Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Etujarrun hydraulisuhteet

Aloittaja Hemuli, 14 syyskuu 11, 08:34:11

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tässä hyvä artikkeli pääsylinterin ja jarrusatulan välisistä hydraulisuhteista. Kirjoittaja suosittelee 27:1 suhdetta, mitä pienempi suhdeluku sitä kovempi kahva.

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Saakura! Mullahan ei Noskoolfabin etujarrussa oo oikein potkua 14mm työsylinterillä. Ihmekös toi, 10mm pääsylinterilläkin suhteeksi jää vain 18! Satula on kaksimäntäinen brembo 30mm:n männillä. Mistähän löytäis noin pienen työsylinterin?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

#2
Eip tuo vintakejarru tahdo mulle aueta lainkaan, ikävä sivu.

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 14 syyskuu 11, 10:09:24
Mistähän löytäis noin pienen työsylinterin?

Moposta? Noissahan o nykyisin kaikissa minilevyt...


edit: ja varmaan pääsylinterin ku työsylinterithän siel satulassa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Siis millä laskutavalla 27:1? Työsylinterien pinta-ala/pääsylinterin pinta-ala? Jos näin, niin 27:1 ei ole hyvä... Esimerkiksi ISR suosittaa yhdelle kaksimäntäiselle puristajalle, jossa 34 mm työsylinterit, 14 mm pääsylinteriä. Tästä tulee hiukan vajaat 12:1...
Long John Stroker

erakko

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3788.0

Mää taisin tuon saman sivun jo linkittää tänne joskus kesällä..  ::)
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Jezuz

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 14 syyskuu 11, 10:54:21
Siis millä laskutavalla 27:1? Työsylinterien pinta-ala/pääsylinterin pinta-ala? Jos näin, niin 27:1 ei ole hyvä... Esimerkiksi ISR suosittaa yhdelle kaksimäntäiselle puristajalle, jossa 34 mm työsylinterit, 14 mm pääsylinteriä. Tästä tulee hiukan vajaat 12:1...

Kyl se isr suosittelee ainakin niiden uudelle 6-mäntä puristimelle 27:1 suhdetta.

Tuusulan T-Bone

Niinpä näköjään tekee. Miksiköhän 2-mäntäisille sitten noin paljon pienempi suhde? Liittyiskö tää jotenki nestekanavien kokoon?
Long John Stroker

Jezuz

Ettei ois kyseessä takasatula? Kanavan kokohan vaikuttaa periaatteessa vain paineen nousun nopeuteen.

Tuusulan T-Bone

Samankokoista (14 mm) pääsylkkää suosittavat 2-mäntäiselle etu- ja takapuristajalle. Tässä on nyt jotain mitä mä en tajua. Taas. ???
Long John Stroker

Hemuli

En itsekään saanut enää tota sivua auki mutta muistaisin että sielläkin suositeltiin pienempää suhdetta kelluvalle satulalle. Täytyy tarkistaa kun taas avautuu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Mutku ei noi oo kelluvia...
Long John Stroker

Tuomo

#11
moi, laskeskelin minkäkin näitä hydraulisuhteita

ISR:n suosituksia:
jarruja tuplat 2x 34 mm männillä, kahvassa 14 mm mäntä => suhde 23,6
jarruja tuplat 2x 43 mm männillä, kahvassa 17,5 mm mäntä => suhde 24,2

eli tämä täsmäisi hyvin aloituksen linkin suositukseen että suhde pitäisi olla 23...27:1


Mitä tulee t-bonen dilemmaan, niin jos on 1 kpl jarruja  2x 34 mm männillä ja  kahvassa 14 mm mäntä, niin hydraulisuhteeksi tulee luonnollisesti puolet yllälasketusta eli 11,8. Mutta ISR kirjoittaakin sivullaan: "We recommend that you use a pair of these calipers when you install them up front on your chopper bike. ".

Takajarrukäytössä (tai muussa) huomattava että sormien tuottama voima on eri suuri kuin jalan tuottama. Ja lisäksi minkälaisilla vipusuhteilla sormien tai jalan voima muutetaan pääsylinterin voimaksi? Ja edelleen; jarrulevyn halkaisijan suhde pyrörän halkaisijaan?

Tämän kaikenhan selitti jäsen Maick kaavalla F = P*(x/y)*(A2/A1)*ub*(rb/rw) (kun laskettiin jarrutehoa


kysymyksiä:
-onko kukaan mitannut HD:n jarrustatuloiden työsylinterien halkaisijoita, googlasin raivokkaasti enkä löytänyt tietoa.
- millä selittyy että 1 levylle 5/8" pääsylinteri on sopiva ja 2:lle puolestaan 11/16". eli että jarrumäntien pinta-ala tuplaantuu, mutta työsylinterin ei (vai onko näissä kahvan vipusuhde eri?)


Tuusulan T-Bone

Itse asiassa mä ihan hiljattain jarrutin yhden pyörän, jossa edessä 1 kpl ISR:n kaksimäntäinen puristaja. Tuntuma ja jarruteho erittäin hyviä, ja voin vakuuttaa, että hydraulisuhde ei ollut 1:27...

Mutta joo, vipusuhteet vaikuttavat luonnollisesti asiaan. Tirektiivissä säädetään myös puristus/poljinvoimat, joilla määrätty hidastuvuus pitää saada aikaan. Muistaakseni ne ovat käsijarrulle 200 N ja jalkajarrulle 400 N. Tämä on kuitenkin liikenneinsinöörien hifistelyä. Todellisuudessa sille voimankäytölle on olemassa jonkinlainen laajahko toleranssi. Paljon tärkeämpi asia on tuntuma, ts. millainen liikerata kahvassa/polkimessa on. Yleisin heikon tuntuman syy on liian iso pääsylinteri, mikä tietysti tarkoittaa, että hydraulisuhdetta pitäisi muuttaa sinne lähemmäs 1:27:ää.

Mittasin joskus H-D:n 1-mäntäisen kelluvan satulan männän, mutten enää muista sitä mittaa tarkoin. Yli 40 milliä se oli.
Long John Stroker

atco

#13
Mites kun ykslevyisessä on 9/16" työsylinteri ja kaksilevyisessä 11/16" (ilmeisesti ainakin näissä uudemmissa)..eikös tuo hydraulisuhde oo kakslevyisessä jotenkin tehokkaampi..? Jarrupuristimia siis tuplasti mutta työsylinterin pinta-ala kasvaa vain jotain 50%..?
Olisiko mahdollista käyttää samaa suhdetta yhdellä levyllä? Onkohan sopivaa kahvasylinteriä tarjolla missään?

Siis tuolta Hemulin postaamasta taulukosta:
11/16" pinta-ala 239,50
9/16"  pinta-ala 160,24 (puuttui, laskin itse)
1/2"    pinta-ala 126,68

Eikö siis tommonen 1/2" kahva ois parempi kuin 9/16"? Ainakin tehokkaampi siis?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Make

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 21 syyskuu 11, 23:13:00
Itse asiassa mä ihan hiljattain jarrutin yhden pyörän, jossa edessä 1 kpl ISR:n kaksimäntäinen puristaja. Tuntuma ja jarruteho erittäin hyviä, ja voin vakuuttaa, että hydraulisuhde ei ollut 1:27...

Mulla on yhdellä pikku PM:llä ja (oisko 2x35mm) ja 9/16 kahvalla ja on vallan mainio (ainakin verrattuna alkuperäiseen tuplalevykeulaan)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave