Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)

Aloittaja Motomatti, 26 syyskuu 11, 15:24:13

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Kun tarpeeksi pitkään jaksaa jankata niin alkaa saamaan tietoakin. Varmaan ovat naureskelleet jutuilleni ja aatelleet että mikä lie foliohattu on asialla.

Nyt tuli asiallista palautetta asialliseen viestiini:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19722#new

Saapi nähdä pääseekö tässä vielä jonkinnäköiseen yhteistyöhön...

shoveltimppa

Hieno juttu Matti! Ei muuta kun pökköä pesään projektin kanssa.


Motomatti

Tässä projektitietoa jonkin ajan takaa: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/tee+se+itse+etanolipratka/a495655
Kaikki jutussa mainitut faktat eivät ole enää voimassa...

Toimittajat ovat ahdistelleet kysymyksillään jälleen. Muutakin juttua on siis tulossa kuin tuo yllä mainittu.

Nyt mennään jo selkeästi voiton puolella teknisessä suorituskyvyssä ja toimintavarmuudessa. Ainoa isompi asia mitä projektiin vielä pitää tehdä on ahtimen asennus. Kaikki hilkkeet on jo pääosin hankittu. Asennus puuttuu mutta kuten toisaalla olen maininnut niin on noita muitakin projekteja kuten California Trike ja muutama Benelli jotka pitäisi saada käynti- ja ajokuntoon ensteks.


Motomatti

Tässä ahdin, samanlainen kuin edellisessäkin ahdinprojektissani. Tällä säädetään puristuspainetta sellaiselle tasolle että alkoholi palaa tehokkaammin kuin vapaastihengittävässä. Nykyinen puristussuhde on 8,3. Ahtimella se korotetaan liki kaksinkertaisesti alkoholikäytön yhteydessä. Bensakäytössä mennään jossain 11,5 kohdalla hetkellisessä maksimissaan. Kyseessä on karkeat laskelmat joten luvut ovat enemmän ja vähemmän tavoitteelliset.


mirka


Motomatti

Juttua oli Moto Ykkösessä.
Toimittajalla lipsui muutamassa yksityiskohdassa mutta jutusta varmaan juoni selvisi.
Tällä hetkellä alkoholijutut on vähän tauolla. Pitää tehdä muuta välillä. Tuo oman pään toiminta vaan reistaa välillä niin että tulee totaalirokuleita.

Tuossa mainitussa blogissa koitan pitää muistin piirissä omia tekosiani.

mirka


Jasu

Hätäisesti lukaisin läpi tuota blogia, ja silmille hyppäsi mm. seuraava:
LainaaMegasquirt ruiskutusjärjestelmä on suunniteltu ruiskuttamaan bensiiniä jonka lämpöarvo ja höyrystymisnopeus ovat suuremmat kuin etanolilla eli sama järjestelmä ei etanolikäytöllä pysty ryypyttämään riittävästi kun lämpötila on 15 astetta tai alempi. Tähän bittimaakarit keksinevät keinon mutta sitä odotellessa pitää silti käynnistää konetta kylmissä olosuhteissa.
Tuon asian, kuten myös erilaiset ennakontarpeet bensa/viina, pitäisi onnistua helposti käyttämällä etanolin määrän tunnistavaa anturia...

http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/196/
Hinta ei enää mikään mahdoton ole, aiempiin esityksiin verrattuna, ja saatavuus tuntuis olevan hyvä. Sähköpostilla kysäisin, hyllystä löytyy, ja tilattu tuote on jo lähtenyt tännepäin.

Jos vaikka saisi tuon oman "moottoripyörämoottorisen auton" päivitettyä Flex-Fuel -ajopeliksi, tuon anturin lisäämällä ja prossun vaihtamalla MS-I -> MS-II

Voin yrittää muistaa tännekin kommentoida, kun tuloksia saan aikaan..?

