Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

STD - S&S Pan/Shovel cylinder heads.

Aloittaja rodchop, 21 elokuu 11, 11:21:15

« edellinen - seuraava »

rodchop

Siis tuota nokka hommaahan tässä kelailen. Eli ostanko ton vai en ?
Tuossa noi suositukset.

V-thunder EVL-3060
hydraulic • 9702 / 9703-kit V-Thunder springs • hot street or strip cam • needs carburetor, pipes and 10:1 compression • 88 inch engines and larger • 7000+ rpm
HOG Forever Forever HOG

erakko

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 20 syyskuu 11, 08:01:51
Kiitos ja kumarrus, kaikille matemaattisille neroille.
Kunhan tässä pähkäilen ihan nokkaa silmällä pitäen (tuskin nyt noin tarkkaa)
Tuo S&S,n taulukko ihan hyvä suuntaa antava toi tosin Bigbore

Flathead Power® 3 5/8" Bore Forged Piston Application Chart 
Displacement   Stroke 
Flywheel Diameter 
                            Compression Ratio       Cylinder Length 
SH-Series & P-Series Engines     

93"            4 1?2"     8 1?2"      8.5:1      5.405"      
93" HC      4 1?2"      8 1?2"      9.1:1      5.363"      

If higher compression is desired, we suggest shortening cylinders, or decking heads to achieve the desired compression ratio. A change of .060” will produce approximately 1 point of change in the compression ratio.

Edit: Eli jos tuolla Big bore 3 5/8 osa männällä 1,5mm vaikuttaa 1 puristus yksikön, niin eikös se vaikuta pienemmällä männällä enemmän ?
Vai vaikuttaako tuo halkaisija tuohon suhteeseen ?
Vaikuttaa. Karkeasti yleistäen voi sanoa et lyhentämisen vaikutus on suurempi pienellä sylinterillä kuin big borella jos isku on sama.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kokkonen

Tiedä sitten, liikunko taas heikoilla jäillä, mutta kokeilin tuolla "laskukaavallani" 1,5 mm lyhennystä 3 ja 4 tuuman porauksilla, samalla iskulla, niin tulos oli, jotta suuremmalla porauksella vaikutus oli suurempi, joskaan ei paljon. Noilla palotiloilla, tiivisteillä yms. asiaan vaikuttavilla tekjöillä joita käytin,  erot olivat 0,05 - 0,2 luokkaa, kun pyörittiin 9,1 - 10,3:1 suhteen alueella.

Jotta tämmöstä teoriaa tällä kertaa....   :-\
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

erakko

 8)
Minäpä otan kynän&paperia ja lasken vähän..
Paljon palotilan koko on, jotain 114cc muistan joskus mitanneeni?
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 syyskuu 11, 08:42:03
Noilla arvoilla kaavani näyttää 9.53:1 olettaen että 9.1:1 on lähtökohta.

Se et sul on Excelis valmis kaava tekee jutust ihan liian helppoa, noit pitää laskea päässä/winjöötin calkulaattorilla, väsyneenä ja lievästi päihtyneen väärin moneen kertaan ensin.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 syyskuu 11, 08:45:19
Noihin lukemiin kun sotketaan vielä nokan vaikutus dynaamiseen puristussuhteeseen niin sittenhän teidät vasta saadaankin sekaisin ;D... Samaan lukemaan vaikuttaa myös veivin pituus.

Sehän on nääs niin että mitä isompi nokka niin sitä myöhempään imuventtiili sulkeutuu männän alakuolokohdan jälkeen. Tästä luonnollisesti seuraa että todellinen puristussuhde laskee, siksi jyrkempien nokkien kanssa pitää käyttää korkeampiruttuisia mäntiä että säilytetään alakierrosvääntö.

Mjoop, tosin kangen pituus ei vaikuta silloin jos jäännöstila saadaan laskemalla ja on suhde tiedossa, dynaamisen suhteen laskeminen o jo turhan korkeaa matikkaa et edes lieväst päihtyneenä viitsisi yrittää.

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 20 syyskuu 11, 08:51:45
Siis tuota nokka hommaahan tässä kelailen. Eli ostanko ton vai en ?
Tuossa noi suositukset.

V-thunder EVL-3060
hydraulic • 9702 / 9703-kit V-Thunder springs • hot street or strip cam • needs carburetor, pipes and 10:1 compression • 88 inch engines and larger • 7000+ rpm

Tilavuus sulla on alle suosituksen, puristussuhde kartalla jos otat ne levyt veke pyttyjen alta ja ne on alle 1mm paksut. Aika kovan oloinen nokka peruskoneelle kyl jyrkkyydeltään.

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 syyskuu 11, 09:25:32
Tiedä sitten, liikunko taas heikoilla jäillä, mutta kokeilin tuolla "laskukaavallani" 1,5 mm lyhennystä 3 ja 4 tuuman porauksilla, samalla iskulla, niin tulos oli, jotta suuremmalla porauksella vaikutus oli suurempi, joskaan ei paljon. Noilla palotiloilla, tiivisteillä yms. asiaan vaikuttavilla tekjöillä joita käytin,  erot olivat 0,05 - 0,2 luokkaa, kun pyörittiin 9,1 - 10,3:1 suhteen alueella.

Tottakai saman pituusmuutoksen vaikutus on isolla sylinterillä suurempi koska muutoksen hävittämä tilavuus on suurempi. Mikä toi sun kaavasi on, onko se yleisesti saatavilla?

Lainaus käyttäjältä: erakko - 20 syyskuu 11, 09:32:29
Minäpä otan kynän&paperia ja lasken vähän..
Paljon palotilan koko on, jotain 114cc muistan joskus mitanneeni?

Jos puristussuhteet on nuo niin palotilan koko ei ole 114cc vaika niin kannesta olisi mitannut, männä laki vie sitä pienemmäksi, pakko viedä muuten puristus on kovin pieni. (~6,4/1)
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rodchop

Siis vielä selvennykseks. Tässä koneessa ei ole 1mm levyjä pytyjen alla. Mulla toinen strokeri Pata jossa nuo. Tuo ylikiree nokka tulee tuon muuttuneen vippasuhteen vuoksi
HOG Forever Forever HOG

ma^ko

Muuttunut vippasuhde pehmentää nokkaa, mut se vie nostoa ennemminkuin tekee lyhennystä duraatiolle. Nosto riittää lyhennettynäkin mut asteit on paljon, pieni tilavuuksisesta voipi tulla hyvin ponneton alhaalta ja se et nokan alue ylettyy 7000+rpm lienee hieman överi. Mä en laittaisi noin paljoa asteita.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 20 syyskuu 11, 09:49:07
Siis vielä selvennykseks. Tässä koneessa ei ole 1mm levyjä pytyjen alla. Mulla toinen strokeri Pata jossa nuo. Tuo ylikiree nokka tulee tuon muuttuneen vippasuhteen vuoksi

Vippasuhde ei oikeastaan asteisiin vaikuta, nostoon sen sijaan vaikuttaa. Nostoa tulee tolla nokalla just hyvin, mut asteita on aika härskisti. Tarpeeks paljon (öpaut 10:1) puristuksia, niin sitte toimii kun rundia on tarpeeksi... 8)

Mitä tulee tohon staattiseen puristussuhteeseen, niin mittaamalla paras, kuten mr Kiiski jo lausahti. Mitata kantsii myös pari muuta juttua, kuten valve-to-piston-clearance... Dynaamisen puristussuhteen voit sitte laskea.
Long John Stroker

rodchop

No niin homma etenee ! On se vaan hieno ;D
Pitkallisen pahkailun jalkeen paadyin maalaamaan pytyt satiinin mustalla hopean sijaan.

Hiukka oli epaonnea tuon kasauksessa, korkkas meinaan yks huonokuntoinen pinna pultti joka lohkojen valissa. Kaikki muut sain momenttiin.
Pitaisko ottaa riski & vaihtaa vaan se hajonnu, vai repii koko paska auki, mantia & muita ei oo viela sisalla


Viela puuttuis nokka, O-rengas S&S imusarja & 1kpl pannun rocker koppa.
Mikali joltain loytyy, niin kiinnostaa. Eikos noita pannun koppia oo joka toisella tallilla tuhkiksena
HOG Forever Forever HOG

eeko

Meillä on vanhoja mäntiä tuhkakuppeina,
niitä nimittäin piisaa :)
-eeko

Spöke

Onko pannun keinuvipupukeissa ja keinuvivuissa eroja? Vai onko kaikki kiinapaskaa? (pl. sorensenin billetsetti...)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

erakko

Joko sorensen muka tekee niitä?   :o
Baisley tekeepi rullavipuja.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 22 syyskuu 11, 20:01:01
Onko pannun keinuvipupukeissa ja keinuvivuissa eroja? Vai onko kaikki kiinapaskaa? (pl. sorensenin billetsetti...)
-Spöke-
Valitettavasti taitaa olla sellanen tilanne että V-twinin pukki/keinuvipusarja on paras. Tsiikaa onko Vulcanilla jotenkin muistelisin että ne teki/tekee. Baisley katkasee ja hitsaa rullat kiinni joko omaan aihioon tai niille lähetettyyn, maksaa.

rodchop

Vihdoin tuo paska alkais olee tuossa  ;D Kaasarina mulla tuossa super -B
(Yritan tosin saada SU,ta toimimaan) Siihen tehty adapteri siten etta helppo vaihtaa S&S,n imusarjaan.
Tosin tuon S&S,n O-rengas imusarjan viela tarvitsisin, jotta paasis nuo kannet lopullisesti kiristelee.
Mulla tuollainen vanha lehman kieli koppa jonka ajattelin tuohon askarrella.
HOG Forever Forever HOG

jyrggä

Nothing beats cubic inches...  except turbo!