Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hydraulinostajan hyvyys?

Aloittaja Kokkonen, 21 huhtikuu 09, 20:26:51

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Pystyiskö joku kertomaan miten voi päätellä tai mitata hydraulinostajan hydrauliyksikön hyvyyden? Millä kriteerillä hoitaa todennäköisesti hommansa tai joutaa roskakoriin?

Itsellä on uudet hydrot, mutta ainaskin yksi antaa periksi koneen lämmetessä, hieman reippaamilla kierroksilla, eikä enää sitten palaudu vaan jää nakuttamaan. Otin ne auki tänään, vaikea on minun sanoa, miksi yksi ei pitäisi paineta, kun niitä keskenään vertasin.
Vertaisin myös vanhoihin, joissa ainaskin jousi oli jäykempi, pesä eri kokoinen...mutta en käsipelillä osaa eroa hakea.
Ameriikan foorumilla joku kertoi löytäneensä yhdeksästä uudesta originaalihydrosta kaksi kelvollista  ???
Näiden minun valmistaja on tuntematon, ettei vaan olis taas se vinkuintiaani  :)

Edit: niin, ko.  pyörä on -80, 1340 Shovel.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
JIMSin hydrojen asennusohjeesta löytyi jotain vinkkejä. Heillä oli lueteltuna neljä mahdollista pääkohtaa, jos uudet hydraulit eivät toimi luotettavasti. Tässä joitain poimintoja, vapaasti käännettynä, lisättyinä omilla kommenteillani.

Osien yhteensopivuus (runko - „mäntä“). JIMSillä tarkastetaan kahdesti, toleranssi 0.0015 â€" 0,0002 tuumaa (0,038 â€" 0,005 mm). (Edit 17.2.2011. On se JIMS taululla mitä tahansa, niin oikeampi lienee 0.00017 - 0.0002 tuumaa, 0,0038 - 0,005 mm ?)
Pitäs olla aika pieni tulkki, jolla pääsis mittaamaan hydron sylinterin sisähalkaisijaa. Harleyn manuaalissa sanotaan, jotta hydrojen osia ei saa sekoittaa keskenään, joten ne lienee valikoitu kokoamisvaiheessa yhteesopiviksi. Tällöin pelkän männän mittaus ei anna kuvaa tiiveydestä.
JIMSillä vuototesti tehdään ensin kuivana, sitten „5 weight“öljyllä.

Varsin mielenkiintoinen seikka itselle ja ehkä muillekin Shovelin omistajille oli tieto, että joissain 78 - 80 malleissa on nostajan pesän öljynvalumareikä alhaalla, jolloin käytettäessä suurempinostoista nokkaa ja joskus jopa vakiollakin, nämä pesät päästävät öljynpaineet vuotamaan nostajista. Esiintyy yleisimmin etummaisessa nostajapesässä.
Ohjeessa on mainittu useitakin syitä, joista poikkeva venttiilikoneiston ääni voisi johtua, katkenneista jousista männän osumiseen venttiiliin, mutta ne ovat nyt vähemmän kiinnostavia.
Hyrdojen tarkastus paikallaan tapahtuu siten, että ko. venttiilin ollessa kiinni, työntötankoa painetaan kohti nostajaa. Hydraulissa voi tuntua joustoa. Jos se tuntuu kaikissa, niin ne eivät ole täyttyneet öljystä, mutta jos vain yksi antaa periksi ja se on oikein säädetty, se on valmis vaihtoon.
Omassa masiinassa mikään nostajista ei antanut periksi käsin koittaen.

Yksi syy äänekkäisiin nostajiin voi olla epäuhtaudet öljyssä, jotka jumittaa männän. Puhdistus voi auttaa.

Öljyn paine tulee olla Big Twinillä 12 â€" 35 psi/2000 rpm, XL 10 -17 psi/2500 rpm.
Screeining filterin on oltava puhdas.
Nostajan ja pesän välys on parhaimmillaan 0.0007 â€" 0.0017 tuumaa (0,018 â€" 0,043 mm) (EDIT: korjattu 0,03 >0,043 mm)
Nostajat toimivat parhaiten 20W-50 öljyillä

Tuossa siis joitain poimitoja erään valmistajan esiin tuomista seikoista.

(Edit: tuumatoleranssin typo korjattu, oli 0.015 kun pitää olla 0.0015. Milliset oli oiken laskettu)
Edit 2. 17.02.2011, 0.00015- 0.0002?)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 22 huhtikuu 09, 15:24:55
Osien yhteensopivuus (runko - „mäntä“). JIMSillä tarkastetaan kahdesti, toleranssi 0.015 â€" 0,0002 tuumaa (0,038 â€" 0,005 mm).