Motomatti

Olenkin ollut muistamatta korjata uudeksi tiedoksi että nykyisin MS2 osaa ryypyttää alkoholiakin. Ei tarvita lisälaitteita. Lisäksi tuo lisälaitehan (205â,¬) maksaa saman verran kuin MegaSquirt-moottorinohjaus pois lukien suodatin (16â,¬), pumppu (45â,¬), suuttimet (40â,¬/kpl, käytettyjä) ja paineensäädin (60â,¬).

Jossain vaiheessa itsekin ajattelin että pitää saada jokin tunnistin mutta nyt mennään lambdakorjauksella iloisesti ja (E85) RE85-huoltiksiakin alkaa olemaan niin taajassa että pitää ohi ajaa kun tankissa on vielä lientä (n. 1â,¬/L). Hätätilassa sitten kalliimpaa bensiiniä.

Projektin pitkittyessä ulkoisista syistä on remmiahtimen asennus jäänyt vielä tekemättä mutta sen asennus on vakaasti kirjattu kuluvan talven harrastelistaan.

Jasu

Varmasti seokset saakin pidettyä kurissa, pelkän lambdan kanssa, vaan tuota anturia käyttäessä saa myös syttyennakot kohdilleen kummankin polttoaineen kanssa, sekä näiden sekoituksilla...

Ja ei, en väitä että näissä(kään) jutuissa olisi vain yhtä ainoaa oikeata tapaa, pikemminkin on hauskaa kun on runsaasti vaihtoehtoja joista sitten pyrkii valitsemaan itselleen toimivimmat.

Motomatti

Olen pyrkinyt pitämään zydeemit mahdollisimman yksinkertaisina. Itsellä on eri pyörissä hieman erilaisia kokoonpanoja. HD-projektissa, joka käyttää vain bensiiniä, on alkuperäinen sytytys ja Megasquirt vain ruiskuttamassa. Pyörä on mekaanisesti ahdettu.

Guzzi California 850 T3, vm -83 on erillinen Ignitec-sytytys joka on vapaasti ohjelmoitavissa mille polttoaineelle tahansa ja Megasuirt ruisku. Sytytys ottaa ohjaustietoja kaasunasentoanturilta ja haluttaessa painetietoa imukanavasta. Tähän pyörään tulee remmiahdin muuttamaan puristussuhdetta käytettävän polttoaineen mukaan.

Seuraava, alkuvaiheessa oleva proggis, on muuttaa Guzzi California 3 vm -89 Megasquirt 3 v 3.0 -moottorinohjauksella. Tällä tähtäimellä vain bensiinikäytölle.

Tällä hetkellä on menossa Microsquirtin soveltaminen kaverin Yamaha V-Maxiin. Nyt menossa läppärunkojen asennusvaihe. Ne napattiin BMW henkilöautosta. http://www.motomatti.fi/search/label/Muiden%20projektit
Noissa mekaniikka-asennuksissa menee yleensä eniten aikaa verrattuna sähköhommiin.

Välihommina kasailin yhden sähköpyörän moottorikiinnikkeet ja voimansiirron sekä takajarrun. Projekti jatkuu vielä muoviosien valmistuksella.

Aiempia kikastuksia: http://www.motomatti.fi/p/supercharged-guzzi-and-other-projects.html

On hyvin kehittävää saada kuulla/nähdä toistenkin ratkaisuja. Itsellä on tullut joka kerta erilaista.
Johtunee ajan kulumisesta ja tiedon sekä tekniikan kehittymisestä/halpenemisesta/karttumisesta.

Motomatti

Reilu vuosi oli taukoa tämän proggiksen suhteen. Nyt ovat fasiliteetit paremmin kohdallaan ja tositoimiin on käyty.

Nyt olen sen verran saanut aikaan että ahdin on jo siirtynyt hyllystä pyörään ja saanut vetozydeemin.

Kiinnostuneet voinevat seurata juttua täältä: http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4