Finnbikers

  • 14 Joulukuu 2019, 01:07:32
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Etujarrun hydraulisuhteet  (Luettu 12657 kertaa)

kesämopo

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #15 : 11 Maaliskuu 2012, 14:40:47 »

Hyvä laskulinkki muttakun en tiedä omien satuloiden mäntien halkaisijaa.
Voisko joku jeesata, oon yrittäny saada asiaan selvyyttä jo kaks kuukautta laihoin tuloksin >:(

Eli, mulla on nyt hommattuna eteen ja taakse identtiset 4-mäntäiset Pro-One satulat.
Valmistaja sanoo ohjeessaan että:
"Satula vaatii vähintään 11/16" pääsylinterin".
Tuommonen:
http://www.pro-one.com/602010_Billet_Caliper_p/602010.htm

Eli tarkoittaako "vähintään" että 11/16" tai isompi? Kun järki sanoo että jos isontaa pääsylkän mäntää, kahva/pedaali jäykistyy vaikka toivomus olis toisin päin??


Koitin selvittää ja vissiin 1986 FXST orggis pääsylinterit etu ja taka on 5/8".
Eli 1/16" pienemmät kun satulavalmistajan suositus sanoo. Ero on siis 1,6mm.
Toimiskohan näillä ollenkaan?


Olisin jo tilannu hand ja forward controllit, mutta kun stna en tiedä tuota oikeaa sylkän halkaisijaa varmaksi. Toiveissa olis saada parannusta orggis systeemiin. Niiden kanssa kahvaa saa puristaa kyllä turhan miehekkäästi.

EDIT:
Huomasinki justiin pro-onen sivuilta että korjaussarjan kohdalla mainitaan männän halkaisijaksi 1.057" ts 26.85mm. Pitääpäs koittaa näpyttää laskinta.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu 2012, 14:55:21 kirjoittanut kesämopo »
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #16 : 11 Maaliskuu 2012, 15:46:11 »

Kyllä noi kuulostaa ihan normi nelimäntäisiltä puristajilta ja jos sulla tulee vain yksi per pääty niin toi 5/8" riittää oikein hyvin - voi olla jopa hiukan iso. Jostain kumman syystä jenkkivalmistajat pääsääntöisesti suosittelee aivan liian isoja kahvoja etujarrulle. H-D:kin siirtyi 5/8"->9/16" kun vanhempi kahva oli aivan tunnoton. Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi 11/16" pääsylinteriä tuplien nelimäntäisten satuloiden kanssa.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kesämopo

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #17 : 11 Maaliskuu 2012, 19:14:28 »



Tuommoisia laskeskelin omalle systeemille.
Tulkitsenko noita oikein (jos ny on edes oikein laskettu), mulla pitää olla pääsylinterin helvetin pieni että olis toivoakaan kahdella sormella käytettävästä etujarrusta. Eli 1/2" männälläkin suhde jää alle 18.
Vaikuttaneeko asiaan, levyt mulla on peilikiilloitettua rosteria, kitkapalat jotain niilletarkoitettua kuttaperkkaa.

Edit
näkyi jääneen kirotusvire, keskimmäinen sarake sanoo "työsylinteri r" mutta se on silti pääsylinterin r.

Ja edelleen ihmetyttää tuo satulavalmistajan speksaus "pääsylinteri VÄHINTÄÄN 11/16" -liittyykö siihen että pienemmällä sylkällä saa kyllä herkkyyttä vaan ei tarpeeksi nestettä liikkeelle?
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu 2012, 21:01:03 kirjoittanut kesämopo »
Kirjattu

Natking

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 813
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #18 : 25 Kesäkuu 2013, 02:24:20 »

Vanhaa aihetta taas heratellaan. Kattelin kahvoja tohon meen kilpuriin missa on edessa Braking;in jarrut. tupla 4 mantaset siis. Ne on tarkoitettu Suzukiin, ja ilmeisesti kaytettavaksi orkkis paasylkylla.
En nyt tietenkaan paase niita mittailemaan, ja paasylinteri on jostain japsisontiaisesta. Etujarruissa nayttas useiten olevan noissa japseissa 14mm manta, kuulostaako normaalilta?

Meillahan on siis molemmat jarrut sarvissa, etujarru vasemmalla ja taka oikeella. Tama lahinna keskipako kytkimen takia. Pysyy kaasukontrolli vahan helpommin hanskassa kun ottaa burnista, kun etujarru on vasemmalla.
Etujarru siis OK, ja sita kayttaa hydraulikytkimen paasylkky, mitka myoskin naytti olevan usein 14mm kintaalla kun niita e-gaysta surffasin.
Lahinna probleemina on toi takajarru, kahvana siis joku japsin entinen etujarru, luultavasti 14mm myoskin. Mutta tehoa ei oikeen tunnu olevan. Kahva on ihan hyvan tuntunen mut ei kovin tehokas.
Takakaliberi Braking;in 4 mantanen.
Voisko olla vain jarrupalojen materiaalista kiinni vaiko vaatis erikokosen paasylkyn?
Toki ehka turhaa spekulointia kun ei tieda noita mantien kokoja takakaliberissa, mutta.....
Kirjattu
Just trying to be different (like everyone else)

Mauri

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #19 : 29 Syyskuu 2013, 21:20:10 »

H-D:kin siirtyi 5/8"->9/16" kun vanhempi kahva oli aivan tunnoton.

Milloin H-D siirtyi tähän 9/16 kahvaan?
Sportin clymeri näytti että vm.96" eteen päin  9/16 ja tupla leveyille 11/16 kahva. Mutta mitä noi ennen vm. 96" kahvat on. Onko ne juuri näitä 5/8 , eli pitääkö etsiä lähinnä 96 up kahvaa sporttiin yksinäiselle levylle?
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu 2013, 21:25:15 kirjoittanut Mauri »
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7278
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #20 : 29 Syyskuu 2013, 23:18:37 »

Näin muistelisin. Ongelma on vaan siinä että -96 uudempi kahva ei mene heittämällä yhteen vanhempien katkaisijarunkojen kanssa. Pienellä viilaamisella ne käy yksiin mutta jarruvaloa ei saa sen jälkeen toimimaan etujarrusta.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2010
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #21 : 09 Maaliskuu 2015, 11:03:43 »

Pannaas tänne, jos joku osais vastata.

oeln ollut huomaavinani, et 5/8 kahvaa tarjoillaan sekä tuplille että sinkkujarruille eteen.

Onkos tossa joku taika? eli onko noissa jotain oikeeta eroa esim kanavissa, vai samaa huttua?
HD orkkis kahva kyseessä, tarkotus olis kokeilla sitä -80 FXS orkkis tuplajarrujen kanssa.

Kirjattu
Flatheads!!!

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #22 : 09 Maaliskuu 2015, 17:49:47 »

Toi toimii minusta paremmin, mitä pyörään uutena tarjottu 11/16" kaffa, jonka tuntumaa voisi kuvailla sanoin "kovahko". Voisin jopa veikata 9/16":kin kaffan toimivan oem satuloiden kera
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #23 : 09 Maaliskuu 2015, 22:42:45 »

Wanha tuplalevy 35mm, orkkissatulat ja 15mm merkinnällä oleva japsikaffa, toiminta ja tuntuma hyvä.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2010
Vs: Etujarrun hydraulisuhteet
« Vastaus #24 : 10 Maaliskuu 2015, 09:17:36 »

hjuva tietää... saattaa sit joskus kokeilla 9/16 kaffaa, mennään tolla 5/8lla nyt alkuun
Kirjattu
Flatheads!!!