Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Neuvoja rautapäähän.

Aloittaja mielikuva, 15 elokuu 11, 09:14:45

« edellinen - seuraava »

mielikuva

Rautis pelaa kasaamisen jälkeen ja on yllättävän kiva laite ajeltavaksi. Se on kunnostettu poraamalla pytyt ja kunnostamalla alakerran laakerit, nostajien laakerit, yms. Käy nätisti kylmänä. Lämpimänä ajossa ala- ja keskikierrokset toimii hyvin, yläkierroksilla ei niinkään. Kärkisytkä kohdallaan, kaasutinta ei vielä ole säädety paremmin. Imusarja on vakio, kaasutin super e. Kone on -73.  Seuraavat asiat kuitenkin mietityttää. Oppisin mielelläni viisaammilta seuraavia:

Mikä voi olla syynä kun etupytty käy kuumempan?. Mulla on pintalämpömittari. Esim kannenpulteista mitattuna etu 170 astetta ja taka 140 astetta ajon jälkeen. Näyttäis olevan eroa jo kylmäkäynnistyksestä lähtien. Etumainen pakoputki on kellastunut. Molemmat tulpat on nokiset. Mä en millään uskoisi tuohon imusarjavuotoon. Voiko joku muukin aiheuttaa tällaista?

Onko jollain kokemusta kuinka paljon -73 rautista haittaa vakio imusarja super e:n kanssa?

Suositelkaa, minkäkokoiset suuttimet rautis+super e kaasutttimessa kannattaisi olla? Voiko olla että tällä vekottimella menee 10L menovettä sadalla kilsalla? Tää häiritsee kun pitää pikkutankin kanssa suunnitella ajolenkit huoltsikoiden mukaan.

Venttiilit on säädetty mutta mua kiusaa venttiilikoneiston äänet. Keinuvipuakseleissa ei ollut  vääriä toleransseja  kun ne oli auki. Venttiilivälykset ohjureihin oli manuaalin mukaan, niihin ei ole koskettu.  Öljy kiertää hyvin, on tutkittu.  Onko se nyt vaan näin että tää äänimaailma kuuluu rautikseen?  Oli tai ei niin mä kyllä aukaisen noi venakopat. Mitä mieltä olette?

Kiiski

Toi että etupytty käy kuumempana on ominaisuus, johtuu siitä että takapytty saa enemmän bensaa ja etupytty ilmaa johtuen perättäisistä imutahdeista. Vastaavasti etupytty saa paremmin jäähdytystä mikä tasottaa tota lämpöeroa.
Toi 10L kuulostaa aika paljolta mitkähän suuttimet sulla on kiinni? ei sillä että mulla olis hajuakaan mitä sinne kuuluu laittaa. Jos se imusarja istuu siihen kaasariin niin ettei tee mitään porrasta niin ei pitäis haitata jos taas porras saattaa haitata paljonkin.


muok. pitää vielä arvata noi suuttimet tähän loppuun välialue 026- 029.5 ja pääalue 68-72.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 elokuu 11, 09:42:30
Toi että etupytty käy kuumempana on ominaisuus, johtuu siitä että takapytty saa enemmän bensaa ja etupytty ilmaa johtuen perättäisistä imutahdeista. Vastaavasti etupytty saa paremmin jäähdytystä mikä tasottaa tota lämpöeroa.
Toi 10L kuulostaa aika paljolta mitkähän suuttimet sulla on kiinni? ei sillä että mulla olis hajuakaan mitä sinne kuuluu laittaa. Jos se imusarja istuu siihen kaasariin niin ettei tee mitään porrasta niin ei pitäis haitata jos taas porras saattaa haitata paljonkin.

- Kiitos tuosta, mä en tullut ajatelleeksi noita imutahteja.
- Mula ei ole hajuakaan noista suuttimista, ajattelin näin että koska ne tuskin maksaa ihmeitä niin hankin ne etukäteen ennen kuin avaan kaasuttimen. Nähkääs kun pyörä tuli meille niin S&S:n pahvilaatikossa tuli mukana alkuperäinen kaasutin ja johonkin isompaan koneeseen S&S imusarja. Tästä päätellen suuttimet on samaa tasoa, eli aika isot.

