Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Enskaketjun voitelusta

Aloittaja Jukka, 20 huhtikuu 09, 22:53:01

« edellinen - seuraava »

Jukka

On kai orggiksena ollut niin että öljypumpusta on johdettu tietty öljysyöttö enskakopan seinämässä olevaan "nokkatappiin" josta moottoriöljy on tippunut ketjua voitelemaan. Määrä lienee ollut vähäinen kun mitään öljynkiertoa ei enskakopassa ole - vain pohjaproppu liikojen poistoon.

Mites tuon saman hoitaisi ? Riittäiskö sitkostetun ketjuöljyn lisääminen tarkistusluukusta silloin tällöin ? Vai pitäiskö koppaan lurauttaa litra oikeeta enskavetoöljyä?

Jotkut vetäneet kampikammion huohotuksen räkimään enskakoppaan tuon "nokkatapin" kautta, mut semmoseen ei enää jaksa alkaa kun chopterin keula jo kohti keväthankia ...

Hessu

Kokemuksella sanoisin, että ei tule toimimaan ketjusprayllä. Enskaketjun pyörimisnopeus on niin paljon kovempi, kuin toisiolla, että öljy ei pysy siinä. Pyörimisnopeus heittää sen pois ja ketju lämpenee niin paljon. Myös omat öljyt peltikopan sisällä taitavat olla melko vaikeat saada pysymään. Peltikopat on niin kieroja.
Huohotusletku koppaa tai hihnaveto ovat tie menoon. Hihnaveto minusta järkevin.
Kevät ja ajohalut on vähän huono selitys. Hihnavedon vaihto kestää kaks tuntia, letkun veto 15min.

Hemuli

Jukan pannu taisi olla niin uusi että siinä on jo alukopat, sikäli siellä voisi saada jonkun määrän öljyä pysymäänkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Jaa, että 65-pannu! No alsakoppahan on sit ihan selvä juttu. Litra öljyä sisään ja menoksi.

Springveli

Ite aikoinaan kun pannussa oli vielä ketju niin tuli laitettua 2kpl vaseliinipötköä
tarkistus luukusta sisään,toimi muuten ihan hyvin mitä nyt
oli pieni sotku kun joutu joskus koppaa aukoomaan  ;D

Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Jukka

Kiitti kommenteista; kirkastui tämäkin pikkujuttu.

Juu, on alukoppa ja tavallisella tiivisteellä pitänyt enskalimut (1 L) mukana ajossa.
Ja näin vissiin jatkossakin ... ellei sitten joltain telakalta löydy kourallista tarravaseliinia.

Sande

Tossa ylempänä oli juttua pannun enskan korvaamisesta remmillä. Minkä levynen remmi mahtuu pyörimää peltikopan sisällä? Ja tarviiko kytkimelle tehdä mitään, kun vaihtaa ketjusta remmiin? Pyörässä kiinni piikkisika, enkä ole aivan varma onko ketjuenskalla ajettu aiemmin kuivana, joten ei ole mitään hajua mitkä levyt kytkimessä on kiinni. Itse ostin pyörän osakasana, joten aiempaa kokemusta siit ei ole, ja kaikki on uutta kun tutustuu vanhaan tekniikkaan  ;D

Spöke

Mulla pyörii puolitoistatuumainen primon remmi peltikoppien sisällä. Sisä- ja ulkokopan välissä on prikat, uskoin näin tuuletuksen auttavan remmin kestoon. Kytkin ei tarvii mitään normaali huollosta poikkeevaa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Sande

Jees, ei muuta ku belttii metsästää. Eli ymmärsinkö oikein ettei noilla kytkinlevyillä oo mitään väliä, onko ne kuivana vai lilluu öljyssä?

Spöke

Kyl se kytkin pyörii kuivana, vaikka enskassa ois vähän öljyäkin. Sen öljyn tarkoituksena on voidella ainoastaan ketju.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jukka

Hupaisaa. Tuli linssi kovana etsittyä 65 pannun alukopan liemen oikeaa määrää, ympäri ameriiikanfoorumeita. Sitten hakuun osui kovin tutun oloinen topikki ajalta 20 Huhtikuu 2009, 21:53:01

Kertauksena ja täsmennyksenä kaikelle kansalle: määrä on 0,6 l  (öljynä ATF 220 automaattiöljy).

Just koeajoilla prikulleen testattu.