Finnbikers

  • 12 Joulukuu 2019, 21:22:43
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)  (Luettu 15948 kertaa)

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Ahtimelta sylinterikansiin on reitti selvä. Huohotusjärjestelmää pitää ryhtyä miettimään.
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

On jo paljon valmiimpaa:
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Nyt kun voimapaketti on nipussa niin alkaa rungon kanssa pelaaminen. Jokun verran korvakkeita ja muita rungossa ajon aikana tarpeettomia pikkuosia saa lähteä. Ulkonäkö ei sen takia muutu koska se on jo tehtaalta lähtien liki täydellinen mutta komponenttisijoittelu menee uusiksi. Tankin osalta on harkinnassa sen suurentaminen tai jonnekin lisätankin sijoittaminen. Etanolia kun kuluu hiukan enemmän kuin bensiiniä niin lisäkapasiteetistä ei olisi haittaa.
Elektroniikan määrä on kapineessa melkoinen: alkuperäisten sähkölaitteiden lisäksi on moottorinohjauksen sulakkeet ja isohko relesetti. Sytytyspuolat on ensimmäinen kohde joille pitää tehdä jotain. Lähemmäksi käyttökohdetta ainakin. Vahinko että ne ovat rumat muodoltaan. Pitänee tehdä jonkinlaiset pisaranmuotoiset kotelot niille. Itse moottorinohjausboxi on pidettävä satulan alla: ainoa paikka minne se mahtuu.
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Tällaista tänään. Oli pitkästä aikaa hype päällä tallilla niin ettei muistanut mennä ees kahvilla välillä. Illalla autotallissa kävin perheen päältä salassa lukemassa Jallun otsikon: *. Siitä pitkä siivu ja kotona suihkun jälkeen pari tuplapukkia. Huomenna siivoilen tallia ja katselen tarvittavia osia valmiiksi loppurutistukseen.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ahtimen-asennusta-1.html
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772
Kirjattu

T

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 79

Hienoo Matti!
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Nyt ei ole niin hienoo:

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-hihnarikko.html

Piti tehdä äänielokuvaa koneen käynnistä pätkä mutta onneksi en ehtinyt koska siinä ääniraita olisi ollut kuitenkin sensuroitava.

Pitää hieman tarkastella syitä ja seurauksia sekä ryhtyä toimeen....
Kirjattu

jsr85

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 222

Voisko olla et kierroksilla ahdin ahdistaa niin paljon et remmi luistaa ja valmistamasi hihnapyörä silpoo remelin? ???
Kirjattu

Blower1

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 192

Takaiskuja tulee välillä näiden teknisten laitteiden kanssa.
Onko sulla kiristys-/ohjainrulla ahtimen ja vetopyörän välissä?
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Hyviä kysymyksiä mietittäväksi. Otan pienen aikalisän miettimällä blogissani ja tuossa edellä olevia seikkoja hihnan rikkoutumiselle.

Ahtopaine oli testihetkellä säädetty käytännön minimiinsä eli painetta ei ollut juuri lainkaan joten kuormituksesta ei ole kysymys ainakaan jsr85:n esittämällä tavalla. Mutta toki tutkimatta on onko ahdin jumissa vierasesineen tai esimerkiksi rikkoutuneen laakerin vuoksi. Se selvinnee vielä tänään.

Kiristysrulla näkyy edellisen viestini kuvassa. Lukisin mielelläni kommentteja jos siitä on rikkoutumisen alkulähteeksi. Rulla on hihnan "löysällä" puolella. Vetopuolella ei ole ohjainta. Kiristysrulla painaa hihnaa sen selkäpuolelta. Halkaisija 40 mm ja saman levyinen kuin hihna. Vetopyörä ja ahtimen hihnapyörä ovat n. 20 mm etäisyydellä toisistaan joten hihnan pituus pitää olla jämpti.

Asiat jotka tulen tarkistamaan työ-, todennäköisyys- ja vaikutusjärjestyksessä vikaan nähden:
a) Ahtimen pyörintäherkkyys
b) Kiristysrullan asento hihnaan nähden
c) Hihnapyörien keskinäinen suuntaus
d) Ahtimen kiinnityksen tukevuus kuormitustilanteessa
e) Hihnan ylikuormittuminen suuren liikenopeutensa vuoksi
f) Muu syy

Itse epäilisin ensimmäisenä kohtaa c. Aiemmin, jo ideointivaiheessa, on esitetty mielipide joka koskee kohtaa e.

Heitän tässä muutaman oman arvioni. Katsotaan kuinka osuvia ovat.

a) Ahdin ei ole jumissa, otaksun vaan en ole koettanut. Selviää kun katkaisee lopun hihnasta.
b) Kiristysrulla toimii odotetusti mutta sen sijainti ei rakenteen vuoksi ole optimaalinen. Tämä asia on hankala muuttaa joten saa toistaiseksi olla näin.
c) Hihnapyörien suuntauksessa saattaa olla vikaa koska rakenteen vuoksi ei ollut mahdollista tavanomaisin mittavälinein todentaa asentoa kuin silmämääräisesti. Tarkempi todentaminen vaatii erikoismenetelmiä tai lisäaukkojen tekoa lohkon kylkeen lasermittausta ajatellen. Omaan ko. laitteen. Lohkon teurastaminen lisää ei vain oikein innosta.
d) Rakenteellinen tukevuus pitää todentaa kuormittamalla ahtimen kiinnitystä keinotekoisesti tai tehdä kiinnityslaippa myös ahtimen etuosaan vaikka tilaa on siellä niukasti.
e) Moottori ei ehtinyt käymään kuin korkeintaa muutamia minuutteja ja alhaisilla kierroksilla lukuun ottamatta lyhyttä kierrätystä yli 5000 kierroksen jolloin hihna hajosi. Äkkinäinen voisi tästä päätellä että hihna ei kestä kierroksia mutta sitä ennen  pitää kuitenkin hihnaan vaikuttavat kohdat a, b, c, d sekä f todeta olevan kunnossa.
f) Jotain mikä ei helposti tule mieleen kuten viallinen hihna, omasta sorvauksestani (tehty hihnapyörästandardin mukaan) johtuva syy tai satunnainen ennalta-arvaamaton syy.

Liitteenä "vetopuolelta" otettu kuva.

Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Tässä vielä kuva repaleista vetävän hihnapyörän kohdilta.
Rakenne on fifty/fifty eli puolet hihnapyörää on urilla (alumiininen osuus) ja loput hihnasta pyörii vauhtipyörän tasaista ulkopintaa vasten. Tämäkin voi aiheuttaa jotain. Toimintaa voisi tarkastella käyttämällä saman pituista mutta kolmeuraista hihnaa jolloin tasaisen pinnan vaikutus voitaisiin
eliminoida.

Positiivista tässä on se että poistettuani hihnan riekaleet pääsen tarkastelemaan hihnan linjausta itse hihnan haittaamatta toimenpidettä. Tältä kuvan osoittamalta puolelta saattaisi saada kolme kiintopistettä lasermittaukselle joka kertoisi jotain mutta vasta neljän pisteen asettuminen samalle linjalle takaisi hihnalinjan suoruuden. Pitää kehitellä jotain.
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu 2013, 11:39:04 kirjoittanut Motomatti »
Kirjattu

Santtu

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 205
    • Keep the wheels spinning

f) Hihna resonoi itsensä rikki eli lepattaa suuremmilla kierroksilla. Suuropeuskameralla selviäisi. Kiristin pitäisi muuttaa jousikuormitteiseksi niin, että se ottaa tuon resonanssilepatuksen vastaan.
Kirjattu

-väiski-

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 449

Onhan hihna selkävahvistettua mallia?
Kirjattu
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772

Koitan tässä mennä 5 - 10 ekun hintaisilla remmeillä kuten aiemmissakin ahtoproggiksissa. Ovat kyllä kestäneet ihan kunnialla. Eli kyseessä on autoihin tarkoitetut tavanomaiset laturin/vesipumpun hihnat. Pitää tarkistaa tuo hihnalinjaus ensin ja eliminoida muutkin syyt niin selviää onko tästä hihnatyypistä kaluksi. Suunnitelma b on olemassa mutta sen käyttöön en halua vielä muutaman vastoinkäymisen vuoksi ryhtyä. Pitää osoittautua että tämä järjestely ei saavuta edes kohtuullista kestoikää (ajokausi/10.000 km) ennen kuin muutan rakennetta.

Ahtimen hihnan katkeaminen ei katkaise matkan tekoa. Vain moottorin teho alenee vakiotasoa hieman alemmaksi. Kokemusperäinen tieto vastaavasta rakenteesta.
Kirjattu

Blower1

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 192

Arvauksena; kiristysrulla liian kapea ja ei aivan linjassa hihnaan nähden.
Omassa konstruktiossa kiristysrulla on n. 5mm hihnaa leveämpi. Halpahihnat on kestäneet hyvin, vaikkei kiristysrulla ole edes "bombeerattu"
Kirjattu