-Porrasta on noin 4mm. eli aika paljon.

013

#3
meidän rautiksessa kans toi etupytty reilusti kuumempi.
kaasarin säätöohje kaasutinosiosta: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1825.msg12345#msg12345
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Jack

Ja rautapään venat kilkattaa aina. Jos ei kilkata, ne kantaa. 10L on ihan liikaa, kulutus pitäisi päätyä jonnekkin (annetaan iso haarukka, kun ajotyyli jne vaikuttaa) 5-7L kieppeille.
Flatheads!!!

Hemuli

Kymppilitralla tulee jo mieleen että naapurin kakarat käy letkuttamassa sulta bensaa mopoihinsa ;D. Toki Rambe saa menemään ton määrän ihan normiajossa mutta mulla rautapää vie aika tarkkaan ton Jackin arvioiman 5-7 litraa riippuen siitä ajetaanko kaupungissa vai maantiellä. Tosin mulla on Keihin CV joka on bensapihin kaasarin maineessa.

Rautapää pitää aina jonkin verran meteliä, se johtuu kovista nostajista. Pytyt lämpiää ja laajenee enemmän kuin tönärit jolloin kylmänä hiljaiseksi säädetty venttiilikoneisto alkaa kilkatuksen lämmitessään kun tönäreihin tulee välystä. Tämän takia rautapään tönärit pitää ehdottomasti säätää kylmänä - jos kone on vähänkin lämmin niin jäähdyttyään venttiilit kantaa.

Oma rautapää on huomattavan hiljainen, en tiedä onko osasyynä se että heitin ne alkuperäiset keinuvipuakselien jouset hevon kuuseen ja sorvasin tilalle teräsholkit jotka asettaa vipan välyksen suoraan oikeaksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Venttiilit on säädetty oikein. Mä tilasin äsken venakoppien tiivisteet, saattaa olla että teen metalliholkit keinuvipuakseleiden väliin vielä ennen syksyn seisontaan menoa. Muuten toi rautapää on yllättävän hiljainen koneen ääniltään.

Vielä kun joku osais sanoa että onko turhaa työtä kaasuttimen säätäminen vakio imusarjalla? pykälää on nääs monta milliä.  ???

...Ja joskus maailmassa olis kiva, jos äsken kirjoittanut Herra H, voisi kuunnella ton koneen käyntiä ja sainoisi näkemyksensä että onko kaikki ok. Tuota konetta on sitten rakennettu mahdollisimman huolella ja opittu samalla monta juttua. Haluisin tolle koneelle pitkää ikää.

Asiasta kolmanteen. Mulla on ollut kaikki paikat auki, jotkut todella moneen kertaan. Rautis ei ole vuotanut öljyä mistään! Tosin vasta joku 500 kilsaa on ajettu remontin jälkeen, nyt tarkoitus olis vaihtaa öljyt. 

Kiiski

Kaasarin säätäminen ei ole ikinä turhaa. Se kannas siellä imusarjassa saattaa vaikeuttaa tai estää säätöjen löytymistä. Suosittelen että ostat oikean imusarjan / snurraat sen olakkeen siihen kaasariin sopivaksi ja koitat säätää vasta sitten.

mielikuva


mielikuva

No nyt on jotain jo alettu tekemäänkin. Tässä tällaista pohdintaa.

Kone ei ole käynyt takapytyllä kunnolla, mäntä takapytyssä on kiiltävän puhdas koska bensa on huuhdellut sen. Kipunaa ei siis ole takapylle riittänyt. Selvitetään sitä sitten kun toi taas tulee kasaan. Siitä siis johtui että etupytty oli kuumempi. Mä olen amatööri, en edes erota tollaista. :-[

Nokkakopan kun otin auki, niin vaikuttaa että pinionin pusla nokkakopassa on ollut turhan tiukalla. 500km jälkeen ratas on syönyt hiukan puslaa. Hion puslaa hiukan.