Mittailin omalla mikrometrilläni hyllyssä ja olleita hydroja, tarkemmin niiden mäntiä, koska sylinteriin ei ole mulla välinettä. Halkaisijat vaihtelivat 0,02 mm välillä. Männän halkaisija on noin 9,9 mm. Noin sikäli, kun mikroni ei ole kalibroitu. Käytetyistä voi löytää valkkaamalla hyvällä tuurilla käyttökelpoiset parit, kuten minäkin tein.
Jotenkin tuo JIMS:n toleranssi alkoikin tuntua yht'äkkiä suurelta?
Mittasin yhden uuden paikallaan olevan (malli taiwania?), sen mäntä olikin sitten jo 10 mm eli kympin noita "alkuperäisiä" suurempi, joten niistä ei varaosia saa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

börje

Sillä saa myös nakutuksen aikaseks, kun asentaa vahingossa nostajan 180 astetta pieleen eli kupeessa olevan reiän väärälle puolelle pesää

Hemuli

Tuohon en kyllä usko, öljy kiertää nostajan ympäri siinä olevaa upotusta pitkin eikä reiän asemoinnilla ole ainakaan omissa moottoreissa ollut mitään vaikutusta mekaanisiin ääniin. Onko Shovelissa sitten eri systeemi, en tiedä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

börje

Joo, pannussa ja sovelissa on ne reiät jotka pitää laittaa pesän keskellepäin muuten ei hydrauli saa öljyä. Evossa on se syvennys, joka jakaa öljyä.

börje

Pannun workshop manuaalissa on tuo hydraulien testaus selitetty. Se oli jotenkin niin, että putsataan ja kuivataan hydrauli, puristetaan sormien välissä kiinni ja lasketaan kuuteen. Sen jälkeen päästetään irti ja jos se pompsahtaa, niin se on ok tai ainakin huollettavissa. Jos ei pompsahda, niin kokeillaan siten, että suljetaan peukalolla reikä ja jos sitten pompsahtaa, niin kuula ei tiivistä enää ja sen voi huoltaa. Jos ei ponnaa, niin koko hydrauli joutaa metallin keräykseen. Tämä siis stetsonista napattuna. Täytyy vielä varmistaa kun meen tallille.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 huhtikuu 09, 19:47:19
Jotenkin tuo JIMS:n toleranssi alkoikin tuntua yht'äkkiä suurelta?


Jees, suurelta tuntuu. Mittasin äsken yhden hydrauliunitin. Välys 0,0004 tuumaa...

Pitää mitata ne kaikki joku päivä, kun joutaa ruuvaamaan.
Long John Stroker

Kokkonen

Olettaisin että hydrauliyksikköä koskee samat toleranssit puhutaan sitten moottoripyörästä tai autosta. Toimintaperiaate on kuitenkin sama. Joten pari lainausta VW:n hyrauliyksiköitä koskevasta jutusta

Lainaa"The single most important factor for successful operation of any hydraulic tappet is cleanliness. The assemblies are highly precision units manufactured with clearances between mating parts that may be no more than 0.0002". The plungers and bodies are not interchangeable".

In other words, this is the most precision part in the engine. The "2/10ths" figure shown above is about 5 microns. The average oil filter cannot filter 100% of particles that small. Wow!

Joten on syytä olettaa että tuo JIMS:n toleranssi pitäisikin varmaan olla 0.00015 - 0.0002 tuumaa. Eli virhettä oli tiedon lähteessäkin.

LainaaBooda booda booda is what you'll hear. These sounds were recorded near the air intakes just as your ear would hear them. Notice that the engine is idling poorly. This is because it can't breath properly (the valves are closing too early).

Anytime the engine is stopped, one or more lifters will be under pressure from the camshaft and the valve spring. The noise occurs because the lifters which are normally refreshed with oil as they rotate in their bores, will eventually let the oil out through the oiling hole and introduce air which is compressible.

If you start the engine every day you should never hear the ticking sound of an air bound lifer. If you let it sit for a week then you might hear it for 5-10 seconds before it goes away but not before you watch the oil light flicker from on to off. If you let the engine sit for 4 years, as I did once, you might hear the ticking lifters sound for 30 minutes. The solution to this problem is simple: drive your bus regularly and don't let it sit! Unfortunately for those of us buying used buses we have to contend with noisy lifters and all of their issues due to the PO abusing it or letting it sit in the driveway for several years without firing up the engine.

How long should you wait before deciding the lifters won't pump up on their own? I'd say 35 minutes. After that you'll have to remove the lifters from their bores with a magnet and clean/bleed any soft ones on the bench using the instructions in the Vanagon Bentley. Be sure to clean them throughly with carb cleaner to remove any build up varnish. It's the varnish build-up (inevitable inside the engine) that causes problems down the road.


Koko juttu: Ratwell.com
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Nyt kuulostaa järkevämmältä. Täytyy mennä mittailemaan...
Long John Stroker