Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Harley-Davidson Panhead käynnistys ja ajaminen (for dummies)

Aloittaja Webmaster, 24 huhtikuu 09, 22:22:06

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Nyt on sitten ohjeistettu nämäkin toimenpiteet ihan selvällä suomen kielellä.

Parahin Panheadin omistaja, lue ja nauti !
http://wikikko.info/wiki/Harley-Davidson_Panhead_k%C3%A4ynnistys_ja_ajaminen

Tuosta kun printtaat jutun tallin seinälle, niin eiköhän se Pannun sielunelämä ole vähäksi aikaa kartoitettu.

Toi on hieno !

jamba

pannun kanssa viha/rakkaus-suhteessa vuodesta -87

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: jamba - 29 huhtikuu 09, 20:46:14
Wau! :D
Niin, Wau !

Ja ehkä helmet oli nämä:

Moottori paukkuu
    * Liiallisesti hiilijäänteitä männän päällä tai pakokammiossa (pienentää palotilaa ja lisää puristussuhdetta. Mitä suurempi puristussuhde, sitä korkeampi oktaanista polttoainetta tarvitaan).

Öljy ei palaa öljytankkiin
    * Öljytankki tyhjä

Ajaminen
    * Kun ajetaan kovaa vauhtia, käännä säännöllisesti kaasu kiinni hetkeksi. Tämä antaa ylimääräistä voitelua männille ja sylintereille ja auttaa niitä jäähtymään.
    * Kun ajetaan pitkiä aikoja kovaa vauhtia, on kiinnitettävä enemmän huomiota ylikuumenemiseen ja siitä aiheutuviin seurauksiin. Moottori on pidettävä hyvin säädettynä, erityisesti venttiilit, hyvä puristus, sytytystulpat ja sytytyksen ajoitus. Kaasutin tulisi säätää keskirikkaalle ennemmin kuin liian laihalle. Erityisesti jos moottoripyörässä on tuuli- ja jalkasuojia


Mutta, onhan tuolla varsin hyviä tarkastus/toiminta ohjeita mietittäväksi kokeneemmallekin Pannu konkarille.

Hessu

Toi moottorijarrutus säännöllisesti, kovaa ajettaessa, oli ohjeena jo Knuckleissa 30-luvulla. Syynä niiden kansien onneton öljyjen paluukierto. Sitä kuulemma saatiin parannettua voimakkailla moottorijarrutuksilla. Varmaankin ideana että männänrenkaiden ohivuoto saa aikaiseksi kovemman alipaineen kampikammioon. Pannuista en tiedä, mutta kyllä alku vuosien pannujen paluuöljykanava kanssa sellainen sekamelska oli, että varmaan ihan hyvä menetelmä. Se kanavahan kiertää lohkon dekkitasossa takimmaisen pytyn ja menee sieltä porauksen kautta breaherkammioon.

mt

Piti ihan rekisteröityä että pääsi vastaamaan tähän, kun tuntui niin tutulta. Ainakin tuo kaasunsulkemisjuttu on näköjään suoraan käännetty sellaisesta opuksesta kuin "Rider Hand book 1958 - 64 OHV models". Läpyskä vaikuttaisi olevan uusintapainos jostain vanhasta omistajan ohjekirjasta, teksti alkaa: "As a owner of a new Harley-Davidson motorcycle...."

Jack

Toi moottorijarrutus on poikaa, lättäpää-miehet sen tietää.

Kovaa tarkoittaa 130km/h Tampereelta helsinkiin lättäpäällä. (tämähän on suhteellista) tällöin moottorijarrutus aina 10 min välein. (empiirisen tutkimuksen tulos on se, että moottorijarrutus tai oikeammin kaasu kiinni/auki auttaa)

Jack
Flatheads!!!

Blower1

Pannun starttaaminen for "dummies" osastoon. Myin pannun pois kesällä ja kaveri, joka sen osti halusi siihen sähköstartin. Tilasin jenkeistä Tech Cyclen sähköstartin ja asensin sen paikoilleen pari  viikkoa sitten. Jos olisin tehnyt ton modifikaation muutama vuosi sitten, niin tuskin olisin myynyt pannua pois. Tuntuu jotenkin älyttömän helpolta, vain istua antiikkisen mopon päälle ja painaa starttinappia.
Vaikka kone on kevyesti stroukattu ja puristuksiakin on kohtalaisesti, niin hienosti pyörähtää käyntiin. Joidenkin mielestä tietysti täysin kerettiläinen teko, mutta hyvä vaihtoehto jos on polvet, tms. romuna ja silti haluaa ajella vanhalla pannulla.