Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)

Aloittaja Motomatti, 26 syyskuu 11, 15:24:13

« edellinen - seuraava »

Motomatti

#30
Ainakin yksi vika löytyi: Hihnapyörä oikealla kohdalla mutta akselinsa suhteen hieman kallellaan.
Asia on jo korjattu.

Tuo bombeeraus eli tynnyrimäisyys, jos sitä tarkoitat, voisi olla hyvä idis. Samalla saan pienemmät laakerit siihen. Protokiristimessä kun piti olla parikin säätöä ja siksi melko isot laakerit että sai epäkeskosäädön mutta nyt kun on kokolailla toimiva mallikappale niin koko värkin voisi koneistaa umpialumiinista. Kiristimen sijainnista johtuen ei ole kuitenkaan paljoa mahiksia tehdä kovin paljoa leveämpää rullaa. Olkoon toistaiseksi noin ja tehdään vaikeimman kautta niin tulee kokemusta....

Kokeilen hetken tuolla jämäksi jäänellä kapeammalla hihnalla. Samalla tulee kokemusta ja ei tule särjettyä uutta remmiä.

Tuo kuva on otettu ennen kuin hihnapyörän asento tuli korjatuksi. Vino linja näkyy selvästi hihnapyörään laitetun maalarinteipin pinnassa.

Yksi konsti on vielä kiristimen suhteen: uusi aukko lohkoon ja hihnan sisäpuolinen kiristin. Säälittää vain silputa lohkoa.

Motomatti

Edelleen hihnaongelmia. Tänään tein ahtimen kiinnitykseen pienen muutossetin jolla hihnapyörän suuntaamista voi ikään kuin säätää vähitellen. Meni siis enemmän kokeiluosastolle. Ajan kanssa.

Motomatti

Toistaiseksi ahtimen hihna pysyy urillaan isommillakin kierroksilla. Lievä runkomuutos piti tehdä. Paljoa en pienessä pajassani viitsinyt kokeilla. Tarkempi testaus ja säätö jääköön ajokaudelle.
http://www.motomatti.fi/2013/04/alkoholipyora-viimeinkin-ahtimen-hihna.html

Karzza

#33
Mietiskelen kanssa viinaksiin siirtymistä.

Onko mitään suuruusluokka havaintoa, tai peräti kaavaa, paljonko enemmän sytytysennakkoa 106RON E85 vaatii/sallii kuin 99RON V-Power?

Palotilan halk 108 mm, tulppa keskellä, max 9100 rpm.

Motomatti

Ei ole mulla tarkkaa kaavaa kun polttoaineen syötön speksit, sylinterimitat, venttiiliajoitukset ja pakokanaviston vastuskin ratkaisee. Mutta varmaa on että ei ainakaan aikaisemmalle. Etanoli palaa nopeammin kuin bensa joten sytkää on bensiinikoneeseen nähden myöhäistettävä. Kokeile vaikka.

Karzza

Laboratoriossa tosiaan etanolin palamisnopeus on kaikilla käyttökelpoisilla AFR:llä suurempi kuin bensan.

Ottomoottorin kyseessä ollessa kuitenkin näyttää (US saitteja selaillessa) sille että E85:llä tarvitaan enemmän sytytysennakkoa kuin bensiinillä. Jotkin muut seikat, kuten esim. etanolin kolminkertainen höyrystymislämpö, vaikuttanevat suurempaa palamisnopeutta enemmän toiseen suuntaan.

Motomatti

Mulla on jo pari vuotta käytännön kokemusta.
Kokemus tosin koskee italialaista V2-moottoria.

