kaikki kumit oikeille kohdille. joku varmaan keksii että nyttenhän olis tehny minkä kokosen männän haluaa mutta tehdään nyt näin kun on osia tarjolla ja nyt jarrukokoonpano tulee olemaan 1:1 orkkis mikä ainakin mun mielestä oli ihan hyvä käyttää. takajarruja mallailin ja näyttää siltä että turautan orkkis jarrusylkyn runkoon kiinni koneen sivulle / alapuolelle. tuohon jarrupolkimeen pitää hitsata lattaa alapuolelle ja näin muuttaa tuo systeemi vetävästä työntäväksi. joku softail-tyyppinen siirtosarja+jarrusylkky olis tietty siistein kun olis samassa paketissa kaikki. takajarrujen voimasuhteet muuttuu sen verta että vakio pääsylkky survoo lientä 4 mäntäseen satulaan.


löysin halvalla tällasen taiwanissa tai missälie tehdyn teardrop työkalulooran ja suunnittelin sinne sähkökeskusta. ensin piti survoa sähköt penkin ja öölitankin väliin mutta vaikutti niin ahtaalta raolta että jotain muuta piti keksiä. vai oliskohan uniikimpi kun laittais jalostajan hernekeittopurkin klemmarilla runkoon ja sinne sähkövermeet sisään  ;D


kokonaiskuva onpi tällainen. keula on madaltamatta, takajarrusylkylle kiinnike, ketjut+ketjulinja kohdilleen, takaloksu onkin jo aika hyvässä mallissa ja sähköt pitäs tehedä. ja tuo leperan penkki on ruvennu ottaan silmään, pitäskö koittaa tehdä itse täysin rungon muotoinen kiinteä jakkara vai jousisatula? joku 9-10" leviä ja 11-12" pitkä...