Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Katselin pikaisesti Titanin tietoja. Sekä kuvan. Siinä tuo porakone runkoineen muistuttaa epäilyttävästi tavallista pylväskonetta ja siten ei ole kovin tukeva jyrsintään. Jos siis aikoo jyrsiä. Vaihtoehto sille, jossa taas sorvi on köyhempi, kuten hintakin, mutta jyrsinosa vaikuttaa tukevammalta olis tämä: http://www.ikh.fi/Tyokalut/Sahkotyokalut_metallin_ja_puun_tyosto/Metallisorvit/SORVI/JYRSIN/PYLVAS_MULTIKONE_STEELTEC

Lisäksi näkyy olevan tarpeellisia lisävarusteita. Kokemuksesta tiedän että vielä kuluu muutama satanen erilaisiin teriin ja teränpitimiin, pyörivään kärkeen, pikaistukoihin ja lisävarustukseen.

Smokie

Jos hintaa on noin paljon niin taitaisin itse jättää väliin. Minä oon suosinut noita vuosikertakoneita, jyrsimenä mulla on Köpings vuodelta 1938, sorvi joku 50-60-luvun sakemanni. Korvakuulolta kun ajelee niin on hyvä olla massaa ettei värise ja pärise ihan pienistä ;D Semmoinen vinkki vaan käytetyn ostoon että ei se itse kone hirveitä maksa, teriin ne rahat menee. Oma sorvi oli aika paskassa kunnossa kun ostin, hintaa oli 1150 eurorahaa kotiin tuotuna. Purku atomeiksi + putsaus + söpöstely + uusi pakka niin tuli ihan kelpo peli, pari kampiakseliakin on tuolla tehty. Teriin en mennyt ehkä joku 3000â,¬ tähän mennessä, mukana ei tullut oikeastaan mitään. Mulla on viha / rakkaussuhde Sandvikin kanssa, terät on niiiiiin hyviä mutta herra mun jee miten paljon ne voi maksaa.

Ohessa kuva omasta aivomyrskystä. Oli vaan ihan täysin pakko saada turbopyörään käynnistyspoljin, rattaat ei vaan ottanut sopiakseen. Vedin sitten tylysti ylimääräiset pois, ei varmaan oo ihan optimaaliset hammasprofiilit mutta eipähän tuo ratas muuta tee kuin pyörii vapaasti mukana. Kovaan rattaaseen pystyvät terät oli vähän hakusessa, niin "teräksi" valikoitui sitten toi rälläkkä :D Tuli muuten uskomattoman hyvät vesikellot käsiin, kyllä sai veivata pöytää ylös ja alas.


Motomatti

Tuo rälläkkäviritys on lähelle mun aiemmin esittämääni karahiomakoneideaa kun aine on niin kovaa ettei terä kykene.
Aiheesta toiseen. Oli taannoin kyse kierteistä ja niiden valikoimista. Suurimman osan kierteistä teen, alle 12 mm ja vastaavat tapilla tai pakalla. Isoja jenkoja silti toisinaan tarvitsee ja sitä varten sorvissa on hyvä olla kierrevalikoimaa.
Liitän tähän oman halpissorvini kierretaulukon. Asiaa tuntevammat voivat informoida puuttuuko tuosta mitään yleisesti esiintyvää nousua. Vielä on riittänyt nousut.

Motomatti

Varmasti satsaan parempiin työkaluihin kun ja jos saan tilat, mieluimmin omat, jossa on tilaa kunnollisille koneille. Kateudella katselen noita "tonnistokoneita" mutta kun tallit vaihtuvat ja asuinpaikat vaeltavat ansioiden perässä niin olen katsonut fiksummaksi pitää vain sellaisia koneita jotka voin yksinkin roudata pakettiautoni takahutlariin. Olen myös "siipeillyt" eräiden pajojen nurkissa sen verran että olen saanut käyttää säälistä pajan koneita. Moottoripyörän laittoon nuo osat on onneksi melko pieniä. Laakeripesiä napoihin ja puslia akseleihin ovat tyypillisiä koneistusjuttuja.
Nyt tuo meneillään oleva trikeproggis vaatisi isommat vehkeet mutta koitan näillä miniatyyrikiinalaisilla ja kikkailemalla pärjäillä.

Lyytinen


Kokkonen

Kiitos Lyytinen, pitänee käydä vilkaisemassa, kun on melkein naapurissa.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Metri pois pituudesta niin kelpais mullekin...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

Mitäs kaikea teriä pitäs hommata....

jos sorvin hommaapi että nyt perus tarpeet välttääpi ???

kierre teriä onko niissä mitä jos on 55 asteisia ja 60 asteisia teriä riittäkö ne ?
entä ulko sorvaukseen ja sisä sorvaukseen terät

viisteen sorvaukseen jne... Voisko joku kirjoita vähän ostos listaa millä pääsis alkuunsa :)



Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

Mä oon tähän asti pärjännyt ihan vaan ulko- ja sisäpuolisella teränpitimellä sekä pistoterällä. Sisäpuolisia pitimiä olis hyvä olla ainakin kahta eri kokoa että pääsee niihin pienempiinkin reikiin mutta isommissa ei ala täristämään.