Karzza

Konsultoin Vittaniemeä, näkemys oli että samat ennakot kuin bensalla on hyvä lähtökohta.
Nyt pitää hommata lisää viinanpainetta, koska 1050cc suuttimilla 100% duty cycle jo n.260hp:ssa.
Lambda 0.76

Motomatti

Pitkähkön tauon jälkeen vaihdoin Alkoholipyörään uuden ahtimen hihnan. Koekäytinkin jo mutta huomasin hetikohta että MegaSquirtin ruiskutuskartalle tarvitsee tehdä jotain koska skaalaus ei riitä tarpeellisille syöttömäärille. Ahtopaine 0.2 baaria jatkuvaa kierrosluvusta riippumatta. Suuttimissa onneksi riittää aukioloaika. Pitää palautella asioita mieleen että miten nyt toimitaan...

Mutta huomenna ajattelin ajaa.

Motomatti

Niinpä ajoinkin. Mutta lievästi takkuista oli mutta hyvään alkuun pääsin kun hikipäässä sääsin bittejä kohdalleen. Olikin ollut toista vuotta taukoa etten ollut koskenut MegaSquirtiin. Oli hieman pintaruostetta suorituksessa mutta asiat palailivat hiljalleen mieleen. Mekaniikkakin hieman vastusti.

http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-koeajoa-yleisella-tiella.html

Huomenna lisää kokeilua. Josko pääsisi heittämään pienen lenkin maaseudulle.


Motomatti

On ilmennyt että kylmällä säällä (alle 20 astetta) etanoli höyrystyy huonosti ja käynnistinmoottoria saa pyörittää pitkään tai useita kertoja ennen kuin käynnistyy eikä sittenkään voi olla varma että akussa teho riittää. Päädyin tekemään hehkutulpat imukanaviin. Kaksi kappaletta 20 watin vastusta. Yksi per imukanava. Ennen käynnistystä hehkutetaan hetki että voimakkaasti rivoitettu hehkutulppa luovuttaisi lämpöä imuilmaan kun käynnistys alkaa. Kaupassa ei ollut valmista komponenttiä niin jouduin tekemään itse.

Motomatti

Tämmöinen käynnistysapujärjestelmä: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-kylmakayntiavustin.html

Hieman viimeistelemätön mutta ainakin toimii kunhan jaksaa tarpeeksi pitkään hehkuttaa.

Motomatti

#42
Tein koeajoa Alkoholipyörällä käymällä Lempäälän Sääksjärveltä Orivedellä ja takaisin. Siis reilu 100 km ajoa. Ahtimen hihna pysyi päällä ja ruiskutusmäärät liki koko kierroslukualueella tuli säädetyiksi. Sytytystä pitää vielä säätää. Välillä pyrki nakuttamaan, välillä laittoi vastaan. Millään ei meinannut haluta ajaa rajoitusten mukaan. Ahdin tuuppaa vauhtiin melko reippaasti vaikka ahtopaine on vain 0.2 baaria. Huomenna tarkistan paljonko kului polttoainetta.

Polttoainetta kului 8,5 litraa sadalle kilometrille eli melkoisesti liikaa. Tosin nyt ollaan kapeakaistalambdan toiminta-alueella eli säätöä voi ryhtyä tekemään AutoTunella joka ajaessa muuttaa ruiskutuksen peruskarttaa stökiömetrisen seoksen suuntaan. Kunhan olisi aikaa ja sopivaa säätä säätämisen tekemiseen.

Motomatti

Kylmä, kymmenen asteen tietämillä oleva säätila aiheutti yllättävän ilmiön: ilmajähdytteinen moottori jäähtyy niin paljon ajaessa että alkoholipolttoaine ei enää kunnolla höyrysty ja teho vähenee kovasti: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-ja-kylma-saatila.html

Siiryn bensiiniin loppukauden ajoja varten.

Motomatti

Ahtimen hihnan kiristin hajosi n. 160 km kotoa mutta takaisin tulin...

Ei kyllä paljon yli kahdeksaakymppiä kovempaa arvannut ajaa että tuo hihnanjämä kestäisi perille.
Jos ahdin ei pyöri niin ilmakaan ei kulje.

Laajemmin aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-savojarven.html

Sikäli meni hienosti että huomenna on viimeinen vakuutuspäivä ja ajokausi siten tarkoitus lopettaa tältä vuodelta.