Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
23 Elokuu 2019, 10:39:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Chatboxi avattu etusivulle ! Vain kirjautuneille.
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Flathead-moottoreiden teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms  (Luettu 11369 kertaa)
Kokkonen
Global Moderator
***
  • Karuna
  • Viestejä: 2242


    Dinosaurus


    « : 10 Helmikuu 2009, 18:55:46 »

    Tänne keräätään Flathead-moottoreista teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms informaatiota.  Kellä tietoa vaan on, tänne sitä voisi lisätä, kiitos!


    Alkuun hieman yleistä Harley-Davidson Flathead moottoreista (ja malleista)

    Harleyn Flathead aika  alkoi "Sport Model" mallilla 1919-1923, ja jatkui 1924 yksisylinterisellä vientimallilla 21 cu in (350cc) ja  30.50 cu in (500cc) singleillä, jatkuen  edelleen Servicareilla (Trike) aina vuoteen 1973. USA:n omille markkinoille 45 cu in (750cc) DL malli tuli 1929-32, ja sen jälkeläinen RL model (1933-36), jotka aloitivat Harleyn 45 cu in aikakauden. DL ja RL olivat hukkaavalla voitella, 1937  WL 45:n tuli öljynkierto. Kone pysyi kutakuinkin muuttumattomana GA tyyppinä, paremmin tunnettu Trikenä, kolmipyöränä, vuoteen 1973
    1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.
    1930, 74 cu in VL Flathead korvasi  JD Big Twin (joka oli IoE venttiilikoneistolla).  80 cu in versio VLH tuli 1936. 1937  E  Knucklehead korvasi VLH:n ja Flathead jatkoi oloaan Knucklen rungossa mallina U.  U:n tuotanto jatkui tyyppeinä U, UL ja ULH sekä 74 että 80 cu in koneilla vuoteen 1948, jolloin Panhead tuli markkinoille.
    « Viimeksi muokattu: 27 Marraskuu 2009, 09:21:20 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu

    "Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
    Tom Waits
    Kokkonen
    Global Moderator
    ***
  • Karuna
  • Viestejä: 2242


    Dinosaurus


    « Vastaus #1 : 10 Helmikuu 2009, 19:04:29 »

    45" Flatheads (1937 - 1973)  (Tiedot kerätty netistä, eri osoitteista)

    W - Standard Low Compression
    WL - High Compression
    WLA - Military (USA)
    WLC - Military (Canada)
    WLD - Sport Model
    WR - Tehdaskilpuri
    G - Trike
    GL - Trike
    GA - Trike w/o Tow Bar
    GE - Sähköstartti (1964 to 1969)
    5A - Sähköstartti (1970 to 1973)

    Koneen tietoja
    Poraus  2 3/4 in (69,85 mm),   Isku 3 13/16 in (96,85 mm) , Tilavuus  45,12 cu in. (739,46 cc)
    Puristus suhde 4,75:1  Alumiinikansilla 6:1
    Teho 25 hv/4500 rpm
    Polttoaine 72 oktaanista  tai korkeampaa

    - Poraus, isku, männät, kiertokanget, kiertokankien alatappi, vauhtipyörät samat koko tuotannon ajan
    – Alumiinikansien sivussa olevat numerot tarkoittavat purstusushdetta. 5 matalapuristeinen ja  6 korkeapuristeinen kansi.
    – Kaikki Sportsterin jakajat ja magneetot sopivat 1937 - 1973 45" ilman muutoksia.
    – Jos haluaa vaihtaa Linkert M-88 -, tai jonkun muun 1-1/4" Linkert kaasutimen, niin Tillotson oli käytössä myöhemmissä Trikeissä. Muutos vaatii (1936-52 WL, WLA) imusarjan.
    – Huom.  1936 ja aikaisemmat vauhtipyörät myöhemmässä koneessa, öljyreikien ja lukitussokan paikassa eroja.

    Linkert kaasutin malli M88
    Tunniste   (Malli No. M88 leimattu kaasuttimen  päälle)
    Koko          1 1/4 tuumaa (rungon läpimitta 1 3/8 in.)
    Venturi     15/16 in.
    Pieni tyhjäkäyntireikä   No. 70 drill
    Iso  tyhjäkäyntireikä   No. 55 drill
    Idle slot (between holes )     Käytä 0.009-tuuman tulkkia
    Pysty- ja vaaka tyhjäk.kanavatl     No. 42 drill
    Low speed needle valve seat        No. 53L drill
    High speed jet (kiinteä)     No. 1

    « Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu 2009, 19:09:23 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu

    "Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
    Tom Waits
    Thomas
    Jr. Member
    *
  • Hämeenlinna, Finland
  • Viestejä: 262


    WWW
    « Vastaus #2 : 10 Helmikuu 2009, 23:37:53 »

    Lainaus

    1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.

