Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

operaatio evosporty

Aloittaja makkepuu, 05 marraskuu 11, 01:20:45

« edellinen - seuraava »

makkepuu

pistetäänpä tällanen rakentelutopikki pystyyn kun nämä on ainakin mun mielestä opettavaisia ja mukavia luettavia. ja tähän on helppo avautua kun joku asia ei menekään kuin Tetulien verstaalla. mut mulla ei oo varaa pistää ovia päreiksi  ;D

lähtökohta on kokenut jo jonkun verran rakentelua. itse olen tehnyt lähinnä bolt-on asennuksia, erilaisia tankkeja, takavanteita, eri levyisiä gummeja sun muuta tollasta. jäykkäperäisen linjat on lähinnä se juttu mikä puhuttaa. se on vaan niin komia. ja nykyisellään takapään joustovaroja oli gummin ja lokarin välissä 10-12mm eikä se ikinä 2-päälläkään pohjannu niin eiköhän se ole ajolleen ihan sama onko siellä sit iskareita laisinkaan. kiinasta olisi saanu halvalla jäykkäperä-aihioita mutta ne unohdettiin samontien. persaukisena en uskaltanut edes kysyä yhdestäkään firmasta hintaa kyseiselle toimenpiteelle. mut kato hei! näitähän saa netistä! jonkun aikaa arvuuteltiin että kansas kustomi vai ledsled joista jälkimmäiseen päädyin.

no tästä lähdettiin, toimiva pyörä palasiksi! oon kurvannu tolla jotain 15000km ja imusarjan tiivisteet on pitäny vaihtaa.


kyllähän siitä helppo on osia purkaa, vielä kun ei tarvi pistää takasi  ;D


ensimmäinen takaisku. pyörä on saanu joskus damagee jollain tapaa sillä rungon alaputket oli jännityksessä. lainassa ollu sahauskone oli varustettu vielä niin jumalattoman pitkällä terällä ettei sillä saanu pätkittyä yhtä putkea kerrallaan kun ei saanu tuettua mihinkään. pistin sitten molemmat yhtäaikaa poikki. se toinen putki sitten jäikin törröttämään 5mm sivuun. vedätin perän paikalleen vaihteiston pulteilla ja samalla sorkkaraudalla vääntäen runkoputkea. menihän se paikoilleen, mutta nyt se toinen runkoputken leikkaus on "toispuoleinen" ja sen joutuu hitsaamaan kiinni siihen holkkiin. ristimittoja koitin ottaa ja ainakin rullamitan tarkkuudella meni suoraan.


turauttelin putket migillä yhteen sielätä mistä sain koneen ollessa paikoillaan. voimavirta miggi ja aika hemmetin ronskia virtaa käytin. tuntu sulavan aika mukavasti ja todella hyvää putkea hitsata!


hioin parit saumat kun kiinnosti tietää onko sulanu varmasti kiinni molempiin putkiin ja niiden välissä olevaan holkkiin. holkin hitsasin reiästä kiinni orkkisrunkoon. kuinkas se nyt sit olikaan, saiko yksityishenkilö hitsailla tällasia paikkoja ja mitä katsurille kannattaisi sepustaa?


illan päätteeksi rupesin sovittelemaan orkkis takajarrua tuonne haarukkaan. sopii hienosti putkien väliin mutta mihinkä sen ankkuroisi? sellainen shovelheadeista tuttu levyn alapuolella roikkuva näyttää tyhmältä, ei kiitos. kertokaa miten olette soveltanu orkkis jarrusatuloita!


ja oli muuten kohtuu saatanallinen homma ottaa kone rungosta yksin. kuinka paljon toi painaa?


seuraavasta tilistä pitää laittaa takanakki tilaukseen. varmaan tällanen dunloppi kun on kaikkein halvin mitä löysin. ei oo kaikilla varaa metseleeriin vaikka se muotia tuntuu olevankin että kaikilla pitää olla sellaset kottikärryissä ja maitokärryistä puhumattakaan. http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=23180100.136.31994&typ=D-112136&ranzahl=1&Breite=200&Quer=50&Felge=18&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=136&m_s=1

joo ja jos oikein tuota rullamittaa tulkitsin, niin alkuperäinen kuminauha ei mahdu 200mm gummin kanssa samaan haarukkaan. pitäs joko pistää rengas sivuun tai käyttää kapeampaa gummia. 20mm hihna saattas mennä mutta ketjuja ja rattaita saa halvalla. hotbikesta tuli kaikkein halvin tee-sovella-itse lokari 9" leveenä mutta sitä ei oikeen pääse sovittaan ennenku siellä on rengas paikallansa.

makkepuu

#1
ja mainitaan nyt sen verran, että tässä ollaan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä näin ison projektin kanssa. kyllähän noita peltopyöriä on tullu tehtyä, jawoja ja cz:iä ja montesaa mut ei mitään millä pitäs uskaltaa kadulle saatika katsastukseen

sporttivartti

Tuolla org. takajarruasetelmalla omassa Led Sledin perässä takajarrusatulan yksi pultti osui kiinni runkoputkeen ketjua kiristäessä(jolloin koko hoito taipuu ja jarru alkaa laahaamaan), modasin hieman runkoa siltä osin kun tosiaan tuo vanha jarrukäikäle putoaa nätisti muuten kohdilleen.

makkepuu

kyllähän tuon satulan saa helposti tuohon runkoon tuettua, joku latan pätkä väliin niinku alkuperäsessä swingissä mutta se ei kyllä sit liiku mihinkään jos ketjuja pitää säätää. ellei sit passaa rengasta johonkin asentoon ja antaa ketjujen kulua, pätkäsee yhden lenkin pois sit kun on kulunu tarpeeks  :D


passailin renkaan keskelle runkoa. työkseen sorvia pyörittävä kaveri saa tehdä parit holkit. tuo gummi on 160/60 ja siitä jää ~50mm väliä runkoon. 20mm hihna saattaisi ehkä käydä mut luulen että ketjuilla mennään. takaratas ja ketjut nyt ei paljoa maksa ja valmiiks levitettyjä eturattaitakin näyttäisi saavan satasella.

erakko

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 05 marraskuu 11, 01:20:45
hioin parit saumat kun kiinnosti tietää onko sulanu varmasti kiinni molempiin putkiin ja niiden välissä olevaan holkkiin. holkin hitsasin reiästä kiinni orkkisrunkoon. kuinkas se nyt sit olikaan, saiko yksityishenkilö hitsailla tällasia paikkoja ja mitä katsurille kannattaa sepustaa?
Saa. Jos karsastaja ei erikseen pyydä ni minen lähtis sepustaa mitään.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Eikös käytetyistä materiaaleista pitäs jotain selvitystä olla.
FXEF-81

makkepuu

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 05 marraskuu 11, 16:11:22
Eikös käytetyistä materiaaleista pitäs jotain selvitystä olla.

tässä uskossa minä olen ollut. ajattelin vaan että jos kyselevät niin piisaako että jos kehuu minkälaista lankaa on käytetty ja suojakaasua ja vähän mitenkä on hitsattu. täytyy kysyä paikalliselta konttorilta vielä kun runko on tyhjä. vituttaa jos vie maalatun ja kasatun pyörän leimalle ja sanotaan että kaivas poika hitsisaumat esiin  :o

Rautahauli

Niin ja tietoa siitä mitä putkea on käytetty. Tuttu joka noita muutoksia tekee antaa mukaan paperin josta ilmenee materiaalit, en muista tarkkaan sisältöä mutta leimalla on kelvannut.
FXEF-81

Make

#8
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: Liikenne- ja vietintäministeriö - 05 marraskuu 11, 18:26:39. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muut-
taa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä
säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa mallil-
taan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään
suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan
ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tar-
koitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa
työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen
vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmista-
jan ohjeiden mukaisesti.
2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoi-
tukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkupe-
räisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen
ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinni-
tettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettä-
vä rungon perusaineelle soveltuvia hitsaus-
lisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen
sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten
on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava
kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on va-
rauduttava tarvittaessa esittämään tarkastet-
taviksi viimeistelemättöminä.

Tuolla lukee että tarvittaessa. Laki ei velvoita tässä(kään) tapauksessa viemään sinne muuta kuin todistuksen jarrutestistä

EDIT: Katsastusmies voi kyllä halutessaan vaatia selvityksen tosta hitsaustyöstä, mutta ei sinne kannata ruveta mitään lappuja viemään jollei pyydetä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rautahauli

#9
Joo kannattaa mennä tyhjin käsin ja odottaa kun inssisetä soittaa Trafiin ja kysyy neuvoa. ;D

Täällä runkomuutoksista lisää.

Muutoskatsastuksessa tulee esittää kriittisten hitsausliitosten osalta selvitys minkä ohjeen
tai normin mukaan hitsaus on suoritettu.


FXEF-81

Make

Rautahauli oikeessa. Mistähän mä sainkin kaivettua noin vanhan lainpätkän. Ihankuin mun korvia nyt vähän kuumottais.

Muoks: On erakkokin oikeassa. Mutta kannattaa se todistus olla povitaskussa kaiken varalta.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

erakko

Tietty mää oon oikeassa.  ;D

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 <-- tuolla ei mainita mitään selvityksestä joka sisältäisi vaatimuksen selvityksestä.
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 05 marraskuu 11, 21:09:48
Joo kannattaa mennä tyhjin käsin ja odottaa kun inssisetä soittaa Trafiin ja kysyy neuvoa. ;D

Täällä runkomuutoksista lisää.

Muutoskatsastuksessa tulee esittää kriittisten hitsausliitosten osalta selvitys minkä ohjeen
tai normin mukaan hitsaus on suoritettu.







Tuo yllä oleva on traFin tulkintaohjeesta,ei laista.

Edit,typo.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

No voihan sen inssin vääntää siltaan jos alkaa kyseleen tyhmiä. Ei olisi ensimmäinen kerta suomessa jos ohje menee lain yli, esimerkkiä en viitsi laittaa koska menee reilusti OT:ksi.
FXEF-81

filtteri

tässä tapauksessa myös junttaheitto toimii yhtähyvin ;D

makkepuu

#14
taidanpa käydä konttorilla esittämässä projektin niin selkiää sekin homma.

joo. mitäs sain tänään aikaiseksi... rengas on tilauksessa, tuo dunloppi 200/50. akselille mittailin holkit ja jarrusatulaa sompailin. sen satulan saa tuonne perään melki millaseen asentoon tahansa; roikkumaan jolloin se näyttää tyhmältä mutta on helppo tukea säädettävällä tangolla, tai ylösalasin akselin yläpuolelle, näyttää vielä tyhmemmältä ja hoijakan asennus vaikeutuu mutta edelleen helppo tukea. tai sit tuonne putkien väliin piiloon. jos pulttaan lattaraudan tuonne vakoon mistä se alunperin on tukeutunu haarukkaan ja teen vaikkapa runkoputkeen ympäri kiinnittyvän lenkin mihin se lattarauta pultilla kiinni. nythän se lattaraudan asento muuttuisi kun akselia vie edes takas mutta onko tarpeeksi tukeva? vai rälläköinkö kliiniksi sen satulankiinnikekäikäleen, mittaan sen vaateriin ja käytän alumiinihitsarilla että se tekee siihen akselin suunnassa menevän kolon ja lattaraudan pätkä hitsillä runkoputkeen. joo. vähän niinku softailissa mutta mallia "tein itse ja säästin". lokaria mallailin mutta sen paikka, säde ja leikkaus määräytyy vasta kun saa oikean gummin mihinkä mallailla. niinjoo ja siivosin tallin viimetalven rakenteluiden jäljiltä  ;D



edit: katsos, äksäl-foorumillakin on pähkäilty orkkis-satulan kanssa http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=644146