Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljypumpun paineista ja jousista

Aloittaja Kokkonen, 21 huhtikuu 09, 07:33:22

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Foorumissa on tullut joissain yhteyksissä kysymyksiä öljypumpun paineista ja jousistakin on kekusteltu. Jos nyt alkuun pysytään "perinteisessä" pumpussa, joka oli käytössä -36(?)-99 asti.
Öljy tulee pumpuun kuulaventtiilin kautta, joka aukeaa 3 psi paineella, paineistaa hydraulinostajat ja kun paine nousee 5 psi avautuu säätöventtiili (relief valve) joka päästää öljyt kiertoon pinionin kautta keskitapille. Jos ja kun paineet nousevat edelleen venttiilin luisti (tai mäntä?) nousee edelleen ja ohjaa liiat öljyt vuosimallista riippuen suoraan paluukiertoon tai jakopäähän, josta pumppu imee ne säiliöön.
Em arvot tehtaan manuaalin mukaiset, originaalijousille.

Mainitusta seuraa, jos paineet ovat alle 5 psi, keskitapin voitelu jää roiskevoitelun varaan.

Linjassa ennen kuulaventtiiliä on öljynpainemittarin anturi, josta paineet tehtaan ohjeen mukaan tulisi mitata. Screening suodattimen tulpasta mittatuna kertoo paineet kun kuulavettiili on auki.

Sitten: noita relief valven jousia on saatavan eri paineille, mm. "super pump" setti jossa jouset 20, 24 ja 28 psi (-66 -99) käyvät S&S ja originaalipummpuihin. Osaako joku sanoa, mitä nuo arvot tarkoittavat? Onko se arvo, jolla kanava "hukkalinjaan" avautuu, kuten itse olettaisin.
Mihin suuria paineita voisi tarvita?
Shovelin ja Evon ohjeenmukaiset paineet ovat 12 -35 psi 2000r/min.
Toisaalla sanotaan jos venttilikoneisto pitää ääntä, pitää paineet tarkistaa, joiden tulee olla  5 -50 psi 3000r/min.

Itsellä shovelissa Cranen +2-3 psi jousi, paineet saa nousemaan kevyesti 30 psi asti. Mulla on siellä pumpussa se rajoitinakseli, joka estää luistin nousun kattoon, mutta kai sen ohituslinjan pitäs aueta. -82 alkaen pumpuissa on pidempi luisti joka korvasi em akselin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Tähän sen verran, että noi kromikikkarekataloogien perusöljynpaine mittarit ei sitten oikein sovellu noin pienien paineiden mittailuun. Ne on vaan suuntaa antavia mittareita. Ostin aikoinaan useamman halpismittarin knuckleen. Aina ne lämpimänä tyhjäkäynnillä näytti nollaa. Mutta kun olivat niin lyhytikäisiä. Pari kolme ajokautta ja vaimennusöljyt oli niin mustia, että ei nähny mitään. Sit ostin Autometerin prätkään tarkoitetun mitskun Hotbikestä. Maksoi kolme kertaa enemmän kuin noi halpispaskat. Siinä ei ole muuten edes vaimennusöljyä ainakaan mittaritaulutilassa. Johan alkoi paineita olemaan myös tyhjäkäynnillä. Ikinä ei putoo alle 10 psi:n. Mitsku on nyt ollu nyt viis vuotta.

Okei mistä mä tiedän että nykyinen näyttä oikein verrattuna edellisiin. En tiedäkään, mutta epäilen todellisempaa, kun tyhjäkäynnilläkin mittari  jopa hiljakseen seilaa jos motti on just sammumassa ja käynti vaeltaan. Ja siinä motissa tyhjäkäynti on melko seilaavaa ollu aina. Varmaankin johtuen good old days rampilla olevasta rallinokasta.

Rautahauli

Talven aikaan voisi ruuvata Autometer-mittarin koneen kylkeen (-81 Shovel) Ilmeisesti siis se pitäisi laittaa öljynpaineanturin paikalle ja jos/kun jätän idiot valon toimintaan niin siihen pitää hommata haara johon sopii anturi ja mittari.

Minkälaisella virillä sen mittarin saisi sieltä jaloista vähän ylemmäksi että sitä voisi tiirailla ajossakin, niin että se letkulähtö olisi kuitenkin siellä anturin reijässä? Iipein patentit näkyy olevan evolaisiin. Sovittamalla saa varmaan sopimaan vaikka mihin mutta ei niitä rominippeleitä viitsisi rälläköidä.

Vaikka näkeehän siitä jaloissa olevasta mittarista ainakin startatessa nostaako pumppu paineita, eli kai siitäkin vähän saisi mielenrauhaa. ;)


Hemuli

Näissä vehkeissä pelkällä valolla pärjää hyvin, paineet kun putoaa shovelissakin todella alas koneen lämmetessä. Tulee vaan turhaan panikoitua ja korjattua ehjää kun todellisuudessa riittää että öljy kiertää läpi koneen vaikka painetta ei juuri olisikaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

#4
Joo niin olen ymmärtänyt että ö-paineet ei paikkoja riko. Valo on ainakin kerran-pari sammunut itsekseen virtojen ollessa päällä, kone stopissa. Ehkä olisi vaan parempi hommata uusi anturi ja/tai tarkistaa liitokset.

Kuinkas pienet paineet on kun valo syttyy?

ma^ko

Riippuu anturista mikä on reja arvona paineelle. Yleisimmin öljykellot on 0,3 - 0,7kilon raja arvoilla, taavetissa jos tuollaisen 0,7 kilon kellon laittaa palaa valo lämpimänä varmaan koko ajan...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smokie

Kyllä noita antureita löytyy 0,10 bar rajallakin, suurin mitä on tullut vastaan on tainnut olla 1,5 bar. Joissain autovaraosaliikkeissä pääsee näpelöimään noita anturipaketteja ja niissä yleensä lukee raja kyljessä. Toimintojakin on sitten molemmin päin, eli yleismittari mukaan ostoksille ;D