Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viikon muu

Aloittaja Tuomo, 24 elokuu 11, 19:14:48

« edellinen - seuraava »

Tuomo

kaikki Laverdat ei ole oransseja




Motomatti

Aloitit pahalla muulla.
Laverdan isot tykit pistää meikäläisen köyhyydessäni puristelemaan muniani. Ehkä parhaiten valmistettu moottoripyörä koskaan...

Motomatti


JaZZo



Ducati 900SS -76  :P Tää on jollaintapaa kovin kaunis laite alkuperäisenäkin.
Shovelpiä

Motomatti

Italomylly japsirungossa. Toisinpäin olisi ollut parempi...

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 28 elokuu 11, 17:17:34
Italomylly japsirungossa. Toisinpäin olisi ollut parempi...

No Benelli Sei:nä se on käytännös toistepäin ku kone kuitenkin on levennetty Hontra ja se Benelli Sei:nkään runko ihmeen häävi ole.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Arvasin tämän vastauksen. Asia ei ole noin. Aikanaan  Muuan Soichiro San osti konkurssin rajoilla hoippuvalta Benellitä koko tuotantolinjan ja myyntisopimus velvoitti että Benelli ei saa tehdä enää samaa moottoria ja kauppa on pidettävä salassa. Samoin aikoihin Benellin tehtaat, ja paljon muuta, osti argentiinalainen sijoittajamiljonääri kreivi Tomaso. Hänen aloitteestaan Benelli muutti omaa moottoriaan sen verran että sitä ei voinut pitää samana koneena. Hondan pikkunelosissa oli pystysylinterit kuten Benellin nelosissa jo 60-luvulla. Tosin niissä koneissa on tuplanokat kannessa joita näissä tuoreimmissa ei enää ole. Kustannussyistä. Tässä asiassa on ollut luuloa aika paljon enemmän kuin tietoa.
Näissä puheena olevissa Benellin koneissa on eteen kallistetut sylinterit ja laturin paikka sylinteriryhmän takana. Tosin joissain versioissa on myös kampiakselin päässä latureita.

Lisäksi voin kysäistä että oliko Hondassa säädettävä jousitus ja iskunvaimennus ja tuplajarrut sekä kaksi kaksimäntäistä puristinta ja painoiko se kymmeniä kiloja enemmän ja oli yli kymmenen hevosvoimaa tehottomampi? Maittakoon triviaalitietona että Jarno Saarisen ensimmäinen oikea tehdastallikiinnitys oli Benellillä.

PS.
Tällä hetkellä viisi kappaletta kolmea eri tyyppiä Benelleitä omassa tallissa. Yksi niistä on endurancekilpuri ja muut katukäyttöön.

Nelisylinterisiä on valmistettu 250, 350, 400 ja 500-kuutioisina. Kuutosia 750 ja 900-kuutioisina.


ma^ko

Mul on ollut Benelli Sei 750 ja kyllä se kone varsin spitting image Femma-Fouri-Hondan koneesta on, tosin levennettynä. Se mitä levennyksen yhteydessä on tai ei ole muutettu en tiedä. Ja ei Benellin Sei 750 mitenklään erityisen häävi fillari ole ominaisuuksiltaan jos kohta ei nuo Fouri-Hondatkaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Viissatanen ja Tuutti Fouri oli myös nuorna miehenä ja kun ei paremmastakaan tiennyt niin kovia pelejä olivat.

Noista 60-luvun aidoista kilpureista ei kovin löydy kuvia. Replikoita sen sijaan näkyy olevan Benellin uudemmalla Quattrolla sekä Hondan Fourilla varustettuna.

Liitteenä olevassa kuvassa näkyy siis kilpuriversio joka kisatilastoissa tuli esiin jo 60-luvun alkupuolella. Kuten tarkkasilmäinen huomaa niin siinä on jo kuivakytkin ja erilainen sylinterikansi kahden nokka-akselin vuoksi.

mm

-mikko-

Tässä pari Benelliä => tiedä sitten ovatko aitoja kilpureita, mutta perkeleen kierrosherkkiä pelejä  :o
Kiekkamittarissa lukemat alkaa kahdeksasta tuhannesta ja livenä aika hyvin naukuu!!!
- shine can never replace attitude -

-mikko-

LainaaPS.
Tällä hetkellä viisi kappaletta kolmea eri tyyppiä Benelleitä omassa tallissa. Yksi niistä on endurancekilpuri
Tämä vissiin yksi sinun pyöristä?
- shine can never replace attitude -

Motomatti

#11
Ei, kahdella tapaa: malli ei ole sama ja myin sen talvella mutta se on mun tallilla viilailtavana. Odottaa uutta sylinteriryhmää tulevaksi tällä viikolla. Bigbore sylintereihin ei löytynyt sopivia mäntiä niin nyt pelataan vakioilla.

Se mun peli oli/on 904,2 cc kutonen jossa 750 alakerta.

Noi kaksi ylemmässä kuvassa olevaa Benee on jo uudempaa mallia jostain 60 - 70 -luvun vaihteesta. Tarkasti en tiedä kun en ole noihin classic kilpureihin perehtynyt kuin lähinnä Guzzin osalta.
Mieluimmin rakentelen uudempia katukäyttöön ruiskuilla ja ahtimilla.

Valitettavasti ei ole kuvaa Endurancesta tarjota nähtäväksi. Vielä.


Ironhead -78

Eikä toi mopokaan paha ole.. ;)

Hemuli

Maailma kaipaa lisää rolandsandseja - nuoria ennakkoluulottomia kavereita joilla ei ole turhia asenteita projektin lähtökohdan suhteen. Tietysti auttaa että iskä pyörittää yhtä maailman suurinta prätkien pillettiosatehdasta, jos ei muuten niin näkyvyyden kannalta, mutta se on sitten jo toinen juttu ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957