Askissa kaikki ok. Kytkinakselin tarvikerattaasta on jo nyt yksi kulma hitusen pyöristynyt! Olkaa muut viisaampia, älkää ostako paskoja tarvikerattaita. Kun nyt otin tuon auki, niin seuraavaksi mittaan laakerin toision eturattaan takaa. Askissa ainoa asia joka pisti silmään oli seuraavanlainen:  Pääakselilla on toision puolella laakerin ja ykkösvaihteen rattaan välissä on nokallinen välilevy. Lohkossa taas on ilmeisesti putkisokka joka estää tuota nokallista välilevyä pyörimästä. Tuo putkisokka on poikki ja välilevy pyörii lohkoa vasten. Eipä tullut huomattua kasatessa.

Aion sorvata puslat keinuvipuihin niinkuin Hemulilla on. Minkälaiset välykset mä laitan noihin?

Smokie

Se nokallinen prikka _ei saa_ pyöriä. Mä yritin joskus olla näppärä ja shimmasin lootaa prikoilla missä ei sitä nokkaa ollut. Rattaan puolen laakerin tapit oli entiset todella pikavauhtia >:(

mielikuva

No niin. Aski ja kytkin on kasassa ja kone paikallaan. Vaihdelaatikon toision laakerirullat oli hiukan toleranssien ylitse, laitoin ekan ylikoon rullat.
Keinuvipuakseleille sorvasin tollaiset messinkipuslat jousien tilalle. Etupytyn toisen keinuvipuakselin jousi oli ihan kulahtanut. Noi puslat tein kympin välyksillä, kun ei ohjetta ollut.
Vaikka kone oli tosi huolella auki ja putsattu 500 km sitten, niin yksi keinuakseli oli niin täynnä paskaa että keinun puslat oli hiukan leikannut öljyn puutteessa... Jotain ***** tiivisteliimaa.

Muuten oli kiva kasailla, mutta solenoidin muovipääty rapsahti kappaleiksi. Saakohan noita uusia vai pitääkö ostaa koko solenoidi? Mä ehkä teen sellaisen jostain ennenkuin ehdin kyselemään sitä.

Leksa

Mulla takapytyn mäntä on ihan mustana ja myöskin tönärit ovat mustuneet aika reilusti. Mistä tämä johtuu?
Nyt kun kone on osittain palasina , niin mitä sieltä olisi hyvä tarkistaa? Silmämääräisesti voi olla hankalaa mitään huomata , koska ei ole konetta ennen tullut avattua , mutta eiköhän niitä kuvia jostain avuksi löydy :)

Kokkonen

Venttiilin ohjureiden kunto ilman muuta pitää tarkistaa. Sitä kautta lienee päässyt öljyä palotilaan ja aiheuttanut karstoitusta. Olisko sitten jopa päässyt pako-ohjurin kautta palokaasua keinuviputilaan ja mustannut tönäreitä...? Tosin silloin pitäs huohotuksenkin olla aika rajua, oman kokemuksen mukaan. Tuolloin pitää tarkistaa ainakin pakoventtiilien jousien kunto (pituus, jousivoima), koska tuossa tapauksessa lämpenevät enemmän kun laki sallii.
Seetien kunto ilman muuta huomion alle.

Onko tuossa takamännässä kulumäjälki vinossa? Jos on, niin kiertokanki saattaa olla kiero. Takista.
Sit tietty sylintereiden <-> mäntien, renkaiden kunto ja väljyys.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Ride-on

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 01 syyskuu 11, 08:59:13


Onko tuossa takamännässä kulumäjälki vinossa? Jos on, niin kiertokanki saattaa olla kiero. Takista.
Sit tietty sylintereiden <-> mäntien, renkaiden kunto ja väljyys.

Mun tapauksessa oli Männän-helma>sylinterin väljyys 8 kymppiä, tuntu aika isolta mutta jätin sen koska edellinen omistaja oli porauttanut sylinterit 030"  ylikokoon ja vakuutti että ammattimiehen sanaan on luotettava.
Millasillaa väljyyksillä olette ajaneet?