Kierteitä en ole vielä oppinut tekemään joten niitä teriä en ole osannut kaivata. Mukava erikoisuus on ollut kerhon sorvin tarvikelaatikosta löytynyt ärräterä jolla saa tehtyä pyöreitä uria.

Erikoisempia paikkoja varten kannattaa hommata nippu pikaterästeriä joista voi hioa mitä vaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Kierteitä kun opettelee tekemään niin kantsii hommata kunnon kierreviila. Semmoinen missä on päässä sisäpuolisten kierteiden viila.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 19 joulukuu 11, 21:40:57

kierre teriä onko niissä mitä jos on 55 asteisia ja 60 asteisia teriä riittäkö ne


Kierrepalat menee astekulman lisäksi nousujen mukaan. Vaikutus suurempi sisäkierrepaloissa.
Eri noususet palat käy samoihin varsiin.

Mr.Horsepower

Elikkäs Jos sattuu tallilla olemaan hyvät kierteytys tapit ja pakat... pärjää niiten kanssa aika pitkälle...

jos on normaali kärkisorvi kysesssä niin mitä olennasta hyötyä noista kiere teristä ois... Jos en sarja työnä tee noita kiertetyksiä ?

vissiin jos tehdään esim öljy roppu että pitää saada kartiokierteet onko nuo siiten sellaisessa pop ?
vaiko mitenkäs hä ? noi !! kiertetys pala terät !!

mennhään aiheessa eteen päin kuin mummo lumessa....

entpäs Pyällys / karhennus terä terät ?

just millä saa sellaisen salmiakki / timantti kuvion aikaan tangon pinaalle karhennuksesi....
onko niissä mitään jujua että millaien ois hjyvä ja vaatikos sorvilta mitä että voi tuollasisia ajatella käyttäävänsä.
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lyytinen

Esimerkiksi vaikkapa jos pitää saada tehtyä kolmiosaisen kampiakselin limppujen tasapainotustyökalu, niin ennemmin sitä sorvaa ne olikohan 11/16" ja 5/8" UNC sisäpuoliset kierteet kun lähtee ehtimään tai tilailemaan noita tappeja. En minä oikein sinällään ymmärrä kysymystä mutta sanoisin, että varsinkin isommat ja eksoottisemmat kierteet on helpompi sorvata kuin tapilla tai pakalla vetää.

Eikös öljyproppuja saa kaupasta? Jonkinmoisia kartiokierteitä saa sorvattua kärkien välissä siirtämällä kärkipylkkää sivusuunnassa, mutta se on eri asia kuka viitsii. Jonkinmoisia harakiripatentteja aikojen saatossa ovat tehneet, millä saa offsettia ilman kärkipylkän siirtämistä, mutta manuaalikoneilla ihan erillinen kartionsorvauslaite olisi oikea ratkaisu ongelmaan. Siis jos nyt sattuisi olemaan tarvista jollekin jota ei saa kaupasta. Tai ollaan sirkkelin halkaisuruuvia tekemässä.

Ei siinä pyällyksessä mitään ihmeempää ole.

Hessu

Mäkään en oikein ymmärrä.
Kartiokierteitä melko harvoin tarvii sorvata. Mutta Lyytinen asian jo valaisikin. Jengoja tarvii sorvata sillon, kun ei oo sopivia valmiita kaluja.
Pyällyskehrät on oiva esimerkki työkalusta mitä ei kandee halpaa paskaa ostaa.
Menetelmä vaatii kalulta paljon, erittäin tukevan koneen ja aika paljon treenausta tai hyvää tsägää jos pystymetsästä lähtee duunaa. Pyällettävään kankeen, jos kyseessä on teräs tai rosteri, meinaa käännetään niin paljon painetta, että oon kerran katkaissut kärjen siinä hommassa.  Oma moka, oli liian matala kärkikuoppa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 19 joulukuu 11, 21:40:57
Mitäs kaikea teriä pitäs hommata....

jos sorvin hommaapi että nyt perus tarpeet välttääpi ???...

Ehkä mä oon liian yksinkertainen ihminen, mutta mä en tajua miksi pitäisi olla heti ostamassa sellaista kalustoa mitä tarvitaan ehkä kerran viidessä vuodessa - jos lähtötilanne on se että edes sorvia ei ole vielä ja "perustarpeisiin" kysellään teriä. Mä en ainakaan ole osannut kaivata enempää kuin mitä ensimmäisessä postauksessa listasin. Silloin harvoin kun tarttee jotain spesiaalimpaa tehdä, on paljon helpompaa palkata joku hyväsydäminen alan osaaja hommiin ;) kuin mennä ja ostaa kaikki hommaan tarvittavat kalut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957