    Tarkennetaan hieman..
    '52-'53 oli tarjolla 45cid K-malli, ja '54-'56 puolestaan 55cid KH-malli. Sekä näistä vastaavat kisamallit KR/KRTT ja KHR/KHRTT.

    Jostain olen norttiaskin kanteen kirjoittanut seuraavia tietoja (tarkoittaa, että käyttäkää varauksella referenssinä, tietojen oikeellisuutta tai lähdettä en voi vahvistaa):

    KR/KRTT
    1952
    Bore : 2.745"
    Stroke : 3.8125"
    Displacement : 45 cid (750cc)
    Brake hp : 40

    KHR/KHRTT
    1954-1969
    Bore : 2.745"
    Stroke : 4.5625"
    Displacement : 55 cid (883cc)
    Brake hp : 45


    Lisää muistiin kirjattua infoa myöhemmin..

    -t-

    ps. korjasin KHR:n iskunpituuden..
    « Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu 2009, 13:23:41 kirjoittanut Thomas » tallennettu

    Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..
    Kokkonen
    Global Moderator
    ***
  • Karuna
  • Viestejä: 2242


    Dinosaurus


    « Vastaus #3 : 11 Helmikuu 2009, 10:05:20 »

    Tuo oli hyvä lisäys Thomas. Cool

    Kun käänsin noita 45 cu in tekstejä, niin etten tuli seuraavanlainen kommentti:

     "On engines up to 1939, the forked rod was rotated to be the front rod, to correct oiling problems. On 1939 and later engines, the forked rod is the rear."

    Minulla kun ei Lätyskää ole, niin ei myöskään tuo kohta auennut, forked rod...? Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva selvittää, mikä on homman nimi?
    Saadaan lista niiltakin osin kohdalleen. Kiitos.
    tallennettu

    "Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
    Tom Waits
    Hemuli
    Administrator
    ******
  • Helsinki
  • Viestejä: 7205


    C.T.F.S.


    WWW
    « Vastaus #4 : 11 Helmikuu 2009, 10:25:47 »

    "Forked rod" viittaa käsittääkseni HD:n perinteiseen kiertokankijärjestelyyn jossa kanget ovat sisäkkäin. Tällöin se "päällimmäinen" kanki on alapäästään haarukkamallinen (forked) jonka sisällä se toinen kangen alapää on.

    Aika erikoista vaan että miten niiden keskinäinen järjestys liittyy öljynkierto-ongelmien ratkaisuun...

    Joskus muistan nähneeni kuinka lätyskän lohkoissa etupytyn kohdalla oli "bafflet" eli lohkossa oleva pytyn reiässä oli laipat joiden välistä kiertokanki mahtui kulkemaan. Tämä oli tehty etusylinterin roiskevoitelun parantamiseksi, kun mäntä lähti ylöspäin oli virtaus kovempi kun ilma tuli näiden kuristimien läpi vetäen enemmän öljyä mukaansa.

    Älkää nyt ampuko jos ihan höpöjä puhun, en ole kovinkaan kotonani lättäpäätekniikan kanssa.
    tallennettu

    Sportsters rule - blowing away big twins since 1957
    Thomas
    Jr. Member
    *
  • Hämeenlinna, Finland
  • Viestejä: 262


    WWW
    « Vastaus #5 : 11 Helmikuu 2009, 12:30:42 »

    Lainaan törkeästi Bruce Palmerin kirjaa aiheesta..


    "There are two different style forked rods. The open bottom forked rod and the enclosed bottom forked rod. The open bottom style was developed before the enclosed bottom style. The first enclosed bottom rod was introduced in 1938 in the 45 motors. Early in 1939, the rods appeared in the Big Twin SV motors. By 1940, all OHV motors also had the enclosed rods."

    Eli oman käsitykseni mukaan naaras- ja uros-veivien paikan vaihdolla haettiin parempaa voitelua 30-luvulla, jota myöskin tuo veivien alapään muutos pyrki parantamaan. Mutta olenko käsittänyt oikein, että kyseessä olisi kaksi eri muutosta? En ainakaan pikaisella haulla löytänyt 'vanhan' mallisten veivien tuotenumeroa, joten joko tehdas lopetti 'avointen' tekemisen ja poisti vanhojenkin tiedot luetteloistaan..

