Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vanteen pinnauran paikka?

Aloittaja Eigga, 07 syyskuu 11, 15:09:26

« edellinen - seuraava »

Eigga

Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun takavanteen pinnaura ei ole keskellä?
Uskoakseni rihtaus tehdään siten, että etu- ja takarengas kulkevat samaa uraa ja takanapa on vanteen sisällä epäkeskeisesti kulkusuuntaan nähden?
Onko tavoitteena saada vetolinja (ketju tai hihna) oikealle etäisyydelle vanteen reunasta, vai halutaanko vaikuttaa jarrukaliperin paikkaan?
Onko pinnat näin tehtynä eripituiset vasemmalla kuin oikealla puolen pyörää?
Tehdäänkö lopullinen keskitys takahaarukkaan spacereiden avulla?
Löytyykö aiheesta kirjallista matskua, linkkiä tai jotain?

Anteeksi aloittelijamainen kysymys... :-[

Hemuli

Yleensä noita offsetpinnauksia näkee pyörissä joissa vakiota leveämpi kehä pinnataan vakionapaan. Ajatuksena on että näin saadaan napa vetopuolella mahdollisimman lähelle oikeaa linjaa ilman että laakerointia pitää rasittaa navan ja hihnapyörän väliin laitettavilla spacereilla.

Kyllä ne pinnat on ihan yhtä pitkät, napahan on mahdollisimman keskellä pinnauraa. Erityistapauksissa voidaan napaa siirtää pinnauksella vielä enemmänkin sivuun mutta  harvoin tähän on tarvetta.

Sitten kun vanne on kasassa, sorvataan sopivan kokoiset holkit navan ja takahaarukan väliin niin että ketju/remmilinja tulee suoraan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Roadrunner

Muutaman vanteen olen tehny auton vannekehästä. Niissä on pakko laittaa pinnaus sivuun, koska vannekehä ei ole välttämättä symmetrinen. Eli ura ei kulje vanteen keskellä. Tälläsissä tapauksissa on pinnat toisella puolella myös pidemmät.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 07 syyskuu 11, 15:37:00
...Tälläsissä tapauksissa on pinnat toisella puolella myös pidemmät.

Eli onko tässä nyt kyse vanteesta jossa napa on kehään nähden keskellä mutta pinnaura sivussa? Silloin ymmärrän pidemmät pinnat. Mutta siinäkin on rajansa kuinka paljon pinnaura voi olla navasta sivussa, äkkiä ne lyhyemmät pinnat sojottaa kohtisuoraan navasta kehälle mikä ei ole toivottua. Olen joskus noita offsetpinnauksia tehnyt ihan tasamittaisilla pinnoilla kun joku on halunnut navan sivuun leveämmässä kehässä jossa pinnaura keskellä. Silloin vaan on pitänyt pätkiä nipoista läpitulevat pinnanpäät ennen kumin asennusta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 syyskuu 11, 16:08:53
Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 07 syyskuu 11, 15:37:00
...Tälläsissä tapauksissa on pinnat toisella puolella myös pidemmät.

Eli onko tässä nyt kyse vanteesta jossa napa on kehään nähden keskellä mutta pinnaura sivussa? Silloin ymmärrän pidemmät pinnat.

Navat olen sorvannut itse ja laittanut pinnojen paikat aksiaalisuunnassa mahd. etäälle toisistaan, juuri sen vuoksi, ettei vetopuolella pinna jää liian pystyyn. Haluttu hammasrattaan paikka määrää navanpaikan sivusuunnassa, ettei ketju ota renkaaseen tai jää liikaa rakoa renkaan ja ketjun väliin. Silloin ketju saattaa ottaa runkoon, ellei laita rengasta sivuun keskilinjasta...siinä on monta monessa...

Eigga

Kiitos vastauksista,
Summa summarum tarkoituksena pyrkiä minimoimaan vetopuolen akselin spacerit silloin kun renkaat ovat samalla linjalla.
Ajatuksena on sovittaa 07 -softailin takahäkkiin 15" vanne, jossa 180-200mm "pullorengas"

Roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Eigga - 08 syyskuu 11, 10:01:12
Kiitos vastauksista,
Summa summarum tarkoituksena pyrkiä minimoimaan vetopuolen akselin spacerit silloin kun renkaat ovat samalla linjalla.
Ajatuksena on sovittaa 07 -softailin takahäkkiin 15" vanne, jossa 180-200mm "pullorengas"

Jos rengas/vanne pysyy pyörän keskilinjaan nähden paikallaan ja napaa viedään vasemmalle spacereiden minimoimiseksi, niin ketjulinja menee kieroon jos tarkkoja ollaan....

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 08 syyskuu 11, 11:00:09...Jos rengas/vanne pysyy pyörän keskilinjaan nähden paikallaan ja napaa viedään vasemmalle spacereiden minimoimiseksi, niin ketjulinja menee kieroon jos tarkkoja ollaan....

No eiköhän sitä ketjulinjaa jouduta joka tapauksessa siirtämään myös edestä että saadaan tuo 200 kumi alle...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Eigga

180mm menee nipin napin vakiohihnalla 07 heritageen ja pitäis 20mm hihnalla mennä 200mm. Mittailin 07 fättäriä, jossa orkkiksena takana 200mm ja mielestäni takahäkki ja vaihteiston linjaukset on samat.
Etuvetoratas on aika leveä ja siellä ainakin 10mm vara liu'uttaa hihnalinjaa vasemmalle. Hihnalinjahan määräytyy takahammashihnapyörän mukaan.