Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Minijyrsin Kiinasta

Aloittaja Motomatti, 06 lokakuu 11, 22:50:52

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Käynnintasausta lisämassalla.

Liki kilon pala valurautaa on nyt kiinnitetty pysyvästi jyrsimen apukaran/hihnankiristimen akselille.
Kuvassa vasemmalla apukaran istukka jonka yläpuolella on tasaava valukiekko.

Tarinaa aiheesta lisää: http://www.motomatti.fi/2012/03/jyrsinkoneen-kaynnin-tasaaminen-2.html

Motomatti

Puoli vuotta on vierähtänyt ja minijyrsin on ollut kohtuullisen ahkerassa käytössä.
Tällä hetkellä syntyy sähkömoottoripyörän osia. Menossa ratasjarrun rakentaminen. Terästä ja alumiiniä. Tällä välin ei ole vikoja laitteessa ilmennyt. Ei ainakaan sellaisia jotka olisivat työtehoa heikentäneet. Muutama terä on hajonnut ja pari palanut. Kaksileikkuiset voi teroittaa tiettyyn rajaan saakka mutta nelileikkuisilla se on rajoitetumpaa.

Pari kertaa on mennyt sormi suuhun kun osa on ollut liian iso sorviin sekä myös jyrsimeen. Luovalla toiminnalla ja kulmahiomakoneella niistäkin on selvitty.

Blower1

Minijyrsimeksi laskettaneen tämäkin, kun on kerran pöytämallia ja painokin on vain pari sataa kiloa.
Kone on Bernardo BF 30 super. Se näyttäisi olevan halpakopio toisesta kiinanjyrsimestä Optimum BF 30:stä.



Leluhan se on oikeisiin työkalujyrsimiin verrattuna, mutta riittänee mopohommiin ja eikä vie tolkuttomasti tilaa tallista.

j

Tervetuloa kerhoon.
Tuohan on luksusta, kun  ei tartte veivata! Kyllä tuolla kamppeella kaikenlaista tekee kunhan pitää maltin - ehkä se on helpompaa konesyötön kanssa. Käsiruuvilla helposti lisää syöttöä kun tuntuu menevän niin hienosti; joku paikka antaa sitten periksi. Taas on vika koneessa vaikka kuski ahnehtii.

Osta isohko satsi sulakkeita, sillä niiden kulutus korpeaa. Matilla on kai tähänkin konstit?

jussi

Blower1

Lainaus käyttäjältä: j - 21 huhtikuu 13, 20:52:59
Tervetuloa kerhoon.
Tuohan on luksusta, kun  ei tartte veivata! Kyllä tuolla kamppeella kaikenlaista tekee kunhan pitää maltin - ehkä se on helpompaa konesyötön kanssa. Käsiruuvilla helposti lisää syöttöä kun tuntuu menevän niin hienosti; joku paikka antaa sitten periksi. Taas on vika koneessa vaikka kuski ahnehtii.

Osta isohko satsi sulakkeita, sillä niiden kulutus korpeaa. Matilla on kai tähänkin konstit?

jussi

Pitää niitä sulakkeita hommata, kun ei tullut kuin yksi ylimääräinen koneen mukana.
konesyöttö on hyvä plaanatessa. Näillä pikkukoneilla ei parane ahnehtia koneistettaessa.
Onneksi on jonkinlainen tatsi jyrsintäänkin, sitä kun aikoinaan amiksen jälkeen jonkin aikaa työkseni tein (manuaalijyrsimellä merkkiä Tos).

Motomatti

LainaaMatilla on kai tähänkin konstit?

A) Tuttu sähkömies joka on velkaa itselle.
B) Isot pääsulakkeet.
C) Hitaat automaattisulakkeet koneen linjassa.

Jälkimmäisessä tapauksessa ylikuormitustilanteen jälkeen riittää napikoiden kääntö ja virta virtaa jälleen.

Oppirahat on tästäkin asiasta maksettu: Kompressorin kolmivaihemoottori kärähti kun oli yksi vaihe päälinjasta pimeänä. Valovirtalaitteet toimivat kyllä oikein mukavasti paitsi ultraäänipesuri. Se ei tehnyt hommaansa vaikka onkin valovirralla. Kompressorin moottorin kenttäkäämi siis kärähti yrittäessään tuottaa momenttia kahden vaiheen varassa. Asiasta tuli odottamattomia/tarpeettomia kuluja. Lisävaraksi asennettiin kompressoriin kuormitusta mittaava kytkin joka katkaisee virran jos kuormitus kasvaa liiaksi.

Nuo varolaitteet tienaavat kyllä hintansa.

Blower1

Vaikka kesä on ollut ajokelien puolesta loistava, niin jotain pientä on ehtinyt jyrsimellä tekemään. Jyrsimeen liittyvien työkalujen lisäksi tein springerikeulan ala t-kappaleen:



Kiinnityspalat GSX Suzukin moottorilohkolle:



Sekä koneistin yhden lohkon isommille sylintereille:




Yllättävän hyvää jälkeä koneella saa aikaiseksi, vaikkei kovin tukeva olekkaan.
Tuon lohkon koneistukseen ryhtyessäni ostin mekaanisen reunatunnistimen. Se on tuon koneen toleransseihin riittävän tarkka ja yllättävän näppärä laite.