    Bafflen tehtävä puolestaan oli muodostaa alipainetta männän noustessa ylöspäin, jolloin öljysumu imeytyisi jälleen etummaisen pytyn seinämille. Voiteluongelmathan ovat olleet näiden sivuventtiilikoneiden suurin ongelma, ja lopullisesti homma ratkesi vasta OHV-tekniikalla 50-luvulla. Taaempi pytty saa moottorin pyörimissuunnasta johtuen paremmin öljyroiskeita, joten etupytty on ollut se kriittisempi.

    -t-
    tallennettu

    Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..
    Thomas
    Jr. Member
    *
  • Hämeenlinna, Finland
  • Viestejä: 262


    WWW
    « Vastaus #6 : 11 Helmikuu 2009, 12:41:44 »

    Tuo oli hyvä lisäys Thomas. Cool

    Kun käänsin noita 45 cu in tekstejä, niin etten tuli seuraavanlainen kommentti:

     "On engines up to 1939, the forked rod was rotated to be the front rod, to correct oiling problems. On 1939 and later engines, the forked rod is the rear."

    Minulla kun ei Lätyskää ole, niin ei myöskään tuo kohta auennut, forked rod...? Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva selvittää, mikä on homman nimi?
    Saadaan lista niiltakin osin kohdalleen. Kiitos.



    Ja edelleen samasta opuksesta löytyi tietoa myös noiden veivien 'virallisista' asennoista.
    (Bruce Palmer - How to Restore...)

    Eli..

    1937-1939 45 motors:
     forked rod : front cylinder
     single end rod : rear cylinder

    1940-1973 45 motors:
     single end rod : front cylinder
     forked rod : rear cylinder

    1937-1938 74/80 SV motors:
     forked rod : front cylinder
     single end rod : rear cylinder

    1939-1948 74/80 SV motors:
     single end rod : front cylinder
     forked rod : rear cylinder



    -t-
    tallennettu

    Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..
    Kokkonen
    Global Moderator
    ***
  • Karuna
  • Viestejä: 2242


    Dinosaurus


    « Vastaus #7 : 13 Helmikuu 2009, 20:24:14 »

    Big Twin Flatheads U, UL, UH, ULH (1937 - 1948)

    U  74 cu in  5.0:1 puristuksella
    UL  74 cu in 5.5:1 puristuksella
    UH  80 cu in 5.2:1 puristuksella
    ULH  80 cu in 5.7:1 puristuksella

    - Kaikki alakerrat ovat keskenään vaihtokelpoisia.

    - Koneissa ennen 1939 etusylinterin kiertokanki oli tuo haarukkamallinen. Järjestelyllä oli tarkoituksena parantaa voiteua. 1939 ja jälkeen, haarallinen kanki on takapytyssä. (Ks aikaisemmat vastaukset, kiitos Thomas ja Hemuli)

    - 1937 – 39 sytytyksen säädön kannessa ei ole rivotusta.

    - Kun U ja UL 74 cu in sylinterit on porattu viimeiseen ylikokoonsa, ne kannattaa putkittaa. Älä poraa niitä UH ja UHLn ylikokoon, sylinterien seinämät tulevat liian ohuiksi..

    - Venttiilijousien suojakansia on kahta tyyppiä, ruuvattava ja jousikuormitteinen. Älä sekoita  pohjia ja kansia. 1937-38 on kolmeosainen vastaava kuin 45”, sopii 1930-38 BT ja kaikkiin 45” kierteellisiin. 1939-48 ovat jousikuormitteisia.

    - Sylinterinkansia on viittä erillaista. 1937 – 48 U-sarjan kaikki 9-reikäisiä, alumiinia tai rautaa. Kannet olivat matala-, keski- tai korkeapuristeisia. Alumiiniset olivat keski- tai korkeapuristeisia. Mitään tunnistenumeroita niissä ei ole.

    - 1936 – 39 malleissa kampiakselin keskitappina oli VL:n pieni, 0,250 tuuman rullilla

    - Jos vaihtaa BT lättäpään ja OHV-koneen vauhtipyörät, kanattaa huomata, että ajoitusmerkit eivät ole samalla kohdalla. Lättäpäässä 11/32 tuumaa BTDC ja OHV 7/16 tuumaa BTDC.

    (Kellä on lisää tietoa, voisi tarkistaa ja täydentää, kiitos!)
    tallennettu

    "Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
    Tom Waits
    flhx
    Hero Member
    *****
  • South West Florida
  • Viestejä: 1043



    « Vastaus #8 : 13 Helmikuu 2009, 23:53:25 »

    Lainaus

    1952, tuli tuotantoon K-sarjan  Flathead 45 cu in (750 cc), jonka Sportsteri korvasi vuonna 1957. Kisaversio KR pysyi tuotannossa vielä tuon jälkeenkin.

