Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Levyleikkuri-särmä-mankeli

Aloittaja Motomatti, 18 lokakuu 11, 20:46:48

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Kun kaikenlaisia korvakkeita teräs ja alupellistä pitää väännellä jäi kiinnostamaan IKH-käynnillä heidän tarjoama minileikkuri-kanttikone-mankeli yhdistelmälaite.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=28816&nav=100200823&q=y

Ei veisi tarpeettomasti tilaa ja harvoin on taivutettava kappale isompi kuin 100 - 150 mm.
Lienee mahdollista taivuttaa hieman vahvempaa alumiiniä kuin 1 mm?
Kyllästyttää lähteä kylille taivuttamisasioissa ja viilapenkissä ei tahdo tulla oikein nättiä.

Onko kellään kokemuksia tästä yhdistelmästä?

Kannattaako tästä maksaa pyydettyä hintaa?
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=11655&nav=100200823&q=y

Hemuli

Itse olen kuolannut sitä yhdistelmäkoneen metristä versiota. Joulupukin lista tulee olemaan pitkä ja painava ;D...

Toi englanninpyörä on kyllä edullinen mutta runko näyttää siltä että vaatii reilusti vahvistamista ennen kuin siitä on tosihommiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Se metrinen jo oliskin oikea peli.
A) ei ole varallisuutta
B) nykyiset tilatkin ovat ahtaat.
C) pitää tyytyä pieneen kuten vaimonkin

Tallikaveri minua moitti siitä että olen rakennellut moottorien kokoonpanopukkia alustana vanha piirustuspöydän hydraulinen jalka. Nousee, laskee ja pyörii sekä horisontaalisesti että vertikaalisti.
Merkki Nike Eskilstunasta. Tein siihen levyjarrun että painavampikin kone pysyy halutussa kohdassa.
Jalka painaa n. 60 kg ja siinä on jalomuotoisia niklattuja vipuja ja polkimia.


Juu, ton englanninpyörän kaaren lujuutta kans pohdin. Pitäisi siis reivata. Kuinkas on, tarviiko tuo myös kiertojäykistystä ettei yläosa heilu vetoliikkeen mukana?

Yläpuolelta taakse ulottuva toinen kaari ja väliin vinoreivoja?

Hemuli

Mä koteloisin sen C-muotoon jollain 2-3 mm peltilevyllä ton palkkirungon päälle. Vähän se pienentää kitasyvyyttä mutta eipä näissä prätkähommissa kovin isoja kappaleita tarvitse pyöritellä. Kokonaan toinen juttu jos jotain auton kattopeltejä tekee. Mulle riittäis itselle ihan tällainen pöytämallikin.



Tuossa kuva levyttämällä tehdystä rungosta:



Ja lisää keskustelua englanninpyörästä tällä palstalla: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=88.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Eluk

Lainaampas tätä topiccia. Onko kellään kokemusta ko. linkin alimmaisesta 349e maksavasta yhdistelmäkoneesta. Siinä olisi vähän isompi työleveys ku IKH:n koneella
http://www.koneita.com/ohutlevyleikkurit/index_files/Page374.htm

j

Moro.
Joskus oli töissä tuollainen yhdistelmäkone (sellainen metrinen) ja sen ainoa hyvä puoli erillisiin kapineisiin on pienempi tilan tarve.
- Mikäli leikkaa isoa levyä, niin kampea saa punnertaa tosissaan, jos ei ole elopainoa riittävästi.
- Mitä tahansa tekeekin, niin piirrotettujen viivojen mukaan sihtaaminen on työlästä.
- Koska ei ole isoja pöytiä, niin levyjen kannatteleminen, samalla kun yrittää tehdä koneella jotain, on  itsekseen aika haasteellista.

Edellä mainituista huolimatta kysenen värkki kelpaisi omaankin verstaaseen, kun tilaa ei ole kummoisesti.

j

Smokie

Noitten koneiden hinnoissa tuntuu olevan mukavasti ilmaa. Itte ostin tuon metrisen yhdistelmäkoneen, hintaa oli 500â,¬, olikohan vuosi 2009 tai 2008. Ihan tyytyväinen oon ollut vaikka eihän tuo mikään pro masiina ole. Just alkuviikosta hypin kammen päällä niin että koko paska kaatui lattialle, oli aika voittaja fiilis..

Motomatti

#7
Tulin sitten sen minimini mankeli-leikkuri-kantin hankkineeksi. Yllättäen sain hinnasta tingattua pois melko osan. Eli oli ilmaa.

Purin pakkauksesta, kasasin ja totesin että pitää asettaa osat uudelleen ja välykset pois. Lisäksi tein pienen muutostyön tai sanoisinko, lisäyksen.
Veivi tuntui hieman hempulalta reiässään joten taivuttelin teräsliuskasta jousen pitämään veivin välystä kurissa. Sen lisäksi laitoin vielä pysäytinruuvin veivin akselin keskiöön. Jokin tukeva teline/pöytä pitää vielä kehittää uudelle "urakkakoneelle".

Epäilys oli että kovaa kääntäessä saattaa veivi rivetä reiässään ja tulee rystysiin ryppyjä. Terästä tällä saa leikata/kantata/mankeloida yhden millin vahvuudella. Alumiini mennee tuplanakin. Kuva selittänee asiaa. Iso tulitikkuaski...

Lisäyksenä vielä: Helposti jää tärkeä ominaisuus huomaamatta. Sekä kantin että leikkurin päädyssä on vapaata tilaa että saa leikattua levystä pois suorakulmaisia paloja. Laatikkomuoto kun ei muutoin synny.

Alumiinia jo kokeeksi leikkasin, kanttasin ja pyöritin rullalle. Ylärullan pidätinruuvit ovat mielestäni hieman lelukokoa. Niille voi jotain joutua tekemään. Takarullan säädöt sen sijaan on jämäkät.

Motomatti

Lähikuva teloista ja koko masiina kansi avattuna.

Motomatti

Tuolla oli aiemmin maininta että piirrotettujen viivojen mukaan leikkaaminen on hankalaa. Kirjoittaja varmaan tarkoitti tuota jousikuormitteista paininta terän edessä. Saman ongelman totesin itsekin. Keksin siihen jo ratkaisun mutta se pitää vielä valmistaa, testata ja hyväksi todeta. Siis melkein valmis juttu!
Oikeissa leikkureissahan tuo vastaanpano leikkuuvoimalle tapahtuu "näkymättömistä" laskeutuvan painimen avulla.

Lisäksi pitää särmän yläleuka joko pätkiä tai mieluimmin koneistaa lyhyempiä terän pätkiä samalla mitoituksella että onnistuu esimerkiksi laatikon kanttaus. Vastimen  suhteen onkin hieman ongelmallisempaa mutta eiköhän siihenkin ratkaisu löydy jos tulee sellainen tilanne eteen.

Mankeli pyöräytti pellistä putken mutta silti aion jossain välissä parannella ylätelan laakerointia. Tangon taivuttamista en vielä ole kokeillut.

Mankelin suojakannesta ei saranoituna ole kuin harmia. Siitä pitää tehdä irrotettava koska avoimena se haittaa takatelan säätimien käsittelyä. Takatelan säätimet toimivat erikseen eli ei voi olla kokeilematta varma syntyykö putkea vai torvea. Tämä asia pitää korjata myös.

Sama juttu kaikilla Steeltechin vehkeillä: osta aihio ja tee siitä toimiva kone itse. Niin sorvin, jyrsimen kuin kuin tämän monitoimikoneenkin osalta. Vähiten sorvin osalta.

Muistuttaa eräitä kaupasta ostettavia moottoripyörämerkkejä...

Motomatti

Olihan se kanttikoneen yläleuka tehty erikokoisista paloista. Kun pyyhki sen kiinalaisen säilytysrasvan pois niin osatkin erottuivat. Sama juttu sen leikkurin painimen kanssa. Sekin vaikutti olevan lujasti kiinni mutta johtui vain tuosta ruostesuojaliimasta. Painin on pikakiinnitteinen joten sen saa sivuun jos joutuu ritspiikin jälkiä seuraamaan.

Tänään reistasin: kolmen millin alumiinilevy leikkautuu vaan ei taivu. Millinen rosteri leikkautuu mutta vaatii voimaa.  Kanttaus onnistuu mutta rosteri ponnaa vähän takaisin. 0,75 mm "autonpaikkapelti" leikkautuu ihan tyhjiltään ja taipuu kevyesti kuten pitääkin. Ei taivu juurikaan yli 90 asteen.

Smokie

Minä mankeloin ~40cm leveää 1,5mm rosterilevyä tuolla metrisellä, kyllä oli mankelin rullat ihmeissään ;D Kas kun eivät jääneet banaanille...

Motomatti

Syntyikö kuitenkin lieriömuotoa vai teitkö trumpetin?

Smokie

Kyllä piti käsin vähän survoa ja käännellä moneen kertaan.

Motomatti

Kantti pääsi tositehtävään kun piti taivuttaa 20 mm leveästä 1,2 mm rosterilatasta nelikulmainen kehä 30 X 40 mm.
Eka taitos oli helppo, tietenkin. Toka taitos hannas vastaan takapuolelta kun edellinen sivu tökkäsi koneen runkoon. Kolmas, viimeinen taitos, on se jossa edellinen taitos joutuu antamaan periksi. Mutta sekin syntyi lievän väkivallan säestämänä. Kun sivut oikoi ja kulmia hiukan väänteli siihen suuntaan kuin ne oli tarkoitettu, syntyi kehä jonka viimeinen kulma hitsattiin umpeen.
Valitettavasti ei ole kuvaa koska osa meni heti käyttöön.

Helpompi olisi ollut sahata kyseiset mitat omaavasta putkesta pätkä. Vaan ei ollut siihen hätään.