Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Super Charged Ironhead topik ( taas )

Aloittaja Choppers_Forever, 07 syyskuu 11, 11:16:09

« edellinen - seuraava »

Choppers_Forever

Morosta,

talvi on tulossa ja ahtaminen kiinnostaa...taas. Eli jokavuotinen juttu. Rambe semmoisen teki ja kattelin juurikin sitä innoissani juutuupilta, uudelleen ja uudelleen.

Moto siis 1000cc 1980 XLH.

Remmi olisi mahtavin. Magnacharger tekee Shovelille valmispakettia. Pystyykö siitä vääntämään Rautikseen moisen? Vai kannattaako unohtaa?

Remmiä en unohda. Mistä kannattaisi pikkuhiljaa lähteä? Valmispakettien hinnat ovat aika kovia, mutta silti taala on toistaiseksi alhaalla. 5100 dollaria taisi olla complete MC Shoveliin.

hmmmm....

CF


Raimo-Raato

Remmi ois monessa mielessä mielekkäämpi mutta rautiksessa suurimman suunnittelupähkäilyn aiheuttaa vedon toteutus. Mulla on omanlainen ja Smokiella taas toisenlainen versio. Tietysti jos käytössä ammattimaiset koneistus ja hitsaus mahdollisuudet niin taivas vain rajana. Turbottaminen sinällään suoraviivaisempaa mutta sopivan pienen kuulalaakeroidun ja lisäksi öljyjäähdytetyn ahtimen löytäminen haastavampaa. IHIn pieni on juurikin vesijäähdytetty joten eipä oikein käy.
A.K.A. Rambe

seppo

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 07 syyskuu 11, 12:40:29
Remmi ois monessa mielessä mielekkäämpi mutta rautiksessa suurimman suunnittelupähkäilyn aiheuttaa vedon toteutus. Mulla on omanlainen ja Smokiella taas toisenlainen versio. Tietysti jos käytössä ammattimaiset koneistus ja hitsaus mahdollisuudet niin taivas vain rajana. Turbottaminen sinällään suoraviivaisempaa mutta sopivan pienen kuulalaakeroidun ja lisäksi öljyjäähdytetyn ahtimen löytäminen haastavampaa. IHIn pieni on juurikin vesijäähdytetty joten eipä oikein käy.

Kyllä noita IHIn kuulalaakeriahtimia löytyy helposti vain öljyjäähdytteisinä, ei siinä ole ongelmaa jos sellaisen haluaa. Esim tuo käyttämäni RHF5 ahdin on ollut käytössä mm. 2001 Jeepissä sekä 2002 Voyagerissa. Uusi tuollainen maksaa saksanmaalta 520 euroa. Mutta se on toki myönnettävä että nuo vesijäähdytetyt mallit on yleisempiä.

Kannattaa myös kysyä mitä tuolta ahtamiselta hakee. Jos tietää paljonko heppoja on tavoitteena niin siihen löytyy kaavat joilla pääsee katsomaan mikä ahdin siihen pitää valita ja mikä ei toimi. Itse laitoin matikkaohjelmaan nuo kaavat ja niillä näkee petollisen tarkasti mitä vehkeestä lähtee irti. Esim itse laskin että 120hp kammelta antaa 15% voimansiirtohäviöillä appropoo 100 heppaa renkaalta. Ahtopaineeksi tuli tuo 0.6bar jolla tuo teho irtoaa (kaavojen tulos). Ja tosiaan renkaalta lähti juuri tuo 100. Olin itsekin ihan äimän käkenä tulosten vastaavuuden suhteen. Mutta noissa ahtimissa pitää olla tarkkana, helposti tulisi valittua käyttöön ihan väärä kampe joka ei sitten anna tehoja (liian suuri tai pieni ahdin). Jos mielenkiintoa löytyy niin voin noita laskutoimituksia laittaa esille. Samat kaavat löytyy toki Garretin sivuilta jossa ne on seikkaperäisesti selostettu.


Smokie

Noita vesijäähdytettyjä turboja on käytetty ns. kuivana ilman mitään ongelmia, prätkissä siis. Remmeistä minä en tiedä mitään :P Se ainakin kantsii pitää mielessä että mekaaninen ahdin pitää pidemmän päälle melko vittumaista ääntä ettei sitä välttämättä kantsi syliin asentaa jos aikoo ajellakkin.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: seppo - 07 syyskuu 11, 14:20:17
Kyllä noita IHIn kuulalaakeriahtimia löytyy helposti vain öljyjäähdytteisinä, ei siinä ole ongelmaa jos sellaisen haluaa. Esim tuo käyttämäni RHF5 ahdin on ollut käytössä mm. 2001 Jeepissä sekä 2002 Voyagerissa. Uusi tuollainen maksaa saksanmaalta 520 euroa. Mutta se on toki myönnettävä että nuo vesijäähdytetyt mallit on yleisempiä.
Olisko linkkiä nettisivuille tai yhteystietoja? RHF3B ja 4B ahtimia pääasiassa ebayn kautta katsellut ja noin kuulalaakeroituna näkyy aina olevan vesikierron lähdöt....


Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 syyskuu 11, 18:37:15
Noita vesijäähdytettyjä turboja on käytetty ns. kuivana ilman mitään ongelmia, prätkissä siis.
Niin ja ei tuu ajateltua että rautiksessa ahtimen tarttee kestää max. 2000-3000 km.  ;D Koitin aina erehtymättömästä internetistä kaivella tietoa että toimiiko ne oikeesti kuivana mutta kanta oli yleensä foorumeilla kielteinen. Mutta luotan smokien sanaan.  8) Aihe on sinällään ajankohtainen että pitäis 750cc ducatiin etsii sopiva ahdin.

Rautikseen sopiva IHI ois lie RHF3 tai 4. Joskus sen laskenutkin mut ei oo enää laskelmia tallella. Ebayssä vesijäähdytettyjä RHF4B ahtimia ainain roppakaupalla tarjolla. Esim.


Lainaus käyttäjältä: Smokie - 07 syyskuu 11, 18:37:15
Remmeistä minä en tiedä mitään :P Se ainakin kantsii pitää mielessä että mekaaninen ahdin pitää pidemmän päälle melko vittumaista ääntä ettei sitä välttämättä kantsi syliin asentaa jos aikoo ajellakkin.
No mutta eihän pahinkaan vinkuna sentään venttiilikoneiston ääniä kovemmaksi mene...  :D


Kysyjälle sanoisin ettei rautiksen ahtaminen mikään täysin päätön ajatus ole varsinkin kun pysytään more show than go alueella eli max 0,5 ahdoilla. Silloin testatusti kestää vakiomotti jos ei oo muutenkin hajoamassa. Rossin takomännät olisi suositeltavaa niin ei leikki lopu ennen kuin löytää seokset ja sytkän kohdalleen.
A.K.A. Rambe

seppo

LainaaOlisko linkkiä nettisivuille tai yhteystietoja? RHF3B ja 4B ahtimia pääasiassa ebayn kautta katsellut ja noin kuulalaakeroituna näkyy aina olevan vesikierron lähdöt....

Esim. täältä:
http://en.turbolader.net/Turbocharger-Catalogue/8900-1706/05072735AA/VA68.aspx

Tietoa näistä IHIn turboista on ihan älyttömän vähän netissä näkyvillä. Nippa nappa näillä turbon numeroilla löytää jotain, tarkkoja turbon käppyröitä esim tästä RHF5:stä ei löydy mistään. Ihi-usa:n sivuilla on semmonen yleismallin taulukko jossa on kaikki ihin turbot. Niillä sitä on pärjääminen.

Tuo webbilinkin turbo on ihan 100% samannäköinen kuin tuo oma mutta numerot hieman erilaiset. Noissa kuvissa ei yllättäen näy että tuo on vain öljyjäähdytteinen.


Smokie

Mullakin oli Kawassa Mitsun TD 04-12 jostain Volvosta peräisin oleva fööni, vesijäähdytetty sekin oli. Sanomattakin on selvää että ilmajäähdytteisessä öljynpaineongelmaisessa moottorissa vesilähtöihin ei viritelty mitään. Hyvin se kesti sen 2000-3000km mitä kiertokangetkin ;D Voisin myös väittää että harva ahdin saa niin hyvää löylyä, dynossa tuli joskus hiukan huudatettua ennenkuin muisti laittaa puhaltimia päälle ;D Ei tämä mielipide silti omiin kokemuksiin perustu, Mr. Proboost Kelahaara sen totesi enkä kehtaa väittää sille vastaan pätkääkään.

Sehän muuten on todettua että Rautis kestää ahtamista vaikka oliskin muuten hajoamasta, se vaan ratkaisee tuhot mistä se on hajoamassa :P

Choppers_Forever

Jepu,

Ajatus on päällänsä kokoajan. Ja joku päivä se tapahtuu. Kiitos kaikille infosta.

erakko

Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: erakko - 12 lokakuu 11, 11:57:55
Olisko tuollainen harkittavissa oleva vaihtoehto?
Ei tarvii vesikiertoa ja omat öljyt sisällä
;D ;D

Ois jos ei oo rahasta kiinni. Vähän käytetyn Eatonin saa huomattavasti halvemmalla ja niissä parempi hyötysuhde. Nekin myös kestovoidelluilla laakereilla.
A.K.A. Rambe

Motomatti

Iittoneita olen minäkin asennellut. Toistaiseksi neljä kpl neljään eri pyörään. Kahteen eri merkkiseen. Tulevaisuudessa tulossa näköjään viideskin Eatonin asennus. Sisältää omat öljynsä ja ei siis tarvi kuin voimansiirron, kiinnityksen ja putket millä ilmaa kuskataan kulutuskohteisiin.

mm