    Tarkennetaan hieman..
    '52-'53 oli tarjolla 45cid K-malli, ja '54-'56 puolestaan 55cid KH-malli. Sekä näistä vastaavat kisamallit KR/KRTT ja KHR/KHRTT.



    Tuo KH jài hieman vaivaamaan, muistelin ettà on myòs KHK-malli, pikaisella surffaamisella lòytyikin jotain(tiedot netistà, eri osoitteista):

    KHK (1954-56)
    A "K" suffix added to the model name indicated the machine was equipped with lower handlebars, less chrome trim, and more performance-oriented camshafts

    Lisàksi:

    This was a KH with a speed kit that included a roller-bearing bottom end, hot cams and polished ports

    Sekà(làhde: sportster.org, lòytyy paljon tarinaa aiheesta):

    (K ja KH mallien eroista:) increase in engine size from 45.12 to 54.2 cubic inch displacement. This was achieved by increasing the stroke from 3-13/16" to 4-9/16" (4.562).

    The new flywheels utilized tapered shafts and crankpins with retaining nuts, a much stronger system than the previous straight, pressed type. New rod bearing retainers were added for greater reliability. Engine cylinders were made taller to match the stroke increase and had redesigned ports and bigger intake valves. The KH had bigger cams and the KHK had the even larger racing type KK cams. These cams were larger than the ones in Brad Andres` 1955 National Championship KR Motorcycle. The KHKs were hand built factory Hot Rods that also benefited from extensive additional port work and head machining. The headwork increased flow and made room for the valves necessary due to the high-lift cams. Valve springs were changed to the KR racer type. A new Linkert M-53A1 carburetor was added to the package. All this translated into a motorcycle that now produced 38 Horsepower and 1/4 mile dragstrip times were over two seconds quicker than the standard K. The KH would now do the 1/4 in 14.75 seconds. (KHK-mallista ei tààltà lòytynyt varttimailiaikoja, oletettavasti kuitenkin nopeampi kuin KH...)
    « Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu 2009, 00:01:18 kirjoittanut flhx » tallennettu

    R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014

    R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy...

    Irma, 20 billion dollar blowjob

    CZ P09 9mm with +2 baseplate, I can miss 20 times and still shoot a double tap

    Gun Owners of America, member since 2018

    Florida Carry, member 2019
    Thomas
    Jr. Member
    *
  • Hämeenlinna, Finland
  • Viestejä: 262


    WWW
    « Vastaus #9 : 14 Helmikuu 2009, 02:08:02 »

    Jees, olihan noita lättäpää-malleja tehtaan luetteloissa vaikka kuinka. Löytyi myös KRM joka oli flat-track mallien mukaan tehty, mutta jousitetulla rungolla ja jarruilla varustettuina. KRM oli tehty aavikkokisoja silmällä pitäen, siksi tuo 'varusteltu' runko.. lähinnä kai jonkinlainen enduro-pyörä.. Nuo TT-mallit olivat tarkoitettu AMA:n Class-C kisoihin, kuten KRM-mallikin, eli löytyivät kyllä tehtaan myyntilistalta, mutta eipä taida montaa enää löytyä, varsinkaan tältä mantereelta.

    Periaatteena noiden K-mallien nimeämisissä, että K ja KH olivat 'siviilikäyttöön' tarkoitettuja, jousitetuilla perillä, jarruilla ja ajovaloilla varustettuna. Kun taasen KR, KHR, ja niiden johdannaiset olivat kisakäyttöön tehtyjä. En muista suoraan oliko KR/KHR-malleissa molemmissa jousittamattomat rungot ja mikä oli tilanne noiden jarrujen ja valojen kanssa, mutta käytännössä ne olivat kuitenkin riisuttuja ja viritettyjä kisalaitteita tuon AMA:n C-luokituksen mukaisesti.

    Täytyy syventyä omiinkin muistiinpanoihin ja tarkistaa vielä faktat kirjahyllyn antimista ja pistää vaikka jokunen referaatti noista lättäpää-aikojen kisalaitteista.. Kiinnostavia aikoja olivat nuo, Tom Siftonit ja muut virittivät ja kehittivät noita laitteita ihan tosissaan..

    -t-
    tallennettu

    Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..
    Kokkonen
    Global Moderator
    ***
  • Karuna
  • Viestejä: 2242


    Dinosaurus


    « Vastaus #10 : 02 Joulukuu 2009, 10:25:56 »

    R mallista virinnyt keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen

    http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1134.0
    tallennettu

    "Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
    Tom Waits
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook