Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

operaatio evosporty

Aloittaja makkepuu, 05 marraskuu 11, 01:20:45

« edellinen - seuraava »

TEKE


Kiitokset kuvasta.
Ja onnea tulevaan katsastukseen. Tosin aika järkevältä kuulosti ,ainakin mun korvaan, tuo katsastaja.

makkepuu

laadin siinä iltapuhteina lappusen missä kerron kuinka tein hitsaukset ja millä langalla ja millä kaasulla. pistin siihen myös että liitokset on holkitettu ja kyseessä on rekisteröidyn yrityksen valmistama jäykkäperä ja kuinka moottori toimii jiginä jne.

laitoin öljyt koneeseen ja bensaa tankkiin. antaa vähän aikaa öljyjen valua ennenkun räjäytän käyntiin. vai onko tuohon olemassa joku ilmaus menetelmä? vai riittääkö että öljyt valuu pumpulle pari päivää?
öljykorkin sijoitus oli vähän huonosti mietitty. onhan se nyt helpossa paikassa mutta öljyt nousee siihen korkille aika nopeesti. jotain 2,5 - 2,6 litraa meni sisään tyhjään järjestelmään. seuraavaan tankkiin laitan korkin päälle ja pelkän mittatikun johonkin helppoon paikkaan.

tuuba

tulpat pois ja startilla pyörittelee kun paluu letkusta tulee öljyä niin sitte tulille.
näin oon ainakin ite aina tehny
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Rautahauli

^Löysin sellaisen vinkin että tulpat pois, takatassu ilmaan, isoin vaihde päälle ja pyörittelee takarengasta niin kauan että öljy nousee paluuletkusta tankille. Toimi sovelissa. Jos pyörittää konetta startilla ilman tulppia niin ne tulpat pitäs varmaan maadottaa runkoon.
FXEF-81

tuuba

#184
mahtaako se tulppa tai puola tietää pyöriikö se moottori takarengasta pyörittämällä vai startilla? ;D
no niin kai sitä voi renkaasta pyörittää ilman virtaakin
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Hemuli

Harvemmin sportin pumpuissa on ilmausongelmia ollut, kyllä mä oon yleensä lyöny koneet suoraan tulille ilman mitään sen ihmeellisempiä valutteluita.

Tosta öljyn määrästä - jätithän tankkiin riittävästi ilmatilaa? Säiliötä ei passaa laittaa ihan piripintaan, muuten on tiedossa mielenkiintoisia huohotus- ja vuoto-ongelmia. Pitää jäädä useampi desi tyhjää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

juu siis sitä meinasin että korkki on vähän liiaksi sivullepäin, öljynpinta tulee korkista ulos jos laittaa yli tuon ~2,6litraa. oli siellä pinta jo laskenu, varmaan valunu pumpusta läpi kun ei lammikkoa ollu alla  ;D sinne jäi tyhjää tilaa varmaan lähemmäksi puoli litraa

makkepuu

kevätaurinko lämmitti niin mukavasti että otin vihdoin ja viimein ja pyöräytin sytkään perusennakon kohdalleen ja otin savut. kylmä hiki valui jo persvaossa asti kun kuunteli koneen käyntiä: kili-kali-kili-kali-kili-kali-kili-kali-kili-kali. annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä niin pikkuhiljaa kilinä lakkasi, ja siinä vaiheessa kun röörikääreet lakkas käryämästä oli kilinäkin jo kateissa. en voinu vastustaa kiusausta käydä heittääs pientä lenkkiä. pyörä on vakaa kuin juna mutta silti taittuu mutkiin yhtä hyvin kuin ennenkin. koitin laskeskella, että jättöä on niinkin paljon kuin 14,5cm. säädöt on vielä vähän hakusessa, mutta vääntö on jotain aivan toista luokkaa vakio 883 verrattuna, oikeastaan ihan sama millä pykälällä lähtee vaikka perävälitys on noin 2,09:1 (vakio 883 oli 2,59:1).

säädöistä tosiaan, kun starttaa niin ensin pistää vastaan pari kertaa, sit alkaa pyörittään. jos syttyvirran ottaa pois ja pyörittää startilla niin pyörii hienosti. sytyn perusennakko liika aikaisella? samoin pari kertaa teki että tyhjäkäynniltä äkkiä anto kaasua niin plopsahti ilmanputsarissa. etu-umpion sisään tuli liikaa johtoja, kinnaa niin hemmetisti että pakko siivota jotain piuhoja pois sieltä. mut hyvältä näyttää, ja mikä parasta: hyvältä myös tuntui käydä heittämässä eka lenkki  8)



ja mitä tässä välillä on tehty? no yhtä ikuisuusprojektia on viety vähän eteenpäin. eihän tuo ollut koskemattomana kuin vasta 10 vuotta. valot ja vilkut vaihdettu alkuperäisiin, samoin penkki ja sarvet. pakoputkia ei koskaan ollut ja viimekesänä löyty forssan picknikistä tollaset torvelot, vissiin trumpasta. sähköjä pitäs kans vähän kattoo ylläri.

013

aijai, jytäri on palasinakin paras ;D
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

makkepuu

kävinpä kylillä kääntymässä ja niinhän siinä kävi että LP kiinnostui kun ei ollu etuvalo paikallaan (joo ylläri sinänsä). kirjallisella huomautuksella jatkettiin matkaa. eipä pollaria kiinnostanu mikään muu valojen lisäksi kuin että super räpperissä oli umpinainen pääty. kyselin sit pollarilta kun homma oli erittäin asiallista, että mites ne melumittaukset kun niistä on ollu netissä haloota. se kehaisi siihen että näillä korkeuksilla (pirkanmaan ja etelä-pohjanmaan välimaastossa) hommaa hoitaa mp-pollarit mutta nekin vain jos "on aihetta". heillä on kuulemma tasan yksi melumittari joka on lukkojen takana ja kukaan heidän porukasta ei ole saanut koulutusta kyseiseen laitteeseen. eli taitaa meluratsiat jäädä pk-seutulaisten iloksi  ;D pyörä rupee pelaamaan paljon paremmin pikkuhiljaa, kai se ajautuu sisään. sytkää en vielä säätäny, mutta käytökseltään meinaa että turhan aikasella ollaan. yksi asia ruvennu harmittamaan, kun jouduin vaihtamaan öölinpaineanturin ja sen 45 asteen kulman, niin uusi ei kiristynytkään samaan kohtaan kuin vanha vaan meni "yli" ja sellaiseen asentoon että anturia ei sinne saanu. vaikka se oli kuinka tismee kun käänsin takasinpäin, niin nyt sieltä tulee tip tip tip.

ja mun piha on ku Suomelasta  ;D ;D ;D

makkepuu

tämäkin härpäke leimattu tänään vaikka ajettu kyllä on ja aika paljon. prosentteja kertyi hurjat 39%

makkepuu

kilometrejä kertyny jo jonkinverran ja aina välillä kaasaria säädellen. hienosti en kyllä pelannu, öljyvuoto on tilkitty ja mulkkasin tankille uudet kiinnikkeet. nyt se istuu takaosastaan rungon päällä ja on edestä vähän koholla. toisenlaiset riserit pitäis löytää, ajoasento on vähän kurkottava, kuin puoliksi auki oleva linkkuveitsi. 8" suorat tai 6" ja 1" pullpackia? riittäis jos tupet olis paikkansaverran taaempana. etulokari häiritsee silmää ja pahasti. se saa lähtöpassit viimeistään enstalvena. tuumailin tilalle jotain cafferaaseri-tyylistä, esim http://www.bikeline.se/en/artiklar/smooth-cafe-front-fender-4-3_4-wide-for-19_21-wheels.html

mut tosiaan, tankki on paljon siistimmän näköinen nyt:



makkepuu

#192
rääpäsin uudet jalkatapit, mallia ratanaula pori-haapamäki  ;D sorkkaraudalla mädästä pöllistä irti ja rälläkällä ruosteet veks. ei lipsu enään bootsit eik' tapit roiku kuin luppakorvat.

mut ihan oikeaa probleemaa, siis akun kanssa. akkuteline on alkuperäinen sportyn akkutelineen pohja, johon hitsattu korvakkeet joka kantille. akun päällä on ristin muotoinen lattarauta joka painaa patteria kiinni joka kantilta. akun alla on jotain neopreemikumia tai vastaavaa, tosi pehmeää mutta jämäkkää kumilevyä. jotain 4mm paksua. samaa kumia on myös akun päällä olevassa raudassa. itse tellinki on lattaraudasta tehdyn "hyllyn" päällä tuolla takahaarukan välissä neljällä 8mm pultilla. ongelma on siinä että se akku värisee aikan hulluna. se oli mulla ensin kiinni alkuperäisellä peltisangalla mutta se vatkasi mbatin sököksi aika nopeasti. noh se oli kyllä jo 2 vuotta vanha akku... paransin kiinnitystä ja nyt akku istuu todella tukevasti mutta silti on yksi kierrosalue missä koko pyörä tärisee, ja akku siinä samalla. pitäskö telineen alle pistää jotain kumiklimppejä? onko jotain sellasia olemassa missä olis 8mm pultit molemmissa päissä?


edit: motonetissähän noita kumityynyjä oli vaikka millä mitalla. 15mm paksu m8 pinnapulteilla laitettakoon
joku varmasti kiinnostuu tuosta "hyllystä" minkä päällä teline makaa. alaputkien alle hitsasin 35mm leveät ja 5mm paksut latat, ovat hitsattu runkoon noin 8cm matkalta ja tulevat "tyhjänpäälle" noin 10-12cm. näiden lattojen päätyyn on hitsattu poikittain 20mm lattarauta joka kääntyy päädyistään viistosti ylöspäin ja sieltä hitsattu takahaarukkaan.

Sampsa

Ei sulla sattuis olemaan toi topikin alussa, ensimmäises kuvassa oleva stretsi tankki joutilaana?

makkepuu

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 07 elokuu 12, 21:27:30
Ei sulla sattuis olemaan toi topikin alussa, ensimmäises kuvassa oleva stretsi tankki joutilaana?
on se tallessa, oli vaan niin huonosti maalattu että liotin jollain ärtsyllä aineella sen pellille ja vedin jotain happo-pohjamaalia niskaan ja nakkasin sen tuonne pihatalliin. se vaatii täydet pohjatyöt. vas.bensakorkki on tukittu tinaamalla peltilappu päälle mutta se meni vähän liian syvään, meinaa kitit lohkeilla. täytys täyttää tinalla tai sit avata uudestaan käyttöön jolloin käytettävä bensatilavuus vähenee 3 litraa kun mopoa ei voi laittaa seisontatuelle koska bensat valuu korkin välistä. voin ottaa päivännäöllä kuvan ja pistää sulle postiin. kaikki kiinnikkeet on olemassa ja 2 korkkia avaimineen mutta hana on käytössä (vakio passaa)